Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kasper Pretzmann Klith Bøcher
|
Hold
|
2022 id/xy/1 (1xy id/1, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket(3-mod-3). Teknik: driblinger, afleveringer, skud og lay-up. Taktik: Der arbejdes med angreb og forsvar i tre mod tre-mod-tre-basketballspillet.
Mere præcise færdigheder i:
Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
- Driblinger: Speed dribling og kontroldribling.
- Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning både efter dribling og modtagning.
- Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og lay-up med elevens bedste hånd.
- Teoretisk forståelse: De mest almindelige regler i basketball.
- Taktiske kompetencer: Placeringsevne offensivt og defensivt. Kendskab til principperne om bredde og dybde (spacing og opfyldning), v-cut, back door cut, give and go cut, pick and roll, shell-forsvar, om pistol-stance og forsvar på boldholder.
Teori der indgår i forløbet:
Disciplinspecifik teori:
Intro(med inspiration fra idrætsportalen)
Landing og pivotering
Afleveringer (tohånds-brystaflevering og enhånds-push-aflevering)
Afleveringsfirkant
Tre mod tre-basketball
Stående skud
Lay-up
cuts
Spacing
= ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og hjerte/kredsløb
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet, samt hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne, puls- og intensitetsprogression og bevægelseskvalitet
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet.
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 17-22 = ca 4 sider
Disciplinspecifik teori:
Teori fra idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=143
i alt ca 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis og motivation
Formål: Formålet med de seks moduler i dette forløb er, at du bliver en bedre bodtennisspiller, lærer at udføre slagene korrekt, at serve, at returnere, og ikke mindst at du får et spillemønster, der giver dig de bedste muligheder for at vinde et point og dermed vinde flere bordtenniskampe. Eleverne har læst en kompendium om motivation i forbindelse med forløbet og skal kunne redegøre for de forskellige motivationstyper der knytter sig til idræt.
Tekniske mål
- Holde rigtigt på battet ved forhånd og baghånd.
- Balancere og jonglere på forskelige måder med bolden op i luften, både med forhånd og baghånd herunder skrue bolden, så den laver synligt backspin.
- Lave lige og kryds bolde med forhånd og baghånd (forhånds- og baghåndskontra) inkl. korrekt benstilling og orientering til bordet samt vægtoverførelse under forhåndskontraslaget.
- Forevise serv (kort baghåndsserv og forhåndsserv), forhåndsloop, og prik evt. blokering ved enkelte og mere sammensatte spilleøvelser.
Taktiske mål
- Forskel på kort og lang serv samt variation herimellem evt. med skru.
- Udnytte forskellige slag og placere boldene varierende på modstanderens bord, for at sætte ham under pres.
- Stille sig hensigtsmæssigt på egen banehalvdel for at dække bordet og baghånden bedst muligt.
Sociale mål
- Indgå i spillesituationer med andre i en god ånd.
- Give korte enkle tekniske feedback kommentarer på andre elever på en konstruktiv måde.
- Aktiv deltagende med en god tone i teoretiske, tekniske, taktiske og spillelignende øvelser.
Teoretiske mål
- Kendskab til centralbevægelsen og betydningen af denne under kast, ketchersport og forhåndskontra i bordtennis..
- Viden om svingsløjfens forskellige faser: tilbagesving, fremsving, træfpunkt og gennemsving, samt deres betydning for slaget.
- Viden om betydningen af korrekt benarbejde, benstilling og balance under slag i bordtennis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
picleball og idrætsvaner
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
pardans i historisk kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball og muskeltræning
Eleverne skal kunne redegøre for de tre muskeltræningsformer: udholdenhed, styrke og plyometrisk træning samt i praksis vise én af disse.
Herudover tekniske færdigheder og taktisk forståelse i floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball - det gode hold
Tekniske og taktiske færdigheder i volleyball: fingerslag, baggerslag, smash, serv; kendskab til grundlæggende regler, rotationsprincipper.
Spil opbygget via forsimplede regler, teen-volley - for at sikre spilleglæde.
Viden om psykologien bag "det gode hold", teamspirit, fairplay mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Step-performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
boldspil repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482939033",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482939033",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482939033"
}