Holdet 2024 Bi/Bi/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Birgitte Haugan Ullerup
Hold 2024 Bi/Bi/2 (2h3g Bi/2, 2h3g Bi/2x)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Havet som økosystem
Titel 2 Den påvirkede hjerne
Titel 3 Hormonernes forunderlige verden
Titel 4 Evolution og genetik
Titel 5 Mikrobiologi -de gode, de onde og de grusomme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Havet som økosystem

Holdet har arbejdet med havet, som økosystem herunder græsnings- og nedbryderfødekæden , samt N-; P- og C-kredsløbet. Fotosyntesen er blevet gennemgået med inddragelse af spalteåbnings undersøgelse. Forløbet indeholdt en dagsekskursion til Gilleleje strand, med undersøgelse af de abiotiske og biotiske faktorer  og dyrs tilpasninger til forskellige havbundstyper. Holdet har i grupper udarbejdede en rapport på baggrund af resultaterne fra denne dag herunder beregning af biodiversitetsindeks. Samtidig har holdet  arbejdet med miljøforurening af havet med fokus på næringsstoffer og organisk materiale samt tungmetallers betydning for økosystemet. Dertil har holdet lavet et laboratorieforsøg med hæmning af katalase grundet stigende kobberkoncentration.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den påvirkede hjerne

Med udgangspunkt lidt repetition af basal cellebiologi (pro- og eukaryote celletyper, cellemembranens struktur samt transportprocesser) har holdet taget hul på nervesystemets opbygning og nervecellens struktur. Der er arbejdet i dybden med aktionspotentialet og synapsetransmission.
Derefter har holdet haft om belønningssystemet og rusmidler med fokus på alkohols påvirkning af biologiske membraner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hormonernes forunderlige verden

Klassen har beskæftiget sig med hormonel regulering som overordnet tema i forløbet. Efter en introduktion til hormon-systemet, feedback-mekanismer samt typer af hormoner har klassen lært om:
-fordøjelsessystemets hormoner -særlig mavesækkens og bugspytskirtlens
    -særligt fokus på insulin og glukagon
    -særligt fokus GLUT2 og GLUT4 receptorer
    -særligt fokus på motion og blodsukkeregulering
-Kønshormoner og hormoner relateret til forplantning og graviditet
    -Særlig fokus på sædcelledannelse
     -særlig fokus på menstruationscyklus
     -særlig fokus på HCGs betydning for graviditeten.

Herunder har vi også arbejdet med seksuel selektion og selektionsmekanismer i forhold til partnervalg. Kønscelledannelsen og meiose hos mænd og kvinder er også gennemgået i dybden.

Klassen har i denne forbindelse testet graviditet og ægløsning, og er blevet introduceret til mekanismerne bag en graviditetstest.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Evolution og genetik

Med udgangspunkt i DNAs opbygning har klassen arbejdet i dybden med proteinsyntesen i følgende trin: replikation, transkription, translation. Klassen er introduceret til celledelinger og har været igennem alle faserne i en celles cyklus med fokus på mitosen.
Efter introduktionen til celledelinger og kromosomer er vi gået videre til mutationer centrereret omkring aminosyrer og proteinstruktur samt klassisk 1 gens-nedarvning og stamtavler. Evolution bliver inddraget som perspektiv på ABO-systemet, men også i forbindelse med mutationers betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mikrobiologi -de gode, de onde og de grusomme

Med udgangspunkt i proteinstruktur og enzymer har klassen undersøgt gærcelle-aktivitet ved forskellige temperaturer. Holdet har derefter først arbejdet teoretisk med forskellige mikroorganismer, og endelig lavet egne undersøgelser om bakterievækst under forskellige forhold. Resistens og resistensmekanismer er gennemgået -samt et teoretisk modul om coronavirus.
Afslutningsvist har holdet arbejdet med endosymbiontteorien og hvordan det hele (måske) startede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer