Holdet 2023 Ty/xy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Louise Kengen
Hold 2023 Ty/xy (1xy Ty, 2xy Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 VIELLEICHT LIEBE
Titel 2 REISEN - eksamensemne
Titel 3 SPORT - HEUTE UND FRÜHER - eksamensemne
Titel 4 MÄRCHEN - eksamensemne
Titel 5 DIE DDR - Eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 VIELLEICHT LIEBE

I forløbet om Liebe (kærlighed) arbejder vi med indhold og udryk i sange, digte, en enkelt prosatekst samt en film. Vigtigst er det, at I får tilegnet jer et ordforråd, der gør jer i stand til at tale om og præsentere indholdet i emnets materiale samt at kunne udtrykke jeres egne holdninger til dette og til det overordenede emne.

Grammatisk fokus vil være på: Verbets tider (især perfektum, pluskvamperfektum og anvendelsen af hjælpeverber), verbets form og placering, artikler, pronominer og adjektivets gradbøjning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ein Jüngling liebt ein Mädchen_Deutschaufgabe 1 18-12-2023
Deutsch Ablieferung 2 - Im Juli 22-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 REISEN - eksamensemne

Der læses tekster og ses film om forskellige former for rejser: In Urlaub fahren, die Bildungsreise, die Lebensreise. Således vendes rejsebegrebet.

Eleverne skal trænes i et basalt ordforråd angående emnet, og en hensigt er også, at de lærer at se og redegøre for flere temaer i tekst- og filmmateriale. De skriver selv en anbefaling af rejsemål. Ved hjælp af rolleøvelser skal de diskutere holdninger til temaet. Vi arbejder stadig med billedbeskrivelser, og eleverne træner hermed begreber, der er vigtige i den henseende (perspektiver og stedsadverbialer)

Forløbets tekster:

- Das Deutschlandlabor, Urlaub (video): https://www.youtube.com/watch?v=c_5z3-HGXUg
- Ferien auf dem Bauernhof (reklame/artikel)
- Peter Fox: Haus am See (Liedtext und Video)
- Margret Steenfatt: Vater im Baum (Kurzgeschichte/Novelle)
- Fatih Akin: Tschick (Film)

Grammatik: Modalverber, præteritum, finitte og infinitte former, hoved- og ledsætning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SPORT - HEUTE UND FRÜHER - eksamensemne

I forløbet om sport kommer vi ind på forskellige tiders holdning til sport. Hvilken rolle spiller sporten for mennesker og samfund i Tyskland? Og Hvilken rolle har den spillet? Vi skal tale om jeres egne erfaringer med og holdninger til såvel elitesport (Leistungssport) som breddesport (Breitensport). Hvor vigtigt er sport for jer og hvordan gør den sig gældende i jeres liv? Vi læser en tekst og ser en film om Fodbold i Tyskland i efterkrigstiden. Forløbet har især fokus på fodboldens rolle for Tysklands identitet.
Forløbets tekster:

Was ist Sport? (Word-dokument -Tekst aus dem Internet: https://deutschtraining.org/deutscher-wortschatz-sport/)

Das Deutschlandlabor: "Die Deutschen und Fußball" (Video):
https://www.youtube.com/watch?v=VfDOzaihbH8&t=7s

Christian Friedrich Delius: Fußballweltmeister (Artikel, 1096)

Sönke Wortmann:  Das wunder von Bern (Film, 2003)

Bert Losse: Der Junge (novelle/Kurzgeschichte, fra antologi udgivet 1995)

Robert Krause: Der Sieg (kortfilm, 2007)

Grammatisk fokus:
Præpositioner og repetition af tidligere grammatiske emner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 MÄRCHEN - eksamensemne

I dette forløb introduceres I til eventyrets typiske træk. I får kendskab til de tyske begreber angående en genre, som I kender noget til i forvejen. Der vil være et større fokus på at anvende disse begreber i tekstanalysen, end der har været i tidligere forløb. Der skal endvidere trænes fremlæggelse og mundtlighed med fokus på samtale.Tekstmaterialet vil bestå af 2 klassiske folkeeventyr, men også en mere moderne tekst, der benytter nogle af genrens træk. I skal kende til forskelle mellem Volksmärchen og Kunstmärchen

Grammatisk fokus: Uregelmæssige/stærke verber, Adjektiver og relative pronominer. Repetition af det personlige pronomen.

Materialer:

- Märchen, die Gattung (om genren), fra: Helle Egendal: Gattungen, s. 60-75, Gyldendal 2017 (pdf) - Herunder den kortere tekst om Gebrüder Grimm
- Rotkäppchen
- Die Sterntaler, Brüder Grimm, fra: Kinder und Hausmärchen, 1815 i: Wie Geht's s. 157
- Ein neues Gesicht (Kunstmärchen), Bertold Brecht 1926-1930
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DIE DDR - Eksamensemne

I forløbet om DDR har vi fokus på styrets konsekvenser for landets borgere i deres daglige liv. Tekster og film om livet i DDR trækker væsentlige forskelle mellem forhold i Øst og Vest op. Forløbet vil især have fokus på overvågning. Som baggrund læses en indførende tekst, der i grove træk formidler landets historie fra grundlæggelsen efter 2. VK og frem til genforeningen. Derudover læses 1 tekst, der er baseret på forfatterens egne erfaringer som borger i republikken. Med Filmen "Das Leben der Anderen" sættes ligeledes fokus på systemets indflydelse på og magt over det enkelte menneske.
Overordnet mål er, at I opnår viden om og en vis forståelse af en især for Tyskland meget væsentlig historisk periode, der ikke ligger ret langt væk. I skal kunne tale om die Stasi, konsekvenser for menneskerne i DDR og i et mindre omfang årsagerne til landets grundlæggelse og sammenbrud.


Materiale:

- Die DDR in leichter Sprache - (PDF-fil med kortere, komprimeret info om landets Historie)

- Der Alltag in der DDR: Video, youtube: MrWissen2go:
https://www.youtube.com/watch?v=WfKy7bkcrOQ&t=4s

- https://www.youtube.com/watch?v=pi-doOtGNH8

- "Die Andere Seite" von Detlef Matthes (Comic / tegneserie)

- "Das Leben der anderen " (Regisseur: Florian Henckel von Donnersmark, Film, 2006)

Grammatik:

Kort repetition af adjektiver, relative pronominer og præpositioner

Øvelser i udvalg fra Wie Geht's, Gyldendal, 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer