Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Louise Moll Hjort
|
Hold
|
2022 id/at (1at id/1, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket. Teknik: driblinger, afleveringer, skud og lay-up. Taktik: Der arbejdes med angreb og forsvar i tre mod tre-mod-tre-basketballspillet.
- Kunne gennemføre og evaluere diverse fysiologiske tests Springhøjdetest og hurtighedstest/Klodsestafet
Mere præcise færdigheder i:
Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
- Driblinger: Speed dribling og kontroldribling. De tre retningsskift-driblinger: cross-over, bag-om-ryggen, mellem-benene-dribling eller spin move. Eleven kan vælge en af de sidste tre, som denne ønsker at træne mest og forevise til den tekniske prøve.
- Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning både efter dribling og modtagning.
- Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og lay-up med elevens bedste hånd.
- Teoretisk forståelse: De mest almindelige regler i basketball.
- Taktiske kompetencer: Placeringsevne offensivt og defensivt. Kendskab til principperne om bredde og dybde (spacing og opfyldning), v-cut, back door cut, give and go cut, pick and roll, shell-forsvar, om pistol-stance og forsvar på boldholder.
Teori der indgår i forløbet:
Disciplinspecifik teori:
Intro(med inspiration fra idrætsportalen)
Landing og pivotering
Afleveringer (tohånds-brystaflevering og enhånds-push-aflevering)
Afleveringsfirkant
Tre mod tre-basketball
Stående skud
Lay-up
cuts
Spacing
= ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og hjertekredsløb
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne redegøre for, hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer og -teori (inkl takttælling) koblet til teori om hjerte/kredsløb. Der arbejdes med almen fysiologi, samt hvad der sker i kroppen, når vi varmer op, og hvorfor vi varmer op inden en aktivitet.
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisitet i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 17-22 = ca 4 sider
Disciplinspecifik teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 22-27 = ca 4 sider
i alt ca 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
bordtennis og motivation
Formål: Formålet med de seks moduler i dette forløb er, at du bliver en bedre bodtennisspiller, lærer at udføre slagene korrekt, at serve, at returnere, og ikke mindst at du får et spillemønster, der giver dig de bedste muligheder for at vinde et point og dermed vinde flere bordtenniskampe. Eleverne har læst en kompendium om motivation i forbindelse med forløbet og skal kunne redegøre for de forskellige motivationstyper der knytter sig til idræt.
Tekniske mål
- Holde rigtigt på battet ved forhånd og baghånd.
- Balancere og jonglere på forskelige måder med bolden op i luften, både med forhånd og baghånd herunder skrue bolden, så den laver synligt backspin.
- Lave lige og kryds bolde med forhånd og baghånd (forhånds- og baghåndskontra) inkl. korrekt benstilling og orientering til bordet samt vægtoverførelse under forhåndskontraslaget.
- Forevise serv (kort baghåndsserv og forhåndsserv), forhåndsloop, og prik evt. blokering ved enkelte og mere sammensatte spilleøvelser.
Taktiske mål
- Forskel på kort og lang serv samt variation herimellem evt. med skru.
- Udnytte forskellige slag og placere boldene varierende på modstanderens bord, for at sætte ham under pres.
- Stille sig hensigtsmæssigt på egen banehalvdel for at dække bordet og baghånden bedst muligt.
Sociale mål
- Indgå i spillesituationer med andre i en god ånd.
- Give korte enkle tekniske feedback kommentarer på andre elever på en konstruktiv måde.
- Aktiv deltagende med en god tone i teoretiske, tekniske, taktiske og spillelignende øvelser.
Teoretiske mål
- Kendskab til centralbevægelsen og betydningen af denne under kast, ketchersport og forhåndskontra i bordtennis..
- Viden om svingsløjfens forskellige faser: tilbagesving, fremsving, træfpunkt og gennemsving, samt deres betydning for slaget.
- Viden om betydningen af korrekt benarbejde, benstilling og balance under slag i bordtennis.
Eleverne har læst en kompendium om motivation i forbindelse med forløbet og skal kunne redegøe for de forskellige motivationstyper der knytter sig til idræt.
Læst/video ca 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
aerob træning i skov
Forløbet retter sig mod aerob træning i naturen. Eleverne vil stifte bekendtskab med intervaltræning i alle mulige former og lærer hvordan naturen og landskabet kan bruges til formålet.
Desuden vil der også indgå kontinuerlig træning i form af o-løb og mtb-kørsel på store stier. Derudover vil der også være indlagt en bip-test i forløbet, så konditallet kan måles.
Eleverne skal i forløbet lære hvordan fysisk aktivitet er vigtigt for et sundt liv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball og anatomi
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt til spillets oprindelse og udredelse. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Almen idrætsteori:
- Have kendskab til den mest elementære del af kroppens anatomi med knogler, brusk, bindevæv, led og muskler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Step og koreografi og Laban
Holdet har arbejdet med udvikling af en step gruppeperformance, som fremvises for resten af klassen. Med inspiration og afsæt i forskellige bevægelsessekvenser sammensætter eleverne selv deres egen dansesekvens på ca. 3min.
Tekniske mål
- Udføre basale grundtrin og variationer i stepaerobic i takt til musik. Dvs. udvise rytmisk forståelse og takttælling med start på 1éren.
- Lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier
- Udvikle egne kreative steptrin, individuelt og i små grupper, med forskelligt kropsligt udtryk og sværhedsgrad.
- Fokus på koordination og kvalitet i bevægelserne samt det kropslige udtryk og kreativitet.
- Udvikle og gennemføre stepaerobic koreografier individuelt og i grupper, og som del af en performance, hvor musikkens stemning, omkvæd, breaks mm. Anvendes sa,t inddragelse af Laban bevægelseslære.
Teoretisk mål
- kort historisk rids af stepaerobic (første side i kompendium)
- Viden om Laban bevægelseslære inkl. BESS-konceptet (bilag 3) og anvende denne til analyse og redskab i udvikling af egne og andres koreografier.
- Viden om performance processen. ”sig ja”, ”kill your darlings”, ”keep it simpel” og vær færdig til deadline.
- Viden om en ”god” performance. Start og finale; overraskende elementer med Wow-effekt, brug af musikken (karakter, rytme, temposkift, breaks mm.), brug af rummet og alle deltagere.
Sociale mål
- Turde finde på og afprøve nye trin og koreografier samt være ”PÅ” under klasseopvisning.
- Samarbejde om udvikling af trin og koreografier. ”Sig ja” og understøtte den kreative dynamik.
- Ansvar og effektivitet i uddeling og løft af opgaver i forbindelse med gruppens performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
floorball og teamteori (idrætspsykologi)
Floorballforløb med fokus på basale tekniske elementer.
Yderligere er der trukket tråde til boldbasis ifm. en overordnet introduktion til spillets taktik.
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold,
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer
Teamteori: Eleven skal kunne redegøre for hvad forskellen mellem en gruppe og et team. Synergi- samt Ringelmaneffekten skal kunne beskrives. Eleven skal desuden kunne redegøre for teamets udvikling samt kunne beskrive de 4 typer af team, hieraki samt formelle- og uformelle roller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Yoga og træningsprojekt
I træningsprojektet skal eleverne arbejde med aerob træning og selv planlægge, gennemføre og evaluere et træningsprogram, der forbedrer de aerobe processer i kroppen. Træningsprogrammet skal planlægges således at det passer til den enkeltes udgangspunkt -som afspejles i en konditest-. Programmet må gerne lægges to og to, den tilhørende evaluering (rapport) skal afleveres individuelt. Eleven bliver bedømt på fysisk formåen, samt evne til at reflektere over de fysiologiske processer der forbedres i kroppen ved træning.
Eleverne skal til den grundighed der er angivet i idræt c bogen kunne redegøre for aerob energiforsyning, kondital, Vo2 max, kredsløbs- og stofskiftekondition, minutvolumen, samt restitution.
Yoga
Formålet med forløbet er, at eleverne gennem yoga arbejder med kropsbevidsthed, kropholdning og bliver bevidste om vejrtrækningens effekt i såvel de fysiske øvelser som i vejrtrækningsøvelserne. Eleverne bliver introduceret til forskellige typer af yogastillinger og til den klassiske yogaserie Solhilsen A.
Krav: Eleverne skal efter forløbet kunne fremvise/udføre Solhilsen A flydende med brug af korrekt vejrtrækning og derudover 2 selvvalgte stillinger indenfor hvert emne, dvs. stående stillinger, foroverbøjninger, bagoverbøjninger, drejninger/vrid og omvendtstillinger/+balancer. Eleven vil blive bedømt på graden af smidighed, styrke og korrekt udførelse af stillinger og selvfølgelig sværhedsgraden af de valgte øvelser. Stillingerne holdes i ca. 20 sekunder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
lindyhop
Elever opnår basalt kendskab til Lindyhops historiske oprindelse.
Eleverne skal kunne udføre grundtrin i lindyhop 6-count -herunder inddrage 'bounce'
eleverne skal kunne både open og closed position
eleverne skal kunne føre og blive ført
eleverne skal kunne følgende figurer:
'Over åen', 'follower under armen', 'byt plads'
eleverne skal kunne følgende autentiske jazztrin:
'mess around', 'skating', 'Tackie Anni', 'Step-touch'
eleven skal kunne følge takten og herunder starte på 1-slaget.
eleverne får kendskab til to forskellige arieals " frog jump' og A-jump!
forløbet afsluttes med en showcase i grupper, hvor eleverne koreograferer deres eget show.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
basket og idrætsdeltagelse
Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
Driblinger: Speed dribling og kontroldribling.
Standsninger: Jump stop både efter dribling og modtagning.
Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og lay-up med elevens bedste hånd.
Teoretisk forståelse: De mest almindelige regler i skolebasketball.
Taktiske kompetencer: Placeringsevne offensivt og defensivt. Kendskab til principperne om bredde og dybde, v-cut, back door cut, give and go cut, pick and roll .
Idrætsdeltagelse:
Eleven skal ud fra podcast og tekst fra IDAN "Danskernes motions- og sportsvaner: Unge (3:5)" kunne redegøre for unges idrætsdeltagelse. Eleverne forventes at kunne redegøre for
Hvorfor er de unge er spændende målgruppe at se nærmere på i forhold til idrætsdeltagelse. Hvordan og hvorfor de unges idrætsvaner adskiller sig fra børn og voksnes. Hvilke aktiviteter der er særligt populære blandt unge. Hvorfor skifter de unge foreningsidrætten ud med aktiviteter i andre regi. Hvad er årsagerne til, at nogle unge stopper med at dyrke idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482945823",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482945823",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482945823"
}