Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Simon F. Rosendahl Jørgensen
|
Hold
|
2023 Ma/k ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Potenser (1.g)
Potenser, potens regneregler, udv. potensbegreb
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 9
Potenser med ChatGPT (word-dokument)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 3: Renteformel (1.g)
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 67-69
og kort om opsparing og gæld (s. 69-74)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Logaritmer (1.g)
Logaritmen og dens inverse (word-dokument)
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 23-26
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Eksponentiel vækst (1.g)
Herunder også noget repetition af procentregning
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 18-22
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 29-41
Øvelse: Analyse af elbilers tendenser i Danmark
Grundlæggende regneregler og algebra, brug af Nspire, idéen med sætninger og beviser, undersøgelser af funktioner og deres grafer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Polynomier (1.g)
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 76-82, 86-90, 90-98
Gyldendals Gymnasiematematik, Arbejdsbog B1 s. 20-21, og geometrisk bevisførelse for disse
Kvadratkomplettering – Webmatematik
Lav en "opskrift" for kvadratkomplettering ud fra den vejledning der er givet på webmatematik.
Øvelse: Tegn skitse af polynomium med positive og negative a-, b-, c- og d-værdier
Grundlæggende regneregler og algebra, brug af Nspire, idéen med sætninger og beviser, undersøgelser af funktioner og deres grafer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Deskriptiv statistik (1.g)
Indekstal
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 108-109
Ugrupperede observationer
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 110-119
Grupperede observationer
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 120-124
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Vektorregning og trigonometri (1.+2.g)
Grundlæggende begreber (gennemgået i 1.g)
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 144-163
Trigonometri (gennemgået i starten af 2.g)
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 164-168
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 9: Differentialregning (2.g)
Herunder også monotoniforhold og
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B2 s. 7-39, 45-47
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B2 s. 182-183m
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B2 s. 186n-188
Tema og projekt om optimering
* Diverse individuelle (forskelligt fra elev til elev) afsnit af webmatematik.dk (jeg ved ikke hvem der brugte hvilke dele her)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8: Potensfunktioner (2.g)
Potensfunktion og dennes egenskaber og vækstegenskaber
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 42-50
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 51-52
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10: Sandsynlighedsregning (2.g)
Grundlæggende sandsynlighedsbegrebe, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 84-94
Kombinatorik, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 94-103
Binomialfordelingen, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 103-114
Opinionsundersøgelser, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 114-121 (herunder også konfindensinterval)
Hypotesetest, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 122-126
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11: Vektorregning og geometri (2.g)
Rette linjer, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 140-152 (herunder også parameterfremstilling af ret linje)
Projektion, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 152-158
Determinant og tværvektor, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 159-166
Afstand fra punkt til linje, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 167-169
Cirkel, Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1 s. 169-178
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60290975954",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60290975954",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60290975954"
}