Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id/vz/2 (1vz id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Galladanse
Der er brugt 4 moduler.
Efter forløbet skal eleverne selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser. Herunder halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og musikforståelse
Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 15-20 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne og bevægelseskvalitet.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammers opbygning i forhold til øvelser og intensitet koblet til teori om musik vedr. takttælling, hastighed og musikkens "karakter".
Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram, som fremvises for holdet. Der er fokus på at kunne lave øvelserne i takt til musikken og opnå størst mulig synkronisme i gruppen
Teori der indgår i forløbet:
Mindre omskrivning af Idrætsportalens afsnit om opvarmningsprogram.
i alt ca 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis og motivation
Formålet med de seks moduler i dette forløb er at serve, at returnere med forskellige slag og at gøre sig taktiske overvejelser i løbet af spillet.
Teknik, der arbejdes med i forløbet: Batgreb, "åbent og lukket" batposition, benarbejde, under-, over- og sideskru, serv, forhånds- og baghåndskontra, forhånds- og baghåndsprik, forhåndsloop, for- og baghåndsblokering.
Herudover læses om begreberne motivation, selvbestemmelse og målorientering.
Disciplinspecifik teori:
Bordtennis: Introduktionen fra Idrætsportalen. Ca. 2 sider
Diverse videoclip
Anden teori:
Motivation, selvbestemmelse og målorientering. Kilde: Wolf og Hansen: B - for bedre idræt. Gyldendal 2009, s. 138-144.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3 mod 3 basketball
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket.
Anvendte øvelser:
Afleveringstyper:
To-hånds-brystafleveringer
Push-afleveringer
Studsafleveringer (Fake high – pass low)
Overhovedet-afleveringer
Driblinger:
Cross over
Bag ryggen
Mellem benene
Spin move
Skud:
Triple Threat position
Enhåndsskud,
Skud med støttehånd
Skudøvelser:
2-mands skudøvelse
"3 mere" - skudkonkurrence
Shoot out
Lay up
Kombinationsøvelser teknik:
Afleveringsfirkant
Around the world drill / Real Madrid øvelse.
Angrebsbevægelser (Cuts og spacing):
Give and go
Back door cut
V-cut med lay-up
Spacing, cut og opfyldning
Forsvarsspil:
Slide- og opdækningteknik
Shell drill
Angrebsøvelser og teknik:
jab-step.
Jab-step kombinationer: Jab-step til lay-up. Skudfinte til lay-up. Jab-step efterfulgt af skudfinte til lay-up.
Pick and roll i 2 mod 2.
Teori der indgår i forløbet:
3 mod 3 basketteori og diverse videoklip af basketballøvelser.
I alt ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1vz.
-
Hej 😊I det andet modul skal du arbejde med afslutninger. Du vil lære, hvordan et korrekt basketballskud skal sendes afsted og se, hvordan et lay-up skal udføres. Taktisk vil du skulle overveje, hvordan man kommer til gode afslutningsmuligheder. Du s
-
I det tredje modul fokuseres på angrebsspil med ”cuts” og ”spacing”. For at kunne gennemføre et succesfuld angreb skal både aflevereren og modtageren løse deres opgave, og den indbyrdes timing skal være i orden. Så taktisk drejer undervisningen sig d
-
Efter tre moduler med basalteknik og angrebselementer skal du nu arbejde på forsvarsspillet. Du vil lære den korrekte slide-teknik, der benyttes, når man dækker en spiller, der dribler, og taktisk vil undervisningen fokusere på, hvor man bør placere
-
Hej 😊I det femte modul skal du forsøge at udnytte din tekniske kunnen til at sammensætte angrebsbevægelser. De taktiske input vil dreje sig om at få flow i angrebet. Du vil skulle lære jab-step, inden du påbegynder at drible mod en afslutning.
-
Hej 😊 Så er det tid til den store finale på forløbet. Du får mulighed for at fremvise dine tekniske færdigheder, og du vil ligeledes kunne vise din spilforståelse frem, når du nok en gang skal spille basketball.Vi skal i 6. modul lave drejebogsskriv
-
Forslag til drejebog Basketball.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483011218",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483011218",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56483011218"
}