Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Michael Kock
|
Hold
|
2022 id/ij (1ij id/1, 2i id, 3i id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladanse og teamteori
Forløbet strakte sig over 6 moduler.
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til den basale team-teori, og derigennem bevidstgøres om de positive effekter der afledes, når man indgår i et veldrevet team samt hvordan et team opbygges og udvikles. Således skal du efter forløbet have opnået kendskab til, hvordan du motiverer og kommunikerer i et team og hvordan du selv kan indtage en rolle og indgå i et positivt og konstruktive samarbejde. herunder opgave- og social kohæsion, forskellige roller i et team, synergieffekt og PERMA.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3 mod 3 basketball
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket.
Anvendte øvelser:
Afleveringstyper:
To-hånds-brystafleveringer
Push-afleveringer
Studsafleveringer (Fake high – pass low)
Overhovedet-afleveringer
Driblinger:
Cross over
Bag ryggen
Mellem benene
Spin move
Skud:
Triple Threat position
Enhåndsskud,
Skud med støttehånd
Skudøvelser:
2-mands skudøvelse
"3 mere" - skudkonkurrence
Shoot out
Lay up
Kombinationsøvelser teknik:
Afleveringsfirkant
Around the world drill / Real Madrid øvelse.
Angrebsbevægelser (Cuts og spacing):
Give and go
Back door cut
V-cut med lay-up
Spacing, cut og opfyldning
Forsvarsspil:
Slide- og opdækningteknik
Shell drill
Angrebsøvelser og teknik:
jab-step.
Jab-step kombinationer: Jab-step til lay-up. Skudfinte til lay-up. Jab-step efterfulgt af skudfinte til lay-up.
Pick and roll i 2 mod 2.
Teori der indgår i forløbet:
3 mod 3 basketteori og diverse videoklip af basketballøvelser.
I alt ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmningsprogram
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammers opbygning i forhold til øvelser og intensitet koblet til teori om musik vedr. takttælling, hastighed og musikkens "karakter".
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisme i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Mindre omskrivning af Idrætsportalens afsnit om opvarmningsprogram.
i alt ca 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bordtennis og motivation
OBS: Vi har på holdet kun haft 4 bordtennismoduler.
Formålet med de seks moduler i dette forløb er introduktion til at serve, at returnere med forskellige slag og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-, over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.
Herudover læses om begreberne motivation, selvbestemmelse og målorientering.
Disciplinspecifik teori:
Bordtennis: Introduktionen fra Idrætsportalen. Ca. 2 sider
Diverse videoclip
Anden teori:
Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-144.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Introduktion til spillet og dets særlige karakteristika.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball og sundhed
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til udviklingen af overvægt i Danmark og dennes effekt på sundheden. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dans - Salsa og vals
Salsa:
Faglige mål: At være i stand til med rimelig sikkerhed at danse alene og sammen med partner i takt til musikken på 1-2-3 og 5-6-7.
Der er arbejdet med flg figurer i undervisningen:
Latin basic (grundtrin - frem/tilbage)
Cucaracha (grundtrin - til siden)
Back basic (grundtrin - bagud)
Front basic (grundtrin - frem)
Turning basic (åbne op - bagud)
Cross basic (Bagud - ind foran - samle)
Single right turn (højre drejning)
Single left turn (venstre drejning)
Under arm turn (højre drejning for follower under leaders arm)
Crossbody lead (skift plads)
Hertil har eleverne haft mulighed for at lege med en "hjemmelavet" figur parvis.
Vals:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt og grundtræning.
Praktik:
I forbindelse med klassens træningsprojekt har eleverne haft mulighed for at vælge mellem at fokusere på konditions- eller styrketræning.
Indenfor begge grupper er der blevet foretaget start- samt sluttests, og der er blevet udarbejdet en opgave (træningsprojektet), hvor eleverne med baggrund i relevant teori har skulle planlægge samt redegøre for den træning, der er foregået i den mellemliggende periode.
I modulerne er der arbejdet med træning, der såvidt muligt tilgodeser begge træningsformer (kondition og styrke).
De første par træninger har været lærerstyrede, hvorefter eleverne i grupper har stået for at tilrettelægge træningspassene.
Fokus for modulerne har været:
- Forbedre den fysiske kapacitet
- Organisere træningen på forskellige måder for at imødese flg elementer - motivation, sammenhold og sjov træning i et godt træningsmiljø.
Dele af træningen har foregået i maskiner i skolens styrkelokale.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Styrketræning - DIF.pdf
-
Træningsprojektopgave 2024 3i.docx Du skal til dette modul have styr på, om du vil fokusere på konditions- eller styrketræning i forbindelse med dit træningsprojekt. Yderligere skal du have styr på, hvilken øvelse, du vil testes i, hvis du fokuserer
-
Derfor må du ikke springe styrketræningen over – 10 suveræne gevinster
-
Superkompensation
-
Hvad er den bedste konditionstræning?
-
Kondition - kroppens maksimale iltoptagelse
-
Coopers løbetest
-
Gruppe 1 (Aisha, August, Jacob, Liv, Nanna og Victor) forbereder ca. 45 min træning.
-
fibertyper.jpg
-
Gruppe 2 (Alfred, Eda, Julie, Liva, Nicoline og William) forbereder ca. 45 min træning.
-
Gruppe 3 (Anna, Ella, Kalinka, Malte, Noah og Zahra) forbereder ca. 45 min træning.
-
3g idrætsevent 2024.pptx
-
Gruppe 4 (Anne, Freya EF, Karoline, Mathias og Oliver) forbereder ca. 45 min træning.
-
Gruppe 5 (Asta, Freya KK, Lana, Migle og Sara) forbereder ca. 45 min træning.
-
drejebog-skabelon.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Step
Stepforløbet er overordnet gået fra at være lærerstyret til at blive mere elevstyret.
De første moduler er eleverne blevet inspireret med et par forskellige koreografier suppleret med introduktion til nedenstående teori.
Efterfølgende har eleverne arbejdet med at inspirere hinanden for til slut at skulle udarbejde egen koreografi i grupper.
I forløbet er der kort introduceret til musiktælling og inddeling af musikken i 16 taktslag, hvilket har været repeterende fra opvarmningsforløbet i 1g. Der er yderligere blevet introduceret til muligheden for at stille musikken skematisk op i blokke med udgangspunkt i ovenstående.
Vi har arbejdet med nedenstående elementer, som udspringer fra Labans bevægelsesprincipper:
- Tempo
- Bundet/løst flow
- Oppe/nede
- Interaktion/skift/bruge rum
Eleverne er endvidere blevet opfordret til at inddrage udvalgte dele af ovenstående elementer i deres selvudviklede koreografier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Badminton
Faglige mål:
At eleverne opnår tekniske og taktiske færdigheder til at spille single og double (I dette forløb er der primært blevet undervist i elementer fra singlespillet. Der er dog ofte kun blevet spillet på halv bane. Der er spillet double i forbindelse med det "frie spil" i løbet af undervisningen, men der har ikke været tid til at undervise i taktik relateret til double under forløbet). Dvs. kan sætte spillet i gang med en serv og returnere bolden med variation i korte og lange bolde og søge at sætte modstanderen under pres.
Tekniske mål:
-Udgangsgreb og baghåndsgreb.
-Lang singleserv med vægtoverførsel.
-Kort double baghåndsserv.
-Basalt slag over hovedet (langt (clearlignende) og kort (droplignende) med fokus på siden til nettet og vægtoverførsel under slaget.
-Benarbejde til bagbanen inkl. saksebevægelsen med vægtoverførsel uden bold.
-Lige netdrop i forhånd og baghånd inkl. benarbejde med forspændingshop og stemskridt til nettet.
Taktiske mål:
Kendskab til og brug af spillecentrum, forspændingshop samt stemskridt.
Brug af banens dybde og bredde.
Viden om regler og pointsystemet i single.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482987374",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482987374",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482987374"
}