Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Bi/Bi/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Birgitte Haugan Ullerup
Hold
2024 Bi/Bi/2 (
2h3g Bi/2
,
2h3g Bi/2x
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Havet som økosystem
Titel 2
Den påvirkede hjerne
Titel 3
Hormonernes forunderlige verden
Titel 4
Evolution og genetik
Titel 5
Mikrobiologi -de gode, de onde og de grusomme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Havet som økosystem
Holdet har arbejdet med havet, som økosystem herunder græsnings- og nedbryderfødekæden , samt N-; P- og C-kredsløbet. Fotosyntesen er blevet gennemgået med inddragelse af spalteåbnings undersøgelse. Forløbet indeholdt en dagsekskursion til Gilleleje strand, med undersøgelse af de abiotiske og biotiske faktorer og dyrs tilpasninger til forskellige havbundstyper. Holdet har i grupper udarbejdede en rapport på baggrund af resultaterne fra denne dag herunder beregning af biodiversitetsindeks. Samtidig har holdet arbejdet med miljøforurening af havet med fokus på næringsstoffer og organisk materiale samt tungmetallers betydning for økosystemet. Dertil har holdet lavet et laboratorieforsøg med hæmning af katalase grundet stigende kobberkoncentration.
Indhold
Kernestof:
havet og natursyn.pdf
Du skal sørge for at købe et tegnehæfte og have farveblyanter eller lignende med. Vi tegner fælles i 80 % af modulerne -og så er det godt at have det hele samlet et sted!
Økofagbegreber.docx
Havet omkring os 2024
Repeter eller definer følgende begreber for jer selv:
Biotop og fødenet
Biologiens ABc -Økologi og Økotoksikologi; sider: 11-16, 39-41, 46-47, 70-73, 131-135
Fotosyntese.arb.spørgsmål.docx
Undersøgelse af spalteåbninger og blomsterstængel.docx
Spalteåbninger i Skt Hans Urt
fotosyntese.2udg.danskenaturtyper.pdf
Arbejdsspørgsmål.BioABC.69-73.docx
Biologi fokus
Ilt og næringssalte i de indre danske farvande .docx
Danmarks areal
Havforsker frygter en frygtelig sommer for Danmarks havmiljø: ''Det kan ende med hjertestop''
I skal med lokalbanen 950R mod Gilleleje kl 11.15 fra Hillerød st
Ekskursion til Gilleleje strand.docx
Databehandling Gilleje.docx
Shannon Weaver Biodiversitet Gilleje
Shannon Weaver biodiversitetsindeks.docx
2hf/3gBi/2 og Gilleleje Strand -billeder
image.png
Øvelse om N-kredsløb.docx
nitrogen kredsløb.pdf
Nitrogen kredsløb
Katalase og kobbersulfat
Katalase og kobbersulfat. Øvelsesvejledning.docx
Skabelon til katalase.journal.docx
Husk at skrive resultater fra forsøget ind i vores skema!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den påvirkede hjerne
Med udgangspunkt lidt repetition af basal cellebiologi (pro- og eukaryote celletyper, cellemembranens struktur samt transportprocesser) har holdet taget hul på nervesystemets opbygning og nervecellens struktur. Der er arbejdet i dybden med aktionspotentialet og synapsetransmission.
Derefter har holdet haft om belønningssystemet og rusmidler med fokus på alkohols påvirkning af biologiske membraner.
Indhold
Kernestof:
Hvad kan jeg huske om.docx
Bidstrup et al (2007): Fysiologibogen -den levende krop (1 udg.); sider: 9-14, 16-25
Den påvirkede hjerne 2024
Dykkerrefleks.forsøg.docx
reflekser – Den Store Danske | Lex
https://youtu.be/9Pw84QrlQrU
Cellemembranen.pdf
Aktionspotentialet. forskellige opgaver.docx
Vi skal tegne BIGTIME idag -så medbring redskaber til det
Aktionspotentialet gennem axon
Lektie: Skriv i elevfeedback hvem du er makker med til næste uges par-arbejde.
Synapsetransmission .docx
synapsens nervesignal
Opgave om aktionspotentialet.docx
Action Potential in the Neuron
Opgave mens du venter.docx
rusmidlr.pdf
Afhængighedens gåde
Svar på dette efter eller under filmen.docx
rusmidlernes biologi.pdf
Absorbans og alkohol
Rusmidlernes biologi
alkohol og rødbeder-vejledning..docx
ABC for elever - Elektroniske hjælpemidler
Journal over alkoholforsøg.docx
Kreativ opgave om alkohols påvirkning på nervesystemet.docx
2h/3gBis plancher om alkohol
Fysiologibogen; sider: 25
Nerveledningshastighed.docx
Nerveledningshastighed
Titel
Idag er der ingen lektie. Vi skal hygge med lidt forsøg og trække på den viden i allerede har. Kom glad til modulet :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hormonernes forunderlige verden
Klassen har beskæftiget sig med hormonel regulering som overordnet tema i forløbet. Efter en introduktion til hormon-systemet, feedback-mekanismer samt typer af hormoner har klassen lært om:
-fordøjelsessystemets hormoner -særlig mavesækkens og bugspytskirtlens
-særligt fokus på insulin og glukagon
-særligt fokus GLUT2 og GLUT4 receptorer
-særligt fokus på motion og blodsukkeregulering
-Kønshormoner og hormoner relateret til forplantning og graviditet
-Særlig fokus på sædcelledannelse
-særlig fokus på menstruationscyklus
-særlig fokus på HCGs betydning for graviditeten.
Herunder har vi også arbejdet med seksuel selektion og selektionsmekanismer i forhold til partnervalg. Kønscelledannelsen og meiose hos mænd og kvinder er også gennemgået i dybden.
Klassen har i denne forbindelse testet graviditet og ægløsning, og er blevet introduceret til mekanismerne bag en graviditetstest.
Indhold
Kernestof:
Hormonernes forunderlige verden
Opgaver om hormoner.docx
Quiz og byt.hormoner.docx
biologibogen. om hormoner.pdf
OVersigt over hormoner
Opgave om hormonerne sekretin og kolecystokinin.docx
Opgave om hormonet Gastrin.docx
Bidstrup et al (2007): Fysiologibogen -den levende krop (1 udg.); sider: 130-141, 150-151, 158-159, 161-166
Den Søde smag.docx
Sødmesmagning i 2h/3gBi
Smagssansen.yubio.docx
Figurarbejde.hjerte.intro.docx
Fysiologibogen; sider: 47-51, 63-65, 69-72
Undersøgelse af blodtryk.docx
Puls og blodtryk i 2hf/3gBi2
Lungekapacitet i 2hf/3gBi2
Lungekapacitet.øvelse.docx
Arbejdsspørgsmål til insulin og blodsukker.docx
Sæt ordene ind der hvor de mangler.glukoseoptag.docx
Diabetes og Insulin. NovoNordisk.pdf
sådan fungerer din krop med diabetes.pdf
Arbejdsspørgsmål til diabetes.docx
Osmose
Blodsukkerregulering og diabetes
Fysisk arbejde og blodsukker.docx
Blodsukkerforsøg_2hf3gBi
Vejledning til screenpal_BP.docx
Blodsukkervideo aflevering.mundtlig.docx
Arbejdsspørgsmål i grupper til artiklen (1).docx
Seksuel selektion forklaret (1) (1).pdf
Hormoner og menstruationscyklus.3 opgaver.docx
Minifremlæggelser .docx
Graviditet og ægløsning.docx
Figur6.09.jpg
AGV_vUezpGviT3kCQbw092BcL8F5xQj-spWdQUOXbd0LVrzmGEXhDBpwWILes-6IQPMA2J_XOWux8_glVbpTD_e13Zncp6jJ0S47m6e0LXFsdJ25F9oPcoW-WOdrbwdK5Fb0wHpRJYjIGw=s2048
image.png
Her skal fremlægges. UDEN noter!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Evolution og genetik
Med udgangspunkt i DNAs opbygning har klassen arbejdet i dybden med proteinsyntesen i følgende trin: replikation, transkription, translation. Klassen er introduceret til celledelinger og har været igennem alle faserne i en celles cyklus med fokus på mitosen.
Efter introduktionen til celledelinger og kromosomer er vi gået videre til mutationer centrereret omkring aminosyrer og proteinstruktur samt klassisk 1 gens-nedarvning og stamtavler. Evolution bliver inddraget som perspektiv på ABO-systemet, men også i forbindelse med mutationers betydning.
Indhold
Kernestof:
Titel
Ekstra-læsning om PTC for de nørdede :)
PTC og genetik i 2hf3gBi
Journalskabelon til PTC_forsøg.docx
Medbring genetikbogen -se billede nedenfor. Hvis du IKKE har fået den -så er det lektie at gå i bogkælderen og skaffe den!
image.png
Genetik og arv
Opsamling på celledelinger.docx
Lone Als Egebo: Genetikbogen; sider: 15-18, 27-30, 32-34, 38-39, 41-44, 46-54
MEDBRING
Fokuspunkter til forståelse af DNAs opbygning.docx
DNA og kromosom opbygning
Isolering_DNA.docx
VUC Bliv Klog - Isolering af DNA fra mundhule celler
Kønsbundet nedarvning. Farveblindhed eksempel
Nedarvning øjenfarve. Autosomal eksempel
Stamtavler.docx
Fra gen til protein.docx
From DNA to protein - 3D
Skriv i elevfeedback hvem du er sammen med til animations-speak.
Genetiske termer.mutationer.docx
Arbejdsark om mutationer.docx
Mutationer forklaret
Vi skal høre jeres mutationsopgaver fra sidst
Tre mutationer, der ændrede mennesket
Rollelæsning af den genetiske arv.docx
mennesket -den genetiske arv. seglcellea.pdf
Blodtypebestemmelse.vejledning .docx
Blodtype ABO forklaret
dengenetiskearv.evolution.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mikrobiologi -de gode, de onde og de grusomme
Med udgangspunkt i proteinstruktur og enzymer har klassen undersøgt gærcelle-aktivitet ved forskellige temperaturer. Holdet har derefter først arbejdet teoretisk med forskellige mikroorganismer, og endelig lavet egne undersøgelser om bakterievækst under forskellige forhold. Resistens og resistensmekanismer er gennemgået -samt et teoretisk modul om coronavirus.
Afslutningsvist har holdet arbejdet med endosymbiontteorien og hvordan det hele (måske) startede
Indhold
Kernestof:
Enzym-arbejdsark.docx
På enzymjagt i Ikka-søjlerne.pdf
Enzymer fra Biologi c b.pdf
De gode, de onde og de grusomme
Journalskabelon.gærceller.docx
Opgave om gærcellernes processer-.docx
Gærcelle-aktivitet
Gærcellers aktivitet.docx
Tegn en celle.docx
Mikroskopi af celler.docx
Eukaryoter og prokaryoter.pdf
Gruppearbejde om mikroorganismer
Mikroorganismerne omkring os.Rapportskabelon.docx
Farmaci - mikrobiologi 2006 Uddrag.pdf
Afsnit
Skriv i elevfeedback hvem du vil lave sidste aflevering sammen med. I skal så også lave bakterieforsøg sammen. Det er som udgangspunkt i par (men der er plads til en hurtigt 3-mandsgruppe).
Hver tredje dansker har resistente bakterier i tarmen.docx
Spørgsmål om resistens og genetisk variation.docx
Formering hos bakterier.Biologi i Fokus.pdf
Antibiotika og resistens.pdf
Husk nu at aflæse jeres plader grundigt. Se på forskelle i form, farve og størrelse. Det skal indgå i jeres beskrivelse.
Opgave_Planche_Coronavirus.docx
Case - COVID-19
Endosymbiont-teorien forklaret
Bif s. 113-114 Endosymbiontteorien.pdf
Mundtlig lyntest
Eksamen biologi B.2r.4elever.docx
Vi kigger på eksamensspørgsmål
Eksamensråd til Biologi B.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479670052", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479670052", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479670052" }