Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Hylling Frederiksen
|
Hold
|
2022 id/km id/2 (1km id/2, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dans og bevægelse 1 (galla og team)
Formålet med forløbet er, at 1.g klassen, umiddelbart efter opstart på deres studieretning, rystes sammen i et fagligt miljø.
Eleverne skal bevidstgøres om de positive effekter, der afledes, når man indgår i et veldrevet team.
Der skal opnås kendskab til, hvordan et team opbygges. Således oplever eleverne, hvordan man stimulerer hinanden via tydelig kommunikation og positiv psykologi.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser:
halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
Gennemgang af følgende emner og teori bl.a:
Teampsykologi og kommunikation, social facilitering,
Teamets struktur og roller
Kohæsion – sammenhold
Positiv psykologi
Perma - trivselsteorien
Udleveret dokument " Galladans i teamperspektiv - elevdokument" samt videomateriale ca 12 sider
Teori i alt ca 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Galladanse i teamperspektiv
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til den basale team-teori, og derigennem bevidstgøres om de positive effekter der afledes, når man indgår i et veldrevet team samt hvordan et team opbygges og udvikles. Således skal du efter forløbet have opnået kendskab til, hvordan du motiverer og kommunikerer i et team og hvordan du selv kan indtage en rolle og indgå i et positivt og konstruktive samarbejde. herunder opgave- og social kohæsion, forskellige roller i et team, synergieffekt og PERMA.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Forløbet følger elementerne i dokumentet under
Der arbejdes således tekninsk med:
Der fokuseres på single (1/2 og helt bord)
Taktiske elementer:
Fysiologi
Andet:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmning og basketball
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet samt hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 10-15 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne, pulsprogression og bevægelseskvalitet
Undervisningen:
Gennem forløbet,arbejdes der med opvarmningsprogrammer og -teori (inkl musiktælling) koblet til teori om hjerte/kredsløb. Der arbejdes med almen fysiologi, samt hvad der sker i kroppen, når vi varmer op, og hvorfor vi varmer op inden en aktivitet
Eleverne udvikler i grupper selv de forskellige dele til et samlet opvarmningsprogram. I slutningen af forløbet skrives drejebog for forløbet. Fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå bevægelseskvalitet. Synkronisitet i bevægelserne har været svært i dette forløb, da det foregår virtuelt. Forløber er afsluttet med en kort teoriprøve om almen fysiologi og opvarmning
Specifikke produktkrav og lektionsplan kan ses i dokumentet "Forløb i rytmisk opvarmning 1ty id2 - plan og info "
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 17-22 = ca 4 sider
Disciplinspecifik teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 22-24 = ca 2 sider
Idrætsportalen - opvarmning - øvelsesbank = http://kortlink.dk/w5ws (eksempler på indhold til et opvarmningsprogram: sving-, styrke-, hop-, og strækøvelser)
OBS!! Basket har været isoleret fra dette forløb.
Til eksamen opgives alene opvarmningsdelen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dans og bevægelse 2 (pardans og street)
Formålet med forløbet er at give eleverne en basal intro tll historien bag standard og latin dans - krydret med Les Lanciers undervejs, ligesom der er mulighed for at trække på lanciersdelen og teamteorien fra 1g.
Derudover skal eleverne opnå viden om og kendskab til basal bevægelseslære (LABAN) og musikforståelse (tælle takter)
Vi arbejder med basale grundtrin i vals (grundtrin, højre- og venstredrejning på stedet og rundt i salen). Derudover grundtrin i jive samt sparkevariation og dreje damen rundt. Derudover afholdes "Vild med dans", hvor eleverne koreograferer deres egen dans og vi danser finale.
Vi arbejder desuden med mere individuelle danse/motionsformer via intro til streetdance og dancefit (til Move It dagen)
Målet her er at eleverne introduceres til forskellige former for dans samt forskellige udtryk samt forskellene på pardans og mere individuelle danse.
Undervejs kobles til musikvariationer samt bevægelseslæren.
Faglige mål og teoretiske mål: Eleverne skal kunne forevise grundtrin og enkelte variationer samt vise opnået viden om dansens historie samt bevægelse og udtryk. Der er mulighed for at vælge forskellige dele ud i forhold til drejebog så der kan vises forskellige udtryk og stemninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball og danskernes motionsvaner
Overordnede faglige mål for forløbet: Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Derudover kendskab til regler og pointtælling samt winner-looserbracket og viden om danskernes motionsvaner og udviklingen i disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit og styrketræning
Formålet med forløbet er at blive introduceret til basal crossfit samt til funktionel træning og lære at lave sin egen workout
Eleverne skal introduceres til funktionel træning. De skal have kendskab til fire grundlæggende bevægemønstre: Det knædominante bevægemønster, det hoftedominante bevægemønster, træk og pres.
De skal kunne genkende bevægemønstrene i de funktionelle øvelser og udføre bevægemønstrene teknisk korrekt. Eleverne skal have kendskab til enkelte intervalprincipper, og slutteligt skal eleverne sammensætte en alsidig WOD, som gennemføres med holdet.
Tekniske øvelser der skal kunne udføres korrekt: Squat, push-up, kettlebell swing, lunges Styr på teorien omkring styrketræning
Øvelser vi ellers har arbejdet med:
Mountain climbers, burpees, (walking) lunges, goblet squat, walkouts, wallballs, squat og dødløft samt roning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball og basal fysiologi
Volleyball er et svært men også sjovt spil i gymnasieregi.
Målet for dette forløb er et acceptabelt niveau af de basale slag i volley, at kunne gennemføre en simpel spiløvelse samt at kunne spille på kidslevel 3 og få spillet til at flyde.
Med de tillempede versioner af spil og teknikker sigtes der mod en målopfyldelse for eleverne på det givne niveau.
Der er arbejdet med begynderteknikker: Fingerslagskast, baggerslagskast og smashkast, ligesom der er arbejdet med de rigtige finger- og baggerslag, med underhåndsserv og med smash. Primært slaget og ikke indhoppet.
Der er arbejdet med placeringer på banen samt på reglerne for spillet: Running score, rotation, 2. berøring til hæver. Ligeledes gribe/kastehævningen som er central i level 3 spillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482924427",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482924427",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482924427"
}