Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mathias Høegsberg Petersen
|
Hold
|
2022 id/ds/1 (1ds id/1, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladanse
Der er brugt 6 moduler.
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til den basale team-teori, og derigennem bevidstgøres om de positive effekter der afledes, når man indgår i et veldrevet team samt hvordan et team opbygges og udvikles. Således skal du efter forløbet have opnået kendskab til, hvordan du motiverer og kommunikerer i et team og hvordan du selv kan indtage en rolle og indgå i et positivt og konstruktive samarbejde. herunder opgave- og social kohæsion, forskellige roller i et team, synergieffekt og PERMA.
Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
Teorihæftet ligger på et par de enkelte moduler: Galladans i teamperspektiv - elevdokument 2019.docx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og musikforståelse
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammers opbygning i forhold til øvelser og intensitet koblet til teori om musik vedr. takttælling, hastighed og musikkens "karakter".
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisme i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Mindre omskrivning af Idrætsportalens afsnit om opvarmningsprogram.
i alt ca 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis og motivation
Formålet med de seks moduler i dette forløb er introduktion til at serve, at returnere med forskellige slag og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-, over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.
Herudover læses om begreberne motivation, selvbestemmelse og målorientering.
Disciplinspecifik teori:
Bordtennis: Introduktionen fra Idrætsportalen. Ca. 2 sider
Diverse videoclip
Anden teori:
Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-144.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3 mod 3 basketball
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket.
Anvendte øvelser:
Afleveringstyper:
To-hånds-brystafleveringer
Push-afleveringer
Studsafleveringer (Fake high – pass low)
Overhovedet-afleveringer
Driblinger:
Cross over
Bag ryggen
Mellem benene
Spin move
Skud:
Triple Threat position
Enhåndsskud,
Skud med støttehånd
Skudøvelser:
2-mands skudøvelse
"3 mere" - skudkonkurrence
Shoot out
Lay up
Kombinationsøvelser teknik:
Afleveringsfirkant
Around the world drill / Real Madrid øvelse.
Angrebsbevægelser (Cuts og spacing):
Give and go
Back door cut
V-cut med lay-up
Spacing, cut og opfyldning
Forsvarsspil:
Slide- og opdækningteknik
Shell drill
Angrebsøvelser og teknik:
jab-step.
Jab-step kombinationer: Jab-step til lay-up. Skudfinte til lay-up. Jab-step efterfulgt af skudfinte til lay-up.
Pick and roll i 2 mod 2.
Teori der indgår i forløbet:
3 mod 3 basketteori og diverse videoklip af basketballøvelser.
I alt ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1ds.
-
Hej 😊I det andet modul skal du arbejde med afslutninger. Du vil lære, hvordan et korrekt basketballskud skal sendes afsted og se, hvordan et lay-up skal udføres. Taktisk vil du skulle overveje, hvordan man kommer til gode afslutningsmuligheder. Du s
-
I det tredje modul fokuseres på angrebsspil med ”cuts” og ”spacing”. For at kunne gennemføre et succesfuld angreb skal både aflevereren og modtageren løse deres opgave, og den indbyrdes timing skal være i orden. Så taktisk drejer undervisningen sig d
-
Efter tre moduler med basalteknik og angrebselementer skal du nu arbejde på forsvarsspillet. Du vil lære den korrekte slide-teknik, der benyttes, når man dækker en spiller, der dribler, og taktisk vil undervisningen fokusere på, hvor man bør placere
-
Hej 😊I det femte modul skal du forsøge at udnytte din tekniske kunnen til at sammensætte angrebsbevægelser. De taktiske input vil dreje sig om at få flow i angrebet. Du vil skulle lære jab-step og en skudfinte, inden du påbegynder at drible mod en a
-
Hej 😊
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball
Formål:
Forløbets formål er at give en introduktion til volleyball med fokus på grundslagene.
- underhåndsserv
- baggerslag
- fingerslag
Et sekundært fokus er der på:
- stående smash/drive
Samtidig er der også fokus på spillets rytme:
- at serve en underhåndsserv med relativ sikkerhed.
- at modtage med baggerslag (eller fingerslag, ved en kort/blød serv)
- at spille videre på baggerslaget med et fingerslag/hævning
- at spille over net med en hævning, alternativt et stående smash/drive
Til sidst er der også et fokus på kommunikation:
- at man kommunikerer klart og tydeligt
- at man er positiv
- at man hjælpe med at gøre sine medspillere bedre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Step-performance
Tekniske mål
- Udføre basale grundtrin og variationer i stepaerobic i takt til musik. Dvs. udvise rytmisk forståelse og takttælling med start på 1éren.
- Lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier
- Udvikle egne kreative steptrin, individuelt og i små grupper, med forskelligt kropsligt udtryk og sværhedsgrad.
- Fokus på koordination og kvalitet i bevægelserne samt det kropslige udtryk og kreativitet.
- Udvikle og gennemføre stepaerobic koreografier individuelt og i grupper, og som del af en performance, hvor musikkens stemning, omkvæd, breaks mm. Gennemgang og inddragelse af Laban bevægelseslære.
Teoretisk mål
- Viden om musikstykkers opbygning og takttælling samt kunne lave et formskema til en sang.
- Viden om Laban bevægelseslære inkl. BESS-konceptet og anvende denne til analyse og redskab i udvikling af egne og andres koreografier.
- Viden om performance processen. ”sig ja”, ”kill your darlings”, ”keep it simpel” og vær færdig til deadline.
- Viden om en ”god” performance. Start og finale; overraskende elementer med Wow-effekt, brug af musikken (karakter, rytme, temposkift, breaks mm.), brug af rummet og alle deltagere.
Sociale mål
- Turde finde på og afprøve nye trin og koreografier samt være ”PÅ” under klasseopvisning.
- Samarbejde om udvikling af trin og koreografier. ”Sig ja” og understøtte den kreative dynamik.
- Ansvar og effektivitet i uddeling og løft af opgaver i forbindelse med gruppens performance
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Step-performance
-
Kære 2.d. Jeg er jeres idrætsvikar og glæder mig til at møde jer. Jeg bygger videre, hvor jeres idrætslærere slap: I skal have et forløb i genren: "Musik og bevægelse". Det bliver step og koreografi - det bliver festligt! Husk at se i lektien, så I h
-
Elev_Koreografisk Stepaerobic-kopi.docx
-
Kære 2.d. Vi har faktisk kun dette modul til at pudse lanciers-formen af inden Galla d. 25/11-23. Så derfor har du set ALLE videoerne derhjemme. Vi kører på med Sønderborg Dobbeltkvadrille og Les Lanciers tur 1-5 i dag. Hep fra Sanne
-
10 minutter og 13 sekunder! Så længe varer lektien til i dag: se denne video, så du genkender nogle steps og lærer nye til :-) tak for god energi sidst - vi fortsætter i dag, hep fra Sanne
-
Step-dans-koreografi Must haves.docx
-
Grupper i dag:
-
LEKTIE: se 10 minutters step og start 2 min inde i videoen. Det fine ved videoen er, at de to personer viser, hvordan man kan varierer sværhedsgraden i deres steps (manden viser variationerne/"krydderiet"). Værd at se, nu hvor I skal i gang med at l
-
Kære 2.d. Til i dag skal I have læst dette dokument og hver især have fundet et godt musiknummer, der passer til step (mellem 130 og 140 BPM) . Skriv dit musikvalg her under elevfeedback. Hej fra Sanne :-)
-
Grupperne fra i dag d. 19/12:
-
Gammel lektie: Formskema med takttælling.docx
-
Grupperne fra d. 19/12:
-
Hej 2.d. Tjek det ud, om du har styr på alt det, der står i disse dokumenter - vi ses, hej fra Sanne
-
▶️ Se denne reel: læg mærke til opstillingen og det flow, der sker over flere stepbænke - snup gerne inspiration derfra i jeres egen koreografi :-)
-
Kære 2.d.
-
Lektie: I har delt jeres koreografi i jeres gruppe i et docs eller på word. Her har I sammen bidraget til fede øvelser i jeres koreografi. Disse øvelser skal tælles, beskrives og så skal kroppene kunne udføre og hovederne huske dem :-). I har i dag c
-
Formskema med takttælling.docx
-
Kære 2.d. Vi starter det fantastiske spil op: pickleball. Jeg vil bede jer om at læse side 1-3 i dette dokument FG - Pickleball.docx, samt se disse 4 videoer. Så kan vi komme godt i gang i dag, hej fra Sanne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball og DK motionsvaner 1964-2016
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål. Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel og benstilling (åben/lukket). Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, når chancen byder sig. At kunne spille småspil på halvbane 1mod1 samt det færdige doublespil med tilhørende regler og pointtælling.
I forløbet inddrages samtidig samfundsvidenskabelig teori omkring dankernes motions- og sportsvaner i perioden 1964-2016. Herunder ses på tendensen i udviklingen af motions og sportsvaner i forhold til kønsmæssige, aldersmæssige og uddannelsesmæsige forskelle. Samtidig diskuteres mulige forklaringer til denne forandring i idrætsdeltagelsen samt fordele og ulemper ved brug af spørgeskema som undersøgelsesmetode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt og MTB
Formål - MTB:
Teknisk: Fokus på styring og balance på små tracks med rødder og sving. Desuden øves op -og nedkørsel - fokus på for og bagvægt, korrekt bremseteknik
Taktisk: lægge sig rigtigt i sporet
Formål - træningsprojektet:
Forløbet gennemføres med et træningsprogram over 8 uger. Fokus vil være på aerobe processer og træningen af disse. I denne forbindelse læses af afsnittene om aerobe processor, ilttransporten, hjertet og kredsløbet, minutvolumen, samt kredsløbskonditionen og træning heraf (herunder superkompensation).
Målet er, at eleven skal opnå en målbar forbedring i konditionen, men også reflektere over hvorfor/hvorfor ikke resultatet blev som det blev. Der afleveres logbog og rapport om træningen.
Kernestof er angivet nedenfor (sidetal = 17 ns).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lindyhop og sunhed
Viden:
At eleverne introduceres for swingdansens historiske oprindelse.
Færdigheder:
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger:
’open position’
’closed position’
Grundtrin:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop (6-count) og herunder demonstrere dansens karakteristika:
’bounce’ = den hoppende op-ned-bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Lindyhop:
Follow under armen
Pass by og variationer af pass by.
Cross the bridge
tuck turn
Div. autentiske jazztrin: ex: Mess around, crazy legs mfl.
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Sundhed: Eleverne præsenteres for forskellige sundhedsdefinitioner og skal kunne forholde sig til disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball 2, test og træning
Faglige mål:
- I rimeligt omfang at kunne beherske elementære slag bagger, finger, smash og selvvalgt serv. Det er et opfølgningsforløb på det tidligere volleyforløb som klassen havde.
- Kunne gennemføre og evaluere diverse fysiologiske tests (konditionstest (bip/cooper), springhøjdetest og kastetest med medicinbold)
- Elementært kendskab til træningslærens grundprincipper sat i forhold til volleyball.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med at koble teori og praktik, hvorved den fysiske træning indarbejdes i volleytræningen. Herunder kondition, hurtighed, eksplosivitet og smidighed. Der arbejders en del med plyometrisk træning og intervalarbejde.
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005, side 96-100 samt div. Udklip frem til s.113 = ca. 7 sider
Disciplinspecifik teori:
se tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensrepetition
Repetition af eksamensdisciplinerne. Eleverne har valgt at gå op i volleyball, basketball, bordtennis, pickleball, opvarmning og step.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483002518",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483002518",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483002518"
}