Holdet 2024 bk/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Bente Bach Jensen
Hold 2024 bk/2g3g (2g3g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Billedkunst: Virkemidler
Titel 2 Portræt & Iscenesættelse
Titel 3 Kroppen i Kunsten: Skulptur
Titel 4 Ude- og Inderum: Arkitektur
Titel 5 Samtidskunst: Fokus på Street Art
Titel 6 Eksamensprojekt
Titel 7 Eksamen & Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Billedkunst: Virkemidler

Vi lærer om virkemidler og hvordan man bruger begreberne til analyse.

Vi laver små øvelser til de forskellige virkemidler.

I disse praktiske øvelser vil I lære om - og at bruge:

Komposition (For,mellem og baggrund)

Hierakisk og additiv komposition

Gradienter (formindskelse, Forstørrelse og udvisking af former)

Billedrum/illusionsrum

Farveteori - Ittens farvecirkel primær, sekundær og tertiære farver

Farveperspektiv

Akromatiske og brækkede farver

Linjer (kontur og kompositoriske)

Perspektiv (fugle- og frø perspektiv og centralperspektiv med forsvindingspunkt)

Overlapning

Repoussoir

Lys (naturligt lys, symbolsk lys, kunstigt lys)

Skygge (slagskygge & egen skygge)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portræt & Iscenesættelse

Vi analyserer forskellige portrætter & taler om iscensættelse.

Vi laver også vores eget portræt.

Vi taler om begreber som En Face, Profil, 3/4 profil, familieportræt og helfigursportræt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kroppen i Kunsten: Skulptur

Vi kigger på forskellige fremstillinger af kroppe.

Vi ser på forskellige slags materialer som man kan lave tredimensionelle figurer ud af.

Vi analyserer klassiske figurer fra oldtiden og ser på hvordan kroppen er fremstillet og hvilke idealer disse afspejler.

Vi bruger begerber som kontraposto, rum, volumen,dynamisk/statisk

Vi analyserer klassiske, moderne og postmoderne skulpturer

Vi taler også om de forskellige materialer som man former, modellerer, hugger, sliber, polererer osv

Vi laver menneskeligende figurer ud af ler og voks og tegner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ude- og Inderum: Arkitektur

Vi taler om ude-og inderum, form & funktion og hvordan arkitektur adskiller sig fra kunst.

Vi analyserer om klassisk tempelarkitektur, moderne bygninger og postmoderne arkitektur.

Vi laver øvelser hvor vi tegner facader og analyserer forskellige bygninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Samtidskunst: Fokus på Street Art

Vi analyserer samtidskunst og hvad optager nutidens kunstnere.

Vi taler om nye måder som kunsten bruges på feks videokunst, installation, street art osv.

Vi ser på forskellige gadekunstneres værker og lærer om begreber som:

Paste up, yarn bombing, samfundskritik, symbolik og gadekunst som inkluderende

Vi ser på Banksy og HuskMit Navn og laver vores eget design til Street Art
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Det overordnede emne er "sammenstød" som eleverne kan tolke ret frit.

Der kan være tale om kultur - eller stil sammenstød, eller noget modsætningsfyldt som feks den "gode" krop overfor den "dårlige" krop, live & død ellert noget som "forstyrrer" gadebilledet eller et kunstværk osv.

Eleverne opfordres også til at arbejde "postmoderne" og bruge forskellige materialer sammen og afprøve teknikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamen & Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer