Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/tw - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Anne Sofie Overgaard Lif
Hold
2023 Ty/tw (
1tw Ty
,
2tw Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1: Jugendleben in Deutschland
Titel 2
Forløb#2: Die digitale Welt (Eksamen)
Titel 3
Forløb#3: Krimi
Titel 4
Forløb#4: Verbotene Hits (Eksamen)
Titel 5
Forløb#5: Jung sein im Dritten Reich (Eksamen)
Titel 6
Forløb#6: Fussball und Kultur (Eksamen)
Titel 7
Forløb#7: Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1: Jugendleben in Deutschland
c. Efter ønske fra holdets elever, handler første forløb i studieretningen om deres jævnaldrenes levevilkår og vaner.
d.
e. Vi arbejder med skolesystemet, social arv, "Sitzenbleiben" og på unges håb og bekymringer for fremtiden.
f.
g. Slow German: Das deutsche Schulsystem (lyd + tekst)
h. Deutsche Welle: Sozialer Aufstieg – Weiterhin nicht einfach (lyd + tekst)
i. Buxmann, Alina: Schüler übers Sitzenbleiben: Wir machen’s noch mal¨, Der Spiegel, 16.05.2023
j. Film: Fack ju Göthe
k. Der Pragmaticus: Jugendstudie 2023: Die Ergebnisse
l. Generation Pause, Kölnische Rundschau, 14.8.2023
Indhold
Kernestof:
Kære tyskeleverJeg glæder mig meget til at møde jer. Der er ingen lektie til dette modul.Planen er, at vi skal lære hinanden at kende gennem en masse tysk Spiel und Spass.Bis dann!Anne Sofie
Voting
Modulplan
Quiz, som tages i modulet
Schulsystem 1_dialog.docx
Das deutsche Schulsystem | WDRforyou | WDR
Das deutsche Schulsystem.docx
Kære 1.twVores første forløb kommer til at handle om: "Jugendleben in Deutschland". Jeg forestiller mig, at vi laver nogle nedslag:- Skolesystem- "Det fortæller tyske unge om sig selv"- Alkoholkultur- "Ung" musik- Statistik om unges vaner, holdninger
Øv dig ca. 15 minutter på disse glose-flashcards. Der er 33 gloser, og jeg forventer, at du er sikker i ca. 1/3 :) Klik på linket:
Lektie til dagens modul:Undersøg, hvad ordet "sitzenbleiben" betyder i forbindelse med skole, og hvad man ellers kan kalde det.
I dagens modul arbejder vi videre med fænomenet "Sitzenbleiben". Repeter gloserne om "Schulsystem" her: Play Blooket
Jeg har en workshop, som først slutter kl. 14.00, så modulet starter desværre først 14.05.. øv.. øv :) Jeg håber, at I kan finde en god måde at bruge den ekstra lange pause på
1.t forbereder en præsentation til 1.w. Se lektie nedenfor:
I dagens modul arbejder vi med social mobilitet i det tyske skolesystem. Hvor let er det at få en længere uddannelse eller et bedre betalt job end det, ens forældre har?Vi skal arbejde med en tekst om emnet. Læs den vedhæftede gloseliste. Der er ordf
Sozialer Aufstieg_ØVELSER.docx
Sozialer Aufstieg.docx
Lektie til 1.W-elever1. t-eleverne har arbejdet i sidste uge med "social mobilitet" blandt unge i Tyskland - dvs. muligheden for at få en anden (ofte længere) type uddannelse og (bedre betalt) job end den ens forældre har. Forbered dig på modulet ve
Lektie til 1.t-eleverØv dig på den præsentation af sidste uges tekst, som du skal fremføre for en klassekammerat fra 1.w
Typische Fragen und was sie bedeuten
Video: Ablauf eines Vorstellungsgesprächs - planet-beruf.de
I dagens modul arbejdede vi med at præsentere dette materiale: Sitzenbleiben_6_Schüler.docx
Vi arbejder videre med opgaverne til "Sosa La M" + Grammatikspil og opgaver
Modulets indhold:
Jugendstudie_pragmaticus_opgaver.docx
MinKonto: Opret konto (systime.dk)
Tysk fagpakke_aktivering
Jugendstudie 2023_tw.docx
Statistikgrammatik.docx
Vi begynder modulet med blooket - Crypto Hack - som jeg vist har lovet <3Lektie til modulet: I skal være så langt med fremlæggelsen, at den kan færdiggøres på ca. 40 min. Skriv, hvis I har spørgsmål :)
Generation Pause_test.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2: Die digitale Welt (Eksamen)
Forløb om digitalisering og den digitale verden.
Vi arbejder med digitale medier og digitale identiteter. Og vi arbejder med digitalisering og holdninger til digitale løsninger i Tyskland.
I forløbet indgår flg. tekster:
Bendzko, Tim: Programmiert (sang)
WHOAMI - Kein System ist sicher (film)
Verliebt in einen Fake (tekst)
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Handy, Internet und co?"
Indhold
Kernestof:
Sidste fremlæggelser + nogle elever skriver prøve
Desuden: glose- og grammatikøvelser som forberedelse til, at vi skal i gang med et nyt emne
Lektie: Hvad betyder disse ord - du skal kunne oversætte dem mundtligt
Was wird gesungen?
Lektie: Øv dig på disse vendinger, som vi skal bruge til at spille "Quiz og byt" i modulet.Programmiert_quiz og byt.docx
MATERIALE TIL MODULET: Programmiert_aufgaben.docx
Flashcards - Programmiert
Brug 20 min på at træne disse gloser inden modulet:WHO am I? - Kein System ist sicher Flashcards | QuizletI modulet arbejder vi med denne trailer:
Brug 20 min. på at øve disse gloser: WHO am I? - Kein System ist sicher Flashcards | QuizletI modulet skal vi se første del af filmen "WHOAMI - Kein System ist sicher". I må GERNE have snacks med fra kantinen (hvis I ikke allerede har lavet en kageor
Brug 20 min på at øve disse gloser: WHO am I? - Kein System ist sicher Flashcards | QuizletI modulet ser vi 2. halvdel af filmen "WHOAMI - Kein System ist sicher". I må godt have snacks med.
WHOAMI_bestemt_artikel.docx
Whoami_Resumee.docx
Brug 20 min på at øve disse gloser: WHO am I? - Kein System ist sicher Flashcards | Quizlet
Plan for modulet
WhoAmI_to_opgaver.pdf
Gennemgang af Genitiv med opgaver - efterfølgende en lille "test", der handler om det, vi har lavet - Forberedelse - træn disse gloser: WHO am I? - Kein System ist sicher Flashcards | Quizlet
Genitiv.ppt
Vi arbejder med første del af teksten "Verliebt in einen Fake" - samme tekst som indgår i jeres skriftlige aflevering.Læs og forstå s. 1 - 2 (kun til "Perfektes Beutesschema") (Ja, den tekst, I skal lave skriftlig opgave om).I skal kunne lave et mund
Verliebt in einen Fake - Arbeitsblatt 1.docx
Verliebt_in_einen_Fake_Liebeslüge im Internet.docx
Lektie: Læs videre i "Verliebt in einen Fake" - fra afsnittet "Perfektes Beutesschema" til: "Chris und Kai sind dieselbe Person".Noter stikord til disse spørgsmål:
Opgave til første del af modulet: Skriv en fiktiv "beskedtråd" (på tysk), hvor Victoria skriver skeptiske beskeder til Kai, og hvor Kai forsøger at overbevise hende. Lav opgaven i par eller 3-mandsgrupper.
Gruppe 1
Læs resten af teksten "Verliebt in einen Fake" - og noter stikord til spørgsmålene:- Wie entdeckt Victorias Freundin die Lüge von Kai/Chris? - hvordan opdager Victorias veninde Kais/Chris' løgn?- Was hat Kai/Chris/der Fake von Victoria bekommen? /Hva
I modulet får I "Schöne Neue Welt" stilene tilbage, og vi arbejder med rettelser.
Retteark til tysk.docx
Arbeitsblatt_Liebeslüge im Internet3.docx
Afsnit
Plan for modulet:BlooketErzähl MalOpsamling på Arbeitsblatt 3Gruppearbejde; Unsere 10 Stichwörter zum TextKonjunktioner, hovedsætninger og ledsætninger
Kapitel 4 - Sætningstyper, konjunktioner og ordstilling
Program for dagens modul:1) Gruppenarbeit; 10 Stichwörter zu dem Text "Verliebt in einen Fake"2) Dialogøvellse: https://aufuns.systime.dk/?id=139 3) Ein neuer Text; Wie wäre mein Leben ohne Internet...: Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet,
Sætninger_ledsætninger og hovedsætninger.ppt
I modulet skal du lave en lille "mini-test"; skriv om DIN morgen (på tysk). Testen er på papir og uden ordbog. Træn disse gloser hjemmefra: Mein Morgen
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
Denne øvelse skal være færdig til dagens modul: Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
I modulet skal vi arbejde med denne øvelse, og du kan godt øve dig hjemme: Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
Retteark til tysk.docx Afsnit
Vi skal arbejde med opgaver om genitiv og opgaver på det vedhæftede arbejdsark
Digitalisierung in Deutschland_Arbeitsblatt.docx
Hvis du synes, at genitiv er svært at forstå, kan du se videoen: Genitiv - en kort gennemgang (youtube.com)Link opgaverne (log ind): Opgaver til genitiv
Indhold: Se det aflyste torsdagsmodul. Ingen lektie.
Vi arbejder videre med "Digitalisierung in Deutschland" mm.
Vi træner samtale og grammatik - uden 1.t
Skriv og opfør en lille scene ud fra teksten:
Kort intro til opgaven; præsenter en vigtig tysker (1.w har hørt om den)MÅSKE bliver der tid til at starte på den.
1.w præsenterer "Digitalisierung in Deutschland". Vi aftaler næste (årets sidste) emne.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3: Krimi
Krimiforløb med fokus på "true crime" (efter elevønske). Fagligt fokus har været på tekstforståelse, genfortælling og ordforråd.
Forløbets kernetekster er:
Falco: Jeanny (musikvideo og sangtekst)
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Schuld: Anatomie (episode af tv-serie)
Natascha Kampusch: 3096 Tage (Auszug aus dem ersten Kapitel)
Natascha Kampusch: 3096 Tage - Plötzlich sah die Welt ganz anders aus (I: Ein neuer Anfang)
Klassen har desuden set filmen "Aus dem Nichts".
Indhold
Kernestof:
Brug ca. 15 minutter på at øve disse gloser hjemme: Titel
I modulet arbejder vi med en sang, der handler om hvordan man slipper af med et lig (Trigger-Warning)
I modulet skal vi se en musikvideo og find oversættelse af nogle gloser: ne_leiche.docx
Vi åbner vores krimitema med en ret makaber sang (trigger-warning!): "'ne Leiche" (Et lig). I kan se musikvideoen (tegnefilm) her: SDP feat. Sido - Ne Leiche
Læs om 80'er ikonet Falco på internettet. Skriv noter, så du kan fortælle om ham på tysk.I modulet arbejder vi med sangen "Jeanny" - Triggerwarning: Handler om en bortførelse. (Skriv, hvis emnet er problematisk for dig.)
Falco_Jeanny.docx
Vi færdiggør vores arbejde med sangen "Jeanny"
FerdinandvonSchirach_Anatomie.pdf
Præsentation: Følgende elever skal præsentere en vigtig tysker i dag (Det er en gruppepræsentation, men udgangspunktet er, at præsentationen holdes - også selvom gruppen ikke er fuldtallig. Er du syg - så skriv i forvejen. Så løser vi det):
Følgende elever skal præsentere i dag:
Anatomie_Arbeitsblatt1.docx
Hvis du var fraværende, kan du se filmen her: Titel
Afsnit
Vi læser om Natascha Kampusch, som blev bortført som 10-årig.Læs de første 2 afsnit hjemme af denne tekst:
Kampusch.docx
I modulet læser vi om tiden kort efter frigivelsen af Natascha Kampusch.
Præsentation:
Kampusch_Plotzlich.pdf
Kampusch_3aktiviteter.docx
Tysk Grammatik skriveunderlag.pdf
Forklaringer på skriveunderlag.pdf
Possessive pronominer
Isabel fremlægger
Tyskprøve: Der er fokus på gloser til temaet "Krimi" - træn vha. quizlet OG på possesive pronominer - se links
Possessive pronominer (ejestedord)
Quizlet - Kampusch
Kære eleverDisse to sidste moduler inden ferien bruger vi på noget, som er hyggeligt.Hvem bager kage?? Rundbold duer ikke, da der ikke er udlån af bat/bolde i eksamensperioden (hvilket jo er helt rimeligt!)Jeg foreslår, at vi ser en film. Svar på Qui
Årets sidste tyskmodul
Hvis I er søde og vejret er godt, går vi også ud...
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4: Verbotene Hits (Eksamen)
Med udgangspunk i hits, som er blevet forbudt i en eller anden sammenhæng, introduceres til væsentlige aspekter af det moderne tyske samfund. Der kan være tale om forbud mod at udgive sangene, boykot fra radiostationers side, eller statslige instanser, som forbyder at musikken sælges til unge under 18. Anledningen til forbud kan være mange; politiske budskaber, opfordring til vold, indhold, som støder mod sexuelle tabuer. Flere af sangene lægger også op til en diskussion om ytringsfrihed.
I forløbet indgår flg. sange (og desuden sekundærlitteratur om flere af dem):
Sexuelt indhold/omtale af køn
DJ Robin und Schürze: Layla
"Ist der partyhit Layla sexistisch?", Tagesspiegel, 13/7-22)
Sarah Connor: Vincent
Radiosender entschärfen Sarah Connor Song; Der Spiegel, 04.06.2019
Kritik af DDR
Renft: Rockballade vom kleinen Otto
Desuden et kort uddrag af:
Thomas Brussig: Am kürzeren Ende der Sonnenallée; kapilet "Die Verdonnerten" (v. Ebbesen og Glargaard, Kaleidoscope 2001)
Sonnenallée (spillefilm)
Opfordring til vold:
Bushido: Stress ohne Grund
Nyhedsindslag fra Tagesschau
Buschido stresst ohne Reue (Deutsche Welle)
Forbudt i historiske perioder:
Die Gedanken sind Frei
Introduktion i højskolesangbogen
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie. Men vi skal i gang med et nyt emne om forbudte hits.
SKANDAL UM LEYLA.docx
Layla_text.docx
Hvis I kan nå det: Skim denne tekst, som vi arbejder grundigt med i modulet
Vi arbejder særligt grundigt med de to sidste afsnit. Struktur for modulet:Lave overskrifter til de enkelte afsnitDiskutere teksten 2 og 2Evt. "Paneldebat"Bøje adjektiver i komparativ: "Der Text ist schlimmer als.."Evt. slutter vi af med at høre det
Træn disse gloser: Titel
Vincent_opgaver.docx Vincent.docx
Vincent_debattext.docx Vincent_Radiosender entschärfen.docx
Vi runder arbejdet med Vincent af i modulet og arbejder med adjektivernes bøjning. "Lektien" er, at I skal kunne huske sangen, og at I skal have kigget ca. 2 minutter på opgaverne fra arbejdsarket, for dem gennemgår vi.
I modulet arbejder vi med: Bushido - stress ohne grund (original)
Ingen blooket idag - beklager (grænseoverskridende sprog i sangteksten!)Som forberedelse til modulet, bedes I se dokumenterne nedenfor igennem. I skal ikke læse noget.
Sonnenallee1.pdf
Vi ser de sidste ca. 25 minutter af filmen "Sonnenallee". Forbered dagens modul ved at læse om censur i DDR på linket. Der er ingen gloser, så "alle kneb gælder" i dagens anledning (sagde læreren, at Google.translate er ok? Ja - lige netop til denne
Læs og forstå "Rockballade von kleinen Otto" (som I finder herunder)
Rockballade vom kleinen Otto.docx Verbotene Hits_Rockballade.docx
Svar på spørgsmålet og læg svaret på elevfeedback = det er lektie at læse alle svar til næste gang.
I god tid inden dagens modul SKAL du have svaret på dit spørgsmål - og alle skal læse alles svar! Du finder svarene på elevfeedback på sidste modul
https://allesinallem.systime.dk/?id=207#c555
Adjektivmodul.docx
Modulplan:
Vi arbejder med et KORT uddrag af bogen "Am kürzeren Ende der Sonnenallée" (bogen bag filmen "Sonnenallée). Uddraget uploades snarest muligt.
AmKürzerenEndeDerSonnenallee.pdf
I modulet arbejder vi med: Bushido stresst ohne Reue _ Deutschland _ DW _ gloseret.pdf Vi skal også arbejde videre med adjektiver.
Opgaver til adjektiver
Vi aftaler årets temaer i undervisningen. Lektie; overvej, hvad der kunne være spændende at arbejde med.
Vi arbejder med den sidste sang i forløbet om "Verbotene Hits"
Lektie (hjemmelektie!) til dagens modul: Læs OM sangen "Die Gedanken sind frei" og læs sangteksten (der er gloser) på dette link:
DieGedankenSindFrei_stationer.docx
Gruppe 1
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5: Jung sein im Dritten Reich (Eksamen)
I dette tema arbejder vi med tekster af forskellige genrer, der alle kredser om temaet "Jung sein im Dritten Reich"’.
Centrale tekster i forløbet bliver erindringstekster og en film efter elevernes valg.
I forløbet indgår flg. tekster:
Max von der Grün: Wie war das?
Spillefilm: Der Untergang
Wolfgang Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch
Traudl Junge: Bis zur letzten Stunde
Indhold
Kernestof:
Du skal undersøge overskrifterne nedenfor hjemmefra. I modulet vælger du, hvad du vil arbejde med.
Jeres fremlæggelser skal være klar til i dag. Se krav og rammer på sidste modul.Vigtigt: Giv besked til Anne Sofie og din gruppe i så god tid som muligt, hvis du ikke kan komme til modulet.
Camilla underviser: Hjemmefra skal du finde et billede, som passer til ét af emnerne fra fremlæggelserne. Det behøver ikke at være dit eget emne.Forestil dig, at du enten har taget billedet, eller at du er på billedet. Overvej, hvem du er og hvorfor
Undervisningsforløb erindringstekster.docx
I løbet af modulet læser vi den første side af teksten. Efterfølgende samler vi op på disse spørgsmål.1) Was passiert im Leben des Icherzählers?2) Was passiert in Deutschland?3) Welche Gedanken macht sich das Ich über das Wort "Machtergreifung"?4) We
Sean, Carl og Lukas fremlægger
MaxVonderGrün_WieWarDas.pdf Læs de første 2 afsnit (til linje 10).- Wer ist der Ich-erzähler?/Hvem er jegfortælleren?- In welcher Lebensphase ist er? /Hvilken livsfase er han i?- Wie ist die Situation in Deutschland?/Hvordan er situationen i Tyskland
I får jeres "Verbotene Hits" stile tilbage
Læs "Wie war das?" s. 2 til l. 72.Her er "Hjælpespørgsmål" - husk, at vi gennemgår det hele sammen!1) Welche Einstellung hatte die Familie zu der SA-Uniform?2) Wo gab Hitler seine Regierungserklärung ab - und was war da bemerkenswert?3) Wie war die E
Retteskema_tysk.docx
Ret din stil. Vi bruger ca. 10 min af modulet på at samle op på rettelserne (individuelt)
I modulet læser vi resten af "Wie war das" - og løser samtidig denne opgave:Wie war das 3.docx
Deltag i lectioafstemningen ("spørgeskema")!!!Se punktet herunder: Trailers til ALLE film på listen :)
Er ist wieder da: ER IST WIEDER DA Teaser Trailer 1 5 English Subtitles Constantin Film
Vi ser videre fra 1:12
Øv jer I at sige tallene på tysk! Træn her: Bingonummer
Medbring en bingopræmie til en værdi af ca. 15 kr.
Vi ser også bagedystvideoer
Ingen lektie - I modulet arbejder vi med en "Kurzgeschichte"; "Nachts schlafen die Ratten doch".
Possessive pronominer | Wie Geht"s? Tysk grammatik
De possesive pronominer_KORT.pptx
Lektie: Gense legofilmen "Nachts schlafen die Ratten doch" - se den så mange gange, at du kan besvare disse spørgsmål:
Wolfgang Borchert - Nachts schlafen die Ratten doch + opgaver.pdf
Nachts schlafen die Ratten doch_possesive pronominer.docx
Wolfgang Borchert - Nachts schlafen die Ratten doch opgaver (1).pdf
TraudlJunge_BisZurLetztenStunde_Arbeitsblatt_2g.docx Traudl Junge.pdf
Ingen lektie - vi læser og taler på modulet.
Læs teksten "Bis zur letzten Stunde" (TraudlJunge.pdf) til dagens modul. I modulet arbejder vi med det vedhæftede arbejdsark.P.S. Teksten er altså lidt svær. Brug tid på at arbejde med den. Brug 20 minutter - Nå det, du kan. Vi kommer ikke langt nok,
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Verbotene Hits
12-11-2024
Billed-skriveøvelse
02-12-2024
Den store julekagebagedyst
17-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6: Fussball und Kultur (Eksamen)
Efter elevønske: Et forløb om fodbold i Tyskland.
Forløbet indeholder elementer af Landeskunde (Hvor ligger fodboldklubben, er den "ung" eller "gammel", øst/vest, nord/syd), af sociologisk teori (fankultur, hooliganisme) og historie.
Vigtigste tekster i forløbet:
Aus Aktuellem Anlass: Fussball in Deutschland
Aus Aktuellem Anlass: Einen Podcast hören
FC Bayern München/You Tube: "Does Joshua Kimmich have a beard/Google Autocomplete challenge" (tysksproget!)
Krehan, Kirsten: Wer bin ich? Sport und Identität: Was ist Subkultur? + Maffisolis Soziologische Theorie
Krehan, Kirsten: Wer bin ich? Sport und Identität: Serrao, Marc Felix: Hart aber fair
Film: Das Wunder von Bern
Indhold
Kernestof:
Tysk Grammatik skriveunderlag.pdf Forklaringer på skriveunderlag.pdf
Vigtigt modul. I afvikler en skriftlig opgave i dette modul. Der er hjemmeforberedelse. Opgaven afleveres ved modulets slutning. Hvis man ikke deltager i dag, må man lave opgaven i næste modul. Den kan ikke laves hjemme.
Tim_der_Gamer.pdf Vigtigt: Læs teksten som forberedelse til modulet. Du får alt for travlt, og kan ikke nå at løse opgaven, hvis du ikke har læst teksten i forvejen.
Skr. opgave: Rasmus og Timo
Lektie til dagens modul: Læs introteksten "Fussball in Deutschland" og øv gloserne (første to punkter) - find det under dette link (kræver login):2.2 Fußball in Deutschland | Aus aktuellem Anlass
I modulet arbejder vi med afsnit 1 - 5 i kapitlet.
sQuiz: Siden er låst
https://play.blooket.com/play?id=5755350
Hjemmelektie til dagens modul:2.2 Fußball in Deutschland | Aus aktuellem Anlass
Rasmus og Timo laver skriftlig opgave - husk at læse teksten hjemmefra!
Hjemmelektie:Skriv dit UDKAST til en "dictogloss"-tekst. Dvs. på baggrund af dine noter skal du skrive, hvad der blev sagt i den lille podcast:2.2 Fußball in Deutschland | Aus aktuellem Anlass
index.html
Opsamling på filmen
I dagens modul arbejder vi med at skrive en "dictogloss". I dette modul når vi det helt sikkert. Forbered dig ved at lytte til denne tekst:
2.2 Fußball in Deutschland | Aus aktuellem Anlass
Fussballer als Influencer.docx
Zu Haus sollst du dir 5 Fakten über den Fussballer Joshua Kimmich aussuchen (Find 5 facts om fodboldspilleren Joshua Kimmich hjemmefra).
Hvilke Redemittel bør jeg kende? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
sQuiz:
Præsentation af årets sidste aflevering.
Was ist Subkultur? | Wer bin ich? Sport und Identität
Maffesolis soziologische Theorie | Wer bin ich? Sport und Identität
https://werbinich.systime.dk/?id=156#c714
ModulplanI dagens modul arbejder vi med første del af teksten "Hart aber fair" fra ibogen "Wer bin ich?" Teksten handler om hooliganisme.Plan for modulet:Einstieg - vokabelEinstieg - Ein comic erklärenEinstieg - Ein moodboard erstellen (billedcollage
Lektie før modulet: Besvar alle arbejdsspørgsmål til 1. del af teksten.Marc Felix Serrao: Hart aber fair | Wer bin ich? Sport und Identität Vi begynder med dette i modulet: Læs (og forstå) 2. del af teksten "Hart aber fair". Se linket:Mens du læser,
Plan for modulet:Parvis præsentation af teksten ud fra overskrifterForberede gruppevise præsentationer af:- Die Hooligangruppe beschreiben:
Gruppe 1
I modulet skal vi se filmen "Das Wunder von Bern".Filmen foregår i Tyskland i 1954. Du skal læse om filmen og overveje, hvad du ved om Tyskland i 50'erne.Filmen varer 113 minutter, og vi vil prioritere at se mest muligt af den i dette modul. Kom til
Supplerende stof:
Vi skal se dokumentarfilmen "Die Zärtliche Revolution"/"The Tender Revolution" i Grand.Elever under 18 kan køre med på skolens rejsekort og togkort, hvis det er aftalt med din lærer.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7: Repetition
Opsamling på de emner, vi opgiver til eksamen.
Eksamenstræning med iBogen "Eins-zwei-drei"
Indhold
Kernestof:
Vi ser resten af filmen (35 min.) og arbejder med opgaver til den.Vi skal se fra 1:18:00
Vigtig lektie til dagens modul: Brug ca. 20 minutter på at træne disse gloser:Titel
DieHeldenvonBern.pdf
I skal holde det oplæg, som I forbereder ved at lave årets sidste skriftlige aflevering (Temaoverblik) (den, som I afleverer d. 30/4).Alle skal holde oplæg, og det indgår som en del af bedømmelsen af jeres mundtlige niveau.I dette modul hører vi oplæ
Oplæggene er fordelt v. lodtrækning i lectio. Hvis man er en gruppe, så er man på, på den tidligste dato, hvor der står et navn fra gruppen.
Perspektiverende arbejde med "Das Wunder von Bern"
Das Wunder von Bern.docx
ARD-Jahresrückblick 1954
TW_repetition_Jung sein im dritten Reich.docx
Repetition af "Jung sein im Dritten Reich" og "Die digitale Welt"
TW_repetition_Die Digitale Welt.docx
Repetition af "Verbotene Hits" og Evt. eksamensvideo/prøveeksamen.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729525624", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729525624", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729525624" }