Holdet 2023 En/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lars Daniel Wlazlo
Hold 2023 En/r (1r En, 2r En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Living Online / Social Media
Titel 3 Black America (Eksamens-emne)
Titel 4 The Lyrical Expression of American Hip Hop (Rap)
Titel 5 DYSTOPIA (Eksamens-emne)
Titel 6 Værklæsning: Coraline (optakt til 'EVIL'-forløb)
Titel 7 India (Eksamens-emne)
Titel 8 EVIL (Eksamens-emne)
Titel 9 The United Kingdom and The English Language

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Første modul introducerer eleverne for tekstanalytiske begreber, som vi bruger når vi analyserer tekster som har 'growing up' som væsentlig tematik.

Grammatik: Kongruens

Tekster:
"Clara's Day" - Penelope Lively
"The Sin Bin or Lucy's Heart" - Lucy Cross
"This be the verse" (poem) - Philip Larkin
"Chinese Mothers are Superior" (Wall Street Journal Article) - Amy Chua

Film:
Stand by Me (1986)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Living Online / Social Media

Forløbets mål og formål:
Forløbet skal få eleverne til at reflektere over deres brug af sociale medier samt få en dybere forståelse for, hvordan sociale medier påvirker deres identitet og selvbillede, forhold til andre, samt hjernen.


Kernetekster:

Cybermanners - parenting for the Digital Age (Bill Ratner) - Fra bogen "Footprints" - Gyldendal

So Much Fun (Short story) Megan Stielstra

More Children are Self-Harming due to Social Media’ by Sophie Borland for the Daily Mail, Dec. 9, 2016

'Square Eyes' by Anna Mill (graphic fiction)

"140" - short story by Ben Errington

Mediestof:
Black Mirror S03E1 “Nosedive”
Disconnect (2012) Movie

Supplerende stof:
'Når mobilen tager Magten' - dokumentarfilm
Tekst 1: ’Smartphones gør dig dum’ (fra s. 64-68 )fra bogen ‘Når mobilen tager magten’(Fenger, 2016)
Tekst 2: ’De voksne og phubbing’ - (s. 82-85 )fra bogen ‘Når mobilen tager magten’(Fenger, 2016)


Andet:
Youtube-clip: What's on your Mind https://www.youtube.com/watch?v=QxVZYiJKl1Y#t=24

"Low Battery" - Spoken Poem https://www.youtube.com/watch?v=8-xk7YunVhc


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Black America (Eksamens-emne)

Formålet med dette tema er, at eleverne skal opnå kendskab til USA, primært med fokus på sorte amerikanere og deres 'experience'

Vi går kronologisk igennem USA's historie - fra Declaration of Independence til det moderne USA.

Tekster vi har arbejde med på klassen:
Kernestof:
'The Declaration of Independence'
'The Frontier Heritage' - Edward N. Kearny (fra Worlds of English)
'I Have a Dream' - MLK
'Strange Fruit' (poem) by Abel Meeropol
'The Test' (1940) by Angelica Gibbs


Podcast:
"3 Miles" - two high schools, 3 miles apart, a world of difference (https://www.thisamericanlife.org/550/three-miles)


Film:
12 Years a Slave
The Pursuit of HappYness


Sekundær litteratur og video:
'Slavery' - historisk gennemgang fra Wikipedia (treatment of slaves, Abolitionist movement, Civil War and Emancipation,  Reconstruction to Present.)

Far and Away - land settlement (videoklip fra Youtube):


Sit-in Protests and consequences (scene fra filmen 'The Butler')


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Lyrical Expression of American Hip Hop (Rap)

During the theme students work with Hip-Hop and Rap as a literary genre.

- The history of hip-hop
- Characteristics of Rap
- Focus on language (poetic devices, slang, cultural references)

Teksterne er alle hentet fra antologien "Open Wide" (2017) - Pors et al

A Short History of Hip Hop (Jakob Bækgaard)
The Message - Grand Master Flash & The Furious Five
Brenda's Got a Baby - 2PAC
Stan - EMINEM
An Open Letter to Rap Music (for My Daughters) - Mike Heenan

Andet:
"Hip Hop Evolution", S01, E01 (Netflix serie) - dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DYSTOPIA (Eksamens-emne)

I dette forløb har vi arbejdet med dystopisk litteratur og film med særlig fokus på skildringen af samfund, totalitær (regerings-)magt og kontrol af befolkningen.

Vi har talt om genrens karakteristiske træk, herunder dens kritik af samtidige (samfunds)-forhold.
Vi har arbejdet med følgende aspekter og begreber:
- Setting
- Surveillance (overvågning) & Control
- Manipulation and propaganda
- Anonymity vs individuality
- Totalitarianism
- Dehumanization
- Characteristics of a Dystopian protagonist

Et andet fokuspunkt har været filmanalyse – at undersøge klippeteknikker, vinkler, billedbeskæring, lyd og lyseffekter, mm.

Kernestof:
“The Pedestrian” (1951) by Ray Bradbury
‘The Lottery’ (1948) by Shirley Jackson
"First they Came" (1946) poem by Martin Niemöller

Kortfilm:
The Luckiest
Imom
Perfectly Natural

Spillefilm:
"V for Vendetta" (2006) Director: James McTeigue

Andet:
TED talk on ‘Recognizing Dystopia’ https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 India (Eksamens-emne)

Klassen starter med 3 modulers research om et emne indenfor 'Indien' (Indian history, religion & Caste System, Women, Gandhi & Independence, street kids, Indian Culture and Traditions, Modern India), som fremlægges for klassen. Herefter har vi arbejdet med tekster, som belyser disse emner.

Kernestof:

"Indian Independence and Partition - an introduction" fra

"The Return" - short story by Saadat Hasan Manto

‘How does anyone know what your caste is?’ An excerpt from ‘Ants Among Elephants’ (auto-biography) by Sujatha Gidla (2017)

"Burnt Brides Pay the Bitter Price of Dowry" - Article from the South China Morning Post, July 1987, by Kirsten Ellis

"Chokra" (2003) by Numair Choudhury (short story)


Film:
Slum Dog Millionaire (2008)
Uddrag fra filmen Gandhi (1982)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EVIL (Eksamens-emne)

Vi undersøger hvad 'ondskab' er, hvor det kommer fra, typer af ondskab og meget andet. Vi beskæftiger os med en række forskellige tekster (short stories, non-fiction, short films) som skildrer ondskab på forskellig vis.

Hovedfokus er på tekstanalyse og mundtlighed (at ku' tale om teksterne på engelsk)


Primær Litteratur:
Rendezvous (1994) Daniel Ransom
The Man who Loved Flowers (1977) Stephen King
140 (2016)  - Ben Errington

Film:
Silence of the Lambs (1991)

Short Films:
“Play Me”: https://www.youtube.com/watch?v=KZi7rVwD680
“Man on a Train”: https://www.youtube.com/watch?v=k0poUY6B7aM
"Skin and Bone": https://www.youtube.com/watch?v=illWLEB0vok

Sekundær Litteratur:
4 typer ondskab (Psykolog Lars Svendsens kategorisering af ondskab (fra 'Psykologiens Veje')).
Michael Stone's Scale of Evil (https://www.youtube.com/watch?v=X57lJXW0zL0)

Philip Zimbardo Ted Talk on 'The Psychology of Evil' (https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg)

The Gift of Fear - Ch. 1 (Opening) - Gavin de Becker

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The United Kingdom and The English Language

Forløb om Storbritannien / The United Kingdom.

Forløbet starter med en gennemgang af vigtige historiske begivenheder og deres indflydelse på det engelske sprog. Herefter zoomer vi ind på Nordirland med fokus på 'The Troubles'.

Kernestof:
Walking the Dog (1994) - Bernard MacLaverty


Sekundær litteratur:
Facts about the United Kingdom

Video:
The History of the English Language (https://www.youtube.com/watch?v=tsvOWRlu7_s)

Uddrag fra filmen 'Bloody Sunday' (2002) Instr: Paul Greengrass

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer