Holdet 2023 Id/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Helle Sehested
Hold 2023 Id/u (2u Id, 3u Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basket og anatomi
Titel 2 Sport og politik  - kan ikke adskilles.
Titel 3 Dans og kultur
Titel 4 Træning til ski
Titel 5 Ski-ekskursion
Titel 6 Ultimate
Titel 7 SRO
Titel 8 Volley
Titel 9 Danskernes sundhed og træningsprojekt
Titel 10 Pickleball
Titel 11 performance og kontaktimprovisation
Titel 12 repetition og opsamling på idræt i gym

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basket og anatomi

I dette forløb skal I opnå viden om kroppens opbygning; knogler, led og muskler.
I skal kende "de store knogler" i kroppen, samt "de 5 store led + ryggen".
disse leds bevægelser; bøje/strække, udadføre/indadføre/rotere
de muskler, som  laver disse bevægelser samt (i grove træk) deres udspring og hæfte, bl.a. for at kunne analysere/anbefale styrke- og strækøvelser, herunder være fortrolig med begreberne koncentrisk og excentrisk bevægelse, leddenes flexion og extension.
store træk i muskelcellens opbygning og  tværbrocyklus ("hvordan foregår en muskelkontraktion"?); myofibril, aktin, myosin, z-linie, kapilær, mitochodrie, sarcoplasmatisk reiculum

I skal desuden kunne gennemføre enkle bevægelsesanalyser systematisk dvs opdele bevægelse i faser, med ledbevægelser og muskelaktivitet, musklernes arbejdsmåde i den givne bevægelse (koncentrisk/excentrisk, samt tyngdekraftens betydning).

Basketball

I dette forløb skal I arbejde med basketball

tekniske delmål:
"handling" af basketbold, gribe, kaste/aflevere, skud på kurv, "løb-opad-banen", finter,

taktiske delmål:
angreb: back-door-cut, v-cut, spacing, giv'n go,
forsvar: stance, slide, "dæk-manden-m.bolden" (the Shell driill).

Desuden arbejdskravsanalyse af disciplinen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sport og politik - kan ikke adskilles.

I dette forløb skal I i teori lære om sammenhængen mellem sport og politik.
Vi dykker ned i de politiske forhold omkring VM i Qatar og ser på hvorledes sportsarrangementets vært har lavet sportspropaganda, der er sammenligneligt med dén, som blev anvendt ved OL i Berlin i 1936.
I lærer desuden om begreberne "soft power" og "soft disempowerment" og ser på hvordan lande og statsledere bruges sporten til at provere sig eller deres land.

Desuden ser vi på, hvorfor verdenssamfundet ikke siger stop, selv om det er åbenlyst, at sporten bruges overdrevent til at fremme amoralske handlinger7adfærd

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dans og kultur

I dette forløb skal I arbejde med at sætte bevægelser til forskellig musik - og derigennem blive bevidste om at danse/dansebevægelser er kulturafhængige.

I vil møde forskellige danse - FG Galladanse (Les Lanciers), Tyrolerdans (Schuhplattler) og Salsa i cirkel (salsa rueda)

I skal arbejde med
evnen til at tilpasse bevægelser efter rytme og stemning i et stykke musik
evnen til at skabe kreative koreografier med fokus på en bestemt type bevægelser
evnen til at variere bevægelsesudtryk igennem den energi, der lægges i bevægelserne (fx. tempo, kraft, flow osv.)

De udvalgte koreografier forventes tillært i finkoordineret til automatiseret form.
I bør være præcise i jeres valg af øvelser og beskrivelse af koreografi i jeres drejebøger.

Laban er vores overordnede ramme.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Træning til ski

I dette forløb arbejdes med træningslære i relation til skiløb. Dette sker som forberedelse til holdet skitur, som samtidig lægger bunden for dataindsamling til SRO'opgaven i et samarbejde med Biologi.

Det forventes, at du kender forskellen på
interval- og kontinuerlig træning - aerob og anaerob træning  - særligt i relation til en skiløber
muskeltræning - styrke og udholdenhed, muskeladaptationer - særligt i relation til ski
betydningen af koordination, balance og smidighedstræning - særligt med fokus på ski
kan lave bevægelses- og arbejdskravsanalyser til skiløbere - eksemplarisk. (mhp at anvende disse værktøjer til andre discipliner)
Der er desuden arbejdet med cooper-  og biptests, borg-skala.

på skituren er arbejdet med dataindsamling af puls under forskellig aktivitet samt lactatmålinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate

I forløbet arbejdes med
teknik i gribninger i forskellige højder samt kast (for-/bag-/overhåndskast).både stående og i løb

taktik: opbygning af angreb og forsvar

spillet i en sundhedsmæssig kontekst - Indledende arbejde til næste års trænignsprojekt:
hvad er sundhed?

KAST: grebet på disc'en, "position", selve kastebevægelsen
GRIBNING: "sikre gribninger" med 2 hænder: pandekage, tommel over-/under disc'en

TAKTIK:Stak, mod-/medløb, personopdækning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRO

Emne 1:  Alpint skiløb
Problemformulering
Hvordan kan man forbedre sin fysiologiske kapacitet til et alpint skiløb?   
Problemstillinger
1. Redegør for energiomsætningen under højintenst arbejde.
2. Lav en arbejdskravsanalyse af alpint skiløb– inkluder data fra egne forsøg og videomateriale (enten af jer selv, en kammerat eller en video I finder på nettet)
3. Diskuter på baggrund heraf og med udgangspunkt i et tilpasset træningsprogram, hvordan en alpin skiløber kan optimere sin præstation. Fokuser på anaerobe forbedringer.
4. Inddrag kort mulige forbedringspotentialer ved brug af doping i alpint skiløb.
Materialer: Indhentet empiri fra Beitostølen + litteratur fra biologi og idræt
Find mere info om formalia på Skrivemetroen adgang fra lectio: https://sites.google.com/view/flerfaglige-forloeb/pt3-sro
eller

Emne 2:  Langrend
Problemformulering
Hvordan kan man forbedre sin fysiologiske kapacitet til et langrendsløb?
Problemstillinger
1. Redegør for energiomsætningen under længerevarende arbejde ved middel intensitet
2. Lav en arbejdskravsanalyse af langrend – inkluder data fra egne forsøg og videomateriale (enten af jer selv, en ven eller fra nettet).
3. Diskuter på baggrund heraf og med udgangspunkt i et tilpasset træningsprogram, hvordan en langgrensløber, som skal gennemføre Vasaløbet (90 km på ski) kan optimere sin præstation. Fokuser på aerobe forbedringer.
4. Diskuter kort mulige forbedringspotentialer ved brug af doping i langrend.
Materialer: Indhentet empiri på skituren + litteratur fra biologi og idræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volley

I dette forløb arbejdes med volleyball ud fra en målsætning om at forstå og erhverve færdigheder til at få spillet til at fungere.  - dvs. "at få serven i spil", "at få bolden over nettet/til at køre", "at opbygge spillet (=3 berøringer", basisregler.

Holdet har derfor arbejdet med disse tekniske mål: at udføre følgende i finkoordineret form:  serv, primært underhånds, fingerslag/oplæg, baggerslag/modtagning og smash.

Taktiske mål har været at "spil-opbygge" dvs holde bolden i 3 berøringer inden overspil.


mht fokuspunkter i diverse slag, bevægelser og øvelser - se under modulerne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Danskernes sundhed og træningsprojekt

Forløbet bygger videre på "Intro til sundhed" fra 2.g - og afvikles sammen med træningsprojektet

Besøg hos/på LIFE 5/11 sm Bio
ekskursion til "Cryovital" - afprøvning af "ruller", "rødlys" og "cryokammer".
temadag om hjertesundhed, med foredrag af hjertelæge og  øvelser m yogalærer samt breathwork
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Pickleball

faglige mål: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop. flytgning, dink og lob. Særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

taktiske delmål: i rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. at opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I mirelig grad at beherseke simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 performance og kontaktimprovisation

Oplæg til Performance i 3u
Formålet med dette forløb er at give oplevelser og erfaringer med at udtrykke stemninger og stemningsforløb med kroppen.

Målet er, at du tilegner dig forskellige bevægelsesteknikker, og øver dig i at bruge kroppen som udtryksmiddel, med fokus på at relatere dig til de øvrige i din gruppe.

Du forventes at kunne udføre nedenfor nævnte figurer, som præsenteres i denne video i grov til finkoordineret form:
https://www.youtube.com/watch?v=H8JiB2Nv5Qo
Rolling on the floor, solo,
Back to back
High table
Low table
Side lift

- og at 2-3 af figurerne kan sættes sammen til/anvendes i en komposition, hvor det forventes at du kan anvende Labans teori til at skabe din egen lille koreografi (min 2 min), hvor målet er:
- at bruge kroppen til at udtrykke en varieret, stemningsfuld "fortælling" over et tema, du har valgt med din gruppe.
- "variation", der opstår ved at I analyserer og bearbejder /ændrer jeres produktion, vha Laban bevægelsesmodel (som I kender)
- I skal anvende elementer af contact improvisation samt grundfigurer fra arbejdsvideoen samt grundbevægelser; som fx rulninger, spring, løft, sving, hop mv

Uddrag af OPLÆGGET TIL HOLDET:
I skal arbejde med at udvikle/producere en ”performance” på ca.2 min (gerne mere),
hvor I med jeres kroppe, tempo i bevægelserne, repetition eller spejling af bevægelser, bevægelser over scenen, i grupper udtrykker en stemning, et hændelsesforløb eller et tema.
------------
1) I kender på forhånd Laban
2) lektie: videoklip af kontaktimprovisation og inspiration til bevægelser
3) OPSPIL gennem ”mental rejse” og ”inspirationskort”
4) I noter jeres produktion i et ”story-line” (for at fastholde tanker og ideer). Selve ”produktionen”/performance’n tilstræbes at være improviseret. Dvs det er ikke et mål at lære en koreografi…. (det gjorde I i dansene før jul), men NU er tanken, at I lærer jer en ”stemningsrækkefølge” eller et ”hændelsesforløb” eller ”elementer i et tema”, som I on-the-spot ”sætter-krop” til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer