Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Ann Karina Skogstad von Qualen
Hold
2023 En/p (
1p En
,
2p En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
# 1 Growing Up
Titel 2
Screening
Titel 3
# 2 Burning issues - Our world
Titel 4
# 3 The American Dream - Or Nightmare
Titel 5
# 4 Choices
Titel 6
# 5 Normal People - mundtlig eksamen
Titel 7
# 6 USA - American values - mundtlig eksamen
Titel 8
#7 An English Education - mundtlig eksamen
Titel 9
Tilladte hjælpemidler
Titel 10
#8 Ireland-abortion,mother&baby homes-mundtlig eks
Titel 11
# 9 Parental Ambitions - mundtlig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
# 1 Growing Up
Forløbet omhandler tematisk overgangen fra barn til voksen, og hvordan denne opleves. temaer er blandt andre forældre-barn/ung relationen, invielsen i livets større og alvorligere perspektiver, kærlighed, skilsmisse, mobning og grupperes.
Teksterne omhandler kort sagt problematikker og usikkerheder, muligheder og udfordringer i ungdomsårene.
I 2.HF tager vi forløbet op under titlen "Parental Ambitions". Vi repeterer "Manhood" og læser "Shining Mountain" og vi ser "Black Swan".
Fokus på basal grammatik:
Nouns_ Substantivers Flertal/ ental
Verbs_ Kongruens, og verbers tider, bøjning, regelmæssige/uregelmæssige
Stavning
Adjektiver i beskrivelser og karakteristikker
Sprogligt fokus:
ordforrådsøvelser i konversation og skrift
flow og spontan formuleringsevne
Skriftligt: der skrives i hånden og trænes
korrekt sprog i basal grammatik
sætningskonstruktion via bindeled og at undgå opremsende sprog.
at skrive med korrekt afsnitstruktur med PEE (om tekster)
Tekster:
noveller:
Indian Camp
Manhood (John Wain)
Lyrik:
Philip Larkin: This be the Verse
film:
Dead Poets Society (1989)
Romanuddrag:
Dead Poets Society, Nancy H. Kleinbaum (læst som støtte til forståelse af tematikker)
Kompetence/ Skriftligt arbejde:
self-portrait 1/2 side, (kongruens)
Summary (Indian Camp + Manhood)
Characterization (DPS + Manhood)
at skrive et afsnit der fortolker (Manhood)
Interpretation: Theme and message (All)
Supplerende:
Hemingway; fokus på style of writing
Indhold
Kernestof:
VIGTIGT: MEDBRING HØRETELEFONER :)1. warm-up: abstract nouns2. screening time: Listening exercise3. Reading time4. independent writings
HOMEWORK: Make sure you have completed the task in Monday's Elevfeedback AND THAT YOU BRING the text in print to class. OPTIONAL: You MAY read the text in full before class, but you don't have to.
NO HOMEWORK, but remember your text (Indian Camp) and a computer and pencil case. See ya :)
Indian Camp s12-16.pdf
grammatik
Vi arbejder med sprog og grammatik i workshop. Vel mødt.
Sproglig og grammatisk gennemgang.I timen læses og bearbejdes første kapitel af Dead Poets Society. (Vi stopper 13.30 i dag)
Dead poets society CHAPTER 1 and translation.docx
Pre-watching the film Dead Poets Society.docx
Kære 1p; I har Lektie til i dag: I skal hjemme se indtil 40. minut af Dead Poets Society. Og - du skal personligt lægge særligt mærke til et par ting. SE HVAD DU SKAL LÆGGE MÆRKE TIL HER: Pre-watching the film Dead Poets Society inkl gruppeoversigt.
Kære elever i 1p. I dag skal I selv se filmen færdig. Jeg satser på at I hjemme fik set indtil 40. minut. Hvis ikke så start der hvor vi kom til og få set den hele inden vi har næste time torsdag. Vibeke KOMMER OG HJÆLPER JER MED AT LOGGE PÅ Mitcfu.d
Kære 1p. I dag skal vi skrive afsnit om jeres fokus fra DPS (Dead Poets Society) Vores fokus er dermed på:
In class today:◦Opening round: Adjectives
Vi samler op på sidste uges skriveøvelse og jeg viser jer et eksempel som I måske kan relatere jeres egen til. Husk at al øvelse laves med henblik på at træne det. Man forventes ikke at kunne det på forhånd. Jeg synes I tog meget flot imod opgaven i
I timen i dag skal vi:- færdiggøre analyse og fortolkning af Philip Larkins digt. Vi skal prøve at skrive OM digtets betydning og skrive et digt selv. Se digtet på dette dokument øverst side 1: This Be the Verse_ Larkin (and allusions).docx Derudover
Manhood (1) (1).pdf
image.png
Kære venner; Så ses vi igen. I dag og imorgen skal vi arbejde i (de nye) grupper med skriftlighed.LEKTIE: læs gerne novellen som er vedhæftet.The Wife's Story I må I gruppen beslutte om I vil skrive om denne novelle eller "Manhood" :) I dette dokumen
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Screening
Indhold
Kernestof:
VIGTIGT: MEDBRING HØRETELEFONER :)1. warm-up: abstract nouns2. screening time: Listening exercise3. Reading time4. independent writings
HOMEWORK: Make sure you have completed the task in Monday's Elevfeedback AND THAT YOU BRING the text in print to class. OPTIONAL: You MAY read the text in full before class, but you don't have to.
NO HOMEWORK, but remember your text (Indian Camp) and a computer and pencil case. See ya :)
Indian Camp s12-16.pdf
grammatik
Vi arbejder med sprog og grammatik i workshop. Vel mødt.
Sproglig og grammatisk gennemgang.I timen læses og bearbejdes første kapitel af Dead Poets Society. (Vi stopper 13.30 i dag)
Dead poets society CHAPTER 1 and translation.docx
Pre-watching the film Dead Poets Society.docx
Kære 1p; I har Lektie til i dag: I skal hjemme se indtil 40. minut af Dead Poets Society. Og - du skal personligt lægge særligt mærke til et par ting. SE HVAD DU SKAL LÆGGE MÆRKE TIL HER: Pre-watching the film Dead Poets Society inkl gruppeoversigt.
Kære elever i 1p. I dag skal I selv se filmen færdig. Jeg satser på at I hjemme fik set indtil 40. minut. Hvis ikke så start der hvor vi kom til og få set den hele inden vi har næste time torsdag. Vibeke KOMMER OG HJÆLPER JER MED AT LOGGE PÅ Mitcfu.d
Kære 1p. I dag skal vi skrive afsnit om jeres fokus fra DPS (Dead Poets Society) Vores fokus er dermed på:
In class today:◦Opening round: Adjectives
Vi samler op på sidste uges skriveøvelse og jeg viser jer et eksempel som I måske kan relatere jeres egen til. Husk at al øvelse laves med henblik på at træne det. Man forventes ikke at kunne det på forhånd. Jeg synes I tog meget flot imod opgaven i
I timen i dag skal vi:- færdiggøre analyse og fortolkning af Philip Larkins digt. Vi skal prøve at skrive OM digtets betydning og skrive et digt selv. Se digtet på dette dokument øverst side 1: This Be the Verse_ Larkin (and allusions).docx Derudover
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
# 2 Burning issues - Our world
Burning issues - Our world
'Burning issues' is a course debating the problems and dilemmas of our time.
In the classroom, we study the context and arguments on either side of a dilemma that stands at the core of problems of concern to the present global society. These are debates often taken in the media, between political factions, parties, and bipartisans, in society, and in the homes of any citizen.
The students shall seek to learn about the issue, consider their arguments, and then try to express themselves by taking a stand and arguing their point of view.
Our selection of "burning issues" covers
1) the question of other countries' intervention when war crimes occur, the case of Syria; idealism vs. realism?
2) Climate activism: clicktivism or slacktivism?
3) Learning and homework?
4) Animal rights?
We try to touch upon individual rights, groups’ rights, global problems, and existential dilemmas alike.
Kernestof:
Lyrik:
Brian Bilston: Everyday The Planet Burns a Little More. 2021
Artikler:
Part 1: Idealism or Realism When It Comes to Syria? af: Dan Savage September 25, 2013.
https://archive.nytimes.com/atwar.blogs.nytimes.com/2013/09/25/part-1-idealism-or-realism-when-it-comes-to-syria/
vs.
Idealist vs. Realist Foreign Policy, by Haviland Smith, (April 2011)
https://americandiplomacy.web.unc.edu/2011/04/idealist-vs-realist-foreign-policy/
Taler:
(uddrag af) President Barack Obama’s Sept. 10 speech on Syria (2013) (anvendt video fra Minlæring-øvelse om appelformer, en tale, Barack Obama holdt, om USA's rolle i Syrien og om opgøret med Assads styre).
David Attenborough COP26 Climate Summit Glasgow Speech, Nov 1 2021.
https://www.rev.com/blog/transcripts/david-attenborough-cop26-climate-summit-glasgow-speech-transcript
Alexandria Ocasio-Cortez: Speech at C40 in Copenhagen (2019).
(text/øvelser via Systime i-bog)
Supplement:
Overview: Media newspaper affiliations
Metoder:
Argumentation: Modes of appeal
Rhetorical devices/features/effects
Non-fiction analysis: pentagram
Poetry analysis
Skills:
Overall: expressing an opinion on a burning issue/matter
Writing your speech:
- arguing your point
- consciously applying modes of appeal
Listening to understand another point of view/ hearing each other out and responding
Participation in discussions / creating sober discussions
Indhold
Kernestof:
Din lektie til i dag er at have afleveret din opgave med to afsnit fra sidste uges modul torsdag. OG: Derudover skal du gå ind på www.minlæring.dk, - eller: følg dette direkte link til lektien: Minlæring --> man skal bruge sit unilogin.
Lektie: Minlæring, gør lektien færdig så vi kan tale om den i modulet :)
2. Foreign policy_ intervention or not.docx
LEKTIE: Ingen tvungen, men du må gerne se lidt på minlæring og verber.
3 climate action module 1.docx
4. climate action AOC speech.docx
Sir David Attenborough's Address to World Leaders at COP26 – Speech in Full
David Attenborough speech Cop26 inkl analysis questions .docx
SIGN UP: 1p speeches held Thursday 30 November and Tuesday 5 December
Når du ikke er inde i lokale 001 og holde og lytte til taler, bedes du:
Speakers ready for Tuesday 6 December: see schedule below. Be ready on time by the door 001 (don't knock, I will open when ready)NOTE: WHEN NOT GIVING A SPEECH:
Dear all, homework is to have uploaded your plan for your talk and bring it in print, one copy for me please.
Dear All, a high fever keeps me home. I am truly sorry. I hope to greet you with a Merry Christmas in the hallways later in the week, but we must postpone our talks and last speeches. This class serves as a "work on your own" with the document attach
Godt nytår. Afhængig af hvor meget af timen der går med info fra ledelsen om valgfag etc, så samler vi op på dokument og besvarelse af opsamlingsspørgsmål som I sad med i et modul inden juleferien startede. Jeg vedhæfter det her for en sikkerhedsskyl
Orientering fagpakke og valgfag 2024.pptx
Lektie: vær klar til at afholde jeres egen tale (Haaris, Philippa, Klara, Jonas og Victor, som mangler.)
Improve your English.docx
Hent venligst bøgerne kl 12.05 og indled hyggelæsningen :)
Der efterstræbes flg tider. De gives her, så I er klar og står ved døren, klar til at komme ind når døren åbnes. Resterende elever skal se at få lavet analysen og afleveringen og forventes at fremlægge næste gang, med eller uden disposition for jeres
Når man har fremlagt ønskes flg at være jeres arbejdsfokus: 1) klare svar forberedt færdigt til tekstspørgsmål fra opsamling2) Gå ind og besvar personligt på Improve my English og gem dokumentet. 3) Min læring: en grammatik aflevering. følg instruks.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
# 3 The American Dream - Or Nightmare
Dette forløb diskuterer USA ud fra et nutidigt perspektiv, drømmen om USA som måske alligevel ikke er så nem at opnå for alle. Materialet er en god blanding af fiktion i form af digte, kortfilm samt romanuddrag. Vi får desuden input til diskussionen fra podcast og andre pointer fra video om den Amerikanske drøm.
Tekstlæsning lænes op ad en indføring i amerikansk historie med særligt fokus på såkaldt black history.
Samlet set søger forløbet at skabe en uddybende diskussion om amerikanske forhold særligt ifht raceproblemer. Vi taler både om what unites and what divides; 'The United States of America' and 'the divided states of America'.
Fokuspunkter:
American Dream
inequality
Liberal democracy / the first democracy:
- The Declaration of Independence
- no taxation without representation
-emancipation
'Black History' milestones:
- The Underground Railroad
- 'Separate but Equal'
- Civil Rights Movement
- Entitlement
- Disenfranchisement
- Civil Rights Act
- Voting Rights Act
Metode/ Analytisk:
poetry analysis
kortfilm analysemodel
Fremlæggelse, 3-5 minutters oplæg med analyse (fiktion)
Materiale:
Podcast: Three Miles, This American Life.
https://www.thisamericanlife.org/550/three-miles
Poetry: Emma Lazarus: The New Colossus (1883)
Poetry: Langston Hughes, Harlem/A Dream Deferred (1951)
Poetry: Amanda Gorman: The Hill We Climb
Kortfilm: Prom, Imran J. Khan, 2016. ( youtube)
Kortfilm: Skin, Guy Nattif, 2018. (filmcentralen)
Novel excerpt: The Help (IN: Black Voices, Bianca Erlich Møller etc, Gyldendal, 2017) side145-151.
Supplerende:
Om immigration / American values:
1)
https://www.youtube.com/watch?v=sY5K2DnD3Bs&t=1s
2)
https://m.youtube.com/watch?v=sY5K2DnD3Bs&pp=ygUdZW1tYSBsYXphcnVzIHRoZSBuZXcgY29sb3NzdXM%3D
Om: The New Colussus, Emma Lazarus.
Om 'inequality in the US':
Om Black HIstory. Flg passager læst og bearbejdet med stikordsøvelser, oplæg og quiz og byt øvelser:
1619-1940, Slavery- civil war - Harlem Renaissance
1950-1968; perioden for Civil RIghts Movement
https://www.history.com/topics/black-history/black-history-milestones
Indhold
Kernestof:
What is the American Dream in 2016? | The New Yorker
Glossary training to speak and present: Quizlet American Dream
Spørgeskema om sprogfærdigheder
You may read the texts (prioritér oppefra) before class, but you don't have to.Class will be divided class for most of the module, after an initial reading session.
Lyt til Poet Amanda Gorman reads 'The Hill We Climb' mens du følger teksten: Gorman - The Hill We Climb.docx
The New Colosus - The Statue of Liberty & Ellis Island
1. recap the hill we climb:quizlet The Hill We Climb
LEKTIE I DAG !: Lyt til denne podcast indtil det 20. minut,https://www.thisamericanlife.org/550/three-miles
Afsnit
Happy Easter, everybody!Please make sure you have heard the podcast Three Miles, before this class so you can relate today's documentary to the inequalities we touched upon in class with this podcast. Three Miles - This American Life
Håber Berlin var god for jer :)Vi ser i dag resten af Dokumentaren. Se gerne noten operation varsity blues.pdf fra tavlen og træn inden timen 5 minutters tale på engelsk hvor du fremlægger hvad du kan huske vi så og talte om, om dokumentarens indhol
Film analysis notes.docx
I bedes i LEKTIE inden modulet have gennemlæst Film Analysis notes og set videoen der forklarer analysemetoden. Mindre projektarbejde om en kort films analyse. Se grupper og link til film samt kort instruks tekst på vedhæftede ark
Lektie: Practise how you'll present the analysis points and conclusions you have drawn about the short film "Prom" during last Friday's class :) +(The video I intended you to see to understand how to do a film analysis, is linked here: How to read ci
Essay _ Mind Map ark.doc
FÆLLESNOTE: Skin AnalysisFilm: Skin 2018 Guy Nattiv analysis class note
NO homework if you have: 1: chosen the short film AND 2: found a partner to work with and have initial ideas for the planning of the essay.
Lektie: Please read for 20 minutes the text assigned to your group. NOTE: You may have to scroll a bit to find your text, look for the headline with the group color. The text: Black History insight 1619-1941.docx
Groups:
Lektie:1: Read the text matching your class number: (Aija 1- text piece 1 etc.. to Sif: text 20, then again from the top: Thilde also text 1, Victor text 2)History insight- American history 1940- 1968 (CRM- Civil Rights Movement)) .docx 2: have the k
The Help written answers.docx
gruppearbejde om Black history 1p maj.docx
LEKTIE: PLEASE HAVE READ BOTH
Talks = Dette er en slags årsprøve.Derfor forventes du at møde til tiden og være forberedt til at fremlægge ud fra det du har afleveret på årets sidste aflevering (en analyse af enten Harlem digtet eller uddraget fra The Help). Please be ready, righ
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
essay om Short film
05-05-2024
Presentation of a short story analysis
16-05-2024
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
# 4 Choices
I dette forløb er fokus på emnet og fænomenet "choices". Med udgangspunkt i lærebogen Choices undersøges forskellige udlægninger af valg. Teksterne varierer fra fiktive til ikke-fiktive og kan findes i Choices (Mette Hermansen) fra s. 8-54. Efter hver tekst gennemgår eleverne en række opklarende spørgmål. Hensigten er at give eleverne bedre læseevner og træne deres tekstforståelse. Undervejs arbejder eleverne med diverese gramatiske øvelser.
Eleverne har læst følgende tekster fra Choices:
# Jojoba Mansell: Hard choices
# Phil Daoust: Choice, choice everywhere. How do I opt out?
# Rachael Seamonds: Why I Left College, Twice
# Sonya C. Dodd: New Beginnings
# Jon Krakauer: Into the Wild
Herudover er læst:
# Robert Frost: The Road Not Taken
Kernestof:
# Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
# Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Skriftligt arbejde:
Essay assignment ( 3 paragraphs / 400 words) 3 elevtimer.
grammatik øvelser:
ordklassekendskab
verber uregelmæssige/ regelmæssige
Indhold
Kernestof:
Lektie: Forbered én sand og én opdigtet historie om din sommerferie, så du kan fortælle den på engelsk. Vi introducerer nyt emne og taler lidt på efterårets tiltænkte forløb.
Lektie: Medbring blot vores nye bog: "Choices" udleveret i onsdags. (tutorer, I får jeres fredag).Frivillig lektie: se bekendtgørelsen igennem, for HF B Engelsk, så du kan få vished om fagets lovmæssige ramme og som bestemmer fagets indhold, eksamen
The Road Not Taken Worksheet.docx
elevinformationsbrev trivselsundersøgelse VIVE.pdf
Link til spørgeskema
Choices; sider: 16-18, 24-26, 34-37, 46-48, 57
LEKTIE: read pages 16-18 in the book. Also, read the assignment description for 18 September and note if you have questions you might want answers to.
Plan:
Elev -profilskema til ANDEN hf.docx
Lektie: udfyld vedhæftede skema som forberedelse til vores samtale. Send det gerne til mig i forvejen. mvh Ann
Lektie: Read the text and consider its analysis with the rhetorical pentagram.Plan
Lektie: read the text, "New Beginnings", (read until mid-page, page 37)
Lektie: Read the text before class to join the activities.
Indhold:
Lektie: I skal udfylde vedhæftede skema som forberedelse til vores samtale. MEDBRING DET UDSKREVET, SAMT aflever det som en dansk aflevering. Mvh Ann
No homework
BRING YOUR BOOK
Lektie: Be ready with a full draft of your assignment, which is due later Wednesday evening. I will check with you and hear your final questions and proofreading tactics.
Opdelt klasse: I dag inddeles I i to hold hvor I er 45 min i klasselokalet og 45 min. i studiecentret for at browse og finde en god bog og starte læsningen af den i studiecentrets hyggelige kroge.
2p Wrap up of course: Choices Fall 2024 2HF
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 6
# 5 Normal People - mundtlig eksamen
Course description and Focus:
Reading Normal People as a bildungsroman/quest novel (growing up, searching for self, the destruction of innocence)
Themes in focus: coming of age, identity, love, family, social class, social hierarchies, etc.
Other analytical focus points: setting and atmosphere, structure and perspective, character sketches (development), stylistic characteristics, the title of the novel, message, etc.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Bildungsroman (Along Literary Lines).pdf
Lektie: Read this article:We will open the new course with a talk based on this and another article that we will read in the module. How a TV Adaptation of NORMAL PEOPLE Took Over Ireland.docx (also found here: How a TV Adaptation of NORMAL PEOPLE To
The article reveals some Irish values and shows a shift between the generations and their views on sex and is critical of the old religious morals.
Normal People - kompendiet. 2p course.docx
module 2: Lektie: Find out the meaning of the terms/references: (Debs, Schols, Leaving cert system, Trinity student archetype, The J1, Dublin/Culchie divide, Irish Mammies, Country night clubs, Mass, and Tea). Find the answers on page 2, (mid page) o
Modul 2 Themes.docx
LEKTIE: Læs kapitel 1 og 2 (s. 9-19) igen/færdigt og forbered svar på spørgsmål hjemme
Read Chapter 3 +4 (pp. 20-44)
Lektie: you have read chapters 5 and 6.
Sproglig opmærksomhed:
Lektie: read our novel Normal People pages 66-81, chapter 7
Lektie; All: read chapter 9+10 = p.94-119.
Arbejd selv med gennemgang af arbejdssprøsgmålene til Kapitel 11+12Lektie; read chapter 11+12, pages 120-152
Lektie; ingen ny læselektie, hvis i er nået til og med kapitel 13 (pages 153-184). lav lektien i MINLÆRING grammatik om udvidet tid vs simpel tid. Ergo: der er mulighed for at få indhentet læsning, hvis man er kommet bagud.
Lektie: I bedes gerne læse kapitlerne til i dag, men de behandles først i næste modul (torsdag) da vi har et vigtigere ærinde i dag.Hvis du er bagud i læsning/ ønsker at lytte til bogen på dansk, kan den findes på e-reolen. Og hermed tilbydes et link
Lektie (læs eller lyt) til kapitel 16+17. Planen / der arbejdes i dag med:
Til anvendelse v grammatik gennemgang
Sally Rooney – Normal People Audiobook – Bestsellingaudiobooks.com
The Irish Post 210 Things that only the Irish understand.docx
10 things.docx
Normal People; sider: 185-266
Chapter 15 pp.docx
mitcfu.dk -Video
Udvidet tid 2.doc
Plan Friday 6th December.docx
Udvidet tid 2,2 (11).doc
I kan se TVserien på mitcfu.dk frem til 6.2
Normal People - assignment.docx
Normal People 16,17,18.docx
udvidet tid.doc
CFU-login
Normal People 16,17,18.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
# 6 USA - American values - mundtlig eksamen
Med afsæt i efterårets valgkamp og Trumps tiltræden gennemføres et forløb med fokus på politik og de amerikanske værdier.
Der arbejdes primært med non-fiction, også skriftligt
Kamala Harris: Concession Speech
American Ways - Basic Ameircan Values
Scene from Girlhood (også skr afl.)
The Pursuit of Happyness - film
Sinatra: My Way
Annie Moore - landed on Ellis Island
Indhold
Kernestof:
udvidet tid.doc
The Declaration of Independence.docx
uafhængighedserklæringen.docx
checks and balances0001.pdf
We hold these truths word hunt.docx
How to analyze a NON-FICTION Text (HF) LW 2024.docx
PEE (point, example, explanation) (1).pdf
Citatteknik etc.docx
American Ways; sider: 29-34
Frank Sinatra - My Way (Live At Madison Square Garden, New York City / 1974 / 2019 Edit)
EARLY AMERICAN HISTORY.doc
Non-fiction essay Kamala Harris.docx
Annie Moore.docx
passiv.docx
Afsnit
The American Dream; sider: 14-16, 18-21
Henvisning og udlægning af metaforer.docx
American Dream pros and cons.docx
Tuesday 21st January 2025 The unattainable Dream.docx
The American dream is unattainable.docx
Essay-kit FICTION 2hf 2024 (guide til Summary og Essay).docx
A-kongruens%5b1%5d[1].doc
index.html
SSO vejledningsblanket 1 2024.pdf
Scene_from_Girlhood-14801.pdf
Assignment 6A.docx
Praktik.fordeling 2.hf 2025.docx
Ordklasserne.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay - non-fiction Kamala Harris
17-01-2025
Delprøve 5
07-02-2025
Essay - fiction Scene from Girlhood
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#7 An English Education - mundtlig eksamen
Vi kigger på sociale forhold i England med udgangspunkt i social mobilitet og betydningen af udddannelse.
Vi arbejder med non-fiction og statistik og ser dokumentarer og filmen The Riot Club
Indhold
Kernestof:
Ordinarily the first month of summer in Southern California arrived sullen and moody.docx
Social class in the United Kingdom - Wikipedia
index.html
Closed shop questions Wednesday 19th February 2025.docx
BBC Social class
Closed shop at the top in deeply elitist Britain.docx
Sophie Pender - talk
the 93% club questions.docx
the 93% club abridged.docx
Match the word in column A to the definition.docx
Oxbridge's class divide text.docx
Oxbridge's class divide questions.docx
SSO 2025 Til eleverne.pdf
Præsentation_Litteraturliste_2025.SSO.ppt
index.html assign 3
Adjektivergradbøj.docx
Friday 26th February Oxbridge 2.docx
Skriveværksted. Aflevering 4.3
engadjec.word study.doc
engadj.idioms,antonyms.doc
ordkortskabelon.doc
BBB sep 2020 The taboo about who doesn't go.docx
Class divide E1 og E2 POsh kids - state school kids.docx
Posh kids go to state school.docx
Study of recruitment.docx
engadjec.word study (9).doc
Hells Angels
Genitiv.doc
Genitivøvelser.doc
Elite misogynists questions Monday 17th March 2025.docx
termin
elite misogynists.docx
A tour of The UK and Ireland in accents.
Cockney English0001.pdf
Accent at uni group work.docx
accent at uni Guardian.docx
Students Get The Chance To Attend Private School | School Swap: The Class Divide E2 | Our Stories
The Rising Of The Moon - The Dubliners: 50 Years Celebration Concert, Dublin (2012)
Molly Malone - The Dubliners & Friends | 40 Years Reunion: Live from The Gaiety (2003)
Molly Malone.docx
The Rising of the Moon.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay - vælg selv
04-03-2025
2p En skr. prøve
12-03-2025
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tilladte hjælpemidler
Liste over tilladte hjælpemidler
2. HF 12. Marts 2025
BA, NF, LW
Tilladte netbaserede hjælpemidler i forbindelse med 2. HF B Engelsk termin 2025
https://www.minlaering.dk/
ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/dictionary/thesaurus
https://www.thesaurus.com/
https://urbandictionary.com
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
#8 Ireland-abortion,mother&baby homes-mundtlig eks
Vi supplerer "Normal People" med et forløb om irsk nyere historie med fokus på kirkens rolle når det gælder abort og prævention. Vi kaster et blik tilbage på "the laundries", the morther&child homes. Vi ser filmen Magdalena.
Indhold
Kernestof:
Ireland.docx
Ireland's abortion referendum explained
Contraceptive train
The Rising Of The Moon - The Dubliners: 50 Years Celebration Concert, Dublin (2012)
Molly Malone - The Dubliners & Friends | 40 Years Reunion: Live from The Gaiety (2003)
The Rising of the Moon.docx
Molly Malone.docx
Away from the pulpit.docx
How the Catholic Church Hid Away Hundreds of Irish Children | Times Documentaries
Tell us the truth questions.docx
Tell us the truth about the children dumped in Galway.docx
Du skal besvare følgende opgaver.docx
Assignment 6B.docx
like_an_oven-17149.pdf
6B Summary eks.docx
6B an_extreme_weather_report-20348.docx
How to analyze a NON-FICTION Text (HF) LW 2024.docx
Ireland's Mother and Baby Scandal (Part 1) | People and Power
Bodies Of 800 Children Were.docx
Bodies of 800 Children worksheet.docx
The Social Worker said questions.docx
The social worker said. 2021 docx.docx
Førtider toto.doc
Taoiseach apologises on State’s behalf over mother and baby homes
Magdalene Laundries: Our World, BBC News Channel 27-09-14
Church more complicit 2021.docx
Church more complicit questions Thursday 3rd April 2025.docx
Terminskommentarer.docx
ordkortskabelon.doc
Terminsopgaver
Away from pulpit questions.docx
index.html
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
# 9 Parental Ambitions - mundtlig eksamen
Vi står på skuldrene af forløb # 1 fra 1.HF "Growing Up". Vi genlæser "Manhood" og supplerer med "The Shinning Mountain" og filmen "Black Swan".
Indhold
Kernestof:
Biord.docx
Manhood 1 (5).docx
Manhood (2).pdf
Tillægsord-biord.docx
Shinging Mountain work sheet 1.docx
Shinning Mountain text.pdf
Shinning Mountain worksheet 2.docx
Template_maj_2024-20349.docx
B Kongruenskonkurrence 1g elev.doc
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay no.4 ( sidste træning)
29-04-2025
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268202249", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268202249", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268202249" }