Holdet 2023 Ty/vm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anne Sofie Overgaard Lif
Hold 2023 Ty/vm (1vm Ty, 2vm Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Jugendleben in Deutschland
Titel 2 Forløb#2: Die digitale Welt
Titel 3 Forløb#3: Krimi (Eksamen)
Titel 4 Forløb#4: Verbotene Hits (Eksamen)
Titel 5 Forløb#5: Jung sein im Dritten Reich (Eksamen)
Titel 6 Forløb#6: Liebe und Beziehungen (Eksamen)
Titel 7 Forløb#7: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Jugendleben in Deutschland

Efter ønske fra holdets elever, handler første forløb i studieretningen om deres jævnaldrenes levevilkår og vaner.

Vi arbejder med skolesystemet, social arv, "Sitzenbleiben" og på unges håb og bekymringer for fremtiden.

Slow German: Das deutsche Schulsystem (lyd + tekst)
Deutsche Welle: Sozialer Aufstieg – Weiterhin nicht einfach (lyd + tekst)
Căpățână, Șerban: Kindheit und Jugend in Deutschland und Rumänien; Allgemene deutsche Zeitung für Rumänien, 10. August 2023
Buxmann, Alina: Schüler übers Sitzenbleiben: Wir machen’s noch mal¨, Der Spiegel, 16.05.2023
Der Pragmaticus: Jugendstudie 2023: Die Ergebnisse
Generation Pause, Kölnische Rundschau, 14.8.2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2: Die digitale Welt

Forløb om digitalisering og den digitale verden.

Vi arbejder med digitale medier og digitale identiteter. Og vi arbejder med digitalisering og holdninger til digitale løsninger i Tyskland.

I forløbet indgår flg. tekster:

Bendzko, Tim: Programmiert (sang)
WHOAMI - Kein System ist sicher (film)
Verliebt in einen Fake (tekst)
Deutsche Wirtschaft in der Krise: Wie digital ist Deutschland? (tekst)
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Handy, Internet und co?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Krimi (Eksamen)

Krimiforløb med fokus på "true crime" (efter elevønske). Fagligt fokus har været på tekstforståelse, genfortælling og ordforråd.

Forløbets kernetekster er:

SDP: 'ne Leiche (musikvideo og sangtekst)
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Schuld: Anatomie (episode af tv-serie)
Natascha Kampusch: 3096 Tage (Auszug aus dem ersten Kapitel)
Natascha Kampusch: 3096 Tage - Plötzlich sah die Welt ganz anders aus (I: Ein neuer Anfang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4: Verbotene Hits (Eksamen)

Med udgangspunk i hits, som er blevet forbudt i en eller anden sammenhæng, introduceres til væsentlige aspekter af det moderne tyske samfund. Der kan være tale om forbud mod at udgive sangene, boykot fra radiostationers side, eller statslige instanser, som forbyder at musikken sælges til unge under 18. Anledningen til forbud kan være mange; politiske budskaber, opfordring til vold, indhold, som støder mod sexuelle tabuer. Flere af sangene lægger også op til en diskussion om ytringsfrihed.
I forløbet indgår flg. sange (og desuden sekundærlitteratur om flere af dem):

Sexuelt indhold/omtale af køn
DJ Robin und Schürze: Layla
"Ist der partyhit Layla sexistisch?", Tagesspiegel, 13/7-22)
Sarah Connor: Vincent
Radiosender entschärfen Sarah Connor Song; Der Spiegel, 04.06.2019
Kritik af DDR
Renft: Rockballade vom kleinen Otto
Desuden et kort uddrag af:
Thomas Brussig: Am kürzeren Ende der Sonnenallée; kapilet "Die Verdonnerten" (v. Ebbesen og Glargaard, Kaleidoscope 2001)
Sonnenallée (spillefilm)

Opfordring til vold:
Bushido: Stress ohne Grund
Nyhedsindslag fra Tagesschau
Buschido stresst ohne Reue (Deutsche Welle)

Forbudt i historiske perioder:
Die Gedanken sind Frei
Introduktion i højskolesangbogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5: Jung sein im Dritten Reich (Eksamen)

I dette tema arbejder vi med tekster af forskellige genrer, der alle kredser om temaet "Jung sein im Dritten Reich"’.

Centrale tekster i forløbet bliver erindringstekster og en film efter elevernes valg.

I forløbet indgår flg. tekster:

Max von der Grün: Wie war das?
Der Giftpilz (uddrag)
Spillefilm: Der Untergang
Brecht, Bertolt: Der Spitzel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Verbotene Hits 12-11-2024
Billed-skriveopgave 02-12-2024
Den store julekagebagedyst - Auf die Plätzchen 10-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: Liebe und Beziehungen (Eksamen)

Inspireret at antologien "Sternstunden" handler forløbet "Liebe und Beziehungen" om forskellige former for kærlighed.

Vi arbejder med:
Den konservative kærlighedsopfattelse
Den romantiske kærlighedsopfattelse
Den senmoderne kærlighedsopfattelse

Centrale tekster i forløbet:
Uddrag af: "Die Zauberflöte" (Papageno-duett)
Schnitzler: Traumnovelle (uddrag; Sternstunden)
Film: Ich bin dein Mensch
Wohmann: Ein netter Kerl (indgår i skriftlig aflevering)
Wondrascheck: Mittagspause
...
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7: Repetition

Repetition af de udvalgte eksamensemner
Eksamenstræning med ibogen "Eins-zwei-drei"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer