Holdet 2023 Fr/vsxy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Louise Bak Phillipson
Hold 2023 Fr/vsxy (1vsxy Fr, 2vsxy Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb
Titel 2 2. Les jeunes
Titel 3 3. La bonne vie
Titel 4 4. Les contes de fées 1 EKSAMEN
Titel 5 5. Les contes de fées 2 EKSAMEN
Titel 6 6. La famille EKSAMEN
Titel 7 7. Les pays francophones + le Québec EKSAMEN
Titel 8 8. La grammaire

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb

Grundforløb.

Carte Blanche Grundbog. Følgende kapitler læses:
4, 5, 7, 8, 9, 11.

Grammatik: Regelmæssige verber 1. bøjning, ureglmæssige verber: être, avoir, aller og faire, genitiv,, adjektivers placering og bøjning i køn og tal, possessive pronominer.

Omfang ca. 12%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Les jeunes

Vi ser dokusoapen "Quatre amis", arbejder med forståelse og formulering  og har generelt fokus på at kunne tale om sig selv, sit liv som ung i DK og i Frankrig. Vi kigger på det franske skolesystem og livet som ung ud fra de første tre kapitler af "Quatre amis"

I forløbet arbejdes der grundlæggende med et bredt ordforråd ift. dagligdags kommunikation og mere temaspecifikt ift. unge i Frankrig.
Grammatikken inddrages i kontekst (der vil især være fokus på verbers bøjning og udvidelse af ordforråd ift. verber)

Tekster i forløbet:
"Quatre amis" (2010), scene 1, 2 og 3, af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime

Court métrage
"Quai de Seine". Ikke eksamensmateriale.

Omfang ca. 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. La bonne vie

Vi undersøger emnet "La bonne vie" gennem tekster der fokuserer på fremtidsdrømme, mad, rejser, karrierevalg og oplevelser af glæde.

Tekster:
Uddrag af "La première gorgée de bière" af Philippe Delerm
"Si on peut goûter..." i "Paroles francaises s. 32-35.
"Si tu veux faire des films..." i "Paroles francaises" s. 43-44.
"Bonheur à la francaise : Pourquoi les Francais sont-ils si heureux d'être pessimistes?", artikel udgivet af France Inter (19.2.2020)

Sange:
"Je veux" af Zaz
"La thune" af Angèle
"Il est où, le bonheur ?" af Christophe Maé

Omfang ca. 15%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Les contes de fées 1 EKSAMEN

I forløbet arbejdes der med I-bogen "Les contes de fées à nouveau". Der fokuseres på ordforrådet inden for eventyr, og der arbejdes med genfortælling af handling samt med personkarakteristikker. Desuden tales der om genretræk. Der er ligeledes fokus på billedbeskrivelse. Eleverne skal læse to eventyr: "La cinq fois belle" og "Le Petit Chaperon Rouge".
Der arbejdes med datiderne le passé composé og l'imparfait. Passé simple introduceres som værende en særlig datid i eventyrerne, de bare skal have kendskab til. Der arbejdes desuden med personlige pronominer.

Tekster:
I-bog:  "Les contes de fées à nouveau", Cathrine Kronborg Leth, Systime, 2019.
- Kapitel 1:
     - deviner un conte, description d'image, faire un dialogue
     - vocabulaire du genre, la théorie du genre, comparaison des contes
     - raconter une histoire, description de photo, les stéréotypes
     - intro Pierre Gripari
     - "La cinq fois belle"

Link til bog: https://lescontes.systime.dk/?id=144

Omfang ca. 12%.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Épreuve à l'écrit! 17-04-2024
Une bande dessinée (Un conte de fées)! 21-04-2024
Un conte de fées! 28-04-2024
PPT til den mundtlige afl.! 22-05-2024
Analyse de La Cinq fois belle 26-05-2024
Épreuve à l'écrit 27-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Les contes de fées 2 EKSAMEN

Vi fortsætter med eventyr-forløbet.
Repetition af

Tekster:
I-bog:  "Les contes de fées à nouveau", Cathrine Kronborg Leth, Systime, 2019.
- Kapitel 2: "Les filles aux chaperons rouges"
     - description d'image
     - intro Charles Perrault
     - lecture du conte "Le petit chaperon rouge"
     - le schéma actantiel

Link til bogen: https://lescontes.systime.dk/?id=144

Grammatik: repetition af aspekt (passé compose og imparfait), brug af præpositioner, regelmæssige verber, adjektivers placering og bøjning i køn og tal.

Omfang ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. La famille EKSAMEN

Vores næste emne handler om familien, som den kan se ud i dag i Frankrig og hvordan den har udviklet sig gennem tiden. Vi skal se filmen "La famille Bélier" om en særlig familie, deres liv i en lille landsby i Frankrig og deres udfordringer.  

Vi øver billedbeskrivelse og situationsbeskrivelse med udgangspunkt i billeder fra "La famille Bélier". Vi øver desuden resumé-skrivning og fortsætter med at øve grammatik i kontekst.

Tekster og øvehæfte
"La famille Bélier", scénario, Karen Schumacker, forlaget Passion 2017.
"La famille Bélier", øvehæfte, Karen Schumacker, forlaget Passion 2017.

"L'organisation sociale" dans "Civilisations", CLE International, 2019, følgende kapitler:
- Familles
- Les "Nouvelles familles" et Les rôles dans la famille
- L'état de la famille

Podcast
Ohlala French Course: À quoi ressemble une famille francaise.
- Lien pour écouter: https://open.spotify.com/episode/035QPB6l8kHBy83N6fp3CY?si=fyG2kGtfRq2_oaRAK_GSjw&nd=1&dlsi=0117ed1d6f624870  
- Lien pour le texte:  https://www.ohlalafrenchcourse.fr/blog/article/a-quoi-ressemble-une-famille-francaise

Vidéo
"Family Life in France". lien Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=KIg7nR1Ch7k&t=124s

Film
"La famille Bélier", Éric Lartigau, 2014.

Grammatik: personlige pronominer fortsat, refleksive pronominer, pronominaladverbierne 'en' og 'y', possessive pronominer, relativpronominer, le futur proche.

Omfang: ca. 26%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Les pays francophones + le Québec EKSAMEN

Vi skal se på, hvor i verden man taler fransk, hvor mange der taler fransk og hvorfor det er så mange. Vi skal læse lidt om historie og kolonisering, men vi skal især se på moderne tekster om La Francophonie og ikke mindst skal vi læse fransksproget skønlitteratur og se film fra forskellige steder. Glosetræning, temagloser, vi øver "Comment faire un résumé et des caractéristiques des personnages : d’abord…, au départ, ensuite, les personnes/personnages principal.aux, il s’agit de...".
Vi ser desuden nærmere på Le Québec.

Tekster
- « Pourquoi parle-t-on français en dehors de la France », 1jour1actu, le 2 juillet 2012. https://www.1jour1actu.com/monde/pourquoi-parle-t-on-francais-en-dehors-de-la-france/
- textes dans "Entrées", pp. 106-108, Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal 2009:
     - "Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration" pp. 134-135
- I-bog: "Québec, Cathrine Kronborg Leth, Systime, 2022.
     - "Le Canada et le Québec"
     - "Terres de contrastes"
     - "Le début du Canada"
     - "La Nouvelle-France 1/2" et "La Nouvelle-France 2/2"
     - "Le Québec historique"
     - "La vie au Québec"
     - "Le système scolaire au Québec"
     - Le primaire, le secondaire et le collégial” et “Les universités”
     - Les vidéos des élèves  dans le livre: le Québécois Jakob et les Danois Gabriella, Emil et Lars.
     - "Montréal : la ville aux cent clochers"
      - "Les quartiers de Montréal"
     - Intro: Roch Carrier
     - la nouvelle: "Le chandail de hockey"
Lien pour le livre: https://quebec.systime.dk/?id=1

Film og reportage
- "Être jeune à Tunis", SVT2, 2014. Hentet på CFU.

Grammatik: le futur proche et le futur simple, repetition af passé composé, pronominer.

Présentations des pays francophones différents:
- Monaco: Katinka, Mie, Sarah, Natalia
- Sénégal: Christoffer, Emil, Sofus
- Haïti: Sol, Louise, Johanne
- Algérie: Nora, Laura L, Carla
- Congo: Marius, Brynja, Anna, Samuel
- Côte d’Ivoire: Cecilie, Ronja (Mille), Laura E
- Québec: Akasia, Asta, Laura O.
- Madagascar: Hugo, Magdalena, Johannes, Oliver

Omfang ca. 10%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. La grammaire

Grammatik, fransk B.

Vi har i årenes løb været gennem følgende grammatiske emner:

- Substantiver og artikler (herunder ubestemte og bestemte artikler, delingsartikel)
- Artikler ved lande og byer
- Adjektivers bøjning og placering
- Adjektivers komparation
- Nægtelser (de forskellige nægtelser og deres placering)
- Personlige pronominer, de bundne og de ubundne
- Genetiv og possessive pronominer
- Demonstrative pronominer
- Præpositioner
- Verber - regelmæssige og uregelmæssige
- Le passé récent
- Le passé compose, l'imparfait, aspekt
- Le futur proche

Bøger/online grammatik:
- Voilà - Den nødvendige grammatik, Grundbog, Birte Dalgreen, Gyldendal, 2013.
- Voilà - Den nødvendige grammatik, Øvebog, Birte Dalgreen, Gyldendal, 2013.
- MinLæring online grammatik. Link: https://app.minlaering.dk/dashboard
- Ordbogen,com
- ABC-ordbogen.com

Vi har desuden læst, præsenteret og lyttet til en række sange i forbindelse med fransk caféaften:

- Aïcha. Lær omkvæd 100% og så meget af versene som muligt ! Louise (LBP)
- ”Sympathique” / Pink Martini : Je ne veux pas travailler Louise/Johanne/Brynja
- Ben l’Oncle : Soulman Oliver/Johannes
- Stromae : Tous les mêmes Laura L./Nora/Carla
- De Palmas : Une seule vie Hugo/Magdalena
- Maître Gims : Est-ce que tu m’aimes. Her øves bare omkvædet udenad.
- Samuel/Christoffer/Emil
- Maître Gims : La Même Cecilie/Katinka/Mie
- Michel Sardou : Je vole (Louane : La famille Bélier ) Laura E./Ronja/Natalia
- Louis and the Yakuza : Dilemme (P3’s u-undgåelige)  Anna/Asta/Marius
- Francis Cabrel : L’encre de tes yeux. Sol/Sofus/Sarah
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer