Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Christensen
|
Hold
|
2022 id/ds/2 (1ds id/2, 2s id, 3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basket
Primære faglige mål:
- Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, samt beherskelse af
korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og triple-threat(den 3.dobbelte trussel).
- Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go, screening samt
anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
- Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl(cylinderprincippet).
Sekundær faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor 3-mod-3 basketball og ’den i
forløbet anvendte akademiske teori’
- Opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning til musk og basal fysiologi
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne redegøre for, hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer og -teori (inkl takttælling) koblet til teori om hjerte/kredsløb. Der arbejdes med almen fysiologi, samt hvad der sker i kroppen, når vi varmer op, og hvorfor vi varmer op inden en aktivitet.
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram som fremvises for holdet. Er er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisitet i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 17-22 = ca 4 sider
Disciplinspecifik teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005 side 22-27 = ca 4 sider
i alt ca 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis & motivation
Formålet med de seks moduler i dette forløb er at serve, at returnere med forskellige slag og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet:
Batgreb, "åbent og lukket" batposition,
benarbejde, under-, over- og sideskru, serv
forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, stik
forhåndsloop, smash
Serv
Der er kun spillet single.
Herudover er der undervist i begreberne indre og ydre motivation med udgangspunkt i nedenstående teori.
Teori:
Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-141.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball & Mindset-teorien
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt til spillets oprindelse og udbredelse. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Almen idrætsteori:
Kunne redegøre for mindset-teorien herunder, hvad er fixed/fastlåst tankesæt er, og hvad et growth mindset/det udviklende tanskesæt er. Kunne reflektere over fordele og ulemper ved disse tankegange.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aerob træning i skov
Forløbet retter sig mod aerob træning i naturen. Eleverne vil stifte bekendtskab med intervaltræning i alle mulige former og lære, hvordan naturen og landskabet kan bruges til formålet.
Desuden vil der også indgå kontinuerlig træning i form af o-løb og mtb-kørsel på store stier.
Eleverne skal lære at kende til, hvad et kondital er, og hvordan man kan øge det.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, kunne argumentere for, hvorfor motionsfloorball er sundhedsfremmende,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hiphop dans & hiphop historie
Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelsesbank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter
Historisk baggrund (teori)
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk
Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden)
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder)
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate & boldbasis + træningsprojekt
Efter forløbet skal eleverne:
• kunne udføre baghåndskast, udføre gribninger enten som pandekage- eller krabbe- gribning og simple løbemønstre.
• have prøvet forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp.
• kende til spillets ånd og de grundlæggende regler, en angrebstaktik og en forsvarstaktik, opdækning, cuts, pivotering, stack.
• kende til spilhjulet og begreberne bredde/dybde og spilbarhed.
Sideløbende har eleverne lavet deres træningsprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Chachacha & psykologi
Faglige mål for forløbet:
Tekniske delmål:
- Kunne udføre grundtrinene teknisk korrekt
- Kan tælle ind og starte på 2
- At kunne føre og blive ført
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Crossfit & Sport & Politik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483003504",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483003504",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483003504"
}