Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne van Dyk
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Kortfilm
Titel 2 #2 Analyseforløb - litteraturens byggesten
Titel 3 #3 "Man skulle nok have været der"
Titel 4 Nyhedsformidling med manden med det gule tøj (skr)
Titel 5 #4 Det moderne gennembrud - de tre k'er
Titel 6 #5 Talens magt - retorikforløb
Titel 7 Introduktion til den debatterende artikel (skr)
Titel 8 #6 Lyrikanalyse - institutionaliseret
Titel 9 #7 Rappens retorik
Titel 10 #8 Dokumentarfilm
Titel 11 #9 Sproghandlinger - sprog som funktion
Titel 12 #10 Kampagne - effektiv kommunikation
Titel 13 Kommatering, sproglig korrekthed (skr)
Titel 14 #11 Romantikken
Titel 15 Opvarmning til skriftlige terminsprøver (skr)
Titel 16 #12 Minimalisme
Titel 17 Skriftlighedsforløb - SSO (skr)
Titel 18 #13 Modernismens mange ansigter
Titel 19 Repetition og eksamenstræning
Titel 20 Tilladte internetsider til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Kortfilm

I forløbet arbejder eleverne med analyse af kortfilm. Eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og dramaturgien bag levende billeder, og der sættes efterfølgende fokus på kortfilmens egenskaber. Her arbejdes med treaktmodellen som dramaturgisk skabelon for kortfilmen og Raskins parametre for den vellykkede kortfilm.


Film:
“The Elevator”, 2010 af Greg Glienna
“Grisen”, 2008 af Dorte Warnøe Høgh (VÆRK #1)
“Caravan”, 2002 af Dag Mørk (norsk)
“Paris je t’aime”, 2006 af Coen-brødrene
“Eating out”, 1994 af Pål Sletaune
“Kuppet”, 2000 af Dennis Petersen og Frederik Nørgaard
“Dennis”, 2007 af Mads Matthiesen
“Huset overfor”, 2009 af Ask Hasselbach

Litteratur:
“Håndbog til dansk”, s.  325-331 + 334-335
“Den fortællende kortfilm” af Peter Schepelern, 2019, s. 21-23
Fra Filmcentralen.dk: Raskins syv parametre
Fra Indidansk.dk: Om kortfilmsgenren og om treaktmodellen


Centrale begreber:

Filmiske virkemidler
- Lyd
- Lys
- Farver
- Klipning
- Linjer
- Beskæring
- Symboler
- Kameravinkler
- Perspektiver

Dramaturgi
- Aktantmodellen
- Set up/pay off
- Suspense/surprise

Hovedkarakter
Hovedkonflikt
Treaktsmodellen
Situationsfilm/novellefilm
Raskins parametre
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Analyseforløb - litteraturens byggesten

Kursisterne præsenteres i forløbet for genrebegrebet og de basale litterære analysebegreber. Disse benyttes både analytisk og praktisk i hhv. tekstanalyse og tekstproduktion. Forløbet indeholder desuden en præsentation af den analyserende artikel med litterært fokus, biblioteksintroduktion og introduktion til projektet "hyggelæsning".

Materiale:
Leif Panduro. "Uro i forstæderne" (1962)
Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" (1981) - kanon
Henrik Pontoppidan: "En stor dag" (1899) - kanon
Klaus Rifbjerg: “Livet i badværelset” (1960) - Kanon


Supplerende materiale:
Håndbog til dansk: s. 8-11, 29-30, 32, 38-49, 54-66
Skriv dig frem - også til eksamen. s. 88-89 + fokusfelter for indledning og afrunding
Alinea: “Fortæller og synsvinkler" (2019) (https://www.youtube.com/watch?v=uPRmpEtrZwk)
Alinea: “Tekstens tid, sted og miljø” (2019)
(https://www.youtube.com/watch?v=2_8axR3AAFE)
Søren Vrist Christensen: "Komposition - Analyse i dansk" (youtube 2021)
(https://www.youtube.com/watch?v=IDQMhut5Uao)

Centrale begreber

Personkarakteristik
indirekte / direkte karakteristik
flade / runde personer
dynamiske / statiske personer
ydre / indre kendetegn
historisk tid
handlingens tid (fortalt tid)
fysisk miljø, psykisk miljø, socialt miljø
flash back
flash forward
den tredelte opbygning
cirkelkomposition
in medias res
åben / lukket slutning
jegfortæller
personalfortæller
alvidende fortæller
observerende fortæller
indre / ydre / vekslende synsvinkel
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 "Man skulle nok have været der"

I dette forløb arbejder vi med den nyeste tids litteratur gennem værklæsning af Thomas Korsgaards Man skulle nok have været der (2021). Der er fokus på samtidens nye socialrealistiske strømning, og bl.a. Bourdieus begrebsapparat benyttes til at illustrere problemstillingerne i værket i tråd med klassens fagpakke. Forløbet præsenterer desuden begreberne “autofiktion” og “remediering”, som der også arbejdes kreativt med. Der indgår en teateropsætning af stykket i forløbet.

Materiale:

Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der (2021) (VÆRK #2 (fagpakke, roman, lit))
"Man skulle nok have været der". Det kongelige teater, 2023 (teaterforestilling)

Supplerende:

Det sidste måltid “m. Thomas Korsgaard” (min 0:00-30:00+51:15-54:49)
(podcast - 16/02/20)
“Thomas Korsgaard: humoren kommer af sig selv” (2022) . Forfatterweb
(interview - https://youtu.be/ixP16W3OGow)
Håndbog til dansk, 4. udgave. s-104-105
Anders Schunk: “Om personkarakteristik”, 2013 (youtubevideo - https://www.youtube.com/watch?v=w26RYJF5cc4)
Alinea: “Tekstens tid, sted og miljø”, 2020 (youtubevideo - https://www.youtube.com/watch?v=w26RYJF5cc4)
Stefan Staugaard Lindequist: “Bourdieu om habitus, kapitaler og felter”, 2020 (youtubevideo - https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE)
“Bourdieaus habitus og kapitaler” (eget materiale)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - litteraturhistorie (2023) om “Ny socialrealisme” og “Autofiktion”
Forfatterstaffetten: “Glenn Bech: Vi skal gøre op med klassesamfundet” (2022) (Interview - https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE)

Centrale begreber

Ny Socialrealisme
Autofiktion
Habitus (Bourdieu)
Kapitaler (Bourdieu)
Personkarakteristik
Miløbeskrivelse
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling med manden med det gule tøj (skr)

Et workshopbaserer dagsforløb med introduktion til nyhedsformidling.

Materiale:
https://www.menti.com/al33k872dvqf
https://www.mentimeter.com/app/presentation/alnovjp2yep485eh6pgwp6x4b5y55xq9/3uavrmu6hy4m
https://padlet.com/Aslak/vildt-hf-elever-gennemf-rer-journalistuddannelse-p-en-dag-jrls4f85jedgbb0d
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #4 Det moderne gennembrud - de tre k'er

Et litterært forløb om det moderne gennembrud som en afgrænset og centrale periode i den danske litteratur (ca. 1870-1900). Det primære fokus i forløbet er tendensen til at sætte samfundsmæssige problemer til debat, og her fokuserer vi i forenklet form på tre temaer: kirke/religion, køn (og ægteskab) og klasse (altså socialklasse inkl. forholdene for de laveste i samfundet). I forløbet undersøger vi perioden med et lille udvalg af centrale tekster, men inddrager lejlighedsvist også billedkunst for at demonstrere, at litteraturen er del af en bredere kulturel strømning.

Forløbet er primært litterært, men vi arbejder gennemgående også med et sprogligt fokus på de læste teksters brug af billedsprog, især metaforer og sammenligninger.

Tekster
Uddrag af Georg Brandes’ Hovedstrøninger (1871)
Louis Pio: “Maalet er fuldt!” (1872)
Henrik Pontoppidan: “Et Grundskud” (1887) - kanon
Henrik Pontoppidan: “Naadsensbrød” (1887)
Henrik Pontoppidan: af Lykke-Per (1898-1904) fra Overblik (udleveret som pdf)
Henrik Ibsen: af Et Dukkehjem (1879) (slutningen af 3. akt)
Herman Bang: Frøkenen (1880) - kanon


Supplerende
1800-tallet på vrangen. DR, 2007. (6:8 min. 13:54-18:18), (7:8 min. 0:00-0:07:35)
“Det moderne gennembrud - hvad skete der lige der”. Rather Homemade, 2015 (https://docs.google.com/document/d/1lJeC-lU66_oMWHSFz0a1ZcSMrLX7d5JP3LSn4Z7wFqs/edit)
“Henrik Pontoppidan”. Øgendahl of de store forfattere. DR, 2019. (0:00-14:06)
PPP om billedsprog (eget materiale)
“Et Grundskud” i “Fra hytterne : nye landsbybilleder : noveller (Ved Jesper Bøllehuus)” (lydbog). (01.19.17-01.35.53)
“En lille Replik”, Brev fra Herman Bang om den impressionistiske skrivestil

Centrale begreber

Industrialisering
Urbanisering
Georg Brandes forelæsninger
De tre k'er:
kirke (religionskritik)
klasse (klasseforskelle, klassekamp)
køn (kvindernes position og vilkår)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #5 Talens magt - retorikforløb

I dette forløb arbejder vi med retorik, argumentation og taler. Forløbet giver redskaber til at analysere taler og til at udforme en selv. Der indgår således både en analytisk og en praktisk dimension i forløbet. Forløbet introducerer en række begreber: det retoriske pentagram, talegenrer, evidentia (virkeliggørelse), argumentation (påstand, belæg, gendrivelse, argumenttyper), appelformer og stilistiske virkemidler.

Tekster:

Tessas nytårstale, holdt 1. januar 2021 (DR2)
https://www.youtube.com/watch?v=JhKe1evyiyM
Uddrag af Mette Frederiksens nytårstale holdt 1. januar 2024
Uddrag af dronningens nytårstale holdt 31. december 2023
Sofie Linde: "Tale ved Zulu Comedy Galla" (2020)

Supplerende materiale:

“Håndbog til dansk” (4. udg) om  talegenrer, det retoriske pentagram, appelformer, argumenttyper, stilistik
Kong Frederiks Proklamationstale (2024)
Thea Enevoldsens tale til KLs Børn og Unge Topmøde (2021)
undervisningsvideo
Thomas Korsgaard. Takketale v. Otto B. Lindhart-prisen (2021)
Katie Britt: "GOP Response to State of the Union" (2024)

Centrale begreber

Talegenrer
Appelformer (logos, etos, patos)
Det retoriske petagram
Toulmins udvidede argumentationsmodel
Udvalgte argumentationstyper
Evidentia
Stilistiske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Introduktion til den debatterende artikel (skr)

I dette forløb arbejder vi med den debatterende artikel. Eleverne arbejder med at finde siderne i en argumentation. Derudover arbejdes der med at skrive en holdning frem gennem en kvalificeret og danskfaglig diskussion af et emne.

Tekster

“Skriv dig frem” s. 107-109
Stiloplæg om kønsneutralt sprog fra HF-eksamenssættet  

Supplerende

Retskrivningsordbogen:    
https://ro.dsn.dk/?type=keyword&soeg_i=fullforms
Den danske ordbog
https://ordnet.dk/ddo
Ordbog over det danske sprog (god hvis ældre ord skal slås op)
https://ordnet.dk/ods
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #6 Lyrikanalyse - institutionaliseret

Kursisterne introduceres for lyriklæsningen. Der er lagt særlig vægt på en induktiv indgang med guidet fælleslæsning. Herfra arbejder vi os mod en mere traditionel faglig indgang til lyrikanalysen med hertil knyttede metode og fabegreber. Haidar Ansaris digtsamling Institutionaliseret (2022) læses som værk, og i den forbindelse arbejdes der med remedieringer af udvalgte digte. Der indgår desuden  en ekskursion til Amager i forløbet.

Materiale:

Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) - VÆRK #3 (digtsamling, lit)
uddrag af Morten Pape: Planen (2015)

Supplerende materiale:

H.C. Andersen: “I Danmark er jeg født” (1850)
Natasja: “I Danmark er jeg født” (2007)
Yahya Hassan: “DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR” (2013)
Michael Struge: “Huset for U-organiske” (1981) (+ remediering, eget materiale)
Håndbog til dansk, 4 udgave (2015-2017), s. 71-72, 80-81, 141-143
Studienet: Om knækprosa
XOR: LineUp, Ep 15 (video, 2024) (min. 0:00-0:04)

Centrale begreber:

notation: brug af versaler/minuskler, tegnsætning
lyrsike kendetegn: traditionel digtning / moderne digtning
Billedsprog: metafor, sammenligning, personifikation, besjæling, synekdoke
Lyrikkens fortællepositioner

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #7 Rappens retorik

I forløbet arbejder vi med rap med fokus på de sproglige dele af teksterne. Vi ser på rapperens positionering og på de sproglige virkemidler, der hører til i rapgenren. Vi kigger nærmere på temaer i rapgenren, herunder hvordan kvinder italesættes og debatten her omkring.Som teori til den sproglige analyse og positioneringen af rapperen læser vi uddrag af Jan Aasbjerg Petersens, “Det´ sprog til et beat” (s. 49-57)

Klassen hører og læser teksterne til hele albummet af Artigeardit, “nu hvor vi er her”  fra 2023. Der arbejdes med analyser af de enkelte dele i udvalgte tekster, og alle teksterne sættes i perspektiv til hinanden. Klassen har også besøg af rapolitics, der laver en rapworkshop for dem. Ud fra denne dag, laver eleverne en kreativ opgave, som afleveres som skriftligt produkt.

Materiale:

Artigeardit "Nu hvor vi er her" (2023) (Værk #4)

Derudover hører og læser vi følgende numre i forløbet:

"Jumeirah" (ICEKIID og Artigeardit)
"Sent" (Artigeardit og Lamin)
"Hvad havde du regnet med" (Clemens)
"Weekend Kriger" (Malk de Koijn)
"Kronisk Fastelavn" (Hvid Sjokolade)
"Fuck Folk" (Suspekt)
"Hvem Er En… Kælling?" (Suspekt)
"Kvinde din - Møgluder" (Jokeren)
"Hvor Som Helst" (Tessa)
"LA NU VÆR (H.V.H.)" (SULKA)

Øvrigt materiale:

Artikel fra DR om kvindefremstillingen i rapmusik med Nirarns Dobbelt A: https://www.dr.dk/musik/15-aar-siden-fik-niarn-hug-sit-grimme-sprog-jeg-staar-stadig-ved-de-ting-jeg-sagde-dengang
Rapkompendium (eget materiale)

Centrale begreber

Positionering af rapperen
Indholdsanalysen
Rappens sproglige kendetegn
Kvindesyn i rappen


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 #8 Dokumentarfilm

I dette forløb arbejder kursisterne med analyse af levende billeder. Analyse af de filmiske virkemidler er i centrum, og eleverne arbejder også med fiktions- og faktakoder. Der er også fokus på dokumentaristiske fortælleformer, hvor den dybdeborende, den deltagende og den observerende fortælleform fremhæves som eksempler. Derudover arbejder kursisterne med forskellige emner, en dokumentarfilm kan behandle. Her bruger vi begreberne den sociologiske, den institutionelle, den sagsorienterede og portrættet til at beskrive dem.

Fokus for analyserne af dokumentarfilmene bliver på fremstillingen af de personer, der er med, hvor de konkrete elementer, der optræder i dokumentarfilmene sammen med de filmiske virkemidler bliver baggrunden for personkarakteristikkerne. .

Primære tekster:
Frigge Fri: "Klub Kranium"  (2021) (værk #5 dokumentarfilm)

Kortere klip fra:
Ambassadøren
Testamentet
Kandis for livet
Efterskolen
Spionkrigen i Ringsted
Brixtofte - helt, skurk, far
Ghosts of Cité Soleil
Armadillo
Danske mord: Hypnosemorderen
“Prinsesserne fra Blokken” (fra S1, E 1)

Besøg af dokumentaristen, Frigge Fri Volander


Baggrundstekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk s. 228-230
Mimi Olsen m.fl.: Levende billeder s. 156
Jan Foght Mikkelsen: Dokumentaren i undervisningen s. 53-63

Centrale begreber

fiktions- og faktakoder
Personfremstilling
Dokumentaristiske fortælleformer: den dybdeborende, den deltagende og den observerende Dokumentarens emner: den sociologiske, den institutionelle, den sagsorienterede og portrættet
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 #9 Sproghandlinger - sprog som funktion

Eleverne har fokus på brugen af sprog som handlinger mellem mennesker. Der er fokus på kommunikationsmodellen og direkte og indirekte kommunikation og undertekst i sproget.

Forskellige former for sproghandlinger (den regulerende, informerende, samtalestrukturerende, følelses- og holdningsudtrykkende og rituelle) defineres og analyseres. Derudover kigger eleverne også nærmere på optoning og nedtoning, samarbejdsprincippet, og facework.

Tekster

Uddrag af Hobergs "Erasmus Montanus" (1731) - kanon
Helle Helles “Fasaner” (1996)
“Klovn”, afsnittet “Troldmanden fra Frederiksberg”. (2008)
Sanne Søndergaard: "Sikkerhedssele" (2020)

Supplerende tekster

“Sproghandlinger - Brug af sprog i dansk” af Jann Scheuer
“Sprog i brug” af Anna Maria Lassen
“Face eller fiasko”
Klip fra "Klovn"


Centrale begreber:

direkte og indirekte kommunikation
undertekst
sproghandlinger (den regulerende, informerende, samtalestrukturerende, følelses- og holdningsudtrykkende og rituelle)
Facework
optoning og nedtoning
samarbejdsprincippet,
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 #10 Kampagne - effektiv kommunikation

I dette forløb arbejder kursisterne med kampagnekommunikation. Det teoretiske omdrejningspunkt er Laswells kommunikationsmodel, men derudover arbejder vi desuden med relaterede modeller om målgruppesegmentering og kommunikationsstrategi i forløbet. Der arbejdes primært med en kampagne med udgangspunkt i klassens fagpakke. Tilhørende hjemmeside og pressemateriale  inddrages i analysen af kampagnens strategi og vurdering af dennes succes/gennemslagskraft. Samlet læses dette som værk med udgangspunkt i fagpakke. I forløbet indgår en større workshopdag med besøg af seniortekstforfatter Jonas Trier-Knudsen og udarbejdelse af egne kampagnefilm, relaterede til den kampagne, kursisterne har arbejdet med i forløbet.

Materiale:

"Det vi passer på, er det hele værd". Forsvaret, 2024 (kampagne) (VÆRK #6)
Diverse eksempler fra reklame- og marketingskampagner, bl.a. Spies “Do it for Demark” (2014)

Supplerende materiale:

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. 4. udg. Systime, 2017. s.  263-264, 268-271
Bregendahl, Haase og Madsen: Markedskommunikation. 3. udgave. Systime, 2016. s. 29-30 + 41-43
“Kampagnespot” (uddrag i De korte medieformater (Systime, 2024)
Præsentationer om kampagnekommunikation 1+2 (eget materiale)
Workshop med Jonas Trier-Knudsen

Centrale begreber

Laswells kommunikationsmodel
De fem kampagnetyper
kommunikationsstrategi (kreativ strategi og mediestrategi)
Målgruppe
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kommatering, sproglig korrekthed (skr)

Forløbet har fokus på præcisionen i kursisternes skriftlige sprog.

Vi gennemgår tegnsætningsregler og  kommatering og grammatiske kategorier trænes.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 #11 Romantikken

I forløbet arbejder vi med den litteraturhistoriske periode, romantikken, set i lyset af historiske og samfundsmæssige begivenheder i datidens Danmark.
Vi ser på nationalromantik og universalromantikken som to vigtige strømninger i perioden. Der er i forløbet en vægtning af H.C. Andersens eventyr med fokus på naturfremstillingen.

Materiale:
Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803) - kanon
Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820) - kanon
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850) - kanon
H.C. Andersen: "Gaaseurten" (1838)
H.C. Andersen: "Nattergalen (1838)"
Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838) - kanon


Supplerende:
Litteraturens veje, begrebsopslag ( i særskilt dokument)
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 67-76
J.Th. Lundbye: En dansk kyst, 1843
C.W. Eckersberg, Landskab med stente, Møn, 1810
J.Th. Lundbye: Efterårslandskab, 1847
​​Christen Købke, Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838

Centrale begreber

Universalromantik
Panteisme
Nationalromantik
Kunsteventyr

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Opvarmning til skriftlige terminsprøver (skr)

Vi arbejder med hensigtsmæssige arbejdsformer i forbindelse med den skriftlige eksamen, særligt brug af disposition. Herudover genbesøges en række fejltyper, som stadig volder problemer.

Tekster:

Karen Blixen: "Girafferne rejser til Hamborg" (fra "Den afrikanske farm", 1938) - kanon
Per Bjerre: "Sølle eksistenser? Radiovært viser sig som elitær og nedladende" (Politiken, 2022)
Esben Kjær: "Lyt til mig, før I dømmer mig som elitær" (Politiken 2022)
Uddrag af Jesper Dalgaard: "Kandis for livet" (2021)

Supplerende:

Øvelser i diverse sprogfejl (fra diverse portaler, primært sproget.dk)
Om de to skriftlige genrer (eget materiale)
Skabelonøvelse (eget materiale)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 #12 Minimalisme

I forløbet arbejder eleverne med minimalismen. De har fokus på de fortællemæssige dele af minimalismen, hvor tomme pladser, showing, det enkle sprog og den ligefrem handling er i fokus.
Vi snakker om den distancerede fortæller i Helle Helles tekster og fraværet af følelser som eksempel på isbjergsteknikken.

Primær litteratur:
“En flinker fyr” af Pia Juul (2005)
“Hedebølge”af Helle Helle (2000)
“En stol for lidt” af Helle Helle (1996)
“Køreplaner”, Helle Helle (1996)
Uddrag af “Fasaner” af Helle Helle og “Planen” af Morten Pape til at vise forskel på minimalistisk og ikke-minimalistisk litteratur.

Sekundær litteratur:
Om minimalismen fra Dansksiderne.dk: https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Video om minimalismen og Helle Helle af Søren Vrist Christensen
Om minimalismen i “Litteraturhistorien - på langs og på tværs” s. ??

Centrale begreber:

In medies res / åben slutning
Tomme pladser
Formel reduktion
Semantisk reduktion
Isbjergsteknik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Skriftlighedsforløb - SSO (skr)

Vi arbejder med at få formalia på plads frem mod SSO-ugen. Vi arbejder desuden med de forskellige skrivegenrer, indledninger og konklusioner. Der er mulighed for at stille opklarende spørgsmål til skriveprocessen.

Tekster
"Guide til store skriftlige opgaver"
Eget materiale om indledninger, skrivehandlinger m.v.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 #13 Modernismens mange ansigter

Kursisterne arbejder med udvalgte modernistiske strømninger  med henblik på en afsøgning af, hvad der udgør "det moderne" og forskellige måder, hvorpå dette udtrykkes. Vi tager afsæt i århundredeskiftets begejstring og foretager derfra mere detaljerede nedslag i avantgardens, ekspressionismens og Heretica bevægelsens udtryksformer og verdenssyn. Der indgår besøg på Louisiana med fokus på analyse af billedkunst i forløbet. Der arbejdes primært inden for det litterære perspektiv.

Tekster:

Johannes V. Jensen: af "Gotisk Renæssance" (1901) - kanon
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916) - svensk
Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1920) - kanon
Tristan Tzara: "Digt" (1923)
Gustaf Munch-Petersen: "Det underste land" (1933)
Martin A. Hansen: "Soldaten og Pigen" (1947) - kanon
Martin A. Hansen: I Ordets Magt, Vol 9 (Lydfil - Martin A. Hansen læser "Soldaten og Pigen" op)
(selvvalgte ekspressionistiske værker - billedkunst)

Supplerende litteratur:

Digtere Divaer og Dogmebrødre (1:8), min 0.00-0.05.40, (2:8) min 0.00-14.30, (4:8) 0.00-07.30 + 12.30-18.30 - fjernsynsudsendelse (dr.dk/bonanza)
Små uddrag af forskellige anmeldelser og analyser af "Soldaten og Pigen" (bl.a. Hansen selv, Brostrøm og Bjørnvig)
“Semantiske felter” i Gymdansk.dk (gymdansk.dk)
Uddrag af faktalink om “Ekspressionisme” (faktalink.dk)
“Mellemkrigstidens ekspressionisme” (om Tom Kristensen og “Rio Janeiro”) på Dansksiderne (dansksiderne.dk)
“ekspressionisme - billedkunst” i Den Store Danske (lex.dk)
Uddrag fra "Litteraturhistorien - på langs og på tværs"
Spil i ekspressionismens kendetegn (eget materiale)

Vigtige begreber:

Modernisme - begejstring/angst
Ekspressionisme
Ekspressionismens virkemidler
Dadaisme
Surrealisme
Eksistentialisme
Semantiske felter
Billedsprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Repetition og eksamenstræning

Vi øver os i, hvordan man går til mundtlig eksamen i dansk, dels ved at arbejde med eksamenseksemplet "Det grønne bord" og dels ved prøveeksamener. Studieplan, rammer for eksamen og gode råd til eksamensplanlægning gennemgås. Kursisterne arbejder derudover med en peer-evalueringsopgave som forberedelse til den skriftlige eksamen.

Tekster
Martin Andersen Nexø: "Sevilla" (1903) - kanon
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)
Pontoppidan. "Muldskud"
Klip fra rdokumentaren "De unge grønlændere" (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Tilladte internetsider til eksamen

Disse materiale må gerne tilgås elektronisk i forbindelse med eksamen. Resten af pensum SKAL være downloadet inden eksamen. Dette gælder både mundtligt og skriftligt. Materialet skal tilgås via links i vedhæftet dokument og IKKE over Lectio (VIGTIGT!!!).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer