Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Louise Moll Hjort
|
Hold
|
2022 id/at id/2 (1at id/2, 2t id, 3t id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladanse
Der bruges 5 moduler på forløbet. Efter forløbet skal eleverne selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogram og musikforståelse
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammers opbygning i forhold til øvelser og intensitet koblet til teori om musik vedr. takttælling, hastighed og musikkens "karakter".
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisme i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Mindre omskrivning af Idrætsportalens afsnit om opvarmningsprogram.
i alt ca 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis og motivation
Formålet med de seks moduler i dette forløb er at serve, at returnere med forskellige slag og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-, over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.
Herudover læses om begreberne motivation, selvbestemmelse og målorientering.
Disciplinspecifik teori:
Bordtennis: Introduktionen fra Idrætsportalen. Ca. 2 sider
Diverse videoclip
Anden teori:
Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-144.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3 mod 3 basketball
Forløbet blev nærmest ikke gennemført pga. udveksling, ekskursioner og eksamensinddragelse af faciliteter. 1a-eleverne nåede blot at have 1 modul. 1t-eleverne havde 3 moduler.
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket.
Anvendte øvelser:
Afleveringstyper:
To-hånds-brystafleveringer
Push-afleveringer
Studsafleveringer (Fake high – pass low)
Overhovedet-afleveringer
Driblinger:
Cross over
Bag ryggen
Mellem benene
Spin move
Skud:
Triple Threat position
Enhåndsskud,
Skud med støttehånd
Skudøvelser:
2-mands skudøvelse
"3 mere" - skudkonkurrence
Shoot out
Lay up
Kombinationsøvelser teknik:
Afleveringsfirkant
Around the world drill / Real Madrid øvelse.
Angrebsbevægelser (Cuts og spacing):
Give and go
Back door cut
V-cut med lay-up
Spacing, cut og opfyldning
Forsvarsspil:
Slide- og opdækningteknik
Shell drill
Angrebsøvelser og teknik:
jab-step.
Jab-step kombinationer: Jab-step til lay-up. Skudfinte til lay-up. Jab-step efterfulgt af skudfinte til lay-up.
Pick and roll i 2 mod 2.
Teori der indgår i forløbet:
3 mod 3 basketteori og diverse videoklip af basketballøvelser.
I alt ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 😊I det andet modul skal du arbejde med afslutninger. Du vil lære, hvordan et korrekt basketballskud skal sendes afsted og se, hvordan et lay-up skal udføres. Taktisk vil du skulle overveje, hvordan man kommer til gode afslutningsmuligheder. Du s
-
I det tredje modul fokuseres på angrebsspil med ”cuts” og ”spacing”. For at kunne gennemføre et succesfuld angreb skal både aflevereren og modtageren løse deres opgave, og den indbyrdes timing skal være i orden. Så taktisk drejer undervisningen sig d
-
Efter tre moduler med basalteknik og angrebselementer skal du nu arbejde på forsvarsspillet. Du vil lære den korrekte slide-teknik, der benyttes, når man dækker en spiller, der dribler, og taktisk vil undervisningen fokusere på, hvor man bør placere
-
Afsnit
-
Læs Regler til Langbold.docx, så du er klar til spillet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
aerob træning i skov
Forløbet retter sig mod aerob træning i naturen. Eleverne vil stifte bekendtskab med intervaltræning i alle mulige former og lærer hvordan naturen og landskabet kan bruges til formålet.
Desuden vil der også indgå kontinuerlig træning i form af o-løb og mtb-kørsel på store stier. Derudover vil der også være indlagt en bip-test i forløbet, så konditallet kan måles.
Eleverne skal i forløbet lære hvordan fysisk aktivitet er vigtigt for et sundt liv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball og anatomi
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt til spillets oprindelse og udredelse. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Almen idrætsteori:
- Have kendskab til den mest elementære del af kroppens anatomi med knogler, brusk, bindevæv, led og muskler samt kendskab til bevægelseslæren med fokus på Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Step og koreografi og Laban
Holdet har arbejdet med udvikling af en step gruppeperformance, som fremvises for resten af klassen. Med inspiration og afsæt i forskellige bevægelsessekvenser sammensætter eleverne selv deres egen dansesekvens på ca. 3min.
Tekniske mål
- Udføre basale grundtrin og variationer i stepaerobic i takt til musik. Dvs. udvise rytmisk forståelse og takttælling med start på 1éren.
- Lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier
- Udvikle egne kreative steptrin, individuelt og i små grupper, med forskelligt kropsligt udtryk og sværhedsgrad.
- Fokus på koordination og kvalitet i bevægelserne samt det kropslige udtryk og kreativitet.
- Udvikle og gennemføre stepaerobic koreografier individuelt og i grupper, og som del af en performance, hvor musikkens stemning, omkvæd, breaks mm. Anvendes sa,t inddragelse af Laban bevægelseslære.
