Holdet 2023 En/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lars Daniel Wlazlo, Troels Birch
Hold 2023 En/f (1f En, 2f En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cult of celebrity (primært fra 'Angles')
Titel 2 Skriftlighedsforløb
Titel 3 Suburbia (fra 'Angles')
Titel 4 America's Far Right (fra 'Angles')
Titel 5 DYSTOPIA (Eksamens-emne)
Titel 6 American Dream - or Nightmare? (Eksamens-emne)
Titel 7 Værklæsning: Coraline - by Neil Gaiman
Titel 8 British EMPIRE (focus on India) (Eksamens-emne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cult of celebrity (primært fra 'Angles')

Gennem en række tekster undersøges begreber som "Star", "Celebrity", "Fan", "Cult" og "Fame", og forholdet mellem fans/almindelige mennesker og de kendte. Der ses eks. på, hvordan begreberne har ændret sig over tid (en traditionel vs. moderne definition af begreberne), og hvordan tiden har påvirket hvordan vi ser os selv - og de kendte. Og så ser vi på, hvorvidt vi kan genkende os selv i teksterne - har vi de samme drømme (eks. rigdom?), og hvordan ser vi på de kendte?   

Et sekundært fokus for forløbet er 'fiction- and non-fiction-analysis', og de analytiske termer som er tilknyttet hertil.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlighedsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Suburbia (fra 'Angles')

Forløbet ser på forstæderne som en samlet masse (Suburbia), og gennem forskellige type tekster (sangtekster, noveller samt uddrag fra non-fiction bog) diskuteres eks. hvad der beskriver forstæderne ift. arkitektur/bygningstyper, hvilke mennesker der bælger at bosætte sig der - og hvilke værdier de har - og sammenligner også forstæderne en smule med landet (the country) og byen (the city). Og så ser vi også på hvorvidt forstæderne er det ideelle sted at bosætte sig ("The best of both worlds")
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 America's Far Right (fra 'Angles')

Forløbets formål er at give en introduktion til det yderste højre i USA: America's Far Right. Forløbet starter med en introduktion til holdningerne og værdierne på det politiske spektrum mellem venstre og højre, eks. small state vs. big state, individuel frihed vs. kollektivt ansvar, eller gun control vs. gun responsibility. Tekstmæssigt understøtter den korte tekst "Far Right-Wing Minded" dette ved at nævne en række af højrefløjens værdier og mærkesagen. Herefter diskuteres "gun control" gennem teksten "Pro-Gun Advocates, Anti-Gun Advocates and Rising Crime Rates in America", herunder hvordan man kan argumenterer for sin sag ved at bruge modtandernes synspunkter. Så kigges der på højrefløjens eksistensberettigelse gennem teksten "American Values", for så at afslutte med hhv. en skildring af sammenblandingen mellem det yderste højre og det kristne USA, samt en fiktionstekst af ekstremisten og den dømte terrorist Ted Kaczynksi ("Ship of Fools").
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DYSTOPIA (Eksamens-emne)

I dette forløb har vi arbejdet med dystopisk litteratur og film med særlig fokus på skildringen af samfund, totalitær (regerings-)magt og kontrol af befolkningen.

Vi har talt om genrens karakteristiske træk, herunder dens kritik af samtidige (samfunds)-forhold.
Vi har arbejdet med følgende aspekter og begreber:
- Setting
- Manipulation and propaganda
- Anonymity vs individuality
- Totalitarianism
- Dehumanization
- Hvad er en dystopisk protagonist?

Et andet fokuspunkt har været filmanalyse – at undersøge klippeteknikker, vinkler, billedbeskæring, lyd og lyseffekter, mm.

Kernestof:
“The Pedestrian” (1951) by Ray Bradbury
‘The Lottery’ (1948) by Shirley Jackson
"Harrison Bergeron"

Kortfilm:
The Luckiest
Imom
Perfectly Natural


Spillefilm:
"V for Vendetta" (2006) Director: James McTeigue

Andet:
TED talk on ‘Recognizing Dystopia’ https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
Escape Room - modul med diverse opgaver relateret til dystopi.

Materiale om 'Characteristics of Dystopian Literature'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 American Dream - or Nightmare? (Eksamens-emne)

Formålet med dette tema er, at eleverne skal opnå kendskab til USA. Her tænkes både på det moderne amerikanske samfund i dag, men eleverne skal også være i stand til at se hvordan USA er blevet til den nation den er, og hvordan fortiden til stadighed spiller en væsentlig rolle i landets selv-forståelse.

Ovenstående opnås ved dels at lade eleverne selvstændigt undersøge USA’s historie og kultur samt gennem fælles læsning af tekster og evt. film der understøtter emnet.

Forløbet starter med et gruppearbejde, hvor eleverne sætter sig ind i et væsentligt område indenfor USA (fx 'The Foundation of the Nation', 'America & Slavery', 'Blacks In America' osv.)

Herefter går vi mere eller mindre kronologisk gennem tidslinjen - fra USA's begyndelse til problematikker i det moderne USA.

Tekster vi har arbejde med på klassen:
Kernestof:
'The Declaration of Independence'
'The Frontier Heritage' - Edward N. Kearny (fra Worlds of English)
'The New Colossus' (Emma Lazarus)
'I Have a Dream' - MLK


Film:
12 Years a Slave
The Pursuit of HappYness


Sekundær litteratur:
'USA - en nation eller en ide' - fra bogen 'USAs udfordringer" - Brøndum & Rasmussen

'Slavery' - historisk gennemgang fra Wikipedia (treatment of slaves, Abolitionist movement, Civil War and Emancipation, Reconstruction to Present)

Far and Away - land settlement (videoklip fra Youtube)

Sit-in Protests and consequences (scene fra filmen 'The Butler')
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 British EMPIRE (focus on India) (Eksamens-emne)

Forløbet starter med en historisk introduktion til 'The United Kingdom' samt hvordan det engelske sprog har udviklet sig over tid. Herefter flyttes fokus til Indien.

Primær Litteratur:
The White Man's Burden (1899) Rudyard Kipling
The Return - Saadat H. Manto
Burnt Brides Pay the Bitter Price of Dowry - article by Kirsten Ellis (1987)
Chokra - Numair Choudury

Sekundær litteratur:
Fact about The United Kingdom (History, Geography, Culture, etc.)
Indian Independence and Partition (overblik over hovedpersonerne bag Indiens kamp for selvstændighed - og konsekvenser deraf)
The Evolution of the English Language (fra 'Worlds of English')

Film:
Slumdog Millionaire
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer