Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Lars Daniel Wlazlo, Troels Birch
Hold
2023 En/f (
1f En
,
2f En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Cult of celebrity (primært fra 'Angles')
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Titel 3
Suburbia (fra 'Angles')
Titel 4
America's Far Right (fra 'Angles')
Titel 5
DYSTOPIA (Eksamens-emne)
Titel 6
American Dream - or Nightmare? (Eksamens-emne)
Titel 7
Værklæsning: Coraline - by Neil Gaiman
Titel 8
British EMPIRE (focus on India) (Eksamens-emne)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Cult of celebrity (primært fra 'Angles')
Gennem en række tekster undersøges begreber som "Star", "Celebrity", "Fan", "Cult" og "Fame", og forholdet mellem fans/almindelige mennesker og de kendte. Der ses eks. på, hvordan begreberne har ændret sig over tid (en traditionel vs. moderne definition af begreberne), og hvordan tiden har påvirket hvordan vi ser os selv - og de kendte. Og så ser vi på, hvorvidt vi kan genkende os selv i teksterne - har vi de samme drømme (eks. rigdom?), og hvordan ser vi på de kendte?
Et sekundært fokus for forløbet er 'fiction- and non-fiction-analysis', og de analytiske termer som er tilknyttet hertil.
Indhold
Kernestof:
Lily Allen: "The Fear" (2008)
John Niven: "Kill Your Friends" (2008 - excerpt from a novel) - 4,1 ns
Sharon Jayson: “Generation Y’s Goal? Wealth and Fame (9 January, 2007) - 3,5 ns
Andy Warhol: "Fame" (excerpt - 1975) - 2,5 ns
Cooper Lawrence: "The cult of celebrity (excerpt - Today website, 12 January, 2009) - 1,5 ns
Oliver Harvey: "Lord Byron's life of bling, booze, and groupie sex" (The Sun, 15 August, 2008) - 3 ns
Jessica Stillman: "Is Facebook Turning Generation Y Into a Bunch of Narcissists?" (BNET/CBS Money Watch, 14 December, 2010) - 3 ns
Supplerende stof:
Oxford Learner's Dictionaries: Definition of star
Urban Dictionary: Definition of star
Oxford Learner's Dictionaries: Definition of personality cult
Most subscribed...
Muhammad Umair Aslam: "Key Differences in Article Writing and Blog Writing" (linkedIn, 5 July, 2023)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
Når du skal skrive engelskstil.docx
Skriftlighedsforløb M1 - 1f En.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Suburbia (fra 'Angles')
Forløbet ser på forstæderne som en samlet masse (Suburbia), og gennem forskellige type tekster (sangtekster, noveller samt uddrag fra non-fiction bog) diskuteres eks. hvad der beskriver forstæderne ift. arkitektur/bygningstyper, hvilke mennesker der bælger at bosætte sig der - og hvilke værdier de har - og sammenligner også forstæderne en smule med landet (the country) og byen (the city). Og så ser vi også på hvorvidt forstæderne er det ideelle sted at bosætte sig ("The best of both worlds")
Indhold
Kernestof:
Malvina Reynolds: "Little Boxes" (1962) - 1 ns
Shaun Tan: "Our Expedition" (2008) - 2 ns
Maeve Binchy: "Love in the Suburbs" (2009) - 3,5 ns
Andrés Duany, Elizabeth Plater-Zybeck & Jeff Speck: "The Victims of Sprawl" (2008) - 7,5 ns
Arcade Fire: "Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)" (2010) - 1 ns
Nadime Gordimer: "Once upon a Time" (1989) - 5,5 ns
Supplerende stof:
Minlæring: Den ubestemte og bestemte artikel
Minlæring: Tællelige/utællelige substantiver og deres flertalsdannelse, kollektiver og genitiv
"The History of Suburbia - Key Points" (fra Daugaard og Andersen: 'Angles' (2014) - 1,5 ns
Weeds Intro (Malvina Reynolds - "Little boxes")
Minlæring; kongruens - introduktion, identifikation af nexus, simple fejl samt omskrivning af nutid/datid
Minlæring: Kongruens - Be, Have og 'tricky' grundled (-one, -body, there)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
America's Far Right (fra 'Angles')
Forløbets formål er at give en introduktion til det yderste højre i USA: America's Far Right. Forløbet starter med en introduktion til holdningerne og værdierne på det politiske spektrum mellem venstre og højre, eks. small state vs. big state, individuel frihed vs. kollektivt ansvar, eller gun control vs. gun responsibility. Tekstmæssigt understøtter den korte tekst "Far Right-Wing Minded" dette ved at nævne en række af højrefløjens værdier og mærkesagen. Herefter diskuteres "gun control" gennem teksten "Pro-Gun Advocates, Anti-Gun Advocates and Rising Crime Rates in America", herunder hvordan man kan argumenterer for sin sag ved at bruge modtandernes synspunkter. Så kigges der på højrefløjens eksistensberettigelse gennem teksten "American Values", for så at afslutte med hhv. en skildring af sammenblandingen mellem det yderste højre og det kristne USA, samt en fiktionstekst af ekstremisten og den dømte terrorist Ted Kaczynksi ("Ship of Fools").
Indhold
Kernestof:
Www.farrightwing.blogspot.com: "Far Right-Wing Minded" (2008) - 1 ns
Angela Blair: "Pro-Gun Advocates, Anti-Gun Advocates and Rising Crime Rates in America" (2009) - 3 ns
Guy Reel: "American Values" (2005) - 2 ns
Barbara Plett Usher: "Christian nationalists - wanting to put God into US government" (BBC News, 17 December 2022) - 3,4 ns
Ted Kaczynski: "Ship of Fools" (1999) - 5,5 ns
Supplerende stof:
Oxford Learner's Dictionaries
Explainer: "What’s the deal with left and right in politics? (ABC News, 2022 - Politics Explained (Easily)) - 1,4 ns
Explainer: "The Political Spectrum" (CIVIX, 2021) - 0,9 ns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DYSTOPIA (Eksamens-emne)
I dette forløb har vi arbejdet med dystopisk litteratur og film med særlig fokus på skildringen af samfund, totalitær (regerings-)magt og kontrol af befolkningen.
Vi har talt om genrens karakteristiske træk, herunder dens kritik af samtidige (samfunds)-forhold.
Vi har arbejdet med følgende aspekter og begreber:
- Setting
- Manipulation and propaganda
- Anonymity vs individuality
- Totalitarianism
- Dehumanization
- Hvad er en dystopisk protagonist?
Et andet fokuspunkt har været filmanalyse – at undersøge klippeteknikker, vinkler, billedbeskæring, lyd og lyseffekter, mm.
Kernestof:
“The Pedestrian” (1951) by Ray Bradbury
‘The Lottery’ (1948) by Shirley Jackson
"Harrison Bergeron"
Kortfilm:
The Luckiest
Imom
Perfectly Natural
Spillefilm:
"V for Vendetta" (2006) Director: James McTeigue
Andet:
TED talk on ‘Recognizing Dystopia’
https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
Escape Room - modul med diverse opgaver relateret til dystopi.
Materiale om 'Characteristics of Dystopian Literature'
Indhold
Kernestof:
Lektie: Du skal have tjek på - og ku' italesætte på engelsk - hvad der karakteriserer et dystopisk samfund (skriv gerne et lille afsnit på engelsk - det er ret vigtigt). Lav opgaverne på s. 1 og 2 i dit kompendium (vi lavede s. 1 sammen i klassen).
Homework: (Re-)read the story 'The Pedestrian' and have good answers ready for the 'Analysis'-questions (good idea to practice saying your answers out LOUD at home).
Homework: All you have to do is translate and be able to explain the 10 words before the story (der er et arbejdsark før novellen)
Homework: All you have to do is translate and be able to explain the 10 words before the story ('The Lottery') (der er et arbejdsark før novellen)
Kompendium til udprintning, til dem, som har mistet det:
LINK TIL FILMEN:
Medbring HØRETELEFONER.
Present your analysis!
For at undgå MELLEMMODUL, så kommer jeg i starten og slutningen af modulet (I skal jo se filmen V for Vendetta færdig, så det går nok) og efterfølgende får I nogle arbejdsspørgsmål der vil fokusere jeres analyse af filmen.
Du skal have forberedt nogle gode svar på engelsk om de spørgsmål til 'V for Vendetta' I fik udleveret i torsdags. Øv dig på at svare HØJT hjemme.
Homework: Read the LAST dystopian short story ('Harrison Bergeron') and prepare good answers for the questions (especially the ANALYSIS Qs) Think about the small tasks in the margin while reading (når du finder teksten frem, vil du se de små opgaver
God ide at have godt styr på begreber mv. fra vores 'Dystopia' tema - just sayin' ;)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
American Dream - or Nightmare? (Eksamens-emne)
Formålet med dette tema er, at eleverne skal opnå kendskab til USA. Her tænkes både på det moderne amerikanske samfund i dag, men eleverne skal også være i stand til at se hvordan USA er blevet til den nation den er, og hvordan fortiden til stadighed spiller en væsentlig rolle i landets selv-forståelse.
Ovenstående opnås ved dels at lade eleverne selvstændigt undersøge USA’s historie og kultur samt gennem fælles læsning af tekster og evt. film der understøtter emnet.
Forløbet starter med et gruppearbejde, hvor eleverne sætter sig ind i et væsentligt område indenfor USA (fx 'The Foundation of the Nation', 'America & Slavery', 'Blacks In America' osv.)
Herefter går vi mere eller mindre kronologisk gennem tidslinjen - fra USA's begyndelse til problematikker i det moderne USA.
Tekster vi har arbejde med på klassen:
Kernestof:
'The Declaration of Independence'
'The Frontier Heritage' - Edward N. Kearny (fra Worlds of English)
'The New Colossus' (Emma Lazarus)
'I Have a Dream' - MLK
Film:
12 Years a Slave
The Pursuit of HappYness
Sekundær litteratur:
'USA - en nation eller en ide' - fra bogen 'USAs udfordringer" - Brøndum & Rasmussen
'Slavery' - historisk gennemgang fra Wikipedia (treatment of slaves, Abolitionist movement, Civil War and Emancipation, Reconstruction to Present)
Far and Away - land settlement (videoklip fra Youtube)
Sit-in Protests and consequences (scene fra filmen 'The Butler')
Indhold
Kernestof:
I har haft lidt om noget 'right-wing' USA, men vi undersøger USA fra en mere historisk vinkel. I skal starte med 3 modulers research om et under-emne, som skal munde ud i en fremlæggelse på klassen, som vil ligge op til en dagens tekst.
Kære 2f - I er godt i gang med jeres USA emne-research, I skal bare fortsætte hvor I slap i går (arbejd selv - spread the word).
Målsætning for dette sidste modul:
First presentation on 'The Foundation of the Nation'. Any group member not present will present their part next time they are present.
Homework: Open the attached document, read, and do the tasks along the way.
Til gruppen der skal fremlægge: Send jeres Powerpoint på forhånd til LW, så jeg kan have det hele klar.
Presentation on 'Immigration'. Don't forget to use the advice found in the hand-out 'Tips for Talks' (especially the opening / hook and the ending)
HAVE YOUR DIARY ENTRIES READYYYYY!
Homework: Du skal have lavet opgaverne på de to første sider, og så er det en god ide, at læse talen inden modulet (det er ikke en nem tekst) Tekst og opgaver er vedhæftet her, til dem som var fraværende i mandags.
TWO Presentations today:
I forlængelse af det afleverede essay laver vi en rigtig 'eksamensgrammatik'-prøve, så vi også øver og får styr på denne dimension. Sørg for at dit computer har rigeligt med juice og husk HØRETELEFONER (der er en lytteøvelse)
LINK til grammatikopgaverne:
Vi slutter vores USA-forløb med at se og analysere en film, som behandler mange af de temaer, vi har beskæftiget os med.
IF you weren't here yesterday, see if you can find the movie somewhere (Netflix, HBO, Youtube, etc.) (The Pursuit of HappYness) and watch the first 65 minutes.
We'll finish our movie analysis (The Pursuit of HappYness) together and then do some Xmas Hygge!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Værklæsning: Coraline - by Neil Gaiman
Værklæsning: Vi læser romanen 'Coraline' og laver litterær analyse, sprogopgaver, mv. undervejs.
Indhold
Kernestof:
På Engelsk B-niveau skal man læse et 'værk', så jeg har fundet en interessant roman, vi starter på i dag.
Homework: Read Chapter 2 (Coraline) from home.
Digital version attached - read chapter 3:
Read Chapter 5
Read Coraline ch. 7 & 8 (chapter 7 is very short)
Vi igangsætter processen og forarbejdet i forbindelse med sidste essay (non-fiction). Materialet er lagt op digitalt, men I får en fysisk kopi i dagens modul, også.
Read chapters 9 & 10 from home. Today is going to be ... interesting :)
Lektie: Read chapters 11 & 12 (Coraline)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
British EMPIRE (focus on India) (Eksamens-emne)
Forløbet starter med en historisk introduktion til 'The United Kingdom' samt hvordan det engelske sprog har udviklet sig over tid. Herefter flyttes fokus til Indien.
Primær Litteratur:
The White Man's Burden (1899) Rudyard Kipling
The Return - Saadat H. Manto
Burnt Brides Pay the Bitter Price of Dowry - article by Kirsten Ellis (1987)
Chokra - Numair Choudury
Sekundær litteratur:
Fact about The United Kingdom (History, Geography, Culture, etc.)
Indian Independence and Partition (overblik over hovedpersonerne bag Indiens kamp for selvstændighed - og konsekvenser deraf)
The Evolution of the English Language (fra 'Worlds of English')
Film:
Slumdog Millionaire
Indhold
Kernestof:
Sidste tema: British EMPIRE (focus on India)
Lektie: You have to read the (many) pages about the United Kingdom (especially if you weren't here (Josefine, Anton, Lucas) and do the tasks along the way (will help you remember).
Lektie: Read the remaining pages (from p. 15 ('Early Modern English') - end) and update your timelines with the NEW information.
Vi starter med at se om vi kan få 'White Man's Burden'-digtet til at give mening. Husk - formålet er at forstå det 'mindset', som 'the colonists' havde (eller i hvert fald den 'fortælling', som de brugte, til at retfærdiggøre 'colonization')
Today's class will, after a short recap of the previous class (on India's independence and the short story 'The Return') focus on women in India.
Lektie: Du skal have læst teksten "Burnt Brides..." og forberede gode svar på arbejdsspørgsmålene - vi speeddater fra modulets start.
Vi ser filmen færdig og analyserer den efterfølgende.
Lektie (eksamenstræning): Du skal - HJEMMEFRA - bruge præcis 60 minutter på at lave en analyse og fortolkning af teksten "Chakra", samt lave en disposition (ikke et fuldt manuskript) med din præsentation. Til eksamen skal du tale ca. 8-9 minutter, s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268293213", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268293213", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268293213" }