Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Tine Mayntz Johnsen
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Violence
Titel 3 Different Worlds - EKSAMEN
Titel 4 Technology - Blessing or Curse? - EKSAMEN
Titel 5 The American Dream - EKSAMEN
Titel 6 The Anthropocene - EKSAMEN
Titel 7 Florence And The English
Titel 8 The Island of Ireland - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

I dette forløb arbejder vi med et emne, som alle kan forholde sig til, hvilket gerne skulle motivere eleverne til at tale om emnet. Vi læser tekster, der introducerer eleverne til forskellige genrer, og vi begynder at indarbejde begreberne, der hører til engelsk tekstanalyse.

Eleverne vil i forløbet også arbejde med at udvide deres ordforråd samt lave grammatikøvelser, der knytter sig til AP-undervisningen.
Grammatisk fokus:
Verbalkongruens
tempus

Omfang 10%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1st English Assignment - Summary 11-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Violence

Vi læser og analyserer tekster af forskellige genrer fra bl.a. Contexts og artikler fra britiske og amerikanske medier til temaet 'Violence' og diskuterer forskellige former for vold og bagvedliggende årsager til vold og voldsepisoder. Herunder ser vi kort på 'The Troubles' i Nordirland og arbejder med film.

Eleverne træner at bruge det retoriske pentagram som analysemetode i arbejdet med non-fiction tekster.

Grammatisk fokus:
udvidet tid vs. simpel tid
adjektivers komparation og brug.


Omfang 10%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Different Worlds - EKSAMEN

Dette tema tager udgangspunkt i litteratur fra forskellige tidligere britiske kolonier. VI diskuterer forskel på livet for efterkommerne af britiske koloniherrer og de sorte i fx Sydafrika, Australien samt i Storbritannien. Vi ser på kulturelle og religiøse forskelles betydning for samlivet i de forskellige samfund.
Derudover taler vi om engelsk som lingua franca i forhold til imperiets udbredelse.

Grammatisk fokus:
do-omskrivning

Omfang 10%.

Forløbet dækker kravene fra lærerplanen om
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− sproglærings- og kommunikationsstrategier
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3rd English Assignment - essay 22-02-2024
4th English Assignment - Summary 05-03-2024
5th English Assignment - essay Going Home 14-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Technology - Blessing or Curse? - EKSAMEN

Temaet tager udgangspunkt i tekster af forskelige genrer, der beskæftiger sig med science fiction eller technology - blessing or curse? Eleverne skal analysere og diskutere dilemmaer præsenteret i teksterne.
Eleverne skal opnå et kendskab til genren science fiction og opøve et ordforråd til denne genre.

Omfang 10%.

Forløbet dækker følgende dele af kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
− ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster
− væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 The American Dream - EKSAMEN

The USA: Freedom & The American Dream:
This theme will focus on the concept of freedom and discuss why it is cherished so much by the Americans. We shall also discuss the idea of the American Dream and "The Frontier Heritage".

Formål: Eleverne skal lære om det amerikanske frihedsbegreb & "The American Dream". Eleverne vil blive introduceret til begreber som "Frontier Heritage" og "Can Do Spirit" i forbindelse med læsning af prosa, lyrik, non-fiction og arbejde med film. Ydermere vil frihedsbegrebet blive sat i en nutidig kontekst og dets konsekvenser for amerikansk selvforståelse og historie vil blive diskuteret.

Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- værklæsning

Omfang 20%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written English 1 - Grammar 17-09-2024
Written English 2 - summary and essay 30-09-2024
Written English 3 - Grammar 11-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 The Anthropocene - EKSAMEN

This theme explores the Anthropocene era and how humans have impacted the world.

Formål: Eleverne skal lære om den antropocæne tidsalder, klimaforandringer,  FNs Verdensmål og menneskets påvirkning af verden. Eleverne vil blive introduceret til begreber til emnet som 'sustainability', 'carbon footprint' og 'climate change' i forbindelse med læsning af forskellige genrer som prosa, lyrik, non-fiction og arbejde med film. Ydermere vil deres egen holdninger til og tanker om temaet blive inddraget.

Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den engelsksprogede verden

Omfang 20%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written English 4 - Summary and essay 04-12-2024
Written English 5 - Grammar 20-01-2025
Written English 6 - summary and essay 03-02-2025
Pladsholder terminsprøve 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Florence And The English

In connection with our trip to Florence, Italy, we will watch the film 'A Room with a View' and read an excerpt about the way the English perceived going to Florence as tourists and how the Italian culture and the British culture were very different.

We will also have a look at the flooding that took place in Florence just after we had left and include it in our topic about The Anthropocene.

The students visited several sights from the film  'A Room with a View' when we were in Florence.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 The Island of Ireland - EKSAMEN

In this theme we will explore Irish history and Ireland's struggle for independence. We'll read non-fiction texts about Irish history, watch the film Michael Collins and read song lyrics and short stories to understand the relationship between The Republic of Ireland and Northern Ireland and the rest of the UK.

Forløbet dækker kernestoffet:
− det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– det engelske sprog som lingua franca
− principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
− standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
− tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
− væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i et andre engelsksprogede regioner.


Omfang 20%.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer