Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Henriette Mørkeberg Trier
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm
Titel 2 Analyseforløb
Titel 3 Socialrealisme i nyere dansk litteratur, "Man sk..
Titel 4 Det moderne gennembrud
Titel 5 Retorik og argumentation
Titel 6 Den debatterende artikel
Titel 7 Lyrikanalyse - Institutionaliseret
Titel 8 Rap
Titel 9 Dokumentarfilm
Titel 10 Sproghandlinger
Titel 11 Kampagner
Titel 12 Romantik
Titel 13 Minimalisme
Titel 14 Skriftlighed
Titel 15 Modernisme
Titel 16 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm

I forløbet arbejder eleverne med analyse af kortfilm. Eleverne introduceres til de filmiske virkemidler og dramaturgien bag levende billeder, og der sættes efterfølgende fokus på kortfilmens egenskaber. Her arbejdes med treaktmodellen som dramaturgisk skabelon for kortfilmen og Raskins parametre for den vellykkede kortfilm.


Film:
“The Elevator”, 2010 af Greg Glienna
“Caravan”, 2002 af Dag Mørk
“Paris je t’aime”, 2006 af Coen-brødrene
“Paper man”, 2012 af John Kahrs
“Kuppet”, 2000 af Dennis Petersen og Frederik Nørgaard
“Dennis”, 2007 af Mads Matthiesen
“Huset overfor”, 2009 af Ask Hasselbach

VÆRK: “Grisen”, 2008 af Dorte Warnøe Høgh

Litteratur:
“Håndbog til dansk”, s.  325-331 + 334-335
“Den fortællende kortfilm” af Peter Schepelern, 2019, s. 21-23
Fra Filmcentralen.dk: Raskins syv parametre
Fra Indidansk.dk: Om kortfilmsgenren og om treaktmodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyseforløb

Kursisterne præsenteres i forløbet for genrebegrebet og de basale litterære analysebegreber, som benyttes både analytisk og praktisk i hhv. tekstanalyse og tekstproduktion.

Materiale:
Leif Panduro. "Uro i forstæderne" (1962)
Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" (1981) - kanon
Henrik Pontoppidan: "En stor dag" (1899) - kanon
Klaus Rifbjerg: “Livet i badværelset” (1960) - Kanon
Mindre uddrag af en række litterære tekster (Helle Helle, Pontoppidan, Tom Kristensen, Panduro, John Bang Jensen).

Supplerende:
Håndbog til dansk: s. 8-11, 29-30, 32, 38-49, 54-66
Alinea: “Fortæller og synsvinkler" (2019) (https://www.youtube.com/watch?v=uPRmpEtrZwk)
Alinea: “Tekstens tid, sted og miljø” (2019)
(https://www.youtube.com/watch?v=2_8axR3AAFE)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Socialrealisme i nyere dansk litteratur, "Man sk..

I dette forløb arbejder vi med den nyeste tids litteratur gennem værklæsning af Thomas Korsgaards Man skulle nok have været der (2021). Der er fokus på samtidens nye socialrealistiske strømning, og bl.a. Bourdieus begrebsapparat benyttes til at illustrere problemstillingerne i værket. Forløbet præsenterer desuden begreberne “autofiktion” og “remediering”, som der også arbejdes kreativt med. Der indgår en teateropsætning af stykket i forløbet.

Materiale:

VÆRK Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der (2021)
Man skulle nok have været der. Det kongelige teater, 2023 (teaterforestilling)

Supplerende:

Det sidste måltid “m. Thomas Korsgaard” (min 0:00-30:00+51:15-54:49)
(podcast - 16/02/20)
“Thomas Korsgaard: humoren kommer af sig selv”. Forfatterweb (interview - https://youtu.be/ixP16W3OGow)
Håndbog til dansk, 4. udgave. s-104-105
Anders Schunk: “Om personkarakteristik”, 2013 (youtubevideo - https://www.youtube.com/watch?v=w26RYJF5cc4)
Alinea: “Tekstens tid, sted og miljø”, 2020 (youtubevideo - https://www.youtube.com/watch?v=w26RYJF5cc4)
Stefan Staugaard Lindequist: “Bourdieu om habitus, kapitaler og felter”, 2020 (youtubevideo - https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE)
“Bourdieaus habitus og kapitaler” (eget materiale)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - litteraturhistorie (2023) om “Ny socialrealisme” og “Autofiktion”
Forfatterstaffetten: “Glenn Bech: Vi skal gøre op med klassesamfundet” (2022) (Interview - https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne gennembrud


Et litterært forløb om det moderne gennembrud som en afgrænset og centrale periode i den danske litteratur (ca. 1870-1900). Det primære fokus i forløbet er tendensen til at sætte samfundsmæssige problemer til debat, og her fokuserer vi i forenklet form på tre temaer: kirke/religion, køn (og ægteskab) og klasse (altså socialklasse inkl. forholdene for de laveste i samfundet). I forløbet undersøger vi perioden med et lille udvalg af centrale tekster, men inddrager lejlighedsvist også billedkunst for at demonstrere, at litteraturen er del af en bredere kulturel strømning.

Forløbet er primært litterært, men vi arbejder gennemgående også med et sprogligt fokus på de læste teksters brug af billedsprog, især metaforer og sammenligninger.

Tekster
Uddrag af Georg Brandes’ Hovedstrøninger (1871)
Louis Pio: “Maalet er fuldt!” (1872)
Henrik Pontoppidan: “Et Grundskud” (1887)
Henrik Pontoppidan: “Naadsensbrød” (1887)
Henrik Pontoppidan: af Lykke-Per (1898-1904) fra Overblik (udleveret som pdf)
Henrik Ibsen: af Et Dukkehjem (1879) (slutningen af 3. akt)
Herman Bang: Frøkenen (1880)


Supplerende
1800-tallet på vrangen. DR, 2007. (6:8 min. 13:54-18:18), (7:8 min. 0:00-0:07:35)
“Det moderne gennembrud - hvad skete der lige der”. Rather Homemade, 2015 (https://docs.google.com/document/d/1lJeC-lU66_oMWHSFz0a1ZcSMrLX7d5JP3LSn4Z7wFqs/edit)
“Henrik Pontoppidan”. Øgendahl of de store forfattere. DR, 2019. (0:00-14:06)
PPP om billedsprog (eget materiale)
“Et Grundskud” i “Fra hytterne : nye landsbybilleder : noveller (Ved Jesper Bøllehuus)” (lydbog). (01.19.17-01.35.53)
“En lille Replik”, Brev fra Herman Bang om den impressionistiske skrivestil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik og argumentation

Retorik og argumentation – fokus på taler.

I dette forløb arbejder vi med retorik, argumentation og taler. Forløbet giver redskaber til at analysere taler. Forløbet introducerer en række begreber: det retoriske pentagram, talegenrer, evidentia (virkeliggørelse), argumentation (påstand, belæg, gendrivelse, argumenttyper), appelformer og stilistiske virkemidler.

Tekster
Tessas nytårstale, holdt 1. januar 2021 (DR2)
Uddrag af Mette Frederiksens nytårstale holdt 1. januar 2024
Uddrag af dronningens nytårstale holdt 31. december 2023
Uddrag af “Uenige danskere: Hvem har ansvaret for klimaet”
Agnes Musses  tale om hjernerystelse til Talefest Syd (2023)
Ludvig Holbergs epistel om kaffe og te

Øvrigt materiale:
“Håndbog til dansk” (4. udg) om  talegenrer, det retoriske pentagram, appelformer, argumenttyper, stilistik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den debatterende artikel

I dette forløb arbejder vi med den debatterende artikel. Eleverne arbejder med at finde siderne i en argumentation. Derudover arbejdes der med at skrive en holdning frem gennem en kvalificeret og danskfaglig diskussion af et emne.

“Skriv dig frem” s. 107-109
Stiloplæg om kønsneutralt sprog fra HF-eksamenssættet  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lyrikanalyse - Institutionaliseret

Eleverne introduceres for lyriklæsningen. Der er lagt særlig vægt på en induktiv indgang med guidet fælleslæsning. Herfra arbejder vi os mod en mere traditionel faglig indgang til lyrikanalysen med hertil knyttede metode og fabegreber. Haidar Ansaris digtsamling Institutionaliseret (2022) læses som værk, og i den forbindelse arbejdes der med remedieringer af udvalgte digte. Der indgår desuden  en ekskursion til Amager i forløbet.

Materiale
Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) - VÆRK (digtsamling)
uddrag af Morten Pape: Planen (2015)

Supplerende materiale
H.C. Andersen: “I Danmark er jeg født” (1850)
Natasja: “I Danmark er jeg født” (2007)
Yahya Hassan: “DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR” (2013)
Michael Struge: “Huset for U-organiske” (1981) (+ remediering, eget materiale)
Håndbog til dansk, 4 udgave (2015-2017), s. 71-72, 80-81, 141-143
Studienet: Om knækprosa

Centrale begreber:
notation: brug af vesaler/minuskler, tegnsætning
lyrsike kendetegn: traditionel digtning / moderne digtning
Billedsprog: metafor, sammenligning, personifikation, besjæling, synekdoke
sproglige figurer: alliteration, antitese
Lyrikkens fortællepositioner




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rap

I forløbet arbejder vi med rap med fokus på de sproglige dele af teksterne. Vi ser på rapperens positionering og på de sproglige virkemidler, der hører til i rapgenren. Vi kigger nærmere på temaer i rapgenren herunder, hvordan kvinder italesættes og debatten her omkring.Som teori til den sproglige analyse og positioneringen af rapperen læser vi uddrag af Jan Aasbjerg Petersens, “Det´ sprog til et beat” (s. 49-57)

Klassen hører og læser teksterne til hele albummet af Artigeardit, “nu hvor vi er her”  fra 2023 (VÆRK). Der arbejdes med analyser af de enkelte dele i udvalgte tekster, og alle teksterne sættes i perspektiv til hinanden. Klassen har også besøg af rapolitics, der laver en rapworkshop for dem. Ud fra denne dag, laver eleverne en kreativ opgave, som afleveres som skriftligt produkt (3 elevtimer).

Derudover hører og læser vi følgende numre i forløbet:
Jumeirah (ICEKIID og Artigeardit)
Sent (Artigeardit og Lamin)
Hvad havde du regnet med (Clemens)
Weekend Kriger (Malk de Koijn)
Kronisk Fastelavn (Hvid Sjokolade)
Fuck Folk (Suspekt)
Hvem Er En… Kælling? (Suspekt)
Kvinde din - Møgluder (Jokeren)
Hvor Som Helst (Tessa)
LA NU VÆR (H.V.H.) (SULKA)

Øvrigt materiale:
Artikel fra DR om kvindefremstillingen i rapmusik med Nirarns Dobbelt A: https://www.dr.dk/musik/15-aar-siden-fik-niarn-hug-sit-grimme-sprog-jeg-staar-stadig-ved-de-ting-jeg-sagde-dengang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentarfilm

I dette forløb arbejder kursisterne med analyse af levende billeder. Analyse af de filmiske virkemidler er i centrum, og eleverne arbejder også med fiktions- og faktakoder. Der er også fokus på dokumentaristiske fortælleformer, hvor den dybdeborende, den deltagende og den observerende fortælleform fremhæves som eksempler. Derudover arbejder kursisterne med forskellige emner, en dokumentarfilm kan behandle. Her bruger vi begreberne den sociologiske, den institutionelle, den sagsorienterede og portrættet til at beskrive dem.

Fokus for analyserne af dokumentarfilmene bliver på fremstillingen af de personer, der er med, hvor de konkrete elementer, der optræder i dokumentarfilmene sammen med de filmiske virkemidler bliver baggrunden for personkarakteristikkerne. .

Primære tekster:
Værklæsning: "Klub Kranium". Vi arbejder med "Klub Kranium" og får besøg af dokumentaristen, Frigge Fri Volander.

Kortere klip fra:
Ambassadøren
Testamentet
Kandis for livet
Efterskolen
Spionkrigen i Ringsted
Brixtofte - helt, skurk, far
Ghosts of Cité Soleil
Armadillo
Danske mord: Hypnosemorderen
“Prinsesserne fra Blokken”

Opgave med klip fra “Klub Kranium”

Baggrundstekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk s. 228-230
Mimi Olsen m.fl.: Levende billeder s. 156
Jan Foght Mikkelsen: Dokumentaren i undervisningen s. 53-63
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sproghandlinger

Eleverne har fokus på brugen af sprog som handlinger mellem mennesker. Der er fokus på kommunikationsmodellen og direkte og indirekte kommunikation og undertekst i sproget.

Forskellige former for sproghandlinger (den regulerende, informerende, samtalestrukturerende, følelses- og holdningsudtrykkende og rituelle) defineres og analyseres. Derudover kigger eleverne også nærmere på optoning og nedtoning, samarbejdsprincippet, og facework.


“Sproghandlinger - Brug af sprog i dansk” af Jann Scheuer
“Sprog i brug” af Anna Maria Lassen
“Face eller fiasko”

Uddrag af dramaet, “Hvis” af  Thorbjørn Krebs
Helle Helles “Fasaner”
“Klovn”, afsnittet “Troldmanden fra Frederiksberg”
“Den Jødiske hustru” af Bertolt Brecht
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kampagner

I dette forløb arbejder kursisterne med kampagnekommunikation. Det teoretiske omdrejningspunkt er Laswells kommunikationsmodel, men derudover arbejder vi desuden med relaterede modeller om målgruppesegmentering og kommunikationsstrategi i forløbet. Der arbejdes primært med en kampagne med udgangspunkt i klassens fagpakke. Tilhørende hjemmeside og pressemateriale  inddrages i analysen af kampagnens strategi og vurdering af dennes succes/gennemslagskraft. Samlet læses dette som værk med udgangspunkt i fagpakke. I forløbet indgår en større workshopdag med besøg af seniortekstforfatter Jonas Trier-Knudsen og udarbejdelse af egne kampagnefilm, relaterede til den kampagne, kursistern har arbejdet med i forløbet.

Materiale:

Diverse eksempler fra reklame- og marketingskampagner, bl.a. Spies “Do it for Demark” (2014)
Flere som dig. Region Syddanmark m. fl, 2024 (kampagne)VÆRK (q)
Det vi passer på, er det hele værd. Forsvaret, 2024 (kampagne) VÆRK (p+r)

Supplerende materiale:

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. 4. udg. Systime, 2017. s.  263-264, 268-271
Bregendahl, Haase og Madsen: Markedskommunikation. 3. udgave. Systime, 2016. s. 29-30 + 41-43
“Kampagnespot” (uddrag i De korte medieformater (Systime, 2024)
Præsentationer om kampagnekommunikation 1+2 (eget materiale)

Centrale begreber

Laswells kommunikationsmodel
De fem kampagnetyper
kommunikationsstrategi (kreativ strategi og mediestrategi)
Målgruppe
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantik

I forløbet arbejder vi med den litteraturhistoriske periode, romantikken, set i lyset af historiske og samfundsmæssige begivenheder i datidens Danmark.
Vi ser på nationalromantik og universalromantikken som to vigtige strømninger i perioden. Der er i forløbet en vægtning af H.C. Andersens eventyr med fokus på naturfremstillingen.

Sekundær litteratur:
Litteraturens veje, s.
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 67-76

DBU’s video i forbindelse med offentliggørelsen af VM-truppen 2022
J.Th. Lundbye: En dansk kyst, 1843
C.W. Eckersberg, Landskab med stente, Møn, 1810
J.Th. Lundbye: Efterårslandskab, 1847
​​Christen Købke, Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838
Klip fra "1800-tallet på vrangen"

Primærlitteratur:
Staffeldt: Indvielsen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Grundtvig: Danmarks Trøst
Blicher: Præludium fra Trækfuglene
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
H.C. Andersen: Gaaseurten
H.C. Andersen: Nattergalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Minimalisme

I forløbet arbejder eleverne med minimalismen. De har fokus på de fortællemæssige dele af minimalismen, hvor tomme pladser, showing, det enkle sprog og den ligefrem handling er i fokus.
Vi snakker om den distancerede fortæller i Helle Helles tekster og fraværet af følelser som eksempel på isbjergsteknikken.

Primær litteratur:
“En flinker fyr” af Pia Juul
“Hedebølge”af Helle Helle
“En stol for lidt” af Helle Helle
“Køreplaner”, Helle Helle
Uddrag af “Fasaner” af Helle Helle og “Planen” af Morten Pape til at vise forskel på minimalistisk og ikke-minimalistisk litteratur.

Sekundær litteratur:
Om minimalismen fra Dansksiderne.dk: https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Video om minimalismen og Helle Helle af Søren Vrist Christensen
Om minimalismen i “Litteraturhistorien - på langs og på tværs”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Skriftlighed

I forløbet arbejder eleverne med de enkelte dele og afsnit i store skriftlige opgaver.

Især indledningen og resumeet kigger vi nærmere på samt den diskuterende/vurdernede skrivehandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernisme

Eleverne arbejder med udvalgte modernistiske strømninger  med henblik på en afsøgning af, hvad der udgør "det moderne" og forskellige måder, hvorpå dette udtrykkes. Vi tager afsæt i århundredeskiftets begejstring og foretager derfra mere detaljerede nedslag i ekspressionismens og Heretica-bevægelsens udtryksformer og verdenssyn. Der indgår besøg på Louisiana med fokus på analyse af billedkunst i forløbet. Desuden arbejdes der med remediering, og der læses svensk.

Primærlitteratur:

Johannes V. Jensen: af "Gotisk Renæssance" (1901)
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916) - svensk
Emil Bønnelycke: "Århundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1920)
Martin A. Hansen: "Soldaten og Pigen" (1947) - kanon
Martin A. Hansen: I Ordets Magt, Vol 9 (Lydfil - Martin A. Hansen læser "Soldaten og Pigen" op)
(selvvalgte ekspressionistiske værker - billedkunst)

Sekundær litteratur:

Digtere Divaer og Dogmebrødre (1:8), min 0.00-0.05.40, (2:8) min 0.00-14.30, (4:8) 0.00-07.30 + 12.30-18.30 - fjernsynsudsendelse (dr.dk/bonanza)
Små uddrag af forskellige anmeldelser og analyser af "Soldaten og Pigen" (bl.a. Hansen selv, Brostrøm og Bjørnvig)
“Semantiske felter” i Gymdansk.dk (gymdansk.dk)
Uddrag af faktalink om “Ekspressionisme” (faktalink.dk)
“Mellemkrigstidens ekspressionisme” (om Tom Kristensen og “Rio Janeiro”) på Dansksiderne (dansksiderne.dk)
“ekspressionisme - billedkunst” i Den Store Danske (lex.dk)


Vigtige begreber:

modernisme
Angst
ekspressionisme
ekspressionismens virkemidler
eksistentialisme
Semantiske felter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition og eksamen

I dette forløb arbejder eleverne med at få et overblik over de enkelte emner, de har arbejdet med. De kigger også på de forskellige metoder og analysetilgange, der er til hhv. sprog, litteratur og medier.

Derudover gennemgås krav og rammer for den skriftlige og mundtlige eksamen igen. Eleverne øver begge dele med elevbesvarelser af opgaver med Martin Andersen Nexøes “Lønningsdag” og “Ved det grønne bord” med Martin Andersen Nexøes “Sevilla”.

Gennemgået stof:
Martin Andersen Nexøes “En Lønningsdag”
Martin Andersen Nexøes “Sevilla”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer