Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Bente Bach Jensen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up (50 ns) - EXAM
Growing Up (48 ns) - EXAM
This our first theme and below you will find a description of what we shall be working on:
We shall focus on:
Reading and analysing stories ad learning about genre, narrative techniques
-"Rites of Passage"
- growing up
- parental ambitions
- father figures
- "Loss of Innocence"
We shall read the following stories:
Hemningway's "Indian Camp" and speak briefly about his "Iceberg" writing technique & the concept of "Loss of Inncence"
Alison Fell's "Shining Mountain" and talk about parental ambitions and narrative technique & briefly about the supernatural
Michael Richard's "Just Like That" and talk about Father Figures, "Rites of Passage" and Point of View
We shall also watch the following films.
Rob Reiner's "Stand by Me" (1986, Based on Stephen King) and do analysis of cinematic devices and talk about "Coming of Age"
Shane Meadows "This is England" (2006) and talk about "Loss of Innocence"
Eleverne starter også med at bruge "Stifinderen" Grammatik.
Vi øver ordklasser og bygger videre på AP og grundforløbet:
- Bestemt/Ubestemt artikel
-Genitiv
-Ordstilling
Faglige formål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk med en vis grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af en vis grad af faglig terminologi og metode
Dækker kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk: The Curious Incident of The Dog (100 ns)
Postmodernism part 1
This theme will focus on reading postmodern texts including the novel : "The Curious Incident of The Dog in the Night -Time" by Mark Haddon (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Freedom & USA (20 ns) - EXAM
Freedom & African Americans (20 ns) - EXAM
The theme will focus on the concept of freedom, slavery & the USA
We shall discuss how the Europeans settled in the US and went westward to the "Frontier" where the settled on "uninhabited" land (at the expense of the Native Americans" and built the first towns and farms.
This shaped the idea of having the freedom to build a new country and lives without social control and independent of the English King tc.
We shall also discuss how the Settlers forced African slaves to work the land in order maximise profit and harvest all the products such as sugar, cotton etc in order to export them to Europe.
We shall also briefly discuss racism and the "Segregation" in the south
We shall focus on the following concepts:
-The early beginnings of America
- The Frontier Heritage
-Freedom
- slavery
-Independence
-racism
-Segregation & Civil Rights
We shall read the following poems and analyze symbols, rhyming scheme & theme:
" A Nation's Strength" by Ralph Waldo Emerson (1847)
-"The New Colossus" by Emma Lazarus (1883)
We shall watch films, discuss racism, slavery, segregation and analyse cinematic devices
- Steve MCQueen's "12 Years a Slave" (2013)
-Lee Daniel's"The Butler" (2013)
And discuss music such as Billie Holliday's Strange Fruit" (1959)
We shall read the following texts:
-Edward N. Kearny "The Frontier Heritage" (1984)
- Frederick Douglasss' "Narrative of the Life of Frederick Douglass" (1845)
- Angelica Gibbs "The Test" (1940)
Faglige formål:
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Dækker Kernestof:
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Empire & Multi-culturalism (120 ns) - EXAM
Empire & Multiculturalism (120 ns)
Focus on the UK as an Imperial power and its consequences for the world
We shall start by analyzing James Thomson "Rule Britannia" (1740), "God Save the King/Queen" (Anonymous, 1745) & Arthur Christopher Benson "Land of Hope and Glory" (1902)
We shall discuss the extend of the British Empire and the idea of "Pax Britannia" and how the English language took over as the domineering globalized language also called Lingua Franca
We shall read Kipling´s "White Man's Burden" ((1899) and "Naboth" and talk about the poem sesks to justify British colonialism and how the story can be read as an allegory of Empire
We shall also read "Karma" by Kushwant Singh and discuss the story from the perspective of the people who were colonised by the British
We shall also analyze paintings and pictures and discuss how the portray the British and Imperialism.
We shall also talk about English a s a globalized "Lingua Franca" language as a consequence of The British Empire
We will also learn how to write a 5 paragraph essay using the PEE model
Grammatik & Skriftlighed:
- PEE model, 5 paragraph essay & brug af tekst nedslag som belæg for analyse og til at skabe kohesion in de skriftlige opgaver
Faglige formål:
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien
Dækker kernestof
:
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Multicultural Britain
Following the themes on Empire , we shall focus on multicultural Britain today.
We shall discuss the following concepts:
-identity
-racism
- sense of belonging
- what does it mean to be British today?
-immigration
We shall discuss what its like to live as an immigrant in postcolonial Britain today and how second generation immigrants are becoming part of British culture and redefining what it means to be British and multicultural.
The material which we'll be analyzing is therefore modern and written (mostly) by multicultural British people, who are dealing with identity, racism and a sense of belonging, and the question of what does it mean to be British today?
We shall analyze Non-Fiction texts, watch films, read poetry and watch music videos
We shall read non-fiction texts:
-Safraz Mansour´s article "Second Generasians" (2004)
We shall read the short story:
- Amanthi Harris' "Red Sari" (2003)
-Hanif Kureshi's "My Son the Fanatic" (1994)
And we shall watch and analyse the film
Gurinder Chadha's "Bend it Like Beckham" (2002)
And we shall analyze Dub poetry:
Benjamin Zephaniah "The British" BBC Poetry Season (2009)
John Agard "Therapeutic Exercise with the Union Jack" (2006)
We shall also analyze "Grime" music & videos
Professor Green "Jungle" (2011)
Stormzy's "Crown" (2022)
Grammatik & skriftlighed:
Adjektiver/adverbium, Biordenes placering & retorisk analyse forsat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Horror (100 ns) - EXAM
The History of Horror (100 ns) - EXAM
We shall analyze the early beginnings of classic horror as a genre and discuss horror as metaphor for fear of "The Other" (which could represent science, women's sexuality & suppressed feelings & fear of the unkown)
We shall watch Kenneth Brannagh's film "Frankenstein"
We will also read Edgar Allan Poe's "The Tell-Tale Heart"
We shall also read an extract from Bram Stoker's "Dracula" and watch Coppola's film "Dracula"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ireland - (80 ns) - EXAM
Ireland (80 ns) - EXAM
This theme deals with Ireland and its history from British rule to independence and the lead up the Troubles in Northern Ireland
We shall focus on:
-The Great Famine
-Irish immigration to America and England
-The resistance to British rule
-The fight for independence and Civil War
-Ireland as a Free State, republic and the cause of the "Troubles" in N.Ireland
We shall read texts:
- "The Great Famine"
And analyze music:
"Isle of Hope" by Brendan Graham (2010, music video & lyrics)
And analyze art:
"Famine Memorial" by Rowan Fergus Meredith Gillespie (Customs, House Quay, Dublin, 1997)
We shall also watch films and music videos:
-"The Wind that Shakes the Barley (First scene after the Hurling game where the Black and Tans kill a young Irishman) film by Ken Loach (2006)
- "Michael Collins" by Neil Jordan (1996)
- " Bloody Sunday" by Paul Greengrass (2002)
Grammatik & Skriftlighed
- vocabulary exercises,
- Skriftlige eksamensøvelser
-Terminsprøve
Faglige Formål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Dækker kernestof:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Postmodernism part 2 & Exam Revision (20 ns)
This theme will focus on reading postmodern texts building on the novel : "The Curious Incident of The Dog in the Night -Time" by Mark Haddon (2003)
Postmodern key concepts:
-focus on different voices (those who are marginalised or not often heard)
- the supernatural
- story telling seen from a different perspective
-alienation
- the stress and chaos of postmodern living
-focus on the individual & subjectivity
-dynamic story-telling (the reader is experiencing the unfolding/development of the story at the same time as the narrator)
-The realistic versus the imagined (what is real and what is just fantasy or imagined)
- Use of Humour, & irony
- Criticsm of capitalism, materialism and society in general
We have also read the following short stories:
- "Born Again" by Ann Billson (1993)
- "Fight Club" by Chuck Palahniuk (First chapter, 2006)
Grammatik & skriftlighed:
-relative pronominer, præpositioner, tegnsætning (komma på engelsk),
-synonymer og øve skriftligt eksamen
-ordbog
Faglig Fokus
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Dækker kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268321171",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268321171",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268321171"
}