Holdet 2023 Fr/ktuw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lizza Annemone Andersen
Hold 2023 Fr/ktuw (1ktuw Fr, 2ktuw Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Autour des ados! EKSAMEN
Titel 2 Les contes de fées EKSAMEN
Titel 3 Les contes de fées 2 EKSAMEN
Titel 4 Les banlieues EKSAMEN
Titel 5 Les relations humaines EKSAMEN
Titel 6 La francophonie et l'immigration EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Autour des ados! EKSAMEN

I dette forløb er der fokus på de unges hverdag, der består af familie, skole, venner og fritidsinteresser. Derfor trænes ordforrådet inden for disse emner. Der sammenlignes ligeledes med det danske ungdomsliv. Der arbejdes med de 10 første videoer af Rendez-vous à Nice, hvor eleverne altså træner at fortælle om disse unge menneskers hverdag og derfor om de nære ting. Billedbeskrivelse indgår som en naturlig arbejdsopgave, hvor der bla. trænes gambitter. Derudover arbejdes der med et underemne Le harcèlement, hvor der læses en artikel og der arbejdes med en kortfilm "Carla en 10 secondes". Her arbejdes der med ordforrådet i fht. at kunne tale om mobning i skolen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La vie au lycée! 10-12-2023
Épreuve à l'écrit 10-01-2024
Épreuve à l'écrit 2 29-01-2024
Le journal intime de Charlotte! 04-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les contes de fées EKSAMEN

I forløbet arbejdes der med I-bogen "Les contes de fées à nouveau". Der fokuseres på ordforrådet inden for eventyr, og der arbejdes med genfortælling af handling samt med personkarakteristikker. Desuden tales der om genretræk. Der er ligeledes fokus på billedbeskrivelse. Eleverne skal læse tre eventyr: "La cinq fois belle", "Le Petit Chaperon Rouge" og den moderne udgave af Rødhætte: "Chapeau rond rouge". Der arbejdes med datiderne PC og Imp. PS introduceres som værende en særlig datid i eventyrerne, de bare skal have kendskab til. Til sidst arbejdes der med reklamer, hvori der er eventyrelementer. Her arbejdes der med billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Épreuve à l'écrit 3 20-03-2024
Une bande dessinée! 24-03-2024
Un conte de fées! 28-04-2024
Épreuve à l'écrit 4 17-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Les contes de fées 2 EKSAMEN

Undervisningen fra 1g fortsættes og afsluttes. Der er fokus på genfortællingen af eventyr samt sammenligning, også ift. traditionelle og moderne eventyr. Der læses Le Petit Chaperon Rouge og Chapeau rond rouge.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Épreuve 1 30-08-2024
Devoir 1 à l'oral 15-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les banlieues EKSAMEN

Forløb om forstæderne med fokus på fordomme og også reelle problemer. Der arbejdes både med diverse artikler (uddrag), en sang og portrætter af forskellige folk med baggrund i forstæderne samt med filmen "La bande de filles" om unge piger i et bandemiljø og deres relationer. Undervejs perspektiveres der til danske forstæder! Teksterne "Pour les autres, on n'existe pas" + "Ghettos" hører også under sidste emne "La francophonie et l'immigration".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Épreuve 2 11-10-2024
Devoir 2 à l'écrit 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les relations humaines EKSAMEN

I dette forløb er der særligt fokus på de menneskelige relationer.  Der læses en tegneserie No limits, som præsenterer eleverne for talesprog. Der gennemgås strategier for læsning i fht. at kunne læse en hel autentisk tekst. Indholdsmæssigt italesættes de problemer en ung dreng møder i sit liv. Derfor kan teksten også indgå under forløbet "Autour des ados" fra 1g. Der arbejdes med genfortælling, personkarakteristikker og der trænes dialoger om hovedpersonens problemer i skolen og i familien   og om de løsninger, som tegneserien præsenterer os for. Det skriftlige arbejde er en naturlig supplering i fht. at styrke formuleringsevnen. Billedbeskrivelser fylder en del grundet genren, hvor netop billedsiden er vigtig. Efterfølgende arbejdes der med filmen La famille Bélier", hvor der er fokus på de forskellige relationer, og her arbejdes der med temagloser. Eleverne præsenteres for 1. delprøve og 2. delprøve.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Épreuve 3 09-12-2024
No limits - présentation! 15-12-2024
On fait la cuisine! ;) 09-02-2025
Épreuve 4 17-02-2025
Épreuve 5 27-03-2025
Cher journal intime 20-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La francophonie et l'immigration EKSAMEN

Det er både et historisk og samfundsfagligt forløb, da Frankrigs kolonihistorie præsenteres for at forstå baggrunden for de fransktalende lande og de konflikter, der måtte være, stadig den dag i dag. Der læses om Maghreb-landene og kortfattet om Algierkrigen  Eleverne ser filmen Samba, som viser, hvor svært det er at blive integreret i et samfund, som ikke vil én. I arbejdet med filmen er der primært fokus på den manglende accept af mennesker, der kommer fra fransktalende lande. Der kobles til emnet Les banlieues og de problemer, der er i dag i de franske ghettoer omkring de større byer, som udtrykker indvandreres svære situationer både ift. at blive integreret bla. via arbejdsmarkedet og ift. frustrationer over den racisme og de fordomme, der stadig hersker i Frankrig.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Épreuve 6 08-05-2025
Épreuve 7 à l'oral! 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer