Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Eva Botofte
|
Hold
|
2024 Bk/2h3g Bk (2h3g Bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesker i storbyen
Mennesker i storbyen
Tekster om:
Det mentale liv i byen (Bysociologi, Syustime: uddrag om Georg Simmel, Jane Jacobs og Walther Benjamins Passageværk.
Fænomenologisk og æstetisk tilgang til byen.
Forskellige kunsthistoriske perioder med forskelligt syn på bymotivet: renæssance til samtidskunst.
Analyse af et selvvalgt værk
Praktiske opgaver:
Skitser af mennesker og arkitektur på Hillerød station
Skitse til maleri i akvarel
Akrylmaleri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Objektkunst og avantgarde
Avantgarde: objektkunst
Elementer fra ”Avantgarde. Kunstnerisk praksis og kunstteori” (emu-forløb)
”Avantgarde” (Den Store Danske), avantgardeteorier.
Introduktion til dadaisme og surrealisme med billedeksempler (3-dimensionelle værker)
Dadaisme: Raoul Haussmann, Marcel Duchamps o.a.
Surrealisme: Salvador Dalí, Man Ray, Meret Oppenheim, Wilhelm Freddie. o.a.
Analyse af et dadaistisk eller surrealistisk objektværk/readymade
Hverdagsobjektet i nyere kunst, Trash art, assemblage, akkumalationer; Louise Nevelson, Arman, Neopop: Jeff Koons, Damien Hirst o.a
Asger Jorns modifikationer; introduktion samt praktisk opgave: Lav en modifikation over et ’ikonisk’ dansk maleri.
Praktisk hjemmeopgave: Lav et objektværk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kvinde- og mandebilleder
Introduktion til feminisme og forskellige teoretiske positioner
Tresseravantgarden og dens udtryk: happenings, performance.
Feministisk kunst i 1960’erne og 70’erne; Valie Export, Martha Rosler, Yoko Ono,, Niki de Saint Phalle, Kusama, Kirsten Justesen, Ana Mendieta, Frencesca Woodman m.v. (analyse opgave)
Holm, Ditte Vilstrup: Feministisk kritik (in: For øjeblikket 2, Lindhardt og Ringhof 2013)
Køn i samtidskunsten: #Feministisk kollektiv uden navn”, Augusta Atla, Catherine Opie, Nathalie Djurberg, Sarah Lucas, Peter Brandt, Grayson Perry, Cindy Sherman mv.
Andersen, Trine Rytter: ”Feminine positioner i samtidskunsten” (KunstenNu 3. april 2021)
Opgave: Det kønnede blik, en parafrase over et ældre værk, her læses s. 20-30 i Peter Rye Vadmand: ”Billedkommunikation. Parafraser”, Forlaget Kahrius 2014.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Antropocæn kunst
Antropocæn kunst
Line Marie Thorsen (IKK, KU): ”Et monument til det antropocæne – Bruno Latours politiske økologi”
Rikke Hansen: ”Kunst i den antropocæne tidsalder”, Kunsten.nu 1 sep 2015
Der arbejdes med kunstnere som: Heather Akroyd + Dan Harvey, Janet Laurence, Edward Burtynsky, Mel Chin, Mary Mattingly, Natalie Jeremijenko, Søren Martinsen, Fabrice Monteiro, David Maisel, Cai Guo-Qiang, Jenny Kendler, Alexis Rockman, Margaret og Christine Wertheim, Mandy Barker, Jens Galschiøt, Robert Longo, Edward Burtynsky, Mark Dion, Per Kristian Nygård, Meg Webster, Adriane Colburn og Rune Bosse.
Dokument om kunstnerbogen som genre med billedeksempler
Praktisk opgave: en artist’s book individuelt udført med holdets 16-17 linoleumstryk i A5 og viderebearbejdet med tekst, collage etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Museologi og kuratering
Museumsarkitektur - museologi og kuratering.
Tekster fra Den Store Danske og materiale udgivet af Statens Museum for Kunst (på museets webside)
Undervisningsmateriale til stx fra Horsens Kunstmuseum: ”Museologi og kuratering” (pdf via museets hjemmeside).
Undervisningsmateriale fra Esbjerg Kunstmuseum (pdf via museets webside)
Om den hvide kube
Fauerby, Carl Martin: Kunsten og den hvide farve, KunstenNu 2015.
Diskussion af museumsinteriører og deres farvesætning
Arkitekturanalyse
Udstillingsprincipper:
det didaktiske princip
Det affektive princip
Det æstetiske princip
(der læses uddrag af "museumsgrundbogen, systime, desuden udleveret arkitekturanalyseskema fra www.dac.dk: arksite +)
Analyse af et nyere kunstmuseum
Praktisk opgave: Udstillingspavillon til 5 værker af en (selvvalgt) kunstner. analyse af resultatet. Skitser, tegninger, mindre model. Samt en folder til de besøgende. Desuden et udkast til en udstilling med farvede vægge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fortællende/iscenesat fotografi
Andersen & Porse: TAP- Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis 2021, om «das Unheimliche» p. 65-67.
«Fotografiets æstetik», artikel på emu.
Sandby, Mette: ”Iscenesat fotografi” (Den Store Danske)
Der analyseres værker af: Gregory Crewdson, Holly Andres, Rigoberto Torres, Tina Barney, Lauren Greenfield, Nan Goldin.
Praktisk opgave: Et iscenesat, fortællende fotografi ud fra Freuds teori og "das Unheimliche"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Farver
FARVER
Introduktion til jordfarvepaletten og historiske pigmenter fra hulemaleri og frem
Nina Steen-Knudsen, materiale fra Horsens Kunstmuseum
Analyse af et Nina Steen-Knudsen-maleri
Jung og det kollektivt ubevidste (materiale fra Jung-Selskabet og Den Store Danske)
”Farven i kunsten” (Louisiana materiale af Mette Simonsen, 2010)
Introduktion til kolorisme
Øvelser med jordfarver og koloristisk
Introduktion til abstraktion og det nonfigurative (konstruktivisme, action painting mm.) med billedeksempler (Kandinsky, Malevitch, Jackson Pollock, G. Mathieu, Yves Klein, Niki de saint Phalle mm.)
Goldsteins definition af farvens funktioner
Farver og musik, Kandinskys farveteori
Øvelse med ecoline (action painting)
Richard Mortensen og kvalitetskontrasten
Øvelse: collage med kvalitetskontrast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
Tema: RUM
Bek, Lise: ”Rumopfattelse” (Den Store Danske)
Gengivelsesstrategier i forbindelse med rum
Rum i samtidskunsten: intro til kunstnere: Pim Palsgraaf, erika Stearly, hanne Schmidt, Gemma Gunning, Seth Clark, Anette Harboe Flensburg, Jesper Christiansen, Kaspar Bonnén, Trine Boesen, Thomas Demand, Rachel Whiteread + Edward Hopper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Teorier og eksamensintroduktion
Opsamling: kunstens teorier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479646619",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479646619",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479646619"
}