Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id/w (1w id/1, 2w id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladans
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til den basale team-teori, og derigennem bevidstgøres om de positive effekter der afledes, når man indgår i et veldrevet team samt hvordan et team opbygges og udvikles. Således skal du efter forløbet have opnået kendskab til, hvordan du motiverer og kommunikerer i et team og hvordan du selv kan indtage en rolle og indgå i et positivt og konstruktive samarbejde. herunder opgave- og social kohæsion, forskellige roller i et team, synergieffekt og PERMA.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogram
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet, samt hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne, puls- og intensitetsprogression og bevægelseskvalitet
Praktisk er der fokus på at den enkelte elev er i stand til at arbejde rytmisk på musikken med en bevægelseskvalitet i overensstemmelse til den enkelte opvarmningsdisciplins karakteristika (Sving, hop, styrke, løb el. stræk)
Der er trænet talttælling og sekvensering af et musiknummer og evaluering af grupperne tager også afsæt i deres evne til at arbejde synkront og præsentere et selvstændigt og kreativt program.
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet.
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 17-22 = ca 4 sider
"Hvorfor varme op?" https://idraetsportalen.systime.dk/?id=185
i alt ca 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt til spillets oprindelse og udredelse. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Almen idrætsteori:
- Have kendskab til den mest elementære del af kroppens anatomi med knogler, brusk, bindevæv, led og muskler samt kendskab til bevægelseslæren med fokus på Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Parkour
Klassiske og nye idrætsgrene - Parkour
Eleverne vurderes og undervises med taksonomisk højest vægtning af første parameter: Teknik, Fysisk kapacitet (fx styrke, eksplosivitet el. udholdenhed) og træningsplanlægning (sammensætning af rute/bane i parkour)
Teknikker: Vi arbejder med Vaults i udgaverne step vaults, speed vaults, lazy vaults og den lidt anderledes gate vault.
Derudover er der særligt fokus på precision jumps på forskellige objekter, cat leaps, palm turns, underbars og conditioning i en række kravleøvelser.
Eleverne har sideløbende med det tekniske parkourarbejde, teoretisk i arbejdsfysiologi arbejdet med muskelfysiologi herunder muskelfibertyper og træningstyper af de 4 typer af styrke: maksimal styrke, eksplosiv styrke, muskeludholdenhed og spændstighed.
Disse træningsformer er ligeledes blevet afprøvet i styrkelokalet i forbindelse med den praktiske undervisning i parkour.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482991836",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482991836",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56482991836"
}