Holdet 2024 bi/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Michael Kock
Hold 2024 bi/j (2j bi, 2j bix)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økologi - søøkologi
Titel 2 Fysiologi - Sundhed, krop og træning
Titel 3 Celler - Mikroorganismer og bioteknologi
Titel 4 Genetik og evolution
Titel 5 Sexologi og forplantning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økologi - søøkologi

Økologiforløb hvor der primært er arbejdet med søøkologi.

Undervejs i forløbet er klassen blevet introduceret til fotosyntesen og respirationen som centrale biokemiske processer indenfor økologien.

Med udgangspunkt i "Biologi til tiden" er der blevet givet en generel introduktion til økosystemer, biotiske-/abiotiske faktorer samt fødekæder.
Ovenstående er efterfølgende anvendt med fokus på søøkologi.

I forbindelse med sø-temaet har der været et generelt fokus på problematikker relateret til iltoptag i vand. Herunder er der blevet introduceret til diffusion, og vi har kigget på konsekvenser af eutrofiering med hhv. plantenæringsstof og organisk stof.

Eksperimentelt arbejde:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Undersøgelse af Teglgårdssøens eutrofieringsgrad
Mikroskopi af planteceller
Illustration af springlag med frugtfarve

I "Biologi til tiden" har vi læst s. 117-129 + 132-140
Derudover har vi arbejdet med en pdf om osmose og benyttet links via WWF om kulstofkredsløbet og energistrømme.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese og respiration - journal 15-09-2024
Søundersøgelse - rapport 22-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fysiologi - Sundhed, krop og træning

Basal fysiologi

Flg områder er blevet introduceret:
Lunge, hjerte, kredsløb og ilttransport. Yderligere er der introduceret til energiomsætning (aerob og anaerob) med særligt fokus på musklerne.
Endvidere er der arbejdet med kost og sundhed - herunder fordøjelse, hvor også enzymer er blevet introduceret, samt regulering af blodsukkeret.

I forløbet har eleverne målt blodtryk, hæmatokrit samt undersøgt forskellige typer kosts effekt på blodsukkeret. Hertil har klassen lavet 2 pkt test på ergometercykel til estimering af kondital.

I "Biologi til tiden" har vi læst s. 19-50.
Hertil har vi suppleret med pdf´er om enzymer og insulin fra "Biologi c+b".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Celler - Mikroorganismer og bioteknologi

Forløb om celler, mikroorganismer og bioteknologi.

Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet om "Mikroorganismer og bioteknologi" fra "Biologi til tiden".

Klassen er blevet introduceret til forskellige celletyper (eu- og prokaryote celler) og har ligeledes arbejdet med transport hen over cellemembranen.
Vi har kigget på vækst af mikroorganismer og faktorer der påvirker væksten. Yderligere har vi set på, hvordan viden om mikroorganismers vækst udnyttes - både bioteknologisk og ifht konservering.

Der er blevet introduceret til DNA og proteinsyntese, og principperne bag gensplejsning er ligeledes blevet gennemgået.

Osmoseforsøg med kartofler.

I "Biologi til tiden" har vi læst s. 13-15 + 141-157 + 162
Hertil har vi suppleret med links fra biotech academy om pro- og præbiotika.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genetik og evolution

Der er i dette forløb arbejdet med klassisk genetik samt evolution.

I forlængelse af det seneste forløb om "Celler, mikroorganismer og bioteknologi", er der blevet arbejdet videre med DNA og gener.
Eleverne er blevet introduceret til kromosomer, og der er ligeledes blevet snakket om mutationer i relation til arvelige sygdomme.

Klassen er blevet introduceret til og har arbejdet med klassiske grundbegreber og krydsningsskemaer. Ligeledes har vi sammen kigget på stamtavler med nedarvningsmønstre for arvelige sygdomme.

Klassen har udført "Perleforsøg" for at illustrere naturlig selektion.

I bogen "Biologi til tiden" har vi læst s. 101-115. Hertil har vi benyttet biotech academys hjemmeside til at læse om gelelektroforese, og vi har benyttet to pdf´er om evolution - den ene fra "Biologi i udvikling" og den anden fra "Biologi c+b".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sexologi og forplantning

I dette forløb er klassen blevet introduceret flg elementer:
Mitose
Meiose
Kønsceller
Sexstrategier
Sexsignaler
Prævention
Menstruationscyklus
Hormonel feedback
Hormonforstyrrende stoffer

I "Biologi til tiden" har vi læst flg sider: s. 63-70 + 74 + 76-80 + 85 & 89.
Hertil har vi set Undervisningslokalets film om "menstruationscyklus, p-piller og graviditetstest", "mitose" samt "meiose og Downs".

Hertil har frivillige elever fået foretaget ægløsningstests.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer