Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Jesper Bek
|
Hold
|
2024 de/3g/2 (3g de/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikations/grafisk design
Kommunikationsdesign - Grafisk design
Det relativt korte forløb i grafisk design skal sætte kursisterne i stand til at
- forstå og bruge nogle udvalgte, centrale faglige begreber
- kende til en række produkttyper, hvor det grafiske design spiller en væsentlig rolle
- kunne bruge en viden om de grafiske virkemidler i eget arbejde med praktiske opgaver
- kunne styre simple designprocesser
- kunne analysere et grafisk design med henblik på at vurdere brugen af grafiske virkemidler i forhold til kommunikationsbehov og målgruppe.
En del af arbejdet vil foregå på computer (Publisher, digital billedbehandling mm); men det er ikke et mål at øve brugen af grafiske programmer.
Litteratur: Jesper Bek, Design og arkitektur, grundbog til c-niveau, L&R 2017, side 10-27, 147-149.
Praktiske øvelser:
a) øvelse med skrift og billede (kompositionsøvelse, ½ modul)
b) Logo (½ modul)
c) farvesætning (½ modul)
d) Praktisk miniprojekt med XXXX som tema (3-4 moduler) med afsluttende refleksionsskrivning
Skriftlig analyse af selvvalgt grafisk produkt .
i alt 19 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Småhusarkitektur
Arkitekturforløb med fokus på sommerhuse, kolonihavehuse og tiny houses
Formålet er at eleverne
- opnår færdighed i at analysere arkitektur
- får en arkitekturhistorisk viden, herunder en viden om romantikke,modernismen og tendenserne efter modernismen
- gennemfører (og dokumenterer) en designproces, der sigter på et systematisk og kreativt praktisk arbejde med aspekter af bolig-arkitektur. Eleverne vælger selv at fokusere undersøgelsen på en af de tre småhustyper.
Litteratur: Jesper Bek, Design og arkitektur, side 46-61, 97-115, 119-121
https://www.bolius.dk/kolonihaver-16923
https://designerstuen.dk/tiny-house
Faktalink om romantikken (uddrag).
Korte praktiske øvelser med tegning af grundplan, facade, tværsnit, perspektiv samt modelbyggeri. Længere selvstændigt projekt over fem moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stedsspecifikke møbler
Forløbets formål er at give eleverne:
- baggrund for at arbejde kreativt med møbeldesign
- analytisk kompetence ift møbeldesign
-en begrebslig forankring ift stedsspecifikt design, der kan være mimetisk, komplementær og symbolsk
- både i det praktiske og det teoretisk-analytiske arbejde lægges der særlig vægt på designhistorie, bæredygtighed og ergonomi
-i forbindelse med den praktiske projektopgave lægges der vægt på, at det valgte sted analyseres og karakteriseres på en måde, der kan bruges som afsæt for arbejdet med det stedsspecifikke møbel.
Litteratur:
Bek, Design og Arkitektur, side 28-29, 33-39, 72-78, 102-131 (uddrag), 150-152
Snedkernes Efterårsudstilling 2023:
https://www.se-design.dk/udstilling/2023-snedkernes-efterarsudstilling/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Making of the Series 7™ | Fritz Hansen
-
Start på møbelforløbLEKTIE: Læs i designbogen side 28-29 Om produktdesign) samt side 33-39 om møbler. Medbring bogen til modulet!
-
2023 Snedkernes Efterårsudstilling
-
Lektie: Side 72-76 + side 150-52 (med fokus på møbler)
-
Bæredygtige møbler version 3.pptx
-
Begrebet stedsspecifik.docx
-
Jakkens Hvile
-
Jakkens Hvile.pptx
-
Vi finder møbelsteder i byen. Hvis vejret er helt umuligt, finder vi på noget andet - så uanset vejr og vind, så mødes vi i K2. Lektie: Læs den vedhæftede analysemodel til STEDET. Medbring designbogen!3x-elever på ekskursion
-
Analyse af STEDET.docx
-
Du skal inden modulet have valgt, hvilket sted, du vil arbejde med. Du skal have fotograferet og iagttaget stedet, så du kan skrive en analyse (læs den vedhæftede analysemodel).
-
Designbrief - Stedsspecifikt møbel.docx
-
retteblad stedsspecifikt møbel.docx
-
steder.pptx
-
Lektie: Læs alt det fra side 102-131 i designbogen, der handler om møbler. Skriv stikord ind i den vedhæftede pptx 'Møblernes stilhistorie'
-
Møblernes stilhistorie version 1.pptx
-
Møblernes stilhistorie version 2.pptx
-
DRTV - Danmarks næste klassiker
-
Eksamensvejledning design c.doc
-
Eksamensemneaftaler version 1, de2.docx
-
Arbejdet med de individuelle eksamensemne-aftaler fortsætter.Lektie: Overvej dit eksamensemne - og læg en plan for dit arbejde med eksamenspræsentationen. Hvis du ikke allerede har læst eksamensvejledningen, så er det en vigtig del af arbejdet!
-
Eksamensemneaftaler version 1, de2 .docx
-
Eksamensvejledning design c, version 2.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479854212",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479854212",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479854212"
}