Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Christensen
|
Hold
|
2024 bi/3x (3x bi, 3x bix)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan får vi en sund og klimavenlig kost?
KERNESTOF FRA BEKENDTGØRELSE:
Cellebiologi: opbygning af eukaryote celler og membranprocesser.
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
Enzymer: overordnet opbygning og funktion.
EMNER:
Den eukaryote celles og prokaryote celles opbygning.
Transport over cellemembranen herunder osmose.
Opbygning & funktion af proteiner, kulhydrater & fedt.
Fordøjelsessystemets opbygning & funktion.
ØVELSER:
Osmose i vandpest.
Gær & Balloner
MATERIALE:
Bøger:
Liv
Probiotika:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/probiotika/
Præbiotika:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/praebiotika/
Derudover: Diverse youtube-videoer og podcast.
SUPPLERENDE STOF FRA BEKENDTGØRELSEN:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Have reflekteret over og googlet, hvorfor biologi er et vigtigt fag....?
-
Samme lektie som sidst dvs. have reflekteret over og evt googlet, hvorfor biologi er et vigtigt fag...?
-
Nu skriver jeg det som lektie denne gang, men I skal altid huske jeres bog:)
-
Liv; sider: 51, 57-58, 72-74, 121-123, 126-129, 136-137, 174-175
-
Enzymer.pdf
-
Præbiotika
-
Probiotika
-
Makronæringsstoffer.docx
-
Proteiner.pdf
-
Probiotika_arbejdsspørgsmål.docx
-
Fordøjelsessystemet.docx
-
Arbejdsark-g-celler-og-transportformer_3x.doc
-
Titel
-
Fordøjelsessystemet_3x.pptx
-
Prøve_3x.docx
-
Opgaver_energistrømme.docx
-
21_oktoner_arbejdsark_3x.docx
-
Energistrømme
-
29_oktober_arbejd_selv.docx
-
Kan man være overvægtig og sund?
-
Når sundhed bliver sygelig: 'Jeg ville se ud som de flotte piger på Instagram'
-
sundhedsfremme – Lex
-
Amalie har tvangsoverspist, siden hun var seks: 'Alt føltes lidt håbløst'
-
Klimavenlig_sund_aftensmad_aflevering.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forplantning & prævention
KERNESTOF FRA BEKENDTGØRELSE:
hormonel regulering og
forplantning
EMNER:
Mandens kønsorganer
Sædcelledannelse
Kvindens kønsorganiser
Kvindens cyklus
Vækstkurven
ØVELSER:
Graviditetstest
Ægløsningstest
MATERIALE:
Liv s. 170-183
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-farligt-er-det-egentlig-at-bruge-steroider/
Prævention.pdf (pdf om prævention - ligger på modul 7/5)
Sexsygdomme (ligger på modul d. 20/12)
Se, hvad der ligger på modulerne.
Begreber I skal kunne (OBS der kan også være flere. Kig på modulerne og i pensum)
Negativ feedback
Positiv feedback
LH
FSH
Hypothalamus
Hypofysen
GnRH
Leydigceller
Sertoliceller
Æggestokker
Æggeleder
Livmoder
Livmoderslimhinden
HCG
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik & Evolution
KERNESTOF FRA BEKENDTGØRELSE:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
EMNER:
DNA's opbygning & funktion.
Nedarvningsprincipper.
Proteinsyntesen.
Evolution.
ØVELSER:
Ekstraktion af DNA.
Blodtypebestemmelse.
Perleselektionsforsøg
MATERIALE:
Se, hvad der ligger på modulerne.
SUPPLERENDE STOF FRA BEKENDTGØRELSEN:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Søen som økosystem
KERNESTOF FRA BEKENDTGØRELSE:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme,
EMNER:
Søen som økosystem
Eutrofering
ØVELSER:
Undersøgelse af søen
MATERIALE:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479813865",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479813865",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479813865"
}