Holdet 2022 id/xy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lisbeth Christensen
Hold 2022 id/xy (1xy id/2, 2y id, 3y id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bordtennis og motivation
Titel 2 Basketball
Titel 3 opvarmningsprogrammer til musik
Titel 4 Opvarmning og musikforståelse
Titel 5 Pickleball & Mindset-teorien
Titel 6 Aerob træning i skov
Titel 7 Floorball
Titel 8 Hiphop dans & hiphop historie
Titel 9 Chachacha & træningsprojekt
Titel 10 Bordtennis & psykologi
Titel 11 Volleyball & Sport & Politik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bordtennis og motivation

Formålet med de seks moduler i dette forløb er at serve, at returnere med forskellige slag, og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-,  over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.

Herudover læses om begreberne motivation, selvbestemmelse og målorientering.

Teori:
Bordtennis: Introduktionen fra Idrætsportalen. Ca. 2 sider.

Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-144.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opvarmning og musikforståelse

Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.

Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammers opbygning i forhold til øvelser og intensitet koblet til teori om musik vedr. takttælling, hastighed og musikkens "karakter".

Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisme i gruppen

Teori der indgår i forløbet:

Mindre omskrivning af Idrætsportalens afsnit om opvarmningsprogram.

i alt ca 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pickleball & Mindset-teorien


Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.

Almen idrætsteori:
Mindset-teorien af Carol Dweck.
Kunne redegøre for, hvad et growth mindset/udviklende tankesæt og et fixed mindset/fastlåst tankesæt er.
Have reflekteret over fordele og ulemper ved disse mindset.

Materialer:

Se, hvad der ligger på modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Aerob træning i skov

Forløbet retter sig mod aerob træning i naturen. Eleverne vil stifte bekendtskab med intervaltræning i alle mulige former og lære, hvordan naturen og landskabet kan bruges til formålet.
Desuden vil der også indgå kontinuerlig træning i form af o-løb og mtb-kørsel på store stier.
Eleverne skal lære at kende til, hvad et kondital er, og hvordan man kan øge det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorball


Faglige mål:

Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.

Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold

Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, kunne argumentere for, hvorfor motionsfloorball er sundhedsfremmende,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hiphop dans & hiphop historie

Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelsesbank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter
Historisk baggrund (teori)
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk
Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

Faglige mål (viden)
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Faglige mål (færdigheder)
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Bordtennis & psykologi



forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik,
forhåndsloop, smash

Serv


Herudover er der undervist i begreberne indre og ydre motivation med udgangspunkt i nedenstående teori.

Teori:
Idrætspsykologi - kunne redegøre for RAR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Volleyball & Sport & Politik

Eleverne skal beherske baggerslaget på et rimeligt niveau med den rette teknik dvs. strakte samlede arme, der er rolige mens benene arbejder. Eleven skal kunne placere bolden nogenlunde med baggerslaget
Eleven skal have kendskab til den rette teknik i fingerslaget.
Eleven skal kunne beherske en underhåndserv og den behøver ikke være hele vejen fra baglinjen.
Eleven skal have kendskab til smashtilløbet

Spillet foregår for en stor del af modulerne som tremandsvolley med fokus på rytme (modtagning til hæver, hævning 'angreb'). Man må gribe og kaste 2.bolden.

Eleven skal have kendskab til de grundlæggende regler i volleyball samt det basale rotationssystem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer