Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/iz - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Mikael Benedikt Zornhagen
Hold
2023 Ty/iz (
1iz Ty
,
2iz Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sport
Titel 2
Jugendkultur
Titel 3
Märchen
Titel 4
Liebe und Beziehungen
Titel 5
Deutschland als Einwanderungsland
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Titel 7
Die DDR
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sport
Vi ser på forskellige idrætsgrene med hovedvægt på fodbold og ekstremsport. Holdets elever har holdt oplæg om deres egne idrætsgrene eller om idrætsgrene, som de synes er interessante.
Tekster:
Afsnittet "Skifahren in der Schweiz" i I-bogen "Aus aktuellem Anlass". Systime
Evelyn Stein-Fischer: "Kopfüber mit den Beinen im Himmel". I: Sport. Themakomplett 4. Kaleidoscope 2002
Film:
Philipp Stölzl: "Nordwand" fra 2008
Indhold
Kernestof:
Følgende 3 ting skal du udenadslære og træne - muligvis hårdt:
Magnus und Bjørn halten ihre Sportvorträge: Sportvortrag.docx
Kære 1iz-tyskelev.
Viktor und Mathilde halten ihre Sportvorträge: Sportvortrag.docx + Kahoot
Afsnit
Julius und Mille halten ihre Sportvorträge: Sportvortrag.docx + Kahoot
Kære 1iz. Læs om sætninger s. 39-41 i grammatikbogen og løs opg. A og B i dette dokument: Test i ordstilling.docx
Hvis man har lyst til at se nutidens bjergbestigere på bl.a. Eiger Nordwand, så se filmen "Kapløb til toppen" på Netflix: Kapløb til toppen - se den med tysk original tale :-)
Magnus und Bjørn halten ihre Sportvorträge: Sportvortrag.docx + Kahoot
Lektie til alle: Læs om skisport i Schweiz: 2.3 Skifahren in der Schweiz med følgende underafsnit: Die Geschichte - Der Luxus Skiort - Herausforderungen - Lawinengefahr. Det tager vel ca. 20 minutter, hvis teksten skal forstås.
Matthæus und Frederik halten ihre Sportvorträge: Sportvortrag.docx + Kahoot
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Jugendkultur
I forløbet beskæftiger vi os med forskellige aspekter i forhold til begrebet "Jugendkultur"
Tekster:
Tschick - uddrag fra 12. kapitel. I Genau, Systime
Annenmaykantereit: Barfuss am Klavier.
Barbara Vorsamer: Alle wollen Mainstream sein. I: Genau, Systime
Anonym: Dazugehören. I: Genau, Systime
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede tekst grundigt, så du er klar til at tale om teksten i smågrupper med mz: Tschick - aus Kapitel 12.pdf
Hvis ikke du allerede kan følgende udenad, så træn, så du er kampklar i modulet:Den bestemte artikel s. 18 i grammatikbogenDen ubestemte artikel s. 19 i grammatikbogen
Kære 1iz-tyskelev.
Læs op på de 5 første kapitler i grammatikbogen, så du er klar til prøven i modulet. Du er altså 100% klar, når du - har styr på sætningsanalyse- kan anvende artiklerne i korrekt kasus (nominativ, akkusativ, genitiv og dativ)- kan anvende hjælpeverbe
Kære 1iz.
Afsæt 15 minutter til udenadslære af sein, haben og werden i præsens og præteritum + deres korte tillægsform gewesen, gehabt og geworden. Se s. 28 i grammatikbogen.
Der er ingen lektier. Men man kan altid lige tjekke, om man stadig husker bøjningerne af den bestemte og ubestemte artikel, de regelmæssige verber, hjælpeverber (haben, sein, werden) samt diverse præpositioners betydning og kasuspåvirkning.
Træn atter Hjælpeverber i præs., præt. og perf. (sein, haben og werden). Se evt. også s. 28 i grammatikbogen.
Skim atter teksten Alle wollen Mainstream sein.pdf igennem, så den er frisk i erindring.
Parvist er der fremlæggelse vha. jeres poster/ppp af resultaterne, som I har udarbejdet under opgave 5/6. Træn og brug sætningsstartstrukturerne under opg. 6.2. Alle wollen Mainstream sein.pdf.
Se videoen og løs disse opgaver i modulet 5.1 Personlige pronominer.
Lektien er tredelt, idet der er tre forskellige arbejdsopgaver til personlige pronominer i grammatikbogen:
Træn gerne intensivt til prøven i morgen.
Test uden hjælpemidler. Indhold: Kig venligst under skr. aflevering.
Afsnit
Dazugehören..pdf Ordene i forrådsøvelsen 2 s. 18 i dokumentet, som blev påbegyndt i gårsdagens modul, kan forklares på tysk med udgangspunkt i "Redemittel" øv. 1.2 s. 18.
Lektien er todelt:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Märchen
Eksamensemne
I dette forløb er fokus at kunne genfortælle et handlingsforløb. Der er ligeledes fokus på genrekendetegn og på at kunne kende forskel på "Volksmärchen" og "Kunstmärchen".
Materiale:
Dele fra Märchen-afsnittet i Helle Egendahl: Gattungen. Gyldendal 2017
Brüder Grimm: Rotkäppchen. I: Helle Egendahl: Gattungen. Gyldendal 2017
Brüder Grimm: Der süße Brei. I:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_susse_brei
Ein eigenartiges Märchen: I: www.mittelschulvorbereitung.ch 172
Brüder Grimm: Die Sterntaler. I:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/die_sterntaler#google_vignette
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze. I: Vita Braagaard: Weitblick. Gyldendal 1991
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt tema: Märchen (eventyr). Øv følgende gloser: Märchenwörter
Finde 5 Märchenmerkmale in dem Märchen Der süße Brei.docx.
Læs eventyret "Rotkäppchen". Eventyret findes på dokumentets s. 69-71 Märchen. Afsnittet fra Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017 (31).pdf
Lies bitte dieses Kunstmärchen Weg mit der Grenze - Text.pdf von Gudrun Pausewang. Das Märchen ist 5 Seiten lang und es gibt eine Vokabularliste auf der alleletzten Seite. Man braucht wahrscheinlich zirka eine halbe Stunde, um das Kunstmärchen zu les
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Liebe und Beziehungen
EKSAMENSEMNE.
I forløbet har eleverne adgang til Systimes online sprogfagpakke samt online ordbog.
I forløbet ses der på forskellige måder at opfatte kærlighed, forelskelse og forhold på.
Tekster:
Sibylle Berg: Nacht. I: Das Unerfreuliche zuerst. Herrengeschichten. Verlag Kiepenheuer & Witsch, Köln 2001
Gudrung Pausewang: Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte. I: Ponsaing: Beziehungen. Systime 1996.
Peter Stamm: Am Eisweiher. I: Christophersen et al. Blitzeis. Tyskforlaget 2002.
Johann Wolfgang von Goethe: Willkommen und Abschied. I: Tilling et. al: Greif zu! Gyldendal 2014.
Pur: Ich denk` an dich. Sang fra 2003 af bandet Pur. I: Homann og Pedersen: Kurzum - Text und Sprache. Tyskforlaget 2005
Film:
Angst essen Seele auf. Af: Fassbinder, 1974
Ca. 15%
Indhold
Kernestof:
I kan forhåbentlig logge på Blooket og træne ordforrådet til dette modul:Blooket: Erzähl mal - Resümee
Ordforrådstræning: Lær mindst en af nedenstående to quizletter, så du er bedre rustet til at fortælle dine to kærlighedshistorier - hvoraf en er en løgnehistorie - i modulet i dag. I modulet afsættes der tid til at udarbejde selve plottet.
Åbn opgavearket Wortschatz_Flirten,Liebebeziehungen, Ehe, Streit, Scheidung.pdf og:
Lektien er todelt:
I modulet læser vi og arbejder med teksten -Nacht- geschrieben von Sibylle Berg.pdf
I modulet skal vi læse teksten "Nacht" af Sibylle Berg. For at lette forståelsen, skal du træne gloserne i denne quizlet: Sibylle Berg: Nacht
I modulet skal vi læse en del af teksten "Am Eisweiher" af Peter Stamm.
Afsnit
Besvar nedenstående spørgsmål. Svarene kan findes på siden, som er markeret som s. 8 i teksten Peter Stamm - Am Eisweiher.pdf:
Læs resten af teksten (fra s. 23) så grundigt, at du har forstået indholdet og spontant kan besvare spørgsmål til hele teksten: Gudrung Pausewang - Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte.pdf
Vi skal læse digtet "Willkommen und Abschied" af Johann Wolfgang von Goethe i timen. Som forberedelse bedes du tale 5-10 minutter med gliglish om, hvad digtet handler om mm. Altså uden at du har læst digtet. Gem en udskrift af det, du taler med robot
Lektien er tredelt, og der skal nok afsættes 20 min. til 1. punkt og 5 min. hver til de to danske korte artikler:
I onsdagsmodulet så vi de første 15 min. af filmen "Angst essen Seele auf". Noter stikord til handlingen og til personbeskrivelse (de to hovedpersoner), så du kan holde et kort oplæg for en holdkammerat/lærer i starten af modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Deutschland als Einwanderungsland
EKSAMENSEMNE
I forløbet har eleverne adgang til Systimes online sprogfagpakke samt online ordbog.
I dette forløb er det hensigten at opnå et overblik over Tyskland som indvandringsland siden 1950`erne. Fokuspunkterne er gæstearbejdere, integration og identitetsdannelse.
Tekster:
Einstieg – Multikulturelles Deutschland. I:
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129
Erdoğan Atalay: 1. del af: Die Türkei ist da oben. I: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systimes online sprogpakke.
Alev Tekinay (hat den Text aufgezeichnet): Metin und Martin. I: Anette Damkjær, Elise Rasmussen, Henrik Borg Jensen: Deutsche Wunder. Lindhardt og Ringhof ·2009
Anna Reimann: Das Wunder von Kreuzberg. I: Blume og Hermann: Angekommen. Gyldendal 2017
Film:
Almanya - Willkommen in Deutschland. Af Yasemin Samdereli, 2011
Ca. 20%
Indhold
Kernestof:
Læs introduktionerne og løs de første 4 sætninger under henholdsvis opg. A, B og C. Dvs. 12 sætninger i alt: Regelmæssige vb. Forklaring og øvelser til præsens, præteritum og perfektum participium.docx
Læs introteksten Einstieg – Multikulturelles Deutschland. Efter endt læsning: Hvilke informationer kan du huske?
Læs og lyt samtidigt til første del (Teil 1) af teksten "Die Türkei ist da oben" af Erdoğan Atalay: https://dd.systime.dk/?id=133#c371
Læses i modulet - resten af teksten er lektie til næste tyskmodul: Alev Tekinay - Metin und Martin (OCR).pdf
Løs følgende opgaver til relative pronominer i grammatikbogen s. 82-83:
Arbejd med de grammatiske emner, som du har svært ved. Enten i denne bog: Tysk Basisgrammatik | Tysk Basisgrammatik eller i denne Sprungbrett | Sprungbrett (her er der også forklarende videoer - fx til relative pronominer).
Læs grundigt teksten Metin und Martin (OCR).pdf, som er skrevet af en elev og optegnet af Alev Tekinay. Prøv evt. at genfortælle teksten ved hjælp af udvalgte chunks fra quizletten Erzähl mal
Lektiegentagelse: Løs følgende opgaver til relative pronominer i grammatikbogen s. 82-83: Det så i testen ud til, at flere på holdet har behov for at læse op på og træne emnet.
Lær dine replikker udenad, så du med din partner kan fremvise jeres rollespil i modulet.
Afsnit
Læs s. 38-41, linje 4 af "Das Wunder von Kreuzberg" (Miraklet fra Kreuzberg (=bydel i Berlin)): Das Wunder von Kreuzberg.pdf Hvilket mirakel er der tale om?
Lær denne quizlet så godt som muligt både skriftligt og mundligt: Erzähl mal - Resümee. Disse chunks er vigtige at kunne. Der afvikles en skriftlig test i dette modul, og der er afsat 1,5 timers elevtid til formålet.
Læs 41-42, linje 25 i Das Wunder von Kreuzberg.pdf, så grundigt, at du spontant kan besvare spørgsmål til dette afsnit.
Læs resten af teksten "Das Wunder von Kreuzberg" s. 42-43
Ved hjælp af stikord har du færdiggjort og trænet "Mündliche Präsentation", så du kan fremlægge den i dag. Opgaven findes på sidste side i dokumentet "Das Wunder von Kreuzberg
Zur Filmwiedergabe:
Trailer: Almanya - Willkommen in Deutschland (Trailer deutsch HD)
Her kan filmsekvensindholdet læses, hvis man ønsker at genopfriske indholdet: Sequenzprotokoll:
Besvar følgende to spørgsmål til filmen "Almanya - Willkommen in Deutschland":
Besvar de fem spørgsmål i opgaven: Fragen zur Identität der Familienmitglieder 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
EKSAMENSEMNE
I forløbet har eleverne haft adgang til Systimes online sprogfagpakke samt online ordbog.
I forløbet arbejdes der med ordforråd til krimigenren samt med tekster og film, som handler om forbrydelser og konsekvenserne heraf. Vi ser på, hvilke bevæggrunde, der ligger bag handlingerne, samt på skyld og straf.
Tekster:
Ferdinand von Schirach: Einsam. I: Helle Egendal: Gattungen. Gyldendal 2017.
Ferdinand von Schirach: Kinder. I uddrag. I: Schreibfreude. (Læst i forbindelse med en skr. afleveringsopg.)
Milena Moser: Mein fünfter Mord. I: Taber og Graverholt: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog. Systime 2023
Ferdinand von Schirach: DNA. I: Uffe Hartvig Larsen: Schuld. Tyskforlaget 2013.
Film:
Kinder. Tv-film i serien "Schuld" (2015-2019) bygger på Ferdinand von Schirachs fortælling "Kinder"
Napola - Elite für den Führer. Af Dennis Gansel 2004
Ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Læs om de stærke verber s. 65-67 i grammatikbogen. Træn de første 15 (af 79) stærke verber: St. vb. gr. 1 Der skal muligvis afsættes 30 min. Der kommer en test i 79 st. vb. senere på måneden.
Træn St.vb. gr. 2.
Lær følgende stærke/uregelmæssige verber udenad: St. vb. gr. 3
Lektien er todelt:
Ferdinand von Schirach: Einsam Löse die Aufgaben 3, 4 und 5 zum Text (die meisten hast du schon in der letzten Deutschstunde gelöst)
Træn Stærke verber gr. 4b
Du har taget et billede af ti resumekort og fire meningskort. Træn at fremlægge et resume af og at kunne sige din mening om filmen "Kinder". Optag dig selv. Slå ord op, når du går i stå. Vær opmærksom på verbernes placering og bøjning.
Træn 13 st. vb.: St. vb. 5a og St. vb. 5b
Træn Stærke verber gr. 6 - restgruppen, så du er klar til en test i de 79 st. vb. verber, som du har øvet.
Træn til test: Træningstest 2iz-februar.docx
Testen viste, at vi skal træne relativpronominer. Læs s. 79-80 i grammatikbogen og løs de første 11 sætninger i denne opg.: Tysk LINKRelativePronominer.pdf
Ferdinand von Schirach: DNA.
Wir sehen einen Film in dieser Deutschstunde. Übe bitte: Wie man über einen Film redet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Die DDR
EKSAMENSEMNE
I forløbet har eleverne haft adgang til Systimes online sprogfagpakke samt online ordbog.
I forløbet er der fokus på tekster og film, som handler om DDR`s historie og visse borgeres bevæggrunde til flugt og flugthistorier fra DDR.
Materialer:
Tekster:
Gröger und Pathmanathan: Die Geschichte der DDR - in leichter Sprache.pdf
Bodo Müller: afsnittet "Faszination Freiheit". I: Damkjær, Jens, Rasmussen: Schicksalsjahre. L&R Uddannelse 2010
Bodo Müller: afsnittet "Die Erfindung des Aqua-Scooters" (i uddrag). I: Damkjær, Jens, Rasmussen: Schicksalsjahre. L&R Uddannelse 2010.
Zeitklicks: Die Prager Botschaft wird besetzt. https://www.zeitklicks.de/zeitstrahl/1989/die-prager-botschaft-wird-besetzt (tilgået 2.5.2025)
Film:
Ballon. Af Michael Herbig. 2018
Eingemauert! 2009 (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k)
Momente der Geschichte: Die Botschaft von Prag: https://www.zdf.de/play/dokus/momente-der-geschichte-112/die-botschaft-von-prag-102 (tilgået 2.5.2025)
Ca. 25%
Indhold
Kernestof:
I modulet fremlægger alle grupper deres præsentationer om "Die DDR" med tilhørende spørgsmål. Øv, som forberedelse til modulet, din del. Optag dig selv og ret til.
Lektien er todelt:
Læs, slå evt. ord op og forstå afsnittet Bodo Müller_Faszination Freiheit.pdf s. 113 -114 linje 171.
I modulet skal vi bl.a. se en kort dokumentarfilm om grænsesikringen af DDR. For at kunne forstå filmen, som er uden danske undertekster, skal du øve dig godt på gloserne, som du finder i denne quizlet: Quizlet til dokumentaren "Eingemauert!" Træning
Vi skal i modulet se første del af filmen "Ballon".
Forbered en mdt. præsentation af første del af filmen "Ballon" (til og med 57. minut). Quizletten "Wie man über einen Film redet" bruges som udgangspunkt for fremlæggelsen. Skriv kun 1-2 ord ekstra ved hver quizletsætning, som du kan fortælle videre
Få et overblik over bogen Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk, og træn allerede til dette modul
Märchen | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A og andre Redemittel til analysebrug.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729513409", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729513409", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729513409" }