Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mathias Høegsberg Petersen
|
Hold
|
2023 Id/f (2f Id, 3f Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beach volleyball
I beach volley forløbet arbejdes med disciplinens grundlæggende principper.
EX: 4 mod 4 overfor 2 mod 2.
Grundet faciliteterne spilles der beach 2 mod 2 på mindre baner eller 3/4 mod 3/4 på fuld bane.
Teknik: Der er arbejdet grundslagene baggerslag, fingerslag underhånds- og overhåndsserv, smash og blok. Derudover er der introduceret slagvariationer såsom pokey/knuckle, lob ved nettet, modtagning hammeren og med åben håndflade som variation.
Taktik: Variationer over angrebs- og forsvarsspil samt bevægelse på banen. I forsvaret har vi fokuseret på at modtage frem imod mod nettet samt makkerens bevægelse. Derudover er blokadespillet introduceret. I angrebet har vi arbejdet med principper for hævning.
Der har derudover været fokus på verbal kommunikation i forbindelse med servemodtagning, modtagning under spil og placering af hævning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fysiologi og anatomi
Forståelse for anatomi og bevægelseslære samt grundlæggende fysiologi og træningsfysiologi.
Litteratur:
Idræt B - idrætsteori, systime, 2. udgave 2. oplag s. 187-292
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Introduktion til Pickleball
Tekniske delmål i pickleball:
I rimelig grad og med hensigtsmæssigt batføring at kunne beherske greb og diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, smash og lob. Fokus på vægtoverførsel, benstilling og gennemsving (i serv og returnering).
Taktiske delmål i pickleball:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen. I double: at opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. Har kun snust til single
Teori der indgår i forløbet:
Pickleball:
Introduktion til spillet: https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o
Serv https://www.youtube.com/watch?v=nuzZ-7LLXZM
- siden til, vægtoverførsel, ram bolden foran kroppen, gennemsving
Returnering – forhånd https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ
- åben benstilling, vægtoverførsel, ram bolden foran kroppen, gennemsving
Returnering – baghånd https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ
- lukket benstilling, ned i knæ, ram bolden foran kroppen, gennemsving
Drop http://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
- samme fokuspunkter som returnering, men ’før’ bolden over dvs. ikke gennemsving
Flugtning http://www.pickleballchannel.com/pickleball-411-3-mistakes-when-volleying
- Før battet oppefra og ned, åben batvinkel, ram bold foran krop, ’skub’ og ikke slå
Dink http://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101
- Åben batvinkel, ned i knæ, ram bolden foran kroppen, ’skub’ bolden over
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lindyhop og Showdans
Viden:
At eleverne introduceres for swingdansens historiske oprindelse.
Færdigheder:
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger:
’open position’
’closed position’
Grundtrin:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop (6-count) og herunder demonstrere dansens karakteristika:
’bounce’ = den hoppende op-ned-bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
Eleverne er introduceret for showdans og forventes at kunne indsætte elementer af denne i egen koreografi
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Lindyhop:
Follow under armen
Pass by og variationer af pass by.
Cross the bridge
tuck turn
Swing out
Lindy circle
Div. autentiske jazztrin: ex: Mess around, crazy legs mfl.
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softball
Formål med softball forløbet er at opnå en teknisk forståelse, der gør det muligt at få flow i spillet. Altså at vi kan spille det færdige spil med pitch, batting og fielding elementer uden afbrydelse. Dernæst skal klassen opnå en taktisk spilforståelse, så de har en fornemmelse for markspillet og den enkeltes rolle, så de som markspiller og batter kan indgå hensigtsmæssigt i en softballkamp.
Fokuspunkter:
- Kaste- og gribe teknik
- Pitching teknik
- Batting teknik
- Taktisk forståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Adventure og træningsprojekt
Formålet med forløbet er, at eleverne kan identificere, hvilken træningsform der forbedre dem bedst ift. MTB (eksplosivitet og udholdenhed). Derudover handler det om, at give dem basale tekniske og taktiske færdigheder i disciplinen
Samtidig sætter vi MTB ind i en teoretisk sammenhæng omkring adventure/ekstremidrætter, som en overbygning på studieturen til Østrig, hvor de oplevede forskellige adventure sportsgrene.
Hvad kommer ekstremsport af og hvorfor - ser på de idrætssociologiske grunde til denne nye bølge inden for sport og idræt; Postmodernitet/senmodernitet samt kort historisk gennemgang af sportens og idrættens udvikling til nu.
Træningsprojekt:
Individuelt træningsprojekt med fokus på de til disciplinerne relevante træningsformer. Herunder planlægning, gennemførelse og refleksion af egen træning og fysiske form.
Selvtræning mindst 3 gange om ugen.
Træningsforløbet startes og afsluttes med relevante selvdefinerede tests.
Forløbet afsluttes med individuel rapportaflevering.
MTB:
Vi arbejder med tekniske detaljer - korrekt op- og nedkørselsteknink (placering på cyklen), forcering af grøfter, kørsel på rødder, gearing, bremseteknik og balance.
Derudover arbejder vi med 'taktik' i sporet og flow - placering i sving (krop, cykel, pedaler).
Fokus er singletrack.
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
Krop og samfund s. 12-40, 48-52 og 65-73
”Senmoderne psykologiske perspektiver på udviklingen i friluftslivet og adventure” af Morten Hansen i Friluftsliv under forandring, Bavnebakke,
2005
"Ekstremsport - et senmoderne fænomen?", Gunnar Breivik, 2004
Medieklip fra CFU omhandlende Ekstremidræt og adventurerace.
Relevant teori gennemgået i 2g i forløbet om anatomi og fysiologi.
- Free Solo (2019)
Disciplinspecifik teori:
diverse udleverede dokumenter omkring MTB
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Adventure
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Performance
Performance
Vi arbejder med forskellen mellem koreograferede danse og frie bevægelser; med fokus på den moderne dans og Laban.
Afsluttes med en 5 min performance, hvor lyd, (billede) og bevægelse skal indtænkes
Mål: At fremføre et 5 min. show, hvor bevægelse, (billede) og lyd spiller sammen.
(Jeres show bliver en del af eksamen, hvis i vælger dette forløb)
Udførelse: I grupper af 3-5 personer vælger I et tema eller en historie, der skal visualiseres gennem bevægelse, lyd og billeder.
Billederne sættes ind i et Power Point show eller lignende. Showet skal animeres, så billederne skifter automatisk og er tilpasset til lyden. Gruppen skal ved hjælp af rekvisitter og bevægelser levendegøre billederne. Eksempelvis give billederne 3D effekt ved med kroppene at trække elementer af billedet ud i rummet, så der opstår dybde. Man kan også give elementer i billedet liv ved at bevæge et lærred (f.eks. et hvidt lagen).
Hvad er det vi skal?
I skal lave forskellige opstillinger/bevægelser, hvor i spiller med/mod det, der sker på lærredet. I skal levendegøre billederne gennem jeres bevægelser, der understøttes af lyd/musik. Jeres show skal fortælle en historie eller visualisere et tema.
I vil i forløbet om PERFORMANCE blive vurderet på i hvilken udstrækning I lever op til:
1) At beherske kreative bevægelser og udviser kropsbevidsthed
2) At kunne indgå i samarbejdsrelationer omkring produktionen af en 5 min performance
3) At kunne arbejde målrettet og fordybet med vanskelige bevægelser for at skabe et kreativt produkt
4) At have en grundlæggende forståelse for og anvendelse af Labans bevægelsesteori
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Teambold - tematiseret forløb
Tematiseret forløb i boldspil og idrætspsykologi.
Formålet med forløbet er at koble teori og praktik, så eleverne oplever gruppeudvikling, synergieffekt, og kohæsion i praksis. Derudover er der fokus på at skabe et miljø, hvor eleverne er hovedansvarlige for at teamet yder sit optimale.
Eleverne bliver bedømt på deres sociale såvel som tekniske og taktiske færdigheder.
Der arbejdes i teori og praktik med gruppeudvikling, rollefordeling og opbygning i gruppen samt ledelse og motivation.
Teoretisk arbejdes med teamroller: Definition, forståelse og udnyttelse af forskellige roller, teamkohæsion, ledelse og motivation.
Praktisk tages der udgangspunkt i Ultimate
Formålet med forløbet i ultimate er, at give eleverne basale tekniske og taktiske færdigheder inden for ultimate, og derved kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i ultimate.
Teknik: pivotering, baghåndskast, forhåndskast, upside down, gribninger med pandekagegreb samt høje og lave gribninger.
Taktik: personlig opdækning, angrebsåbninger (cut, stack)
Teori der indgår i forløbet:
Disciplinspecifik teori:
DFSU.dk: Ultimatekompendium
Kast- og gribeøvelse
Tremandsmarkeringsøvelse
Præcisionskast
Incut
Discduel
Hotbox
karrusel
Stack
Litteratur til den teoretiske del:
Hassmén, P. (red 2005): 'Idrætspsykologi', Frydenlund, s. 123-135 og 158-180.
Stelter, R. (red 2005): ”Team - udvikling og læring”, Psykologisk forlag, s. 21-58, 123-148.
Kompendium, 'Trænerrollen”, DIF
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Teambold - podcast
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensrepetition
Repetition af eksamensdisciplinerne samt lave podcast til teambold. Eleverne har valgt at gå op i Beachvolley, ultimate, MTB, pickleball, opvarmning og performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58260164235",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58260164235",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58260164235"
}