Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Tine Mayntz Johnsen
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
I dette forløb arbejder vi med et emne, som alle kan forholde sig til, hvilket gerne skulle motivere eleverne til at tale om emnet. Vi læser tekster, der introducerer eleverne til forskellige genrer, og vi begynder at indarbejde begreberne, der hører til engelsk tekstanalyse.
Eleverne vil i forløbet også arbejde med at udvide deres ordforråd samt lave grammatikøvelser, der knytter sig til AP-undervisningen.
Grammatisk fokus:
Verbalkongruens
tempus
Omfang 10%.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1st English Assignment - Summary
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Violence
Vi læser og analyserer tekster af forskellige genrer fra bl.a. Contexts og artikler fra britiske og amerikanske medier til temaet 'Violence' og diskuterer forskellige former for vold og bagvedliggende årsager til vold og voldsepisoder. Herunder ser vi kort på 'The Troubles' i Nordirland og arbejder med film.
Eleverne træner at bruge det retoriske pentagram som analysemetode i arbejdet med non-fiction tekster.
Grammatisk fokus:
udvidet tid vs. simpel tid
adjektivers komparation og brug.
Omfang 10%.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Daniel Ransom: Rendezvous; sider: 51-53
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
-
Terry McCarthy, Warning; sider: 54-58
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
-
Lauren del Valle; Ethan Crumbley’s parents should stand trial for involuntary manslaughter, appellate court says; sider: 1-3
CNN, 2023
-
Lesley Glaister, Serrusalmus
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
-
Marita Conton-McKenna, Good Girl
in: Contexts by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold mfl., Gyldendal 2004
-
Theme summary Violence 1y 2024.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Different Worlds - EKSAMEN
Dette tema tager udgangspunkt i litteratur fra forskellige tidligere britiske kolonier. VI diskuterer forskel på livet for efterkommerne af britiske koloniherrer og de sorte i fx Sydafrika, Australien samt i Storbritannien. Vi ser på kulturelle og religiøse forskelles betydning for samlivet i de forskellige samfund.
Derudover taler vi om engelsk som lingua franca i forhold til imperiets udbredelse.
Grammatisk fokus:
do-omskrivning
Omfang 10%.
Forløbet dækker kravene fra lærerplanen om
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− sproglærings- og kommunikationsstrategier
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Udvidet tid Stifinder øvelser.pdf
-
Tasks The Guilt 1y 2024.doc
-
Please, bring your books - both Contexts and the grammar book.
-
Theme summary Violence 1y 2024.docx
-
The Guilt Pre-reading task SA 1y 24.doc
-
Link til Teams.
-
Vi vender lige kort muligheden for at komme til forældrekonsultation med 3 af sine lærere. Dertil skal I kunne komme på Teams, da møderne er online.
-
Adjektiver, Indsæt komparativ.docx
-
The British Empire once was Worldwide 1.docx
-
Adjektiver - tillægsord del 1.pptx
-
Please, research on Gandhi and find at least 3 pieces of interesting information on him;). We will watch a film about him today.
-
Quizlet Gandhi
-
Please, bring af pen for today's lesson!
-
Minlæring - Adjektiver
-
Worksheet Gandhi 1y 2024.docx
-
Gandhi worksheet 2, 1y 2024.docx
-
Rettelser til Assignment 3.docx
-
Rettelser til Assignment 4.docx
-
Please, correct your assignment 3. (I skal kun læse mine kommentarbokse og rette de ting, der står i dem. Så I skal ikke lave alle de forbedringer, som jeg foreslår! Skriv, hvis I er i tvivl om, hvor meget I skal rette. I skal ikke genaflevere, men b
-
Contexts (2010)
-
Australia brainstorm notes from class.docx
-
Going Home tasks 1.doc
-
adjektiv-eller-adverbium-1.pdf
-
Going Home tasks 2 2024.doc
-
adjektiv-eller-adverbium-2.pdf
-
adjektiv-eller-adverbium-3.pdf
-
Could you take a moment to fill out this survey?
-
Group 1: Strange Fruit
-
Tasks, The boy on the left had no future.doc
-
Project Different Worlds in music.docx
-
We will hear your presentations today:
-
Please, bring your grammar book: Gads Grammatik!
-
Tasks A, The boy on the left had no future (1).doc
-
Adjectives vs Adverbs tasks 1y.docx
-
Minlæring Adverbier
-
1y TV, Public School and Ryans fall .doc
-
Eksamensopgave Engelsk B 2021
-
1y TV, Public School and Ryans fall NOTES from class. .doc
-
Please, think about questions you would like to ask our guests from Vietnam.
-
Theme summary Different Worlds.docx
-
Please, bring both books: Contexts and Grammar!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3rd English Assignment - essay
|
22-02-2024
|
4th English Assignment - Summary
|
05-03-2024
|
5th English Assignment - essay Going Home
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Technology - Blessing or Curse? - EKSAMEN
Temaet tager udgangspunkt i tekster af forskelige genrer, der beskæftiger sig med science fiction eller technology - blessing or curse? Eleverne skal analysere og diskutere dilemmaer præsenteret i teksterne.
Eleverne skal opnå et kendskab til genren science fiction og opøve et ordforråd til denne genre.
Omfang 10%.
Forløbet dækker følgende dele af kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster
− væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
The American Dream - EKSAMEN
The USA: Freedom & The American Dream:
This theme will focus on the concept of freedom and discuss why it is cherished so much by the Americans. We shall also discuss the idea of the American Dream and "The Frontier Heritage".
Formål: Eleverne skal lære om det amerikanske frihedsbegreb & "The American Dream". Eleverne vil blive introduceret til begreber som "Frontier Heritage" og "Can Do Spirit" i forbindelse med læsning af prosa, lyrik, non-fiction og arbejde med film. Ydermere vil frihedsbegrebet blive sat i en nutidig kontekst og dets konsekvenser for amerikansk selvforståelse og historie vil blive diskuteret.
Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- værklæsning
Omfang 20%.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written English 1 - Grammar
|
17-09-2024
|
Written English 2 - summary and essay
|
30-09-2024
|
Written English 3 - Grammar
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
The Anthropocene - EKSAMEN
This theme explores the Anthropocene era and how humans have impacted the world.
Formål: Eleverne skal lære om den antropocæne tidsalder, klimaforandringer, FNs Verdensmål og menneskets påvirkning af verden. Eleverne vil blive introduceret til begreber til emnet som 'sustainability', 'carbon footprint' og 'climate change' i forbindelse med læsning af forskellige genrer som prosa, lyrik, non-fiction og arbejde med film. Ydermere vil deres egen holdninger til og tanker om temaet blive inddraget.
Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den engelsksprogede verden
Omfang 20%.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written English 4 - Summary and essay
|
04-12-2024
|
Written English 5 - Grammar
|
20-01-2025
|
Written English 6 - summary and essay
|
03-02-2025
|
Pladsholder terminsprøve
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Florence And The English
In connection with our trip to Florence, Italy, we will watch the film 'A Room with a View' and read an excerpt about the way the English perceived going to Florence as tourists and how the Italian culture and the British culture were very different.
We will also have a look at the flooding that took place in Florence just after we had left and include it in our topic about The Anthropocene.
The students visited several sights from the film 'A Room with a View' when we were in Florence.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The Island of Ireland - EKSAMEN
In this theme we will explore Irish history and Ireland's struggle for independence. We'll read non-fiction texts about Irish history, watch the film Michael Collins and read song lyrics and short stories to understand the relationship between The Republic of Ireland and Northern Ireland and the rest of the UK.
Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i et andre engelsksprogede regioner.
Omfang 20%.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268321773",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268321773",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60268321773"
}