Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Signe Søborg
|
Hold
|
2023 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Christmas
I dette første emne har vi øvet nærlæsning, citatudlægning og summary. Derudover har eleverne arbejdet kreativt med fremlæggelser af uddrag af A Christmas Carol.
Læste tekster:
Twas the Night before Christmas (poem)
O'Brien's First Christmas (short story)
A Christmas Carol (film, 2009)
A Christmas Carol (novella/novel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip Hop Culture EKSAMEN
I dette forløb har vi kigget på hip hop(kulturens) rødder og undersøgt hiphoppens værdisæt (f.eks. four pillars of hip hop) og sproglige kendetegn (f.eks. tall tales, hyperbole, metaphors) Vi har fulgt hiphoppen op gennem 90'erne og set på East Coast/West Coast konflikten med særligt fokus på The Notorious B.I.G. Endelig har vi dog også taget et hurtigt kig på hiphoppens udvikling op til i dag. Dette er sket ved et selvstændigt gruppearbejde med fremlæggelser, hvor grupperne har arbejdet med selvvalgte rappere fra forskellige årtier (90'erne -nutiden).
Eleverne forventes at kunne redegøre for hiphoppens udvikling og historiske ophav, kunne gengive genretræk og have viden om hiphoppens generelle værdisæt. På tekstplan forventes eleven at kunne sætte en given hiphop tekst ind i den rette historiske sammenhæng og at kunne analysere sangen stilistisk.
Film/tv:
NOTORIOUS (2009)
Hip Hop Evolution afsnit 1 (2016)
tekster:
Can't Stop Won't Stop, introduction by DJ Kool Herc (Jeff Chang 2005)
Who Killed Tupac Shakur (artikel af Chuck Philips, 2002)
NWA: "Our Raps Are Documentary. We Don't Take Sides" (artikel, The Guardian, Mark Cooper, 1989)
sangtekster:
The Message (Grandmaster Flash and the Furious Five)
Fuck tha Police (NWA)
Who Shot Ya (Notorious BIG)
Big Poppa (Notorious BIG)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Twisted Stories
I dette forløb har vi arbejdet med historier med et plottvist/historier med en overraskende slutning. Eleverne har arbejdet med skønlitterære genrer, personkarakteristik og fortællertyper (f.eks. unreliable narrator).
Vi har arbejdet indgående med citatudlægning og tekstreferat.
Læste tekster (fra antologien "Choices" af Mette Herman)
Button, Button (Richard Matheson)
House Names (James Reasoner)
Mondays and Thursdays (Donna Moore)
Marionettes, Inc. (Ray Bradbury)
Yosemite (Michele Finn Johnson)
Andre tekster:
Born of Man and Woman (Richard Matheson)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Humour EKSAMEN
I dette forløb kigger vi på humorteorierne (relief, superiority, incongruity) og forskellige humorous devices (sarcasm, absurdity, ambiguity etc) og vi undersøger humorens kendetegn og udvikling. Derudover har eleverne arbejdet med deres egne humorprojekter, hvor de har skullet producere eget materiale ved at bruge udvalgte devices og teorier.
Eleverne forventes at kunne genkende og beskrive de forskellige humorous devices og forklare den bagvedliggende teori.
Læste tekster:
fra "Serious Business"
Uddrag af "Much Ado about Nothing" (play)
Uddrag af "The Importance of Being Earnest" (play)
Uddrag af Monty Python's Flying Circus S01E08 "Full Frontal Nudity"
No Death Penalty, No Easter Bunny (article/opinion piece)
Headless (short story)
Bo Burnham: Sad (song)
Monty Python's Flying Circus S01E08 (sketch-show)
Tilladte ordbøger til alle eksamener og emner:
www.thesaurus.com
www.ordbogen.com
www.abc.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Politics
I dette forløb har vi kigget nærmere på det amerikanske præsidentvalg 2024 og undersøgt nogle hovedpunkter i amerikansk politik og valgsystem. Vi har også undersøgt, hvad der kendetegner den typiske demokratiske og republikanske vælger.
Eleverne forventes at kunne redegøre for magtfordelingen mellem præsident, kongressen (senatet og repræsentanternes hus) og højesteret, det amerikanske valgsystem (i hovedtræk) -Herunder også the electoral college og gerrymandering.
Eleverne forventes også at have kendskab til aktuelle politiske emner så som abortspørgsmålet.
I dette emne har vi også brugt en del tid på retoriske virkemidler, så eleverne forventes at have viden om de mest almindelige retoriske virkemidler (f.eks. anaphora, epiphora, repetition, rhetorical questions og så naturligvis brugen af appelformerne).
Læste tekster:
Kamala Harris: Democratic convention speech (uddrag)
Donald Trump: Madison Square Garden, oct 28th 2024 (uddrag)
Donald Trump: Victory Speech
Andet materiale:
Diverse reklamevideoer og videoer om the electoral college (Se word-dokument)
https://www.youtube.com/watch?v=A-4dIImaodQ (John Oliver om Gerrymandering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
South Africa EKSAMEN
I dette tema kigger vi på South Africa både under og efter Apartheid.
Vi har i dette forløb læst Trevor Noahs roman "Born a Crime" og arbejdet med relevante historiske begivenheder (f.eks. Sowetooprøret og Apartheids ophør). Her har eleverne opnået kendskab til relevante termer og samfundsmæssige forhold både under og efter apartheid. Vi har her også behandlet Engelsk som Lingua Franca i dette forløb.
Læste tekster:
Born a Crime (roman af Trevor Noah)
fra bogen From Apartheid to Zefside (2015)
What Life was Like in South Africa during Apartheid
Once Upon a Time
Witnesses Tell What They Saw when Riots Came to Soweto
Who? Me? A Racist?
Dummies Guide to Zef
Diz iz why I'm hot
Andre tekster:
Nelson Mandela: Inaugural Address
Banana Brain (Sang af Die Antwoord)
Dokumentar:
Reggie Yates i South Africas hvide slum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sci-fi EKSAMEN
I dette forløb har vi fokuseret på dystopier, forskellige former for dystopiske fremtidsscenarier og den dystopiske helt/protagonist. Eleverne forventes at kunne skelne mellem forskellige sci-fi/dystopi-genrer og redegøre for genretræk og temaer.
Tekster fra World in Motion 2.0:
Dial F for Frankenstein (short story)
Global Brain (article)
Gattaca - A Screen Play
A Baby, Please. Blond, Freckles, -Hold the Colic (article)
Segregationist (short story)
Andet:
Super-Toys Last All Summer Long (short story)
The Horses (poem)
Gattaca (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268320589",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268320589",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268320589"
}