Holdet 2022 id/fu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/fu (1fu id/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Galladanse i teamperspektiv
Titel 2 Opvarmning og hjerte/kredsløb
Titel 3 Grundtræning og Bouldering
Titel 4 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Galladanse i teamperspektiv

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til den basale team-teori, og derigennem bevidstgøres om de positive effekter der afledes, når man indgår i et veldrevet team samt hvordan et team opbygges og udvikles. Således skal du efter forløbet have opnået kendskab til, hvordan du motiverer og kommunikerer i et team og hvordan du selv kan indtage en rolle og indgå i et positivt og konstruktive samarbejde. herunder opgave- og social kohæsion, forskellige roller i et team, synergieffekt og PERMA.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og hjerte/kredsløb

Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet, samt hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne, puls- og intensitetsprogression og bevægelseskvalitet



Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet.

Teori der indgår i forløbet:

Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005  side  17-22 =  ca 4 sider

Disciplinspecifik teori:
Teori fra idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=143

i alt ca 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grundtræning og Bouldering

Holdet undervises og afprøver generel grundtræning indenfor 3 områder:

Kondition, puls og testning: Holdet afprøver forskellige arbejdsintervaller under boldspil og registrerer egen puls samt gennemfører bip-test og intervaltest.

Styrketræning: Eleverne afprøver forskellige styrkeøvelser (dynamiske og statiske) med fokus på udholdenhed og plyometrisk træning. Principperne bag cirkeltræning gennemgås og afprøves evt. med inddragelse af elementer fra crossfit samt betydning af core-spænding og funktionel styrketræning.

Bouldering: Fokus på smidighed, styrke og bevægelighed samt basale bouldering-teknikker og samarbejde på væg. Eleverne introduceres for klatre-trekanten, faldteknikker og basale grebs- og fodteknikker. Derudover afprøves evt. forskellige balance- og koordinationsøvelser på gulv.

Teori: Eleverne opnår viden om principperne bag grundtræning i forhold til at forbedre ens præstation indenfor en bestemt idræt men også viden om skadesforebyggelse og almen sundhed. Begrebet superkompensation inddrages.
Elevernes stifter bekendtskab med begreberne direkte og indirekte konditionstest samt fordele og ulemper herved. Derudover ses på konditallets betydning for individets sundhed samt oplevelse af at arbejde ved forskellige pulsbelastninger.
Eleverne får basal viden om forskellen på muskeludholdenhed og plyometrisk træning samt dynamisk/statisk muskelarbejde samt principperne bag cirkeltræningsprogrammer.  
Eleverne får teoretisk og praktisk viden om klatre-trekanten samt det at være "spotter" og almindelig sikkerhed i forbindelse med klatrevæggen. Derudover opnås viden om bevægelighedstræning med passiv og aktiv udspænding, som øger udspændingstolerancen i muskler og nervesystemet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer