Holdet 2024 de/3g/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Jesper Bek
Hold 2024 de/3g/1 (3g de/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikationsdesign - grafisk design
Titel 2 Småhusarkitektur
Titel 3 Stedsspecifikke møbler
Titel 4 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikationsdesign - grafisk design

Kommunikationsdesign  - Grafisk design

Det relativt korte forløb i grafisk design skal sætte kursisterne i stand til at
- forstå og bruge nogle udvalgte, centrale faglige begreber
- kende til en række produkttyper, hvor det grafiske design spiller en væsentlig rolle
- kunne bruge en viden om de grafiske virkemidler i eget arbejde med praktiske opgaver
- kunne styre simple designprocesser
- kunne analysere et grafisk design med henblik på at vurdere brugen af grafiske virkemidler i forhold til kommunikationsbehov og målgruppe.
En del af arbejdet vil foregå på computer (Publisher, digital billedbehandling mm); men det er ikke et mål at øve brugen af grafiske programmer.

Litteratur: Jesper Bek, Design og arkitektur, grundbog til c-niveau, L&R 2017, side 10-27, 147-149.

Praktiske øvelser:
a) øvelse med skrift og billede (kompositionsøvelse, ½ modul)
b) Logo (½ modul)
c) farvesætning (½ modul)
d) Praktisk miniprojekt med XXXX som tema (3-4 moduler) med afsluttende refleksionsskrivning

Skriftlig analyse af selvvalgt grafisk produkt .

i alt 19 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Småhusarkitektur


Arkitekturforløb med fokus på sommerhuse, kolonihavehuse og tiny houses
Formålet er at eleverne
- opnår færdighed i at analysere arkitektur
- får en arkitekturhistorisk viden, herunder en viden om romantikke,modernismen og tendenserne efter modernismen
- gennemfører (og dokumenterer) en designproces, der sigter på et systematisk og kreativt praktisk arbejde med aspekter af bolig-arkitektur. Eleverne vælger selv at fokusere undersøgelsen på en af de tre småhustyper.

Litteratur: Jesper Bek, Design og arkitektur, side 46-61, 97-115, 119-121
https://www.bolius.dk/kolonihaver-16923
https://designerstuen.dk/tiny-house
Faktalink om romantikken (uddrag).

Korte praktiske øvelser med tegning af grundplan, facade, tværsnit, perspektiv samt modelbyggeri. Længere selvstændigt projekt over fem moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Stedsspecifikke møbler

Forløbets formål er at give eleverne:
- baggrund for at arbejde kreativt med møbeldesign
- analytisk kompetence ift møbeldesign
-en begrebslig forankring ift stedsspecifikt design, der kan være mimetisk, komplementær og symbolsk
- både i det praktiske og det teoretisk-analytiske arbejde lægges der  særlig vægt på designhistorie, bæredygtighed og ergonomi
-i forbindelse med den praktiske projektopgave lægges der vægt på, at det valgte sted analyseres og karakteriseres på en måde, der kan bruges som afsæt for arbejdet med det stedsspecifikke møbel.


Litteratur:
Bek, Design og Arkitektur, side 28-29, 33-39, 72-78, 102-131 (uddrag), 150-152
Snedkernes Efterårsudstilling 2023:
https://www.se-design.dk/udstilling/2023-snedkernes-efterarsudstilling/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer