Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Niels Amled
|
Hold
|
2022 id/km id/1 (1km id/1, 2k id, 3k id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladanse i teamperspektiv
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til den basale team-teori, og derigennem bevidstgøres om de positive effekter der afledes, når man indgår i et veldrevet team samt hvordan et team opbygges og udvikles. Således skal du efter forløbet have opnået kendskab til, hvordan du motiverer og kommunikerer i et team og hvordan du selv kan indtage en rolle og indgå i et positivt og konstruktive samarbejde. herunder opgave- og social kohæsion, forskellige roller i et team, synergieffekt og PERMA.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogram
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet, samt hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne, puls- og intensitetsprogression og bevægelseskvalitet
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet.
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 17-22 = ca 4 sider
"Hvorfor varme op?" https://idraetsportalen.systime.dk/?id=185
i alt ca 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Formålet med de seks moduler i dette forløb er at serve, at returnere med forskellige slag og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-, over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bordtennis basics:
-
Fælles opvarmning med grupperne 2 - Fem, Mathias, Christian, Karla + 3 - Timothy, Marie Louise, Nanna (Silke) Aflever en printet oversigt over jeres program til Jakob
-
Fælles Opvarmning ved grupperne 4 - Emilie, Juliane, Olga (Victoria) og 5 - Aksel, Clara, Anders. Aflever en printet oversigt over jeres program til Jakob
-
Forhåndskontra | Bordtennistræning | BTEX Træning Se det korte klip om basisslaget, forhåndskontra.
-
Husk idrætssko, så kan den få fuld gas og I får ikke fravær .jpg
-
Forhåndsloop Under - Bordtennistræning - BTEX Træning
-
Afsnit
-
Fælles Opvarmning ved gruppe 1 - Liva, Bertil, Ida, Alma og gruppe 2 Fem, Mathias, Christian, Karla. Aflever en printet oversigt over jeres program til Jakob
-
Gense de to bordtennisslag fra sidst (de er her)
-
Og genlæs reglerne:
-
Gense de to bordtennisslag der har været på de foregående gange (de er her)
-
Se lidt af disse sekvenser fra forskellige double kampe.
-
Maksimal underskru i bordtennis
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball
Offensivt
At beherske afleverings- og skudteknik med anvendelse af kraftoverførsel fra benene og anvendelse af alle armens tre led.
Dribleteknik(lave og førte) med cross-over(med temposkift) og jump stop (som overgang til skud, aflevering eller pivotering).
Være i stand til at indgå i et stationært 3 vs 3 angrebsspil med fokus på at være spilbar og opnå relevante scoringschancer ved lay up eller skud.
Kunne indgå i en angrebsåbning. Fx Give and go, back door eller pick and roll.
Defensivt
Kunne indgå i et kollektivt boldorienteret sidebevægende forsvarsspil.
Dække boldorienteret op med en skråtvendt udgangsposition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
PICKLEBALL
Beskrivelse:
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika. Samtidigt er der fokus på at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne benherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på stand. bestilling, indledning af sving, vægtoverførsel, gennemsving - herunder flow i tilgang til og afvikling af sving. og benstilling.
Taktiske delmål med fokus på double: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden, medspiller og modspiller - herunder arbejdet i at opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet og at være ved nettet.
SE de enkelte moduler for nærmere beskrivelse af fokus
Fysiologisk profil af Pickleball spiller - træningsprincipper: Idræt C siderne 96-98 svarende til 2 sider
Dokumentet Motorik..........11/2 side
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Musik & Bevægelse
Forløbets grund tema er Pardans/dans i par.
-bemærk move it workshoppen tirsdag den ??, hvor klassen deltager i et 2 moduls oplevelses - og inspirations danse forløb.
Forløbet tager sigte på:
1: Introduktion og arbejde med Vals:
Grundtrin, boks, "ruder" (halv og hel), 1/4,1/2 og hel vending samt kombinationer heraf.
Rytme, flow, up and down samt føring.
Der danses dels alene men især med partner.
Der udarbejdes koreografier (parvis)
2: Les lanciers: Les lanciers' 5 ture ture: trin, koordination, samarbejde, flow og udtryk
3: Afdansningsbal hvor egne koreografier til 1 og 2 forevises - i forbindelse med Les Lanciers 2/3 selvvalgte ture til den klassiske Les Lanciers musik.
Forløbet sigter på.
Vals og Les LAnciers
VALS: at kunne danse gennemgående grundtrin i rytme og med det valselignende udtryk:
1/2 og hel boks forlæns og baglæns, ruderformation. Halve og hel vendinger til begge sider. Kombinationer. Dansefatning. Lead og follow.
At sammensætte og udføre kombinationer.
I forbindelse hermed at kunne inddrage og analyse ud fra de anvendte "LABAN" materialer - se modulerne den - og hermed at beskrive vals som dans/udtryksform; herunder at samholde den med Les LAnciers
Denne - se videoen under den - bearbejdes som follow me - se og gør - samt som opgave hvor eleverne skal sammensætte egne delmomenter til serien med det oprindelige udtryk og de oprindelige kendetegn (analyseret og diskuteret ud fra LABAn materialet. Her indgår ligeledes obligatorisk opgave og føring og pardans.
Teori: Foruden siderne i Idræt C om dans (siderne x-Y) indgår LABAN dokumenter (se modulerne) og de vedlagte videoer, indgår er LABAN dokumenterne.
- ialt antal sider:
Der integrere flg teori.
I forbindelse med repition inddrages:
https://www.youtube.com/watch?v=XvJZ-a_12m0
https://skoleidraet.dk/media/1363387/Labans-bevaegelseslaere.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FLOORBALL
Grundplan for forløbet:
FLOORBALL:
Floorball
Fokuspunkter teknik
Modtagning, afleverig basic dribling.
Trækskud, vipskud, "lob" i forhånd. basic pasning og afslutning i baghånd.
Fokuspunkter: Taktik (se modulerne for materiale)
Forståelse af floorball som kaos spil: Vi har bolden - de har bolden. Opstilling i forsvar og angreb - spil i dybde og bredde, løb med og uden bold.
FYSIOLOGI: Floorball og krav til en floorballspiller - Herunder Konditionstræning: Idræt C side 98-105
Kaosspil se under modulerner ; video se under modulerne; kravsanalyse under modulerne
Inspiration til øvelser og opstillinger i modulerne
Opstilling af øvelser i forbindelse med drejebog - fokuspunkter: Modulet
den onsdag den 3/4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FLOORBALL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FODBOLD
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Ultimate
ULTIMATEforløb:
Bemærk at forløbet bygger ovenpå og bygges ind i ultimate som boldbasis i grundforløbet i 1G.
Samlet "læsestof" er som følger her:
Teknik:
Forhånds - baghåndskast - intro til Over the head.........gribninger
Løb uden "bold" - hvor og hvordan: cuts
Taktik: vi har "bolden" - de har "bolden" - forsvar (der arbejdes generelt med personlig opdækning): Angreb (line up)
Opdækning, cuts, pivotering, stack
Bredde/dybde, spilbarhed og spilhjulet
Teori: se under modulerne - bemærk fysiologien side 98 frem i Idræt C; se under modulet den 26/9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
TRÆNINGSPROJEKT og MUSIK & BEVÆGELSE
Træningsprojekt og Musik & Bevægelse.
Forløbet tilstræber at kombinere Træningsprojektet og træningsforløbet med Musik og Bevægelse.
Træningsprojektet tilstræber at skabe forståelse for de grundlæggende principper for trænings af fysisk kapacitet med fokus på konditionstræning. Teorien - se under modulerne i forløbet - gennemgås og anvendes i forbindelse med fysisk træning i modulerne og danner grundlagetfor elevernes udfærdigelse af deres individuelle træningsplaner/forløb og den efterfølgende TræningsRapport. Dette forløb starter og slutter med en konditionstest (Andersen(15.15 testen)
Dette forløb kombineres med et musik-bevægelsesforløb med udgangspunkt i den lærerkonstruerede serie COCAINE. Eleverne arbejder dels med follow me dels i grupperne hvor grupperne konstruerer deres egen intro i serien og kombinerer disse 2 udgaver af COCAINE med 2 korte pulsserier efter eget musikvalg - produktet er en sammensætning af disse 4 elementer til en konditionsorienteret pulsserie i overensstemmelse med principperne for konditionstræning.
I forbindelse hermed at kunne inddrage og analyse ud fra de anvendte "LABAN" materialer - se under modulerne - og hermed at beskrive vals som dans/udtryksform; herunder at samholde den med Cocaineserien og de 2 pulsserie sekvenser
Denne - se videoen under den - bearbejdes som nævnt som follow me - se og gør - samt som opgave hvor eleverne skal sammensætte egne delmomenter til serien med det oprindelige udtryk og de oprindelige kendetegn (analyseret og diskuteret ud fra LABAN materialet med fokus på bess elementer. Dette gør sig ligedes gældende for de 2 pulsserie sekvenser, hvor fokus med udgangspunkt i BESS er de bevægelsesmæssige krav til en pulsserie - belastning, flow, udtryk og koordinering..
Teori: Foruden siderne i Idræt C under fysiologi forløbet (98-112) inddrages - det forventes at der i tilknytning til TP rapporten indhentes selvfundet materiale -
de under modulerne vedlagte videoer og LABAN dokumenterne (se feks under modulet 30/1) DIF materialet: aerob-præstationsevne-hæfte.pdf - se under modulerne., samt "Sundhedshjulet" under modulet den 9/1.
- ialt antal sider:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Mountainbiking
Forløbet MOUNTAINBIKING tilstræber at erhverve kundskab og forståelse for at køre MTB i det lokale skovområde i forskelligt terræn, at forene egen fysisk kapacitet under forskellige tekniske og fysiske køreforhold med anvendelse af teknisk forståelse, kørerposition, gearveksling, hastigheder at skabe en forsvar (sikker) og flow.mæssig kørsel
Fokuspunkterne ifølge MTB - teknik og øvelser.docx - se nedenfor.
Der læses:
Mountainbike-gode råd.docx..........se under modulet feks: 20/2
MTB - teknik og øvelser.docx...........se under modulet feks: 27/3
Teori: Inkludering af almen teori under opgaven nærmere at præcisere den rytters "profil" - se under modulet 18/3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Afsluttende teori og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Afsluttende teori og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482906433",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482906433",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482906433"
}