Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Klaus Mikael Sigh
|
Hold
|
2022 id/ij/2 (1ij id/2, 2j id, 3j id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladans i teamperspektiv
Eleverne undervises i galladansene Sønderborg Dobbeltkvadrille samt Lanciers.
Gennem arbejdet med dansene rettes der fokus på, at eleverne opnår kendskab til teorier om opbygning og udvikling af teams.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med at koble teori og praktik, så eleverne oplever gruppeudvikling og kohæsion i praksis. Derudover er der fokus på at skabe et miljø, hvor eleverne er hovedansvarlige for, at teamet yder sit optimale.
Eleverne opnår kendskab til teorier om social-, og opgave kohæsion, synergieffekter, social dovenskab samt betydningen af at et team er sammensat af forskellige roller/personlighedstyper med hver deres kompetencer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
MTB og grundtræning
Der rettes fokus på basale tekniske færdigheder på MTB samt kendskab til, hvilke træningsmetoder man bør anvende som MTB-rytter. Således beskæftiger vi os med:
MTB:
- Grundposition og styrfatning
- Kørsel på bakker (herunder positionering på cyklen samt gearskift)
- Overkørsel af mindre forhindringer som rødder og sten (fokus på vinkel-passage samt løft af cyklen)
- Kørsel i mudder/sand (blødt underlag)
- Svingteknik
- Bump og pump
Grundtræning med fokus på MTB:
- Forskellen på konditionstræning, muskel-udholdenhedstræning og styrketræning - hvilke overordnede fysiologiske forbedringer kan man opnå og hvem bør anvende de forskellige typer træning?
- Basale principper for ovenstående træningsformer.
- Træning og restitution - herunder om begrebet superkompensation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansens historie
I forløbet om dansens historie opnår eleverne et praktisk og teoretisk kendskab til, hvordan og hvorfor dansen har udviklet sig gennem tiden. Herunder får de et overblik over dansegenre (rituel dans, social dans og scenedans) samt et overordnet indblik i, hvordan samfundstendenser har været med til at påvirke dansenes udvikling og udtryk.
Eleverne stifter bekendtskab med Laban´s bevægelseslære (BESS), hvilken anvendes til analyse af de gennemgåede danses særkende - hvilket udtryk har dansen og hvad har været med til at påvirke dansens udtryk?
Der danses:
- Haka (Dansen Ka mate)
- Folkedans (Sønderborg dobbeltkvadrille, herunder dansevending, tallerkenvending og polka)
- Vals (fokus på valsetakten, grundtrin, at kunne danse lige frem, højredrejning , holdning og dansefatning og op/ned-gående bevægelser)
- Contact improvisation (fokus på aktion-reaktion mellem de dansende samt en kort introduktion til bevægelse over gulv samt løft af makker uden brug af arme)
- Udvikling af egen moderne dans med et moderne og polariseret (sensuelt og kraftfuldt) samt et eklektisk udtryk, hvor små elementer af de gennemgåede danse kan genfindes i en ny og moderne form.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball og bevægelseslære
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til double i Pickleball med dets karakteristiske regler (herunder the kitchen og dobbelt bounce) samt at opnå tekniske og taktiske delmål, se:
Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske slag som serv, returnering med forhånd og baghånd, grundslag (forhånd og baghånd), flugtning, drop (3. short drop) og dink.
Der rettes fokus på centralbevægelse i forbindelse grundslaget i forhånden samt anvendelse af åben, neutral og lukket benstiling - herunder korrekt anvendelse af disse afhængigt af spillerens placering i forhold til bolden.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til boldens bane. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, når chancen byder sig (fokus på modtagerne) samt at man bliver på den bagerste halvdel af banen umiddelbart efter egen serv.
Bevægelseslære:
Eleverne opnår en basal forståelse af knoglernes og musklers opbygning samt de vigtigste muskelgruppers funktioner i forhold til grundbevægelser i Pickleball. Herunder om statisk, koncentrisk og excentrisk arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Beachvolley og motivation
Formål: Eleverne opnår basale færdigheder i beachvolley samt kendskab til hvordan man kan arbejde med begrebet motivation for at fremme læring og engagement.
Beachvolley: Forløbet tager afsæt i 4 vs 4 beachvolley, hvor der opstilles i diamantform.
Teknisk: Eleverne arbejder med underhåndsserv, baggerslag (fokus) og fingerslag, men stifter også bekendtskab med smash samt tilløb hertil, smashopsamling (herunder benarbejde til dive (cross-over-step) og lavt tyngdepunkt) og Tomahawk.
Taktisk: Grundlæggende angrebsopbygning (modtagning, hævning og angreb) samt opstilling i forbindelse med forsvar - herunder om tegnsætning for blokkadespil (long line vs kryds),
Teori om motivation:
Eleverne introduceres til, hvordan indre motivation (lysten til at lære og beherske færdigheder) kan skabe rammer for læring. herunder om opstilling af målsætninger og delmål samt personers motivation via henholdsvis en opgaveorienteret vs en konkurrenceorienteret tilgang.
Ligeledes introduceres eleverne til, hvordan ydre motivation (ydre forhold/personer påvirkning af motivationen via straf vs belønning) kan påvirke og bundfælle sig i personers adfærd og regulering heraf via en introduceret- eller integreret adfærdsændring.
Slutteligt beskæftiger forløbet sig med begrebet leg og hvordan leg kan anvendes i lærings- og udviklingssammenhænge.
Bmrk.: Der afvikles to moduler i 3.g, da disse blev tabt i slutningen af 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate og træningsprojekt
Ultimate og træning (herunder træningsprojekt)
Forløbet lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor sporten Ultimate. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder.
Desuden opnås et basalt kendskab til træningslære og konditionstræning samt de fysiologiske mekanismer, der forbedres ved konditionstræning. I forløbet udarbejdes elevernes træningsprojekt.
Efter forløbet skal eleverne:
- Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbe-gribning samt hav afprøvet forhåndskast, up-side-down og kast til folk i løb.
- Kende til spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer og kunne indgå i kamp.
- Kende til angrebstaktik: Spilbarhed (retningsskift, cuts og acceleration), pivotering, stack, bredde og dybde-løb samt simple løbemønstre.
- Kende til overordnede forsvarstaktikker: Opdækning af discholder i zoner vs personlig opdækning (der rettes fokus på personlig opdækning og opdæknining mod forhånden) samt sidelinjepres.
- Have kendskab til pulsbelastninger under Ultimate samt kunne forholde sig til, hvorfor og hvordan konditionen kan trænes i forbindelse med Ultimate.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bouldering - ekstremidræt og sundhed
Formål: At eleverne opnår basale klatreteknikker (bouldering), så de kan udføre statisk klatring samt indlægge små dynamiske elementer. Desuden opnår eleverne et overordnet kendskab til begreberne ekstremidræt og sundhed.
Bouldering
Eleverne indføres i basale klatreteknikker samt makkersikring. Herunder kendskab til:
- Kropspositionering med tyngdepunkt mod væggen (vægten på fødderne)
- Trekants-regel (balance)
- Løft med ben (tyngdepunkt over standfod)
- Flag (balance - undgår barn door)
- Kendskab til grebstyper og anvendelsen af disse (Bla. edge, pinch, pocket, jug, undercurler, sloper og makro/volume)
- Heelhook & toehook
- Rose move
- Bridge
- Backstep
- Fodskifte for positionering
- Dynamisk vs statisk klatring
Teori
Eleverne opnår kendskab til definitionen af sundhed samt hvilke parametre der påvirker sundheden (biologiske forudsætninger, levevilkår og livsstil). Desuden opnår eleverne kendskab til forskellige genre af ekstremidræt (fysiske og mentale discipliner) samt mulige forklaringer på, hvorfor man ser en øget tendens til udøvelse af ekstremidræt - herunder skal de kunne forholde sig til, hvorvidt ekstremidræt har indflydelse på danskernes sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kønsroller i dans
Formål: I forløbet arbejdes der med, hvordan køn og kønsroller har et særkende afhængigt af den udførte dans.
Teoretisk får eleverne kendskab til, hvad der forstås ved køn og kønsroller (set i et helt overordnet udviklingsmæssigt perspektiv), og de får kendskab til, hvordan netop kønsopfattelsen er med til at sætte sig et spor i dansen - er der særlige maskuline eller feminine træk og hvordan sætter det sig spor i parrets interaktioner?
Eleverne arbejder med: Vals (sekundært), Bachata (primært) og Contact improvisation (tertiært).
Eleverne genanvender Labans analysereredskab BESS for at analysere dansene i forløbet - kan man genfinde særlige maskuline eller feminine bevægelser eller opstillinger i dansene?
Eleverne introduceres til flowteori samt basale retningslinjer for føring i pardans. Dette som et led i at analysere udviklingen i kønsrollerne i dansene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482988626",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482988626",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482988626"
}