Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/ds - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Kasper Pretzmann Klith Bøcher
Hold
2023 Ty/ds (
1ds Ty
,
2ds Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reisen in Deutschland..Österreich..der Schweiz
Titel 2
Sport und Begeisterung
Titel 3
Digitales Leben (eksamen)
Titel 4
digitales Leben 2 - videre fra 1g emnet
Titel 5
Der Krimi (eksamen)
Titel 6
Märchen (eksamen)
Titel 7
Die Flucht aus der DDR (eksamen)
Titel 8
eksamen/repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reisen in Deutschland..Österreich..der Schweiz
I dette forlø har eleverne haft adgang til on-line ordbog.
Introducerende forløb i studieretningsklassen med fokus på at skabe god stemning og faglig trivsel.
vægter 10%
Med afsæt i materiale fra har der været fokus på enkle samtaleøvelser, lidt Landeskunde og repetition af grammatik fra grundforløbet.
Tekstmateriale:
Grenzenlos*(Lied)
Von Rasmus Hoffmeister und Silje Søgaard
i: https://www.kulturakademi.de/material/reise-durch-deutschland/
Tekst om Grænselandet
Tekster om Hamburg i:
https://www.kulturakademi.de/material/reise-durch-deutschland/
Tekster om Berlin i:
https://www.kulturakademi.de/material/reise-durch-deutschland/
Erich Kästner: Besuch vom Lande, i:
https://www.kulturakademi.de/material/reise-durch-deutschland/
film: im Juni (Fatih Akim)
Indhold
Kernestof:
Vores rejse begynder i "Grænselandet" - was ist das? Læs indledningen - de fem første linjer - under "Grenzenlos" i det vedlagte konpendium. Husk (altid) "Alles in allem"
Du skal være klar med dit bud på en oversættelse af de to vers (det tyske og det danske) som du arbejdede med sidste time. Husk alles in allem til alle timer
Sidste gang valgte du en opgave til sangen. Du skal være med din besvarelse af opgaven når du kommer til timen. Husk alles in allem
2.-Hamburg.docx
Forbered dig til timen ved at lære de 12 ord, som du kan træne via linket:
Vi begyndte på tilmen "Im Juli" i sidste time. Du skal se 45 minutter af filmen derhjemme via mit cfu (link) Du skal logge på med dit UNI-login. Begynd 24 minutter inde i filmen og fortsæt med at tage noter til handlingen.
Du skal medbringe tre tyske ord, som du særligt forbinder med julen - dine juleord på tysk (tjek i ordbogen at du skriver det rigtigt)
Edeka Weihnachten 2017 Ohne Liebe ist es nur ein Fest (1).docx
Gutes neues Jahr! Die Reise geht weiter von Hamburg nach Berlin. Træn de 12 gloser på linket, så du er klar til Hovedstaden. Husk alles in allem.
Gloser til Berlin
Skrivemodul. Du skal læse side 44-47 i alles in allem som forberedelse, især side 46-47. Husk papir og blyant og alles in allem
Du skal være klar med oversættelsen af Berliner-digtet "Besuch vom Lande" af Erich Kästner, som du arbejdede med i sidste modul
Fremlæggelser af det, I arbejdede med i sidste modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sport und Begeisterung
I dette forløb har eleverne haft adgang til online-ordbog samt Systimes I-bogs fagpakke med tysk.
vægter 10 %
Forløbets fokus er at eleverne lærer om sportens betydning på individ og samfundsniveau, herunder betydningen af VM i fodbold 1954 i Vesttyskland.
Med afsæt i Ibogen "Aus aktuellem Anlass" har eleverne læst tekster om
1. Sport generelt (Einstiegsübungen)
2. Fodbold i Tysland
3. Skiløb i Østrig
4. Ekstremsport i Schweiz
Endvidere filmen "Das Wunder von Bern"
Tekst: "Wie der Opa so der Enkel", i
Sport und Identität, systime I-bogsudgaven
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et emne om sport. Læs via linket (unilogin) den danske introduktion til emnet.
2.2 Fußball in Deutschland
Du skal være klar til at præsentere den Bundesliga-klub, du valgte i sidste time. I timen skal I også arbejde med en tysk podcast, så medbring dine høretelefoner.
Øv dig på disse gloser inden timen (max 30 minutter):
timen er en arbejd selv time (se præsentationen) - husk at medbringe den e-mail, du begyndte på i sidste time; den skal være lavet hjemme inden timen.
Individuelle samtaler med Kasper om standpunkt - medbring dine noter fra "arbejd selv-modulet"
Og så er du også stormester i tysk; der kommer en lille test i brugen af bestemt og ubestemt artikel, uden hjælpemidler, så kig godt på de to skemaer inden timen.
Film færdig og opstart af stil om emnet "Sport". Husk dine noter til filmen "Das Wunder von Bern". Og husk dürch, für, gegen, ohne um...
tysk_time_4_2023_lærer.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Digitales Leben (eksamen)
I dette forløb har eleverne haft adgang til Systimes Ibogs fagpakke med tysk samt online ordbog.
vægter 15%
Med afsæt i Ibogen "Auf uns" (Systime) har eleverne beskæftiget sig med forskellige aspekter af "det digitale liv og tillige reflekteret over egen digitale identitet.
Materiale fra "Auf uns:
Tim Bendkko: "programmiert" (Lied)
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media
Spielfilm: "Who am I - kein System ist sicher", 2014, CFU
Tekst: "Liebe auf den ersten Klick", aufgeschrieben von Patricia Mennen,
Spielfilm: "Nackt. Das Netz vergisst nie" (2017)
Indhold
Kernestof:
Skrivemodul, 2. runde - se på timen i mandags, hvad der skal forberedes
Vi begynder på emnet "digitales Leben". Udfyld det vedlagte skema
Tim Bendzko: Programmiert
Vi får besøg fra Tyskland (Ilmenau): undersøg hvor Ilmenau ligger; forbered 5 spørgsmål på tysk, du vil stille gæsterne - læg dine spørgsmål i elevfeedback senest kl 20 i aften. "In Ilmenau ist der Himmel immer blau.."
Karaktersamtaler mm. Imens ser I filmen "Who am I" - undersøg derhjemme hvad den handler om. Medbring papir og blyant - computer + Handy er væk fra start til slut. Resten af året - efter denne time - får I nye faste pladser i tysk, da der for meget s
Vi prøver igen! Samme besked som til timen i torsdags.
Se dine noter til filmen igennem og træn at genfortælle mundtligt hvad vi har set indtil nu. Og så ser vi filmen færdig fra nye pladser - das wird gut!
Læs side 1 i den vedlagte tekst "Liebe auf den ersten Klick". Lav et overblik over personerne i teksten ("Jo er et pigenavn"). Was bedeutet der Titel?
Vi prøver igen. Tjek og lav lektien fra sidste onsdag.
læs til og med side 3 i "Liebe auf...". Medbring 10 gloser fra teksten som du mener er gode til at genfortælle ud fra.
tysk_time_5_2023_elev.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
digitales Leben 2 - videre fra 1g emnet
Detaljer om materiale under 1g emnet
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til tysk: forbered 30 sekunders tale på tysk om et sted, du var i sommer (stikord på papir, ikke computer). Du skal ikke nævne stedet - det gætter vi andre. Så vi skal have nogle hints i det du siger.
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media
Vi aftalte, at I læser teksten og er klar med opgave 4, jfr link
Lav de to øvelser som I finder på links:Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media
Lav der to første opgaver på linket (genitiv)
Du skal se fra 14.04 og 30 minutter frem i filmen "Das Netz vergisst nie". Brug dit unilogin.
I skal være klar med jeres 5 minutters oplæg på tysk - kun stikord, som lægges i feedback inden timen. 1. Die Haupthandlung referieren, 2. wichtige Personen beschreiben, 3. das Thema diskutieren.
Frage zum Thema Jugendkultur smartphone.docx
Halvt skrivemodul: tjek op på genitiv og sørg for at have læst teksten, som I fik i sidste modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Der Krimi (eksamen)
I dette forløb har eleverne haft adgang til online ordbog, googledocs samt Systimes I-bogs sprogpakke.
vægter 20 %
Der har været kort introduktion til emnet og de forskellige typer af krimier.
Herudover er der læst og set krimier med henblik på analyse af særlige kendetegn, spændingsopbygning, personkarakteristikker mm.
Materialer:
Introduktion til emnet i Ibogsudgaven af "Gattungen" (Systime, Gyldendal) og i samme:
Biografisk viden om Ferdinand von Schirach
læst: Ferdinand v S.: "Einsam"
set filmen "Einsam" på CFU
læst Ferdinand v. S.: "Anatomie" og set filmen
læst Milena Moser: "Mein fünfter Mord" i Systime I-bog. "Dein Deutschland
kort krimifilm Film fra CFU: Tod eines Lehrers
Indhold
Kernestof:
Vi går så småt i gang emnet "Der Krimi". Du skal kunne disse gloser når du kommer til timen (slå dem op i ordbogen derhjemme om nødvendigt):
Brug 30 minutter på at læse videre i "Einsam" og udfyld øvelsen med Larissa i midten af personkredsen, se link
Lav øvelse 8 til "Einsam" (følg linket). Vi skal diskutere skyldsspørgsmålet - "Schuld". Medbring også alles in allem.
I ser filmudgaven af "Einsam". Skriv derefter i elevfeedback noget om disse spørgsmål:
Timen begynder med en fælles samale på tysk om forskelle mellem tekst og film "Einsam". Så tjek dine noter; alle skal kunne sige noget. Lav endvidere denne opgave til verbernes bøjning:
Læs første afsnit af Ferdinand v. Schiracs "Anatomie" via linket:
Du skal læse "Anatomie" færdig og lave "Wahr-falsch"-øvelsen, følg link
Mein fünfter Mord
Du skal logge på mit cfu og se filmen "Anatomie" - husk høretlf.
Tjek dine noter fra elevfeedback i sidste time.
Efter koncerten mødes vi i lok 23 hvor I skal skrive lidt på tysk til mig indenfor emnet "Krimi" som vi snart afslutter. Du kan forberede dig ved at repeterer vigtige gloser til emnet, da du ikke må bruge ordbog i timen. Og sørg for at du kan huske k
Arbejd selv: skrivemodul (90 minutter til stilen den 24.11.) Må gerne foregå hjemme, men alle har afleveret den 24.11. Husk at der både er grammatik, resume og en mere fri del - teksten ligger ved opgaven. Skriv til mig, hvis noget skal uddybes.
Det er alt for længe siden, vi har haft tysk! Vi afslutter krimiemnet med en lille film og en generel opsamling på emnet.
Du skal være klar til at tale 3 minutter uden pause om "Tod eines Lehrers", som vi så i sidste time. Du kan se den igen (eller dele af den) på linket her. Husk at bruge den disposition, vi lavede sammen sidst på tavlen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Märchen (eksamen)
I dette forløb har eleverne haft adgang til online-ordbog, google docs samt Systimes I-bogs sprogpakke.
vægter 20 %
Der har været fokus på en definition af genren, også med henblik på forskelle og ligheder mellem Volks- og Kunstmärchen. Kort biografisk indsigt i Brødrene Grimm.
Fokus på læsning af eventyr med tekstnær analytisk tilgang.
Materialer:
I Systimes I-bogsudgave af "Gattungen (Gyldendal, 2017):
Introduktionen til "Märchen"
Biografisk stof om Brüder Grimm
Volks- und Kunstmärchen im Vergleich
Grimm: "Rotkäppchen"
korte yutube videoer med "Rotkäppchen"
digt: Vera Ferra-Mikura: "Dornröschen"
klassisk Dornröschen på youtube
Gudrun Pausewang: "Weg mit der Grenze" (1982)
Indhold
Kernestof:
Lav øvelsen på linket om det relative pronomen. Du skal kunne forklare, hvorfor det relative pronomen er bøjet, som det er.
Lav den vedlagte indsættelsesøvelse om det relative pronomen (du skal forstå sætningernes indhold) Maks 30 minutter. Husk dine noter fra det, du lavede i sidste time om "Märchen"
Forbered opgave 3 "Vælg den rigtige sætning" på linket. Herefter juleafslutning - husk at øve dig godt på "O, Tannenbaum".
Gutes, neues Jahr. Som forberedelse til modulet skal du læse "Rotkäppchen" af Brüder Grimm:
Prøve i skriftlig tysk - det relative pronomen. Husk at forberede dig hjemme (ingen hjælpemidler på dagen)
Prøve tilbage og videre med Märchen:-)
Hvad kendetegner i stærkt (uregelmæssigt) verbum? Se evt fra side 65 i "Alles in allem". Medbring Alles in allem til timen.
Du skal gå til sidste side i det vedlagte (side 47) og finde digtet "Dornröschen". Medbring dit bud på en oversættelse til dansk af digtet
Vi skal læse et lidt længere "Kunstmärchen". "Weg mit der Grenze", hedder det. Læs den første side. Find tre citater i teksten, som du synes er vigtige.
Læs en side mere i "Weg mit der Grenze". Medbring 5 centrale gloser fra teksten - så begynder vi med en ordsky.
Alle har læst side 12 og 13 i Weg mit der Grenze". Medbring tre citater fra teksten, som du finder vigtige.
En del af modulet er skrive modul - fordybelsestiden er din forberedelse: læs teksten færdig og overvej referat + analyse. Du må medbringe 10-15 gloser på papir(!), da computeren bliver i tasken. Du får teksten af mig i morgen på papir, hvis du vil k
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Die Flucht aus der DDR (eksamen)
I forløbet har der været kort fokus på DDR´s historie og herefter i særlig grad fokus på flugthistorier, der på dramatisk vis har haft konsekvenser for de involverede østtyskere og deres familier.
vægter 20 %
Materialer:
Die Geschichte der DDR in leichter Sprache (PDF) (fra die-chancengeber.de)
Skriftligt materiale til dokumentaren "Der Doppelgänger von Ost-Berlin
Filmdoku fra CFU: Der Doppelgänger von Ost-Berlin
Novelle: Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater, Arena Verlag,
Film: "Ballon", på CFU
Kurzfilm: "Drübenland", på CFU
Als die Polizisten zugreifen wollten, sprang Oma vom fenster" (https://www.welt.de/geschichte/kopf-des-tages/article250748348/DDR-Als-die-DDR-Polizisten-zugreifen-wollten-sprang-die-77-Jaehrige-vom-Fenster.html?
Selvstændigt elevarbejde med historier fra: https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
Indhold
Kernestof:
Die Geschichte der DDR - in leichter Sprache (1).pdf I får jeres skriv tilbage og så begynder vi stille og roligt på et nyt emne? Hvordan var det nu med adjektiver på tysk? Skriv ned, hvad du kan huske.
Læs den vedlagte artikel "Der Doppelgänger von Ostberlin".
Du skal være klar med fire minutters tale om "Der Doppelgänger" fra sidste time. Kun papir med stikord (altså ikke computer). Husk dine noter og gloser som vi trænede i sidste time.
___Wiedersehen mit Vater_Isolde Geyne_Arena Verlag, Würzburg.pdf
Vi begyndte på "Wiedersehen mit Vater" i sidste modul. Du skal på tysk kunne fortælle, hvad vi læste (indledningen). Medbring fem vigtige ord fra indledningen.
OBS: JEG ER MULIGVIS FORSINKET PGA EKSKURSION - I SKAL I SÅ FALD LÆSE VIDERE I TEKSTEN FRA DÉR HVOR I ER KOMMER TIL - JEG KOMMER
Læs side 3 og 4 i Wiedersehen mit Vater. Medbring to citater fra teksten. Forklar på tysk, hvorfor du har valgt dem
Skrivemodul, arbejd selv.
Du skal lave en mundtlig præsentation af "Wiedersehen mit Vater" som skal vare ca 4 minutter. Referat, + 2 citater fra teksten. Medbring stikord på papir, ikke computer.
Du skal være klar med øvelsen "Vor dem Film 2" fra kompendiet som du fik i sidste time. Herefter ser vi videre 45 minutter og træner samtale om filmen ca de sidste 15 minutter.
Du skal præsentere filmen "Ballon" mundtligt på fire minutter uden pause. Du kan bruge det vedlagte dokument som hjælp, men du skal IKKE skrive et manuskript - kun stikord som du kan holde dig til i præsentationen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
eksamen/repetition
Forberedelse til evt mundtlig eksamen
Repetition
vægter 5%
Indhold
Kernestof:
Du skal som forberedelse til timen se kortfilmen "Drübenland" (15 minutter) ved at logge på mit cfu (unilogin). Tag noter på et stykke papir undervejs, så du kan genfortælle handlingen (3 minutter non-stop)
Husk at medbringe de spørgsmål, du har til prøveteksten, som du fik i sidste time.
Teksten I fik på link sidste gang skal være læst til timen
Skriftlig prøve i tysk. Medbring alles in allem
Du skal være klar med din samlede mundtlige præsentation af teksten fra sidste time (5 minutter).
index.html
Husk at du skal tale om digitales Leben i ca 4minutter - det er vigtigt, at du henviser til materiale, vi har brugt i undervisningen. Tjek din feedback fra sidste modul (arbejd selv i fredags)
Oplæg (4 minutter) om det emne I har valgt. Sidste spørgerunde til eksamen, pensum mm. Afrunding, hygge, Kasper har et eller andet guf-agtigt med.
Kun for 2d-elever. I får et eksempel på en eksamenstekst og vi gennemgår studieplanen igen. Medbring idéer til, hvordan du vil holde dit tyske sprog ved lige de næste 6 uger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729496743", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729496743", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729496743" }