Holdet 2023 Ty/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Sanne Hansen
Hold 2023 Ty/u (1u Ty, 2u Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lebensstil und Gesundheit
Titel 2 Zu reisen EKSAMEN
Titel 3 Sport heute und früher - EKSAMEN
Titel 4 Weihnachten
Titel 5 Deutsche Volksmärchen EKSAMEN
Titel 6 Zwischen zwei Kulturen leben EKSAMEN
Titel 7 Überwachung in der DDR EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lebensstil und Gesundheit

Tværfagligt samarbejde med biologi om ernæring, livsstil og diabetes: Med udgangspunkt i elevernes eksperimentelle arbejde i biologitimerne med blodsukkerstigning og fødevareindtag arbejder vi i tysktimerne emnet set med tyske øjne: Kulturelle forskelle i ernæring og livsstil blandt voksne og børn i Tyskland sammenlignet med elevernes egen erfaringer fra DK. Vi arbejder med tilegnelse af fagbegreber, tekstlæsning, præsentation af ny viden på tysk, hjemmelavede spil og til sidst en Explainer-video, som gør rede for det afsluttende forsøg i biologi. Der er fokus på tekstforståelse, transparente ord, præsentation og formidling samt kulturforståelse.
Der læses hovedsageligt faglitteratur om emnet, men også en enkelt novelle.

KERNESTOF:
Was essen die Deutschen? (Easy German 281): https://www.youtube.com/watch?v=imzzBUZgQKE

"Biologie, Chemie, Physik für Eltern", DK Verlag 2017:
Menschliche Gesundheit, s. 70
Die menschliche Verdauung, s. 66-67

Kommt ein Medikament gegen Übergewicht und Diabetes? Wissen & Umwelt, DW 2021
Wie gesund sind Kinder und Jugendliche in Deutschland?” (https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/sternchentexte/gesundheit-kinder-jugendliche.html )
“Diabetes leicht erklärt”- film (https://www.youtube.com/watch?v=_dacPWdpw4E )

Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel, 1989
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Zu reisen EKSAMEN

Med udgangspunkt i filmen Im Juli, af Fatih Akin, 2000 arbejder holdet med oplevelser under forskellige rejser - i filmen ses især på hovedpersonernes indre og ydre rejse - herunder deres udvikling. Eleverne skal oparbejde et for emnet centralt ordforråd. Der benyttes ofte quizletter. Eleverne øver sig på at holde mundtlige oplæg ud fra stikord på en PPtx. Klassen taler om bevæggrunde til at rejse, hører og læser sangen af CRO "Einmal um die  Welt" og læser om den unge opdagelsesrejsende Laura Dekker. En anden rejse ser vi i kortfilmen "Der Sieg", hvor den unge mands rejse uventet bliver en anden. Hvad tiltrækker os ved at rejse? Her kommer kortfilmen "Move" med nogle bud. Der findes et utal af rejsecitater, som i kort form kan gengive mange tanker og oplevelser. Holdet læser et udvalg og forholder sig til nogle rejsecitater og deres mening generelt og i forhold til dette rejseemne.
Eleverne træner det mundtlige tysk ved bl.a. at tale om egne rejser samt at beskrive billeder, der associerer med rejseoplevelser.

Materialer:
FRA 1.g:

- Film "Im Juli"

-10 sider fra "Im Juli"-bogen

quizlet.com/65294338/das-thema-zu-reisen-flash-cards/
https://quizlet.com/17383527/im-juli-flash-cards/
quizlet.com/38690166/verber-i-datidsformer-flash-cards/

-50 Menschen - eine Frage: Was ist das Schönste im Urlaub?https://www.youtube.com/watch?v=ZW-Vir2q-O8

-Sang: "Einmal um die Welt" af CRO

-Om Laura Dekker: https://www.facebook.com/DeutscheBankAG/videos/1840963092590644/


FRA 2.g:

Eigenes Ferien-Photo beschreiben + elevernes præsenteres for nogle rejsebilleder, som de beskriver.

-5 Gründe zu REISEN - Warum Work & Travel und warum alleine reisen besser ist?!:
https://www.youtube.com/watch?v=qB3ANPphLD4


Kort film om Laura Dekker:
https://www.youtube.com/watch?v=xSJTJFY_DmU

Laura Dekker: "Mit 13 Jahren allein um die Welt":
https://www.abendblatt.de/vermischtes/article107549669/Mit-13-Jahren-allein-um-die-Welt-Ich-weiss-was-ich-tue.html

Kurzfilm: Der Sieg:
https://www.dailymotion.com/video/x221r6

Reise-Zitate:
https://www.ef.de/blog/language/die-50-inspirierendsten-reisezitate-aller-zeiten/

Kurzfilm "Move":
https://vimeo.com/27246366

Wie presst man die Schönheit der Welt in 60 Sekunden? Die vielen Farben, Sehenswürdigkeiten und Menschen aus allen Teilen der Erde? Der australische Filmemacher Rick Mereki weiß es: Sein Kurzfilm "Move" erobert derzeit wieder die sozialen Netzwerke und wird auf Facebook und Co. zigtausendfach geteilt - obwohl der Film bereits im Jahr 2011 entstanden ist. Mereki reiste damals in 44 Tagen durch 11 Länder und legte in 18 Flügen insgesamt mehr als 61.000 Kilometer zurück. Er reiste gemeinsam mit seinen Kollegen Tim White und Andrew Lees anderthalbmal um die Welt, ihre Eindrücke hielt das Trio mit zwei Kameras fest


Grammatik: stort fokus på at udrydde engelsk ordstilling + fokuspunkter fra tidligere holds årsprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sport heute und früher - EKSAMEN

I forløbet om sport kommer vi ind på forskellige tiders holdning til sport. Hvilken rolle spiller sporten for mennesker og samfund i Tyskland? Og Hvilken rolle har den spillet? Vi skal tale om jeres egne erfaringer med og holdninger til såvel elitesport (Leistungssport) som breddesport (Breitensport). Hvor vigtigt er sport for jer og hvordan gør den sig gældende i jeres liv? Hvad gør sport for mennesker, og hvorfor dyrker man sport? Vi læser en artikel om tyske idrætsudøvere og deres OL-deltagelse i Paris og ser på de moderne Olympiske Lege. Vi læser enkelte tekster om kropsidealer og arbejder også med tekst og film om fodboldens rolle i efterkrigstiden. Vi ser på fodboldens rolle for Tysklands identitet. Filmen "Das Wunder von Bern" gennemgås i undervisningen.

Forløbets tekster:

Was ist Sport? (Word-dokument -Tekst aus dem Internet: https://deutschtraining.org/deutscher-wortschatz-sport/)

Das Deutschlandlabor: "Die Deutschen und Fußball" (Video): https://www.youtube.com/watch?v=VfDOzaihbH8&t=7s

Christian Friedrich Delius: Fußballweltmeister (Artikel)

Sönke Wortmann:  Das wunder von Bern (Film)

Was ist Körperkultur? (Aus: Wer bin ich, Gyldendal, 2020, Systime i-bog)




Grammatisk fokus:
Præpositioner og repetition af tidligere grammatiske emner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutsche Volksmärchen EKSAMEN

Eleverne bliver fortrolige med de forskellige karakteristika ved folkeeventyr. Centralt ordforråd til emnet opbygges. Viden om folkeeventyrenes oprindelse. Forskelle og ligheder mellem eventyrerne trækkes frem.
Eleverne både læser folkeventyr og hører dem oplæst på tysk.
Eleverne præsenteres for en eksamensopgave - teksten "Der süsse Brei" sammenholdt med et moderne eventyr: "Das Ende von Dornröschen in Modern".

Materialer:

-Märchen-mappe.pdf

Dornröschen vorgelesen:
https://www.youtube.com/watch?v=jlZ5DCwSkZE


-Dornröschen, Brüder Grimm: "Ausgewählte Kinder- und Hausmärchen", RECLAM Stuttgart 1980, side 101-106



-https://quizlet.com/19952696/zum-thema-marchen-flash-cards/


-Froschkönig vorgelesen:
Der Froschkönig: https://www.youtube.com/watch?v=2uxiGn620c8


-Der Froschkönig, Brüder Grimm: "Deutsche Märchen", Systime 1987, Erik Wikkelsøe Pedersen, side 20-23


-Eksempel på eksamensopgave i emnet "Märchen": Eventyret: "Der süsse Brei":
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_susse_brei

https://www.gymnasium-lohmar.org/index.php/47-faecher/deutschunterrichtsergebnisse/86-das-ende-von-dornroeschen-in-modern


-Eventyret: "Die Sterntaler", Grimm 1812


Grammatik:
Stærke verber
Verbets tider
Ordstilling i ledsætninger
Præpositioner
+ fokus på substantivernes køn


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Zwischen zwei Kulturen leben EKSAMEN

Dette emne trækker ligeheder og forskelle frem hos mennesker, der har andre kulturer inde på livet.Vi beskæftiger os med den unge kvinde Fidan, der er integreret i Tyskland, men konfronteres med moderens forventninger. Med filmen "Almanya - willkommen in Deutschland" stilles skarpt på hovedpersonernes identitetsfølelse: Hvor hører jeg hjemme?! I undervisningen undersøges der, hvordan filmens hovedpersoner lever mellem to kulturer.Tysk-albaneren Quintrim forklarer, hvordan han tager det bedste fra to kulturer og tilpasser sig normer og forhold i Tyskland uden at forkaste sine rødder. Anderledes er det fx. med Cenk i Almanya, der er identitets-forvirret. Hvad er afgørende for, at man kan føle sig hjemme? og af hvad og af hvem påvirkes man? Vi slutter af med teksten om fodboldspilleren, Lira.

Materialer:

-Ich bin einfach ein Zwischending
https://www.edit-magazin.de/ich-bin-einfach-ein-zwischending.html

-Zwischen zwei Kulturen leben-Vokabeln.docx

-Fidans Welt:
https://www.youtube.com/watch?v=XeF6FMh2eCU

-Quizlet om temaet: "Zwischen zwei Kulturen leben":
https://quizlet.com/22603832/zwischen-zwei-kulturen-flash-cards/?funnelUUID=d94def05-5fed-4ac0-9af2-d5401caf2f03

-Lira: "Ich liebe einfach den Dreck":
https://taz.de/Fatmire-Bajramaj-ueber-ihre-Fussballkarriere/!5150177/

-Film: Almanya - willkommen in Deutschland, 2011


https://quizlet.com/22603832/zwischen-zwei-kulturen-flash-cards/

Grammatik:
eleverne finder de grammatiske udfordringer i dagens sætninger på tavlen: ofte fokus på de relative pronominer og ordstilling


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Überwachung in der DDR EKSAMEN

Fokus på overvågning, samt udøvelse af magt fremstillet bl.a. i filmen "Flugten til friheden", der ligger på Filmstriben. Eleverne vælger et flugtforsøg, som de laver en præsentation af ud fra egne tyske stikord.
  Filmen "Ballon - flugten fra Østtyskland" gennemgås. Hvordan arbejdede die Stasi?! Basal viden om den politiske struktur i det tidligere DDR. Vi diskuterer de forskellige personers livsvilkår og handlemuligheder under de givne omstændigheder. Begreber som "stikker" og Stasi-medarbejder/IM er i fokus.  Eleverne arbejder med skriftligt arbejde om DDR-viden og centrale scener i filmen. Et fokus er Stasis overvågnings-metoder. Eleverne får ligeledes viden om murens opbygning, tiden efter 2. Verdenskrig/opdeling af Tyskland i zoner, Den Kolde Krig, Murens opførelse og fald og tiden i DDR.

Materiale:

-Filmen "Flugten til friheden", der ligger på Mit-CFU (50 minutter). Her beskrives mange flugtforsøg

-Kajs kanal om Muren:
https://www.youtube.com/watch?v=9p8kGRbYRzg

-Die Geschichte der DDR - in leichter Sprache, side 3-21:
file:///C:/Users/HA/Downloads/Die%20Geschichte%20der%20DDR%20-%20in%20leichter%20Sprache%20(20).pdf - (fra die-chancengeber.de)

-Filmen: "Ballon - Flugten fra Østtyskland"


-Flugten fra Østtyskland - undervisningsmateriale - kun afsnittet med referatet:
file:///C:/Users/HA/Downloads/FLUGTEN%20FRA%20%C3%98STTYSKLAND_UNDERVISNINGSMATERIALE%20(1)%20(1).pdf

-https://www.zeitklicks.de/ddr/politik

-Vor 40 Jahren flohen zwei Familien im Heißluftballon aus der DDR in die Freiheit
https://www.stern.de/panorama/weltgeschehen/ddr-flucht-im-ballon--vor-40-jahren-flohen-zwei-familien-in-die-freiheit-8906274.html - læst overfladisk, fra Stern, 16.09.2019

-Petra Wetzel kommt nach Bebra: "nach dem Film liefen mir die Tränen", ein Interview, 02.11.2018
https://www.hersfelder-zeitung.de/lokales/rotenburg/bebra-ort46578/petra-wetzel-im-interview-als-film-vorbei-war-liefen-mir-traenen-10432581.html

-Stasi-Facts.pdf, fra Literatur um die Jahrhundertwende, side 28-29, af Lone Häckert og Lise Hansen, Kaleidoscope, København 1999.

--"Die andere Seite", af Detlef Mattes, fra Der Comic BERLIN - geteilte Stadt, Zeitgeschichten, von Susanne Buddenberg/thomas Henseler. Avant-Verlag 2013, side 59-74.


-Berliner Mauer Aufbau und Fall 1
https://www.youtube.com/watch?v=8ES89TIP2Pc

-Die Simpleshow erklärt den Fall der Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo

1989: Mauerfall – Der 9. November
https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E

https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/





Grammatik:
-personlige stedord
-præpositioner
-stærke verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer