Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Christensen
|
Hold
|
2022 id/xy (1xy id/2, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bordtennis og motivation
Formålet med de seks moduler i dette forløb er at serve, at returnere med forskellige slag, og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-, over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.
Herudover læses om begreberne motivation, selvbestemmelse og målorientering.
Teori:
Bordtennis: Introduktionen fra Idrætsportalen. Ca. 2 sider.
Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-144.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
opvarmningsprogrammer til musik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1.xy: I skal i gang med et nyt forløb, nemlig opvarmning og musikforståelse. Lektien er, at I læser dette dokument Opvarmningsteori m. insp. fra id.portalen.docx, så I er klar til komme i gang med arbejdet hen mod at konstruere et godt opvarmnin
-
Dagens modul: alle møder omklædte og har idrætssko på
-
16817275326518517373498283294321.jpg
-
Dagens modul og formål:
-
Opvarmningsteori m. insp. fra id.portalen.docx, så I er klar til komme i gang med arbejdet hen mod at konstruere et godt opvarmningsprogram til musik. Kh. Sanne
-
Læs s. 17-22 i dokumentet Teorisider om hjerte og kredsløb samt opvarmning, så du ved en masse om blandt andet det lille og store kredsløb, hjertet, EPO, blodet, minutvolumen, iltgæld mm.
-
Arbejd i grupper med opvarmningsprogrammet. I løbet af modulet viser grupperne en sekvens for hinanden med feedback
-
I slutningen af modulet fremviser et par opvarmningsgrupper deres fulde opvarmningsprogram med feedback af Peter og klassekammerater
-
Resten af grupperne fremlægger deres opvarmningsprogram med feedback af Peter og klassekammerater. Alle grupperne lægger deres beskrevne opvarmningsprogram påLectio under opgaven.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmning og musikforståelse
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammers opbygning i forhold til øvelser og intensitet koblet til teori om musik vedr. takttælling, hastighed og musikkens "karakter".
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisme i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Mindre omskrivning af Idrætsportalens afsnit om opvarmningsprogram.
i alt ca 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1.xy: I skal i gang med et nyt forløb, nemlig opvarmning og musikforståelse. Lektien er, at I læser dette dokument Opvarmningsteori m. insp. fra id.portalen.docx, så I er klar til komme i gang med arbejdet hen mod at konstruere et godt opvarmnin
-
Dagens modul: alle møder omklædte og har idrætssko på
-
16817275326518517373498283294321.jpg
-
Dagens modul og formål:
-
Opvarmningsteori m. insp. fra id.portalen.docx, så I er klar til komme i gang med arbejdet hen mod at konstruere et godt opvarmningsprogram til musik. Kh. Sanne
-
Læs s. 17-22 i dokumentet Teorisider om hjerte og kredsløb samt opvarmning, så du ved en masse om blandt andet det lille og store kredsløb, hjertet, EPO, blodet, minutvolumen, iltgæld mm.
-
Arbejd i grupper med opvarmningsprogrammet. I løbet af modulet viser grupperne en sekvens for hinanden med feedback
-
I slutningen af modulet fremviser et par opvarmningsgrupper deres fulde opvarmningsprogram med feedback af Peter og klassekammerater
-
Resten af grupperne fremlægger deres opvarmningsprogram med feedback af Peter og klassekammerater. Alle grupperne lægger deres beskrevne opvarmningsprogram påLectio under opgaven.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball & Mindset-teorien
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Almen idrætsteori:
Mindset-teorien af Carol Dweck.
Kunne redegøre for, hvad et growth mindset/udviklende tankesæt og et fixed mindset/fastlåst tankesæt er.
Have reflekteret over fordele og ulemper ved disse mindset.
Materialer:
Se, hvad der ligger på modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aerob træning i skov
Forløbet retter sig mod aerob træning i naturen. Eleverne vil stifte bekendtskab med intervaltræning i alle mulige former og lære, hvordan naturen og landskabet kan bruges til formålet.
Desuden vil der også indgå kontinuerlig træning i form af o-løb og mtb-kørsel på store stier.
Eleverne skal lære at kende til, hvad et kondital er, og hvordan man kan øge det.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, kunne argumentere for, hvorfor motionsfloorball er sundhedsfremmende,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hiphop dans & hiphop historie
Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelsesbank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter
Historisk baggrund (teori)
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk
Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden)
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder)
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Chachacha & træningsprojekt
Faglige mål for forløbet:
Tekniske delmål:
- Kunne udføre grundtrinene teknisk korrekt
- Kan tælle ind og starte på 2
- At kunne føre og blive ført
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Bordtennis & psykologi
forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik,
forhåndsloop, smash
Serv
Herudover er der undervist i begreberne indre og ydre motivation med udgangspunkt i nedenstående teori.
Teori:
Idrætspsykologi - kunne redegøre for RAR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball & Sport & Politik
Eleverne skal beherske baggerslaget på et rimeligt niveau med den rette teknik dvs. strakte samlede arme, der er rolige mens benene arbejder. Eleven skal kunne placere bolden nogenlunde med baggerslaget
Eleven skal have kendskab til den rette teknik i fingerslaget.
Eleven skal kunne beherske en underhåndserv og den behøver ikke være hele vejen fra baglinjen.
Eleven skal have kendskab til smashtilløbet
Spillet foregår for en stor del af modulerne som tremandsvolley med fokus på rytme (modtagning til hæver, hævning 'angreb'). Man må gribe og kaste 2.bolden.
Eleven skal have kendskab til de grundlæggende regler i volleyball samt det basale rotationssystem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482935356",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482935356",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482935356"
}