Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/vm - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Anne Sofie Overgaard Lif
Hold
2023 Ty/vm (
1vm Ty
,
2vm Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1: Jugendleben in Deutschland
Titel 2
Forløb#2: Die digitale Welt
Titel 3
Forløb#3: Krimi (Eksamen)
Titel 4
Forløb#4: Verbotene Hits (Eksamen)
Titel 5
Forløb#5: Jung sein im Dritten Reich (Eksamen)
Titel 6
Forløb#6: Liebe und Beziehungen (Eksamen)
Titel 7
Forløb#7: Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1: Jugendleben in Deutschland
Efter ønske fra holdets elever, handler første forløb i studieretningen om deres jævnaldrenes levevilkår og vaner.
Vi arbejder med skolesystemet, social arv, "Sitzenbleiben" og på unges håb og bekymringer for fremtiden.
Slow German: Das deutsche Schulsystem (lyd + tekst)
Deutsche Welle: Sozialer Aufstieg – Weiterhin nicht einfach (lyd + tekst)
Căpățână, Șerban: Kindheit und Jugend in Deutschland und Rumänien; Allgemene deutsche Zeitung für Rumänien, 10. August 2023
Buxmann, Alina: Schüler übers Sitzenbleiben: Wir machen’s noch mal¨, Der Spiegel, 16.05.2023
Der Pragmaticus: Jugendstudie 2023: Die Ergebnisse
Generation Pause, Kölnische Rundschau, 14.8.2023
Indhold
Kernestof:
Kære tyskeleverJeg glæder mig meget til at møde jer. Der er ingen lektie til dette modul.Planen er, at vi skal lære hinanden at kende gennem en masse tysk Spiel und Spass.Bis dann!Anne Sofie
Voting
Interessantes auf deutsch.pdf
Ingen lektie - men mere "Spiel und Spass" - snak om årets første emne.
Die-200-wichtigsten-deutschen-Adjektive-Deutschlernerblog-Artikel-01-Beitragsbild.png
Die-200-wichtigsten-deutschen-Adjektive-Deutschlernerblog-Artikel-03.png.webp Die-200-wichtigsten-deutschen-Adjektive-Deutschlernerblog-Artikel-04-Beitragsbild.png.webp
Modulplan
SlowGerman_Schulsystem.pdf
Schulsystem 1_dialog.docx
Das deutsche Schulsystem.docx
SG #194: Das deutsche Schulsystem (aktualisiert)
Øv dig ca. 15 minutter på disse glose-flashcards. Der er 33 gloser, og jeg forventer, at du er sikker i ca. 1/3 :) Klik på linket:
Kære 1.vmVores første forløb kommer til at handle om: "Jugendleben in Deutschland". Jeg forestiller mig, at vi laver nogle nedslag:- Skolesystem- "Det fortæller tyske unge om sig selv"- Alkoholkultur- "Ung" musik- Statistik om unges vaner, holdninger
Ingen lektie til dagens tyskmodul - men vi arbejder videre med skolesystemet.
I dagens modul arbejdede vi med at præsentere dette materiale: Sitzenbleiben_6_Schüler.docx
I dagens modul arbejder vi med social mobilitet i det tyske skolesystem. Hvor let er det at få en længere uddannelse eller et bedre betalt job end det, ens forældre har?Vi skal arbejde med en tekst om emnet. Læs den vedhæftede gloseliste. Der er ordf
Sozialer Aufstieg – weiterhin nicht einfach | DW Deutsch Lernen
Kindheit und Jugend in Deutschland.pdf
Kindheit und Jugend in Deutschland_quiz_og_byt.docx
Kindheit und Jugend in Deutschland_fragen an dich.docx
Kindheit_und_Jugend_in_Deutschland_Fragen zu dem Text.docx
aktiver e-nøgle i modulet
I modulet arbejder vi med ordbogen. Installer "Ordbogsprogrammet 5" fra Microsoft Store eller App Store, hvis du ikke har det
Kære 1.vmVi gemmer film-kigning til efter jul, hvor vi er sikre på at kunne nå at blive færdige.I stedet laver vi et hyggeligt modul med mange små øvelser med intro til ordbøger og grammatik (med relation til vores tema).Lektie til dagens modul: Du s
Ordbogsøvelser
Modulets indhold:
Jugendstudie_pragmaticus_opgaver.docx
Lektie til dagens modul:1) Træn disse gloser i quizlet: Quizlet - Jugendstudie2) Sørg for, at der står 10 udsagn i futurum på elevfeedback til dagens modul - dvs. lav videre på opgaven, som vi begyndte i modulet.
Statistikgrammatik.docx Jugendstudie 2023.docx
I får ca. 40 minutter til at færdiggøre jeres præsentationer. Efterfølgende præsenterer de 6 grupper for mig og én anden gruppe. Præsentationen forventes at vare et par minutter. Alle skal sige noget.
Fremlægge: Arshee, Mallak, Nova og Laura; Storm, Kai og Katrine + Mikkel + Alberte + Hans (Vi aftaler form og omfang - I skal kunne fremlægge "noget").
Forberedelse til prøve: Repetere tekster fra forløbet:
Her er prøven: Generation Pause_test.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2: Die digitale Welt
Forløb om digitalisering og den digitale verden.
Vi arbejder med digitale medier og digitale identiteter. Og vi arbejder med digitalisering og holdninger til digitale løsninger i Tyskland.
I forløbet indgår flg. tekster:
Bendzko, Tim: Programmiert (sang)
WHOAMI - Kein System ist sicher (film)
Verliebt in einen Fake (tekst)
Deutsche Wirtschaft in der Krise: Wie digital ist Deutschland? (tekst)
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Handy, Internet und co?"
Indhold
Kernestof:
MATERIALE TIL MODULET: Programmiert_aufgaben.docx
Vi samler op på "Arbejd-selv" fra onsdagsmodulet
Lektie: Øv dig på disse vendinger, som vi skal bruge til at spille "Quiz og byt" i modulet.Programmiert_quiz og byt.docx
I modulet laver vi mundtlige øvelser med fokus på dette
Bestemt og ubestemt artikel23.pptx
I modulet laver vi mundtlige øvelser med fokus på adjektiver, og vi træner adjektiv som prædikat (mundtligt).Vi arbejder videre med arbejdsarket.Lektie: lyt til sangen/læs teksten - evt. følger flere opgaver.
Programmiert_aufgaben.docx
Brug 20 min. hjemme på at træne disse gloser: Programmiert - flashcards
Inden modulet skal du sende dit "kreative produkt" fra arbejd-selv-modulet (instapost) til AL i lectio. Skriv også, at jeg må vise det, i klassen :)
Brug 20 min på at træne disse gloser inden modulet:WHO am I? - Kein System ist sicher Flashcards | QuizletI modulet arbejder vi med denne trailer:
Vi skal se filmen "WHOAMI - Kein System ist Sicher" efter ferien.
Kære 1.vm. Jeg er hjemme med sygt barn, men prøver at finde en kollega, der kan sætte den film på, vi alligevel skulle se. Så I skal bare sætte jer i klassen - så sker der noget.
Bestemt og ubestemt artikel23.pptx WHOAMI.pptx
WHOAMI_bestemt_artikel.docx
Jeg er desværre på kursus i dag. Hvis I mangler mig, så sidder jeg i lokale 002, hvor I kan hente mig.
Vi arbejder med første del af teksten "Verliebt in einen Fake" - samme tekst som indgår i jeres skriftlige aflevering.Læs og forstå s. 1 - 2 (kun til "Perfektes Beutesschema") (Ja, den tekst, I skal lave skriftlig opgave om).I skal kunne lave et mund
Verliebt_in_einen_Fake_Liebeslüge im Internet.docx
Verliebt in einen Fake - Arbeitsblatt 1.docx
Konjunktioner - flash cards
Lektie: Læs videre i "Verliebt in einen Fake" - fra afsnittet "Perfektes Beutesschema" til: "Chris und Kai sind dieselbe Person".Noter stikord til disse spørgsmål:
Retteark til tysk.docx
Læs resten af teksten "Verliebt in einen Fake" - og noter stikord til spørgsmålene:- Wie entdeckt Victorias Freundin die Lüge von Kai/Chris? - hvordan opdager Victorias veninde Kais/Chris' løgn?- Was hat Kai/Chris/der Fake von Victoria bekommen? /Hva
Arbeitsblatt_Liebeslüge im Internet3.docx
Vi arbejder med "Wie geht's" - med sætningstyper og konjunktioner: Sætningstyper
Plan for moduletBlooketErzähl MalOpsamling på Arbeitsblatt 3Gruppearbejde; Unsere 10 Stichwörter zum TextKonjunktioner, hovedsætninger og ledsætninger
Genlæs hele historien om "Verliebt in einen Fake" (ligger på tidligere moduler)
Kapitel 4 - Sætningstyper, konjunktioner og ordstilling
Brug ca. 20 min på at træne disse gloser: Liebeslüge im Internet Flashcards | Quizlet
Program for dagens modul:1) Gruppenarbeit; 10 Stichwörter zu dem Text "Verliebt in einen Fake"2) Dialogøvellse: https://aufuns.systime.dk/?id=139 3) Ein neuer Text; Wie wäre mein Leben ohne Internet...: Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet,
Sætninger_ledsætninger og hovedsætninger.ppt
Dialog
I modulet skal du lave en lille "mini-test"; skriv om DIN morgen (på tysk). Testen er på papir og uden ordbog. Træn disse gloser hjemmefra: Mein Morgen
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
Denne øvelse skal være færdig til dagens modul: Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
I modulet skal vi arbejde med denne øvelse, og du kan godt øve dig hjemme: Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
Prøve for de 9 elever, der var fraværende mandag
Vi samler op på de læste tekster i emnet, træner ordforråd og laver skræddersyede grammatikøvelser.Forberedelse til modulet; Brug 20 minutter på at lære/træne genitiv. Hvis du allerede kan det, kan du gå direkte til opgaverne. Hvis du ikke kan, så se
Digitalisierung in Deutschland_Arbeitsblatt.docx
Lektie:Forbered stikord, så du kan fortælle om, hvordan du bruger IT-i skolen. Forbered spørgsmål til eleverne fra Ilmenau om, hvad de bruger i skolen.Og besøg af elever fra Ilmenau
Aftale nyt emne
Digitalisierung in Deutschland_Tagesschau.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3: Krimi (Eksamen)
Krimiforløb med fokus på "true crime" (efter elevønske). Fagligt fokus har været på tekstforståelse, genfortælling og ordforråd.
Forløbets kernetekster er:
SDP: 'ne Leiche (musikvideo og sangtekst)
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Schuld: Anatomie (episode af tv-serie)
Natascha Kampusch: 3096 Tage (Auszug aus dem ersten Kapitel)
Natascha Kampusch: 3096 Tage - Plötzlich sah die Welt ganz anders aus (I: Ein neuer Anfang)
Indhold
Kernestof:
Skriv og opfør en lille scene ud fra teksten:
NB! Lektie: Se en musikvideo og find oversættelse af nogle gloser: ne_leiche.docx
Vi åbner vores krimitema med en ret makaber sang (trigger-warning!): "'ne Leiche" (Et lig). I kan se musikvideoen (tegnefilm) her: SDP feat. Sido - Ne Leiche
Heute fangen wir unsere Arbeit mit einem Text von Ferdinand von Schirach an; "Anatomie". Som forberedelse til modulet skal I lave en lille opgave om forfatteren. Den er her: sQuiz: Siden er låst (Log ind på systime, for at tilgå quizzen).
FerdinandvonSchirach_Anatomie.pdf
Vi læser teksten færdig (ingen lektie)
Anatomie_opgaver_til_filmen.docx
Filmen kan ses her: CFU-login
Lektie:Vi samler op på opgavearket til "Anatomie" (se sidste modul) - se filmen, hvis du ikke var der.I modulet arbejder vi med bortførelsen af Natascha Kampusch
Kampusch.docx
I modulet læser vi tiden kort efter frigivelsen af Natascha Kampusch. (Ingen lektie)
Kampusch_Plotzlich.pdf
Kære 1.vmDenne dag afsættes til oplæg om en vigtig tysktalende person. Jeg glæder mig!I får mulighed for at kigge oplæg igennem og koordinere i den første del af modulet (ca. 20 min.)
IKKE flere lektier til dette modul - men vi arbejder evt. videre med Natascha Kampusch
Præsentationer: I modulet hører vi (forhåbentlig) de sidste præsentationer.
Mens I evt. venter på mig: Træn orddannelse - find mønsteret
Kampusch_3aktiviteter.docx
Evt. sidste præsentationer
Tysk Grammatik skriveunderlag.pdf
Forklaringer på skriveunderlag.pdf
Possessive pronominer
Præsentationer:
Tyskprøve: Der er fokus på gloser til temaet "Krimi" - træn vha. quizlet OG på possesive pronominer - se links
Possessive pronominer (ejestedord)
Quizlet - Kampusch
Årets sidste tyskmodul
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4: Verbotene Hits (Eksamen)
Med udgangspunk i hits, som er blevet forbudt i en eller anden sammenhæng, introduceres til væsentlige aspekter af det moderne tyske samfund. Der kan være tale om forbud mod at udgive sangene, boykot fra radiostationers side, eller statslige instanser, som forbyder at musikken sælges til unge under 18. Anledningen til forbud kan være mange; politiske budskaber, opfordring til vold, indhold, som støder mod sexuelle tabuer. Flere af sangene lægger også op til en diskussion om ytringsfrihed.
I forløbet indgår flg. sange (og desuden sekundærlitteratur om flere af dem):
Sexuelt indhold/omtale af køn
DJ Robin und Schürze: Layla
"Ist der partyhit Layla sexistisch?", Tagesspiegel, 13/7-22)
Sarah Connor: Vincent
Radiosender entschärfen Sarah Connor Song; Der Spiegel, 04.06.2019
Kritik af DDR
Renft: Rockballade vom kleinen Otto
Desuden et kort uddrag af:
Thomas Brussig: Am kürzeren Ende der Sonnenallée; kapilet "Die Verdonnerten" (v. Ebbesen og Glargaard, Kaleidoscope 2001)
Sonnenallée (spillefilm)
Opfordring til vold:
Bushido: Stress ohne Grund
Nyhedsindslag fra Tagesschau
Buschido stresst ohne Reue (Deutsche Welle)
Forbudt i historiske perioder:
Die Gedanken sind Frei
Introduktion i højskolesangbogen
Indhold
Kernestof:
SKANDAL UM LEYLA.docx
Hvis I kan nå det: Skim denne tekst, som vi arbejder grundigt med i modulet
Lektie til dagens modul: Lav den lille adjektivopgave, som er i dokumentet om Layla (se sidste modul). Jeg kopierer den også ind her:
I dagens modul arbejder vi med sangen "Vincent". Hvis du er nysgerrig, kan den høres her:
Vincent_opgaver.docx Vincent.docx
Vincent_debattext.docx Vincent_Radiosender entschärfen.docx
Læs teksten til til Vincent (igen) - lav opgaven "Adjektivdeklination" hjemme (sidste opgave på opgavearket)Vincent.docx Vincent_opgaver.docx
I modulet arbejder vi med: Bushido - stress ohne grund (original)
Lektie til modulet: Læs dokumentet: Vincent_debat og lav opgaven "skriv et brev" i dokumentet "Vincent - opgaver". Læg jeres brev i elevfeedback her på modulet inden modulstart. Brug ca. 15 min på opgaven.Fejl er helt ok, men oversættelse/ChatGPT er
Vincent_debattext.docx
Vincent.docx Vincent_opgaver.docx
Argh. Jeg har angivet det forkerte dokument ift. hvor brevopgaven ligger. Den ligger på "Radiosender entschärfen..":
I modulet arbejder vi med teksten:
I modulet arbejder vi med: Bushido stresst ohne Reue _ Deutschland _ DW _ gloseret.pdf Vi skal også arbejde videre med adjektiver.
Opgaver til adjektiver
Rockballade vom kleinen Otto.docx Verbotene Hits_Rockballade.docx
Til dette modul skal I lære den bestemte artikels bøjning (find en god metode) og 5-e-kasserollen. Brug de vedhæftede skemaer. Du skal finde en god (og måske sjov?) metode/huskeregel, som du kan forklare resten af klassen.
Den bestemte artikels bøjning
Adjektivernes bøjning.pptx
Lav opgaver til den svage bøjning (se link!)
Zensur in der DDR
Wikipedia: Rockballade vom kleinen Otto – Wikipedia
RENFT – Eine Zeitlinie – Legenden sterben nie.
https://wiegehts.systime.dk/?id=172
Adjektivmodul.docx
Den vedhæftede tekst er et uddrag af romanen "Am kürzeren Ende der Sonnenallee". Sonnenallee er en gade i Berlin, som i forbindelse med Tysklands deling blev delt, så langt de fleste husnumre havnede i vest, mens en mindre del af husnumrene på Sonnen
AmKürzerenEndeDerSonnenallee.pdf
Modulplan:
Vi overvejer årets emner i undervisningen. Overvej, hvad der kunne være spændende at arbejde med.
Vi arbejder med den sidste sang i forløbet om "Verbotene Hits"
Lektie (hjemmelektie!) til dagens modul: Læs OM sangen "Die Gedanken sind frei" og læs sangteksten (der er gloser) på dette link:
Link til originalteksten: Titel
Vi arbejder med den sidste sang i forløbet om verbotene Hits
Lektie (læs hjemmefra) til dagens modul:DieGedankenSindFrei_Kreuzchor_BIld.docx Teksten er en MEGET kort (og lidt gammel) notits fra "Bild", som svarer lidt til Ekstra Bladet. Til dagens modul skal du kunne besvare disse spørgsmål, som vi taler om i
DieGedankenSindFrei_stationer.docx
Gruppe 1
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5: Jung sein im Dritten Reich (Eksamen)
I dette tema arbejder vi med tekster af forskellige genrer, der alle kredser om temaet "Jung sein im Dritten Reich"’.
Centrale tekster i forløbet bliver erindringstekster og en film efter elevernes valg.
I forløbet indgår flg. tekster:
Max von der Grün: Wie war das?
Der Giftpilz (uddrag)
Spillefilm: Der Untergang
Brecht, Bertolt: Der Spitzel
Indhold
Kernestof:
Du skal undersøge overskrifterne nedenfor hjemmefra. I modulet vælger du, hvad du vil arbejde med.
Jeres fremlæggelser skal være klar til i dag. Se krav og rammer på sidste modul.Vigtigt: Giv besked til Anne Sofie og din gruppe i så god tid som muligt, hvis du ikke kan komme til modulet.
Hvordan kan gættestrategier hjælpe mig med at forstå en tekst? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Camilla underviser:
Undervisningsforløb erindringstekster.docx
I løbet af modulet læser vi den første side af teksten. Efterfølgende samler vi op på disse spørgsmål.1) Was passiert im Leben des Icherzählers?2) Was passiert in Deutschland?3) Welche Gedanken macht sich das Ich über das Wort "Machtergreifung"?4) We
Line, Katrine, Laura og Nova holder deres oplæg.
MaxVonderGrün_WieWarDas.pdf Læs de første 2 afsnit (til linje 10).- Wer ist der Ich-erzähler?/Hvem er jegfortælleren?- In welcher Lebensphase ist er? /Hvilken livsfase er han i?- Wie ist die Situation in Deutschland?/Hvordan er situationen i Tyskland
MaxVonderGrün_WieWarDas_OCR.pdf
Læs "Wie war das?" s. 2 til l. 72.Her er "Hjælpespørgsmål" - husk, at vi gennemgår det hele sammen!1) Welche Einstellung hatte die Familie zu der SA-Uniform?2) Wo gab Hitler seine Regierungserklärung ab - und was war da bemerkenswert?3) Wie war die E
Retteskema_tysk.docx
Læs resten af "Wie war das" - og løs samtidig den 1. opgave på arket (sæt begivenhederne i rækkefølge)Wie war das 3.docx
MaxVonderGrün_WieWarDas.pdf
Vi skal også se bagedystvideoer :D
Øv jer I at sige tallene på tysk! Træn her: Bingonummer
Medbring en bingopræmie til en værdi af ca. 15 kr.
Vi ser flere bagedyst-videoer
Hjemmelektie til modulet: Se disse filmtrailere - vi skal aftale, hvilken film, vi skal arbejde med:
Der Giftpilz.pdf
Untitled presentation - Mentimeter
Jeg havde glemt at skrive på modulet, at I skulle læse teksten "Der Giftpilz" hjemme. Hvis I har gjort det, er det super. Men ellers begynder vi arbejdet med teksten med en omgang højtlæsning (med udtaletræning).
Vigtigt; Vi skal se filmen "Der Untergang". Når vi ser film, skal der være helt ro i lokalet. Det betyder; tis af og fyld din drikkedunk før modulet starter. Du må kun gå ud, hvis det er strengt nødvendigt.Du må gerne medbringe en pude at sidde på. P
OBS! UNDERVISNINGEN FLYTTET TIL 302!
Læs teksten "Bis zur letzten Stunde" (TraudlJunge.pdf) til dagens modul. I modulet arbejder vi med det vedhæftede arbejdsark.
TraudlJunge_BisZurLetztenStunde_Arbeitsblatt_2g.docx Traudl Junge.pdf
Modul med grammatik- og samtalespil
Bertot Brecht_der Spitzel.docx (Uddrag)
DerSpitzel_arbeitsblatt1.docx
I modulet læser vi "Der Spitzel", som er én ud af i alt 24 scener fra Brechts teaterstykke "Furcht und Elend des Dritten Reiches".Lektie: Undersøg, hvem Bertolt Brecht er, og hvad han er kendt for.Der Spitzel - som lydbog
Arbejd selv:Jeg er desværre syg, så I må underholde jer selv i dag:
GLÆD JER! Der venter en ny og spændende tekst - og måske kage :)
Læs dine noter til forløbets tekster:Wie war das?Der GiftpilzDer UntergangTraudl Junge: Bis zur letzten StundeBrecht: Der SpitzelFå styr på teksterne, og overvej, hvad du skal have afklaret
Gruppe 1
Hvordan kan jeg blive bedre til tysk? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Verbotene Hits
12-11-2024
Billed-skriveopgave
02-12-2024
Den store julekagebagedyst - Auf die Plätzchen
10-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6: Liebe und Beziehungen (Eksamen)
Inspireret at antologien "Sternstunden" handler forløbet "Liebe und Beziehungen" om forskellige former for kærlighed.
Vi arbejder med:
Den konservative kærlighedsopfattelse
Den romantiske kærlighedsopfattelse
Den senmoderne kærlighedsopfattelse
Centrale tekster i forløbet:
Uddrag af: "Die Zauberflöte" (Papageno-duett)
Schnitzler: Traumnovelle (uddrag; Sternstunden)
Film: Ich bin dein Mensch
Wohmann: Ein netter Kerl (indgår i skriftlig aflevering)
Wondrascheck: Mittagspause
...
Indhold
Kernestof:
Skriftlig opgave: Casper og Lineindex.html
Zauberflöte.pdf
Oper gerne, aber bitte ... zack, zack!: Die "Zauberflöte" | BR-Klassik
Som forberedelse til vores biograftur skal du læse om "Ungleichheit in Deutschland". Læs og lav gloseøvelsen (første 2 punkter på siden): 1. Was ist Ungleichheit? | Ungleichheit in Deutschland
Opsamling på filmen
Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Traumnovelle.pdf Læs l. (ja, linie!) 1 - 18 af novellen "Traumnovelle". Den står på s. 71/s. 2 i det scannede dokument.Der er gloser på de sidste to sider af dokumentet. Hjemmeopgave:
Modulplan:1) Träumen - In kleine Gruppen präsentiert Ihr eure Traum-motive. Die Gruppe sucht 3 Motive aus, die ihr in der Klasse präsentiert2) Adjektive - "Einstieg in dem Text"3) Erster Teil vorlesen und übersetzen.4) Rollenlesen: Den Rest des Texte
Traumnovelle_Reihenfolge.docx
Genlæs "Traumnovelle" til dagens modul:Linket herunder skal vi se i modulet.Instanzenmodell Freud • ICH, ES, ÜBER-ICH
Præsentation af årets sidste aflevering.
3 Auffassungen von Liebe.pptx
Find snackposerne frem: Vi skal se film i dette modul
Fragen nach dem Film:
3 Auffassungen von Liebe.pptx Repeter evt. de 3 kærlighedssyn
Lektie til dagens modul:Lav s. 1 og 2 i arbejdshæftet (se nedenunder). Du kan naturligvis ikke lave Opgave 4 (Rollenspiel), men forbered dig på, at vi skal lave det i modulet.Du kan se traileren her: ICH BIN DEIN MENSCH - Trailer - ab 1. Juli 2021 nu
Ich bin dein Mensch_Aufgaben.pdf
Wolf Wondratschek: Mittagspause | Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet
Hvordan læser jeg op til mundtlig eksamen? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
I modulet læser vi teksten "Mittagspause".
Modulplan: Rollelæsning af tekstenBesvarelse af "richtig/falsch"Arbejdsspørgsmål til teksten------
Vi aftaler, hvilke emner, der opgives til eksamen
Oplæg (den skriftlige aflevering)Casper + StormAlberte
Vi samler op på temaet om "Liebe und Beziehungen". Kig i studieplanen, og se, om du kan huske alle teksterne.
Oplæg:Vilma og NinaMaja og NathalieMallakAlyamahmKaiKatrine, Laura, Line og Nova
Repetition: Verbotene HitsJung sein im Dritten Reich
Afsnit
VM_Repetition 2_VerboteneHits_DrittesReich.docx
Supplerende stof:
Vi skal se dokumentarfilmen "Die Zärtliche Revolution"/"The Tender Revolution" i Grand.Elever under 18 kan køre med på skolens rejsekort og togkort, hvis det er aftalt med din lærer.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7: Repetition
Repetition af de udvalgte eksamensemner
Eksamenstræning med ibogen "Eins-zwei-drei"
Indhold
Kernestof:
Oplæg:Sigrid og FiaAstrid, Hans og Mikkel
Repetition: Krimi
2vm_Repetition_Krimi.docx
Prøveeksamen eller eksamensvideo
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729538917", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729538917", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729538917" }