Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Anders Bergholdt
|
Hold
|
2023 Id/z (2z Id, 3z Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pickleball og anatomi
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt til spillets oprindelse og udredelse. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Almen idrætsteori:
- Have kendskab til den mest elementære del af kroppens anatomi med knogler, brusk, bindevæv, led og muskler samt kendskab til bevægelseslæren med fokus på Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beachvolley og fysiologi
Faglige mål:
- Opnå beherskelse af basale slag som fingerslag, baggerslag og smash
- Fokus på meget rotation under spil for at styrke det aerobe element
- Opnå forståelse for basal fysiologi og kunne koble det til beachvolley. Vi læser og arbejder med fysiologiafsnit i B - for bedre idræt (Gyldendal 2020, 2.udgave) s.66 - 90 om aerobt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pardans og idrætsvaner
Faglige mål:
- Kunne beherske grundtrin i standarddans (engelsk vals) og latindans (cha-cha-cha) samt i lanciers. Derudover enkelte andre figurer: damedrejning, newyorker og soulders i cha-cha-cha samt dansetrin i en retning og både venstre- og højredrejning i engelsk vals. Kunne finde takten og danse til denne i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4 musik
- Kunne genkende generelle udviklingstendenser i befolkningens idrætsdeltagelse samt i børns og voksnes idrætsvaner
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med tre forskellige typer af pardanse: lanciers, vals og cha-cha-cha - alle med forskellige karakteristika hvad angår grundtrin, rytme og fatning. Samtidig fokuseres der på teorisiden på danskernes idrætsvaner og -deltagelse.
Teori der indgår i forløbet: Kapitel 12 i B- for bedre idræt (Gyldendal, 2020, 2.udgave) s. 183-199 om befolkningens idrætsadfærd med særligt fokus på de 16-19-årige
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk at medbringe underskrevet seddel til skituren
-
1 elevbrev oktober - 2f og 2z.docx
-
Alle dem der mangler at aflevere skiturssedlen - husk den i dag!
-
Dem der endnu mangler at aflevere skiturssedlen (Andreas, Dea, Elias, Filippa, Johannes, Louis, Malou, Maya, Sabine og Sebastian) skal gøre det i dag!
-
Arbejdsark til befolkningens idrætsdeltagelse 1 - side 184-191 i B for bedre Idræt.docx
-
Stigningen i danskernes idrætsdeltagelse er gået i stå
-
status-paa-danskernes-idraetsdeltagelse-2020_notat-1_vers2.pdf
-
Husk at medbringe bogen (B - for bedre idræt)
-
Husk at udfylde googledocs til skituren, hvis I ikke allerede har gjort det
-
Beitostølen marts 2024
-
Udstyrsreservation til Ski 2024
-
Husk idrætssko, ellers er der fravær!
-
Arbejdsark til befolkningens idrætsdeltagelse 2 - side 191-200 i B for bedre Idræt.docx
-
Drejebogsskabelon til pardans - 2z.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball og fysiologi
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i floorball.
Teknik: Forhånds- og baghåndsribling, afleveringer/pasninger (sweeper-pass og wrist-pass), modtagning, skudformer (slag- og trækskud), .
Taktik: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overtalssituationer: 2 vs 0, 2 vs 1, 4 vs 2), zonespil, spil med mange mål
Teori: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Almenteoretisk: Videre arbejde med fysiologi - som oplæg til SRO. Anaerobt arbejde og energiproduktion (herunder effekt og kapacitet) samt fysiologiske påvirkninger af anaerob træning. Arbejde med arbejdskravsanalyse. kobling til floorballspillet som intervaldisciplin. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
Materiale: "B- for bedre idræt" side 91- 104 samt KU-artikel om træningseffekt ved Floorball: https://holdspil.ku.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2016/motionsfloorball-styrker-sundheden-hos-aeldre-maend/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parkour
Faglige mål praktik:
- Beherske balance/catbalance samt flere forskellige vaults (Step, Lazy, og Speed). Afprøve flere vaults: Monkey, Dash og Reverse
- Beherske roll på måtte og catleap i ribbe
- Beherske precisions, running precisions og strides
- Med rimelighed at beherske underbar
-Kunne lave kombinationer og flows/ruter med ovenstående elementer
Teori der indgår i forløbet:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt, badminton og arbejdsfysiologi
Træningsprojektet handler om kondition og er integreret med forløb i badminton.
Træningsplanlægning, arbejdsfysiologi og motivationsteori er inkluderet i forløbet.
Eleverne testes i starten og i slutningen af forløbet med Biptest.
Undervejs i forløbet trænes så vidt muligt 3 gange ugentligt (inkl idrætstimer på FG) ,hvilket noteres i de individuelle træningsdagbøger, som gennemses af Anders én gang om ugen via googledocs, med løbende feedback. Eleverne formulerer i træningsdagbøgerne selv både procesmål og præstationsmål mål for deres forløb og noterer udover træningen også hvilepuls én gang om ugen. Afslutningsvis afleveres en individuel rapport over forløbet med evaluering af ens egen træning
Forløbet kobles til central arbejdsfysiologisk teori (bl.a. superkompensationsprincippet samt teori om aerobt og anaerobt arbejde ) samt teori om motivation (se læste sider længere nede) . Forløbet afsluttes med en individuel rapport .
Undervejs i forløbet arbejder ved med et forløb i badminton-.
Faglige mål for badmintonforløbet:
Teknisk: boldtilvænning, greb, beherske diverse slag (kort baghåndserv, lang forhåndsserv, netdrop, drop, clear og smash)
Taktisk: spillecentrum, bevægelse på banen, veksling mellem at spille dybt og kort, placering i forhold til makker i double ved hhv angreb og forsvar
Teori: "B - for bedre Idræt" af Troels Wolf og Jørn Hansen, Gyldendal, 2020 (2. udgave)
s. 65-90: Aerobt arbejde
s. 91-104: Anaerobt arbejde
s. 125-130: Træningsplanlægning
s. 143-147: Motivation
Undervejs i forløbet har holdet været på studietur i Skt Anton, Østrig, med fokus på højdefysiologi og målinger af puls, iltmætning og laktat i forskellige højder i forbindelse med biptest. Desuden prøves canyoning en enkelt dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Amerikanske danse og nervesystem
Kombinationsforløb indenfor musik og bevægelse med to forskellige slags danse: Capoeira fra Sydamerika og Hip-Hop fra Nordamerika
Faglige mål:
Capoeira: i takt til musikken at kunne mestre grundtrinnet "Ginga" samt i rimelig grad at kunne mestre sparkene "Meilua de frente con armada" og undvige-manøvren "Cocorinha pra negativa con role" samt at kunne starte en kampdans-seance i par med en "au". kende til Capoeiraens historiske opståen.
Hip-hop (består primært af Locking men også en smule Breakdance): Arbejde med at udvikle en grundlæggende forståelse for rytme, bevægelse og tælling via grundtrin og små koreografier/serier. Arbejde med balance og koordination samt evnen til i små grupper at danse synkront i selvlavede koreografier
Teori: arbejde med kroppens nervesystem med udgangspunkt i side 131-142 i B - for bedre idræt (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crossfit og muskelteori
Faglige mål:
- Opnå kendskab til funktionel træning
- Arbejde med flere forskellige bevægemønstre – knædominante, hoftedominante, træk og pres – samt dominere disse med rimelig teknisk præcision
- Opnå kendskab til og beherske forskellige intervalprincipper
- Kunne fremvise god fysisk form – såvel muskulært som cardiovaskulært
- Sammensætte og fremlægge egen WOD i grupper
- Opnå forståelse for basal muskelteori og kunne koble det til crossfit
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med disciplinen Crossfit koblet til teori om muskelarbejde med udgangspunkt i siderne 106-124 i B - for bedre Idræt (2019). Eleverne udvikler i grupper selv en WOD på ca 8 minutter som fremvises for holdet i slutningen af forløbet. Dette fungerer også som forløbsprøve. Undervejs skrives drejebog for forløbet. Forløbet indeholder også et eksternt besøg i crossfitafdelingen i et fitnesscenter og i den forbindelse italesættes forskellige idrætstilbud i lokalområdet, både den organiserede og uorganisedere idræts muligheder. Desuden er der i perioden også et heldagseksursion til Life på DTU, hvor vi deltager i frløbet "Hjertebod"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold og teorirepetition
Faglige mål for forløbet::
Introduktion til og rimelig beherskelse af tekniske elementer som boldkontrol, tæmninger, driblinger, indersideafleveringer, indkast, halvliggende vristspark, afslutninger. Herudover taktiske elementer som spilforståelse, placeringsevne i forhold til spilskygge, opdækning . I slutningen af forløbet er der arbejdet med skabelonangreb med overlap, indlæg og afslutning. OBS: forløbet er afviklet indenfor i Ny hal, og vi har primært spillet med futsal-bolde for at opnå større boldkontrol (dog ikke ved halvliggende vristspark og afslutninger)
Almen idrætsteori i tilknytning til fodboldforløbet
Vi arbejder med cases, som de kunne se ud til teorieksamen og i den forbindelse kører vi repetition af diverse teoriområder gennemgået de seneste to skoleår
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58260165267",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58260165267",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58260165267"
}