Teoretisk mål
- Viden om musikstykkers opbygning og takttælling samt kunne lave et formskema til en sang.
- Viden om Laban bevægelseslære inkl. BESS-konceptet og anvende denne til analyse og redskab i udvikling af egne og andres koreografier.
- Viden om performance processen. ”sig ja”, ”kill your darlings”, ”keep it simpel” og vær færdig til deadline.
- Viden om en ”god” performance. Start og finale; overraskende elementer med Wow-effekt, brug af musikken (karakter, rytme, temposkift, breaks mm.), brug af rummet og alle deltagere.
Sociale mål
- Turde finde på og afprøve nye trin og koreografier samt være ”PÅ” under klasseopvisning.
- Samarbejde om udvikling af trin og koreografier. ”Sig ja” og understøtte den kreative dynamik.
- Ansvar og effektivitet i uddeling og løft af opgaver i forbindelse med gruppens performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
floorball og teamteori (idrætspsykologi)
Floorballforløb med fokus på basale tekniske elementer.
Yderligere er der trukket tråde til boldbasis ifm. en overordnet introduktion til spillets taktik.
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer
Teamteori: Eleven skal kunne redegøre for hvad forskellen mellem en gruppe og et team. Synergi- samt Ringelmaneffekten skal kunne beskrives. Eleven skal desuden kunne redegøre for teamets udvikling samt kunne beskrive de 4 typer af team, hieraki samt formelle- og uformelle roller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
ultimate og træningsprojekt
I træningsprojektet skal eleverne arbejde med aerob træning og selv planlægge, gennemføre og evaluere et træningsprogram, der forbedrer de aerobe processer i kroppen. Træningsprogrammet skal planlægges således at det passer til den enkeltes udgangspunkt -som afspejles i en konditest-. Programmet må gerne lægges to og to, den tilhørende evaluering (rapport) skal afleveres individuelt. Eleven bliver bedømt på fysisk formåen, samt evne til at reflektere over de fysiologiske processer der forbedres i kroppen ved træning.
Eleverne skal til den grundighed der er angivet i idræt c bogen kunne redegøre for aerob energiforsyning, kondital, Vo2 max, kredsløbs- og stofskiftekondition, minutvolumen, samt restitution.
Ultimate:
Faglige mål for forløbet:
Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts. Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning. Eleverne skal kende reglerne for ultimate i en sådan grad at de kan kalde fejl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
lindyhop
Elever opnår basalt kendskab til Lindyhops historiske oprindelse.
Eleverne skal kunne udføre grundtrin i lindyhop 6-count -herunder inddrage 'bounce'
eleverne skal kunne både open og closed position
eleverne skal kunne føre og blive ført
eleverne skal kunne følgende figurer:
'Over åen', 'follower under armen', 'byt plads'
eleverne skal kunne følgende autentiske jazztrin:
'mess around', 'skating', 'Tackie Anni', 'Step-touch'
eleven skal kunne følge takten og herunder starte på 1-slaget.
eleverne får kendskab til to forskellige arieals " frog jump' og A-jump!
forløbet afsluttes med en showcase i grupper, hvor eleverne koreograferer deres eget show.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Yoga og idrætsdeltagelse
Yoga
Formålet med forløbet er, at eleverne gennem yoga arbejder med kropsbevidsthed, kropholdning og bliver bevidste om vejrtrækningens effekt i såvel de fysiske øvelser som i vejrtrækningsøvelserne. Eleverne bliver introduceret til forskellige typer af yogastillinger og til den klassiske yogaserie Solhilsen A.
Krav: Eleverne skal efter forløbet kunne fremvise/udføre Solhilsen A flydende med brug af korrekt vejrtrækning og derudover 2 selvvalgte stillinger indenfor hvert emne, dvs. stående stillinger, foroverbøjninger, bagoverbøjninger, drejninger/vrid og omvendtstillinger/+balancer. Eleven vil blive bedømt på graden af smidighed, styrke og korrekt udførelse af stillinger og selvfølgelig sværhedsgraden af de valgte øvelser. Stillingerne holdes i ca. 20 sekunder.
Idrætsdeltagelse:
Eleven skal ud fra podcast og tekst fra IDAN "Danskernes motions- og sportsvaner: Unge (3:5)" kunne redegøre for unges idrætsdeltagelse. Eleverne forventes at kunne redegøre for
Hvorfor er de unge er spændende målgruppe at se nærmere på i forhold til idrætsdeltagelse. Hvordan og hvorfor de unges idrætsvaner adskiller sig fra børn og voksnes. Hvilke aktiviteter der er særligt populære blandt unge. Hvorfor skifter de unge foreningsidrætten ud med aktiviteter i andre regi. Hvad er årsagerne til, at nogle unge stopper med at dyrke idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482949136",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482949136",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482949136"
}