Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Louise Kengen
|
Hold
|
2023 Ty/k (1k Ty, 2k Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
VIELLEICHT LIEBE
I forløbet om Liebe (kærlighed) arbejder vi med indhold og udryk i sange, digte, en enkelt prosatekst samt en film. Vigtigst er det, at I får tilegnet jer et ordforråd, der gør jer i stand til at tale om og præsentere indholdet i emnets materiale samt at kunne udtrykke jeres egne holdninger til dette og til det overordenede emne.
Grammatisk fokus vil være på: Verbets tider (især perfektum, pluskvamperfektum og anvendelsen af hjælpeverber), verbets form og placering, artikler, pronominer og adjektivets gradbøjning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vielleicht Liebe_Aufgaben Seite 43-46.docx
-
1. Bitte das Buch Los geht's mitnehmen (Husk bogen!)
-
Tyske verber_Quizlet
-
1K - DAS GEMEINSAME G-DOC FÜR NOTIZEN UND GRUPPENARBEIT
-
Liebe ist leise_Quizlet
-
Bitte das Buch Los geht's mitnehmen (husk bogen)
-
1. Löse Aufgabe 2 auf Seite 43 und setzte deine 10 Sätze hier bei elevfeedback ein.
-
Vielleicht Liebe_Aufgaben Seite 43-46_1k.docx
-
Til i dag skal I besvare nogle spørgsmål til sangteksten. Se her, hvilken gruppe, du er i og besvar de pågældende spørgsmål. Tag gerne udgangspunkt i spørgsmålets ord, når I svarer. Det er en hjælp :-)
-
Fragen zum Text_Liebe ist leise.docx
-
Ein Jüngling liebt ein Mädchen_Aufgaben Seite 47-50_1k.docx
-
Tyske ordstillingregler i hoved- og ledsætninger.docx
-
1. Hvis du ikke har afleveret opgave 6 på s. 45 ein Elfchen schreiben (skriv en lille ellever) i elevfeedback på sidste uges onsdagsmodul, så skriv det her i elevfeedback
-
Create Comics Online, it’s Fun & Free at MakeBeliefsComix!
-
1. Löse Aufgabe 2 auf Zeite 48
-
Ein Jüngling liebt ein Mädchen_Aufgaben Seite 47-50_1k_opdateret.docx
-
Die Weihnachtsferien_Ein Interview machen.docx
-
Bestem konjunktioner_WG s 63.docx
-
LOS GEHTS_57-61_Ein netter Kerl_Aufgaben.docx
-
Ein netter Kerl_ von GABRIELE WOHMANN_Text.docx
-
Bitte das Buch "Los geht's" mitbringen
-
Gloser_Quizlet
-
1. Løs opgave 2 på s. 63. i grammatikbogen Wie geht's
-
I bogen Wie geht's: løs opgave 3 på s. 64, læs om hovedsætninger på s. 65 og løs herefter opg. 1 på s. 66
-
Wie geht's_opgaver s 64 til 66 og oversigt over konjunktioner.pdf
-
Einen Text oder einen Film präsentieren.docx
-
Gruppen, 1K Ein Netter Kerl
-
Løs tekstopgaverne 5 og 6 til novellen "Ein Netter Kerl" (Los geht's Seite 56-57)
-
Im juli_Wer_wo_wann_was.docx
-
Im Juli_Gruppenarbeit_1K.docx
-
Im Juli_Wortschatz
-
Gruppe 1: Die Sonne ( Anna, Laura Secher und Maja)
-
Til alle, der ikke var i skole i fredags:
-
Übe die 14 Substantive bei Quizlet
-
Im Juli 14 Substantive_Quizlet
-
Quizlet_13 Vokabeln zum Thema "Vielleicht Liebe"
-
konjunktioner.ppsx
-
1. Welche Texte haben wir zum Thema "Vielleicht Liebe" gelesen?
-
Øv Quizlet herunder med udvalgte gloser til emnet. I skal bruge dem til dagens håndskrevne opgave, der afleveres.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutschaufgabe 1_ein Jüngling liebt ein Mädchen
|
18-12-2023
|
Deutsch Ablieferung 2 - Im juli
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
REISEN - Eksamensemne
Der læses tekster og ses film om forskellige former for rejser: In Urlaub fahren, die Bildungsreise, die Lebensreise. Således vendes rejsebegrebet.
Eleverne skal trænes i et basalt ordforråd angående emnet, og en hensigt er også, at de lærer at se og redegøre for flere temaer i tekst- og filmmateriale. De skriver selv en anbefaling af rejsemål. Ved hjælp af rolleøvelser skal de diskutere holdninger til temaet. Vi arbejder stadig med billedbeskrivelser, og eleverne træner hermed begreber, der er vigtige i den henseende (perspektiver og stedsadverbialer)
Forløbets tekster:
- Das Deutschlandlabor, Urlaub (video): https://www.youtube.com/watch?v=c_5z3-HGXUg
- Ferien auf dem Bauernhof (reklame/artikel)
- Peter Fox: Haus am See (Liedtext und Video)
- Margret Steenfatt: Vater im Baum (Kurzgeschichte/Novelle)
- Fatih Akin: Tschick (Film)
Grammatik: Modalverber, perfektum, finitte og infinitte former, hoved- og ledsætning, genitiv og pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Deutsch lernen (A2) | Das Deutschlandlabor | Folge 13: Urlaub
-
Vokalbeln zum Thema Reisen
-
Deutschlandlabor_Aufgaben zum Thema Urlaub_1k.docx
-
1. Bringt bitte das Grammatik-Buch Wie geht’s mit.
-
Ferienfoto_Bildbeschreibung.docx
-
Gruppen A B C1.ViolaSofie Celine2.SimonUlrik SmillaLaura Secher3.Nora Sara Marie4. Naja MajaGustav August5. Mikala Laura Höll Kamille6.AnnaMalthe JeppeLaura Schütt
-
Underordnende konjunktioner_quizlet
-
1. Bringt bitte das Grammatik-Buch Wie geht’s mit.
-
Ferien auf dem Bauernhof_Aufgaben in Gruppen.docx
-
underordnende konjunktioner_quizlet
-
Løs opgave 9 på side 72 i Wie geht's. Her skal du finde, rette og forklare ordstillingsfejl.
-
WG opgaver s 71-73_ ordstilling_1k.pdf
-
Gruppen 1.Viola Sofie CelineLaura Secher2.Simon SmillaJeppeAnnaUlrik3.Nora Sara MajaKamille4. Laura Höll MarieGustav August 5. Mikala NajaLaura SchüttMalthe
-
1. Tilmeld dig holdets Quizlet-klasse K-tyskholdet FG 2023-25 via linket herunder. For at tilføje sig, skal man have oprettet en quizlet-bruger med brugernavn. Har du endnu ikke en sådan, så er det på tide :-) Der er stadig en gratis udgave, og når m
-
Link til at tilføje sig holdets klasse i quizlet
-
1. Lest den Rest des Textes Ferien auf dem Bauernhof und gebt den verschiedenen Abschnitten einen Überschrift.
-
Ferien auf dem Bauernhof_Aufgaben in Gruppen_opdateret.docx
-
4. Verber (udsagnsord) - Sproglinks.dk
-
Haus am See_Vokabeln
-
1. Se på din rettede opgave her i lectio og find ud af, hvad du har af spørgsmål til kommentarerne
-
1K - DAS GEMEINSAME G-DOC FÜR NOTIZEN UND GRUPPENARBEIT
-
Peter Fox_Haus am See_Text und Fragen_1k.docx
-
Haus am See_Gloser
-
Alles in allem-genitiv-s 22-25.pdf
-
Artikler + genitiv.pptx
-
Peter Fox - Haus am See Official Music Video
-
Spørgeskema til specialestuderende
-
1k_Die deutschen Bundesländer präsentieren.docx
-
1. Hört wieder das Lied Haus am See og singt mit. Karaoke-link findet ihr hier unten
-
Haus am See lyrics
-
2. Løs opgave 4 i vedhæftede pdf om genitiv, som vi arbejdede med i går. Her skal I forbinde ordene og bøje artiklen til genitiv. Forbindelserne står i den rigtige rækkefølge overfor hinanden.
-
Forbered opg 5 om genitiv (ejefald). PDF'en med opgaven finder du på sidste uges torsdags- og fredagsmodul. Du skal formulere 3-5 sætninger, hvor du anvender genitiv, og hvis du var her i fredags, fik du sandsynligvis allerede skrevet et par stykker
-
Heute hören wir eure Präsentationen von einem Bundesland :-) Übt euch gründlich zu Hause, damit ihr nicht vorlest!
-
Die deutschen Bundesländer_1k.docx
-
Gruppen:
-
Afsnit
-
OBS: wir hören zuerst die letzten Gruppen ein Bundesland präsentieren:
-
Ablieferung_Gespräch über Reisen_1k.docx
-
Forvo: der Ausspracheführer. Alle Worte dieser Welt von Muttersprachlern ausgesprochen
-
Vokabeln zum Thema Reisen
-
Heute sehen wir so viel wie möglich von dem Film Tschick.
-
TSCHICK_Stichwörter schreiben.docx
-
Tschick_richtig oder falsch.pdf
-
Wir haben letzten Donnertag die ersten 63 Minuten von dem Film Tschick gesehen.
-
1. Wie geht es weiter und wie endet der Film? Beantworte folgende Fragen:
-
Tschick_Fragen und Antworten zum Film
-
Vater im Baum_Vokabeln
-
Vater im Baum - Text.pdf
-
Vater im Baum Gruppenarbeit_1k.docx
-
1. Richtig oder falsch? Löse die Aufgaben 1 und 2
-
Possessive og personlige pronominer_2 opgaver fra WG .pdf
-
Lese und verstehe für heute die Kurzgeschichte "Vater im Baum".
-
2. Bitte das Grammatikbuch Wie gehts mitnehmen
-
1. Alle üben sich mündtlich, damit ihr heute in Matrixgruppen über die Kurzgeschichte Vater im Baum erzählen könnt.
-
Matrix
-
Einen Text oder einen Film präsentieren.docx
-
Prøven laves i modulet på denne dato d. 21. maj. Når man har afleveret prøven, fjerner jeg fraværet.
-
Find til i dag ud af, hvilken tekst eller film fra forløbet "Reisen", som I vil tale tysk i smågrupper (max 3) med Louise om. Husk også, at teksten skal sammenlignes med en anden tekst i perspektiveringsdelen. Derfor er det faktisk 2 tekster, vi skal
-
urlaub 1.htm
-
Ein Lied und eine Band präsentieren_Aufgaben.docx
-
urlaub 2.htm
-
nutid 1.htm
-
nutid 2.htm
-
Internetøvelser_vælg selv_ Sproglinks.dk
-
Alles in allem_pronominer.pdf
-
- Husk grammatikbogen Wie geht's
-
Folgende Gruppen sprechen heute mit Louise:
-
Hvis man ikke skal tale med Louise:
-
Løs følgende opgaver i vedhæftede pdf om pronominer:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SPORT - HEUTE UND FRÜHER - eksamensemne
I forløbet om sport kommer vi ind på forskellige tiders holdning til sport. Hvilken rolle spiller sporten for mennesker og samfund i Tyskland? Og Hvilken rolle har den spillet? Vi skal tale om jeres egne erfaringer med og holdninger til såvel elitesport (Leistungssport) som breddesport (Breitensport). Hvor vigtigt er sport for jer og hvordan gør den sig gældende i jeres liv? Vi læser en tekst og ser en film om Fodbold i Tyskland i efterkrigstiden. Forløbet har især fokus på fodboldens rolle for Tysklands identitet.
Forløbets tekster:
Was ist Sport? (Word-dokument -Tekst aus dem Internet: https://deutschtraining.org/deutscher-wortschatz-sport/)
Das Deutschlandlabor: "Die Deutschen und Fußball" (Video): https://www.youtube.com/watch?v=VfDOzaihbH8&t=7s
Christian Friedrich Delius: Fußballweltmeister (Artikel, 1096)
Sönke Wortmann: Das wunder von Bern (Film, 2003)
Bert Losse: Der Junge (Novelle/Kurzgeschichte, fra antologi udgivet 1995)
Robert Krause: Der Sieg (kortfilm, 2007)
Grammatisk fokus:
Præpositioner og repetition af tidligere grammatiske emner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MÄRCHEN - eksamensemne
I dette forløb introduceres I til eventyrets typiske træk. I får kendskab til de tyske begreber angående en genre, som I kender noget til i forvejen. Der vil være et større fokus på at anvende disse begreber i tekstanalysen, end der har været i tidligere forløb. Der skal endvidere trænes fremlæggelse og mundtlighed med fokus på samtale.Tekstmaterialet vil bestå af 2 klassiske folkeeventyr, men også en mere moderne tekst, der benytter nogle af genrens træk. I skal kende til forskelle mellem Volksmärchen og Kunstmärchen
Grammatisk fokus: Uregelmæssige/stærke verber, Adjektiver og relative pronominer. Repetition af det personlige pronomen.
Materialer:
- Märchen, die Gattung (om genren), fra: Helle Egendal: Gattungen, s. 60-75, Gyldendal 2017 (pdf) - Herunder den kortere tekst om Gebrüder Grimm
- Rotkäppchen
- Die Sterntaler, Brüder Grimm, fra: Kinder und Hausmärchen, 1815 i: Wie Geht's s. 157
- Ein neues Gesicht (Kunstmärchen), Bertold Brecht 1926-1930
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DIE DDR - Eksamensemne
I forløbet om DDR har vi fokus på styrets konsekvenser for landets borgere i deres daglige liv. Tekster og film om livet i DDR trækker væsentlige forskelle mellem forhold i Øst og Vest op. Forløbet vil især have fokus på overvågning. Som baggrund læses en indførende tekst, der i grove træk formidler landets historie fra grundlæggelsen efter 2. VK og frem til genforeningen. Derudover læses 1 tekst (en tegneserie/einen Comic), der er baseret på forfatterens egne erfaringer som borger i republikken. Med Filmen "Das Leben der Anderen" sættes ligeledes fokus på systemets indflydelse på og magt over det enkelte menneske.
Overordnet mål er, at I opnår viden om og en vis forståelse af en især for Tyskland meget væsentlig historisk periode, der ikke ligger ret langt væk. I skal kunne tale om die Stasi, konsekvenser for menneskerne i DDR og i et mindre omfang årsagerne til landets grundlæggelse og sammenbrud.
Materiale:
- Die DDR in leichter Sprache - PDF med sammenfattet info om landets historie
- Der Alltag in der DDR: Video, youtube: MrWissen2go:
https://www.youtube.com/watch?v=WfKy7bkcrOQ&t=4s
- Die Berlinermauer: Video, Youtube: MrWissen2go:
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k
- "Die Andere Seite" von Detlef Matthes (Comic)
- "Das Leben der anderen " (Regisseur: Florian Henckel von Donnersmark, Film, 2006)
Grammatik:
Kort repetition af adjektiver, relative pronominer og præpositioner
Øvelser i udvalg fra Wie Geht's, Gyldendal, 2016.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729518567",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729518567",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729518567"
}