Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nis Zander Holm
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
2022 English screening
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tourism and Travelling (5%)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Omskrivning med DO
|
02-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Horror -(EKSAMEN)- (10%)
Online ressourcer anvendt i undervisningen.
https://www.minlaering.dk
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
https://www.ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/da/thesaurus
Horrorforløbet behandler horror som litterær genre og undersøger, hvad det er, der fascinerer os ved gyset. Vi har læst teoretiske tekster om genren, og læst artikler, noveller, spillefilm, kortfilm og flash-fiction.
Forløbet introducerer genretræk og forskellige virkemidler.
Af teori bruges bl.a. Freuds æg og isbjerget, for at give redskaber til at analysere symbolske elementer i horror.
Litteratur:
teori:
King on King (interview) Fra Mette Weisberg: Stephen King's American Nightmare, An Introduction, Forlaget lee, 1991 (pages 20 -21 ) (http://posthus.naestved-gym.dk/laerer/HC/horror6a.html)
"Hvad er horror?" fra Mette Weisberg: Stephen King's American Nightmare, An Introduction, Forlaget lee, 1991 (pages 7-11)
Sigmund Freud, Structure of Mind, (bearbejdet dokument) http://www.wilderdom.com/personality/L8-4StructureMindIdEgoSuperego.html
Short stories:
"There's no reason to be afraid" (short-short story/flash fiction) https://www.scoopwhoop.com/world/short-scary-stories-reddit/
Don't Ask Jack, Neil Gaiman, https://fennville.weebly.com/uploads/2/5/8/9/25894886/dont_ask_jack_-_neil_gaiman.pdf
The Man who loved flowers, Stephen King, 1977, i Alsing-Børgesen et al.: The Lift (1993) ss. 175-180
The Elevator (1993) William Sleator, (https://acajohnstonela.weebly.com/uploads/3/7/7/6/37763889/the_elevator_text.pdf)
Movies:
Short film: Lights Out by David F. Sandberg (starring Lotta Losten) https://vimeo.com/82920243
What Lies Beneath, 2000, Dreamworks Pictures, Robert Zemeckis.
Article:
Guardian article: How post-horror movies are taking over cinema, Steve Rose, 2017, https://www.theguardian.com/film/2017/jul/06/post-horror-films-scary-movies-ghost-story-it-comes-at-night
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Violence and Crime (10%)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Velkommen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gender (EKSAMEN) (10%)
This theme explores the concepts of biological sex vs social gender and the factors that influence and shape us in modern society. We read essays, song lyrics, documentary, motion pictures and articles on the topic of stereotypes and the social construction of gender.
Tekster:
Editorial: Real sex education should be based in the humanities, May 2004, by: Terrence Moore
Why I want a wife, Judy Brady essay, 1971
If I were a boy, Beyoncé
Can Education go Gender Free, documentary
The Paper Bag Princess, cartoon/children's book
Young Children and Fairy Tales, article
Film: The Danish Girl
Back ground texts/Theory: On the origin of gender pt 1. 2. 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Post 9/11 Literature -(EKSAMEN)- (15%)
Et forløb om den litterære krise, som fulgte terrorangrebet på World Trade Centret. Hvordan kunne man skrive om noget, der var så tæt på. Som rystede mennesket og gjorde alle ord banale. Hvordan kunne dét rummes i ord, som knap kunne rummes i tankerne?
I tiden efter forsøgte lokale forfattere at forholde sig til begivenheden på forskellig vis, men alle med en forsigtighed og ærefrygt overfor den allestedsnærværende angst, der hang i gaderne og lå på alting som støvet fra de to tårne.
Ligesom de to faser i moderniteten (efter 2 verdenskrig) er der en overgang i tiden efter 9/11. Først er det for tæt på til overhovedet at behandle i ord. Siden kan det formuleres med en vis distance.
Faglige Mål:
Dette forløb har til mål at give eleverne en forståelse for nutidige forfatteres tanker og den litterære behandling af et konkret fænomen fra (post)moderne tid. De skal analysere artikler, digte og essays, der handler om traumet i folket og i kunsten. Desuden kan emnet behandles i forhold til det postmoderne samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Foster and analysing stories (20%)
Værklæsning
Claire Keegan, Foster, med efterfølgende screening af The Quiet Girl fra 2024 samt kort interview med Claire Keegan.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
New Zealand -(EKSAMEN)- (15%)
This theme examines the New Zealand spirit and history through a look at their approach to teaching New Zealand history in the public school system.
We start from the perspective of the outsider, following American talk show host, Stephen Colbert, as he visits the Prime Minister of NZ, Jacinda Ardern, in 2020.
This reveals the character of the New Zealander in contrast to American humor and values.
From here, we look into the news coverage of the petition to change the curriculum of national history in school, which asked for a more guided list of topics for teachers to cover as the National History Teachers' Association had growing concerns for the youth's lack of knowledge of their own historical past.
We look at the tendency of history to be white washed.
We watch Once Were Warriors to experience the stigma that the Maori experience.
We finish with a more solemn address from Jacinda Ardern at the Christchurch memorial in 2019, as she speaks to the public about the New Zealand response to the terrorist attack at two mosques.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Multicultural Britain -(EKSAMEN)- (5%)
Multicultural Britain is a focused look at the concept of the multicultural society. Through a selection of fiction and non-fiction texts, we explore attitudes in England, especially London, towards immigrants and the strengths and weaknesses of the culturally diverse society.
In class we have discussed our own experiences with foreign cultures and minorities and prepared our vocabulary for discussing the texts. We've also focused on the breakdown of the analysis of short stories for oral presentations.
Texts:
Fiction
The Mother of the Child in Questions, Doris Lessing
Non-Fiction
Ukip Campaign Poster
Accademic Families - Home page with introduction to UK culture for foreign students
https://academicfamilies.com/multiculturalism-in-the-uk/
The Guardian article "Every race, colour, nation and religion on earth", by Leo Benedictus, 2005. https://www.theguardian.com/uk/2005/jan/21/britishidentity1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268278588",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268278588",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268278588"
}