Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lars Daniel Wlazlo
|
Hold
|
2023 En/r (1r En, 2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Første modul introducerer eleverne for tekstanalytiske begreber, som vi bruger når vi analyserer tekster som har 'growing up' som væsentlig tematik.
Grammatik: Kongruens
Tekster:
"Clara's Day" - Penelope Lively
"The Sin Bin or Lucy's Heart" - Lucy Cross
"This be the verse" (poem) - Philip Larkin
"Chinese Mothers are Superior" (Wall Street Journal Article) - Amy Chua
Film:
Stand by Me (1986)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Living Online / Social Media
Forløbets mål og formål:
Forløbet skal få eleverne til at reflektere over deres brug af sociale medier samt få en dybere forståelse for, hvordan sociale medier påvirker deres identitet og selvbillede, forhold til andre, samt hjernen.
Kernetekster:
Cybermanners - parenting for the Digital Age (Bill Ratner) - Fra bogen "Footprints" - Gyldendal
So Much Fun (Short story) Megan Stielstra
More Children are Self-Harming due to Social Media’ by Sophie Borland for the Daily Mail, Dec. 9, 2016
'Square Eyes' by Anna Mill (graphic fiction)
"140" - short story by Ben Errington
Mediestof:
Black Mirror S03E1 “Nosedive”
Disconnect (2012) Movie
Supplerende stof:
'Når mobilen tager Magten' - dokumentarfilm
Tekst 1: ’Smartphones gør dig dum’ (fra s. 64-68 )fra bogen ‘Når mobilen tager magten’(Fenger, 2016)
Tekst 2: ’De voksne og phubbing’ - (s. 82-85 )fra bogen ‘Når mobilen tager magten’(Fenger, 2016)
Andet:
Youtube-clip: What's on your Mind https://www.youtube.com/watch?v=QxVZYiJKl1Y#t=24
"Low Battery" - Spoken Poem https://www.youtube.com/watch?v=8-xk7YunVhc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Black America (Eksamens-emne)
Formålet med dette tema er, at eleverne skal opnå kendskab til USA, primært med fokus på sorte amerikanere og deres 'experience'
Vi går kronologisk igennem USA's historie - fra Declaration of Independence til det moderne USA.
Tekster vi har arbejde med på klassen:
Kernestof:
'The Declaration of Independence'
'The Frontier Heritage' - Edward N. Kearny (fra Worlds of English)
'I Have a Dream' - MLK
'Strange Fruit' (poem) by Abel Meeropol
'The Test' (1940) by Angelica Gibbs
Podcast:
"3 Miles" - two high schools, 3 miles apart, a world of difference (https://www.thisamericanlife.org/550/three-miles)
Film:
12 Years a Slave
The Pursuit of HappYness
Sekundær litteratur og video:
'Slavery' - historisk gennemgang fra Wikipedia (treatment of slaves, Abolitionist movement, Civil War and Emancipation, Reconstruction to Present.)
Far and Away - land settlement (videoklip fra Youtube):
Sit-in Protests and consequences (scene fra filmen 'The Butler')
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Du skal have lavet BEGGE SIDER af grammatikopgaven fra i fredags (vedhæftet her, hvis du ikke var til stede)
-
Dagens modul fokuserer på bosættelsen af HELE Amerika - fra østkysten hele vejen til vestkysten.
-
Dagens tekst: The Frontier Heritage (Kearney).pdf
-
Dagens tekst og opgaver er vedhæftet:
-
Lektie: i fredags begyndte vi på emnet 'slavery'. Hvis man ikke var til stede, skal man skimme de vedhæftede sider, så man er nogenlunde med. Hvis man føler, at man ikke helt fangede det hele, så er man velkommen til OGSÅ lige at læse nogle af de and
-
Vi ser og analyserer en film, som skildrer nogle begivenheder som fandt sted i virkeligheden.
-
Hvis du ikke var til stede i forrige modul, skal du selv finde filmen på en streaming-tjeneste og se de første 60 minutter. I skal skrive en aflevering om filmen, så vigtigt, at man får set filmen. Kom evt. med et USB-stik til mig, så overfører jeg g
-
Var du ikke til stede i mandags, skal du åbne det vedhæftede dokument, lave opgaverne på s.1-2, og læse talen inden modulet. Du skal ikke lave opgaverne.
-
Vi samler op på "I have a Dream'-talen og går videre derfra.
-
Lektie: Hvis man ikke var her i mandags, skal man læse og bearbejde pensum selv hjemme. Vi læste den vedhæftede historie "The Test".
-
Lektie: Hvis du ikke var til stede i forrige modul hvor vi lyttede til podcasten "3 Miles", skal du hjemme, inden modulet, klikke på linket og lytte til de første 20 min og 55 sek:
-
Movie Analysis - great movie, make sure you get here on time
-
Movie analysis continued.
-
I dette modul samler vi op på de ting, vi har lært igennem forløbet 'Black America'. I skal skrive og aflevere en opgave, som I får tid til at lave i modulet. I skal skrive i hånden (ingen computere og mobiler) - så medbring blyant og viskelæder.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Lyrical Expression of American Hip Hop (Rap)
During the theme students work with Hip-Hop and Rap as a literary genre.
- The history of hip-hop
- Characteristics of Rap
- Focus on language (poetic devices, slang, cultural references)
Teksterne er alle hentet fra antologien "Open Wide" (2017) - Pors et al
A Short History of Hip Hop (Jakob Bækgaard)
The Message - Grand Master Flash & The Furious Five
Brenda's Got a Baby - 2PAC
Stan - EMINEM
An Open Letter to Rap Music (for My Daughters) - Mike Heenan
Andet:
"Hip Hop Evolution", S01, E01 (Netflix serie) - dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Today we will read about the beginnings of Rap and Hip-Hop - when, where, who, why.
-
I dagens modul ser vi bl.a. en dokumentar som tilføjer billeder og detaljer til vores viden om raps begyndelse og udvikling.
-
I dagens modul skal I arbejde (videre) med rap-teksten 'The Message' og præsentere jeres analyse og fortolkning (ligesom til eksamen).
-
DOWNLOAD DENNE SKABELON TIL JERES AFLEVERING:
-
Lektie: Hvis man IKKE var til stede i forrige modul (Shilan, Philip, Mia, Wahiz, Celine, Sarah) , så skal man hjemmefra selv læse og lave opgaverne der er vedhæftet her, og som indeholder nøgle-begreber man skal kende fremadrettet, når vi skal analys
-
I skal præsentere jeres arbejde fra forrige modul (om sangen 'Colors') for LW - I får lidt tid til lige at finpudse og aftale, hvem der siger hvad.
-
UPDATE 21/4: da alle modulerne omkring dagens engelskmodul er aflyst, så finder vi et andet tidspunkt at afholde det på, så I ikke skal komme ind til bare ét modul. Brug mandagen på at lave eksamens-grammatik-sættet færdigt, eller få din 'Flora'-opga
-
Lektie (rykket fra i mandags) Hvis man IKKE var til stede sidst, så skal man klikke på linket og laver mindst 2-3 af de 5 opgaver (assignment 1-5) i linket. I skal starte med at klikke på 'Template' (= skabelon) og skrive jeres svar deri
-
Du skal åbne og skrive din essay i denne WORD-'skabelon', som har korrekt linjeafstand, del-overskrifter, lige margener - og bare ser nydelig og organiseret ud. Husk - ALT kommunikerer :)
-
Dagens tekst:
-
Rap - The Female Perspective! ('Love is Blind')
-
Rap - The Female Perspective ('Love is Blind') - continued
-
Vi læser sidste tekst i vores RAP-forløb, en faders 'break-up' med rap-musik, og grundene dertil!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DYSTOPIA (Eksamens-emne)
I dette forløb har vi arbejdet med dystopisk litteratur og film med særlig fokus på skildringen af samfund, totalitær (regerings-)magt og kontrol af befolkningen.
Vi har talt om genrens karakteristiske træk, herunder dens kritik af samtidige (samfunds)-forhold.
Vi har arbejdet med følgende aspekter og begreber:
- Setting
- Surveillance (overvågning) & Control
- Manipulation and propaganda
- Anonymity vs individuality
- Totalitarianism
- Dehumanization
- Characteristics of a Dystopian protagonist
Et andet fokuspunkt har været filmanalyse – at undersøge klippeteknikker, vinkler, billedbeskæring, lyd og lyseffekter, mm.
Kernestof:
“The Pedestrian” (1951) by Ray Bradbury
‘The Lottery’ (1948) by Shirley Jackson
"First they Came" (1946) poem by Martin Niemöller
Kortfilm:
The Luckiest
Imom
Perfectly Natural
Spillefilm:
"V for Vendetta" (2006) Director: James McTeigue
Andet:
TED talk on ‘Recognizing Dystopia’ https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værklæsning: Coraline (optakt til 'EVIL'-forløb)
Værklæsning: Vi læser romanen 'Coraline' med fokus på hvordan 'ondskab' portrætteres. Undervejs laver vi litterær analyse, sprogopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
India (Eksamens-emne)
Klassen starter med 3 modulers research om et emne indenfor 'Indien' (Indian history, religion & Caste System, Women, Gandhi & Independence, street kids, Indian Culture and Traditions, Modern India), som fremlægges for klassen. Herefter har vi arbejdet med tekster, som belyser disse emner.
Kernestof:
"Indian Independence and Partition - an introduction" fra
"The Return" - short story by Saadat Hasan Manto
‘How does anyone know what your caste is?’ An excerpt from ‘Ants Among Elephants’ (auto-biography) by Sujatha Gidla (2017)
"Burnt Brides Pay the Bitter Price of Dowry" - Article from the South China Morning Post, July 1987, by Kirsten Ellis
"Chokra" (2003) by Numair Choudhury (short story)
Film:
Slum Dog Millionaire (2008)
Uddrag fra filmen Gandhi (1982)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EVIL (Eksamens-emne)
Vi undersøger hvad 'ondskab' er, hvor det kommer fra, typer af ondskab og meget andet. Vi beskæftiger os med en række forskellige tekster (short stories, non-fiction, short films) som skildrer ondskab på forskellig vis.
Hovedfokus er på tekstanalyse og mundtlighed (at ku' tale om teksterne på engelsk)
Primær Litteratur:
Rendezvous (1994) Daniel Ransom
The Man who Loved Flowers (1977) Stephen King
140 (2016) - Ben Errington
Film:
Silence of the Lambs (1991)
Short Films:
“Play Me”: https://www.youtube.com/watch?v=KZi7rVwD680
“Man on a Train”: https://www.youtube.com/watch?v=k0poUY6B7aM
"Skin and Bone": https://www.youtube.com/watch?v=illWLEB0vok
Sekundær Litteratur:
4 typer ondskab (Psykolog Lars Svendsens kategorisering af ondskab (fra 'Psykologiens Veje')).
Michael Stone's Scale of Evil (https://www.youtube.com/watch?v=X57lJXW0zL0)
Philip Zimbardo Ted Talk on 'The Psychology of Evil' (https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg)
The Gift of Fear - Ch. 1 (Opening) - Gavin de Becker
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi undersøger hvad 'ondskab' er, hvor det kommer fra, typer af ondskab og meget andet. Vi beskæftiger os med en række forskellige tekster (short stories, non-fiction, TV-series, podcasts, movies) som skildrer ondskab på forskellig vis.
-
Lektie: Lav en præsentation (analyse og fortolkning) af novellen 'Rendezvous' som (til eksamen) skal vare ca. 8 minutter.
-
Hav jeres 'recordings' klar, så vi kan høre en masse gode, evil historier inden hyggelæsning!
-
*Evil Recordings*: Vi mangler at høre en 3-4 stykker - HVIS I kan uploade under 'Elevfeedback' eller lignende, så gør endelig dét, så lydkvaliteten er god.
-
Lektie: du skal have læst og analyseret novellen, I fik udleveret i mandags ("140"). Svar på spørgsmålene, øv dig i at give gode, lange svar på engelsk). Også vedhæftet digitalt her:
-
Terminsprøve forberedelse. Medbring Stifinderen OG Høretelefoner.
-
LINK 1 (KLIK HER og opgaven ÅBNER)
-
Link til terminsprøven:
-
Link til grammatik (halvt modul):
-
Dagens modul handler om The Psychology of Evil - hvor vi bl.a. ser en TED talk, der forklarer hvilke 'omstændigheder', der kan få folk til at handle 'ondt'.
-
Vi retter opmærksomheden igen mod kortfilmsanalyse og finder vores værktøjer til filmanalyse frem og har i dag fokus på to områder:
-
Sidste gang brugte vi tid på at re-introducere jer til kortfilmsanalyse, begreber, osv. Men det betød, at der var meget lidt tid til at forberede en analyse, og mange kunne derfor kun nå at forberede en analyse på ca. 2-3 minutter (til eksamen: 8-10
-
Arbejd selv
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The United Kingdom and The English Language
Forløb om Storbritannien / The United Kingdom.
Forløbet starter med en gennemgang af vigtige historiske begivenheder og deres indflydelse på det engelske sprog. Herefter zoomer vi ind på Nordirland med fokus på 'The Troubles'.
Kernestof:
Walking the Dog (1994) - Bernard MacLaverty
Sekundær litteratur:
Facts about the United Kingdom
Video:
The History of the English Language (https://www.youtube.com/watch?v=tsvOWRlu7_s)
Uddrag fra filmen 'Bloody Sunday' (2002) Instr: Paul Greengrass
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sidste (korte) tema, som handler om 'The United Kingdom' og (senere) 'The English Language'.
-
Lektie: Du skal have lavet de udleverede papirer om 'The United Kingdom' - og have en generel forståelse af de mange historiske forhold (og ku' italesætte dem på engelsk). Der kommer måske en lille 'test' :)
-
Lektie: Brug gerne lidt tid hjemmefra på at overveje og gerne vælge, hvilken af de 3 opgaver (6a, 6b, eller 6c - fiktion, non-fiktion, film) du vil skrive sidste opgave om. Jeg har udleveret opgavebeskrivelsen og teksterne til 6a og 6b (novelle og no
-
Vi zoomer ind på ét af landene i the United Kingdom: Nordirland, som har haft en blodig historie som stadig ulmer og koster menneskeliv.
-
Lektie: Læs og analysér novellen 'Walking the Dog' - tekst og arb.spm. blev udleveret i går og vedhæftet her. God ide at ØVE sig i at tale-tale-tale om teksten - jo mere man øver, jo bedre!
-
Man kan bruge modulet på enten at skrive videre på sidste essay, eller man kan begynde at organisere sine noter om 'India' - vigtige historiske begivenheder, personer, begreber, osv.
-
Lektie: Få styr på din viden om 'India' - relevante historiske begivenheder, nøglebegreber, hvilke tekster vi har læst osv. I må gerne læse 'Chokra' igen (vedhæftet)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268278993",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268278993",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268278993"
}