Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lise Juel Jensen
|
Hold
|
2023 Ty/j (1j Ty, 2j Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Du, ich und wir
Dette første forløb tager udgangspunkt i det, som i kan fra folkeskolen og bygger videre på det.
I skal træne forskellige ting her i grundforløbet:
- læsning af autentiske tekster - altså tekster, der IKKE er skrevet til brug i gymnasiet, men fx er taget fra en tysksproget avis eller en tysk novellesamling.
- forskellige genrer; noveller, digte, videoklip, film, romanuddrag, artikler mm.
- læsestrategier. Hvordan kaster man sig ud i at læse en tysk tekst? Vi arbejder med transparente ord, forforståelse og sætningskonstruktioner.
- lyttestrategier. Lær at forstå talt tysk gennem film og små videoklip
- skriftlig kommunikation. Der vil være to små tyskafleveringer i grundforløbet, som startes op i timerne.
- mundtlig kommunikation. I skal tale en masse tysk ud fra de materialer, vi arbejder med og blive fortrolige med at sige noget på tysk.
- gennemgang af den grundlæggende grammatik, så alle kan følge med: svage verber, hjælpeverber samt bestemt og ubestemt artikel
Grundbog: Mette Hermanns Los geht's
Tekster:
Dennis Metz: Gefällt mir!
Tim Benzko: Keine Maschine
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Julia Engelmann: Sag mir wer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Helden und Vorbilder
I dette forløb skal vi arbejde med helte og forbilleder i mange forskellige udgaver.
Som udgangspunkt bruger vi tekst og opgaver fra grundbogen "Ein neuer Anfang", men supplerer også med andet stof. Filmen Napola indgår som et centralt element i forløbet med fokus på forhold mellem fædre og sønner og de forskellige forbilleder og antiforbilleder i filmen.
Eleverne skal opbygge et ordforråd inden for emnet og bl.a. lave en mundtlig præsentation på tysk af et selvvalgt forbillede.
Vi arbejder også med billedbeskrivelse.
Grammatiske emner:
- ordstilling, konjunktioner, hoved- og ledsætninger, enkeltstyrende præpositioner
Tekster:
Sido - Schlechtes Vorbild
Hitlers Jugenderziehung - im Zitat
Napola: Elite für den Führer (Film + Drehbuch im Auszug)
Teori fra Ein neuer Anfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering: Helden und Vorbilder
|
17-12-2023
|
Ny opgave
|
09-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Freundschaft
I forløbet Freundschaft tages udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" fra bogen Los geht's, som eleverne har fået udleveret, samt supplerende materiale.
Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb i form af film, sangtekst og musikvideo, online-, skønlitterær tekst og billeder.
Der er fokus på at træne basal samtale (herunder træning af spørgeord) om tekster og nære emner, som eleverne har et vist ordforråd inden for.
Skriftligt arbejdes der med genafleveringer af skriftlige afleveringer, der skal træne eleverne i at identificere og rette egne typiske fejltyper.
Grammatisk fokus: possessive pronominer, personlige pronominer, verbets tider, substantivernes køn, genitiv.
Tekster (alle fra Los geht's):
Tobias Wieland: Der größte Fehler meines Lebens
Namika: Lieblingsmensch
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Film: Fatih Akin: Tschick
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Freundschaft: Tschick
|
13-03-2024
|
Genafleveringer
|
19-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med eventyrgenren gennem brødrene Grimms eventyr. De har arbejdet med at genkende og bruge genrens typiske træk (Märchenmerkmale), og de har øvet sig på at referere og analyse samt præsentere eventyrene. Der har været fokus på eventyr om unge piger og deres overgang fra barn til voksen. I hele forløbet har eleverne via forskellige kreative øvelser løbende optrænet et passende ordforråd inden for genren og trænet mundtlig præsentation og dialog på forskellige måder. Desuden har vi arbejdet med forskellen på Volks- und Kunstmärchen med "Vom Ritter" som eksempel på et Kunstmärchen.
Grammatisk fokus: stærke verber, dobbeltstyrende præpositioner.
Tekster:
Merkmale der Märchen. Fra: L. Christophersen og A. Homann: Der Zauberspiegel. Märchen und andere fabelhafte Geschichten, Tyskforlaget 2006.
Rotkäppchen. Brüder Grimm 1812.
Frau Holle. Brüder Grimm 1812
Die Drei Spinnerinnen. Brüder Grimm 1812
Die Sterntaler. Brüder Grimm 1812
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte. Gudrun Pausewang. I: Beziehungen af Margit Graves Ponsaing, Systime 1996.
digitale hjælpemidler:
- ordbogen.com
- systimes i-bøger
Kernestof:
- Tysksproget tekst fra før 1945
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
Emnet dækker ca. 20% af kernestoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (2)
|
28-04-2024
|
Prøve i modulet
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
der Krimi
I forløbet har eleverne læst og arbejdet med nyere, tysksprogede krimier. Udgangspunkt for analysen af krimierne har været de genrekendetegn (Krimimerkmale), eleverne har arbejdet med. Særlige fokuspunkter har været begreberne skyld og uskyld samt hævn. Eleverne har blandet andet arbejdet med meningsytringer og derudfra med at debattere/diskutere fagligt på tysk. Der har også været fokus på spørgeord som en forudsætning for at kunne indgå i en samtale på tysk.
Grammatisk fokus: Relativpronominer.
Tekster:
Merkmale des Krimis. I: Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal 2017.
https://gattungen.systime.dk/?id=129
Anatomie. I: Ferdinand von Schirach, Schuld. Piper Verlag 2010.
Verlangen. I: Ferdinand von Schirach, Schuld. Piper Verlag 2010.
Soko Wismar: Bauernopfer. ZDF 2018. Set på Mitcfu.
Liebfrauenmorgen. I: Jan Flieger: Dunkel ist der Weg der Rache. Dr. Ziethen Verlag 2010.
Digitale hjælpemidler:
ordbogen.com
Systimes i-bøger
Soko Wismar: Bauernopfer. Via Mitcfu.
Kernestof:
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Emnet dækker ca. 20% af kernestoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Der Krimi
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Einwanderungsland Deutschland
I Forløbet lærer eleverne om Tyskland som indvandringsland i et historisk perspektiv.
Derfor er der fokus på de såkaldte gæstearbejdere og deres efterkommere, som lever i Tyskland. De valgte tekster og film afspejler den identitetskonflikt, som disse ofte befinder sig i. Det drejer sig især om splittelsen mellem at føle sig hjemme i hjemlandet og i Tyskland og om integrationsproblemer.
Eleverne opbygger et passende ordforråd inden for emnet og lærer at anvende teori om identitetsdannelse og integration på konkrete tekster.
Grammatisk fokus: præposition + relativpronomen, adjektivernes bøjning
Materiale:
Zeitclicks.de: "Gast oder Arbeiter"
Migration in Deutschland (DW: Deutschlandlabor)
Identitätstheorie und Integrationstheorie. (I: Tauber, Rikke og Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland. Systime, I-bog).
Eko Fresh: der Gastarbeiter (2012)
Es wird immer etwas Fremdes bleiben (Erdal Sezer)
Canan Büyrü: Macht der Kulturen
Almanya – Willkommen in Deutschland (Film af Yasemin Şamdereli)
Emnet dækker ca. 20% af kernestoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve
|
31-10-2024
|
Einwanderungsland Deutschland
|
04-12-2024
|
Almanya/adjektiver
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Flucht aus der DDR
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i modulet
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729516581",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729516581",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729516581"
}