Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Louise Kengen
|
Hold
|
2024 dr/2g3g (2g3g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTROFORLØB: SKUESPILLERENS VÆRKTØJSKASSE
Forløbet strækker sig over ca 12 moduler.
Udover at introducere forskellige tilgange til arbejdet som skuespiller er forløbet tilrettelagt således at eleverne stifter bekendtskab med teater-sproget, så vi får et fælles begrebsapparat. Forløbet indledes med fokus på forskellen mellem ‘typen’ og ‘karakteren’.
Efter 3 modulers intro dykker vi ned i 3 forskellige tilgange til selve skuespillerens arbejde.
Første del koncentrerer sig om Stanislavskijs system - og inddrager begreber som: Det magiske hvis, stemningserindring, fysiske handlinger, de givne omstændigheder og motivation.
Anden del centrerer sig om Brechts og verfremdungsteknikkerne til at skabe distance til sin rolle.
Tredje og sidste del har fokus på Lecoq, hvor vi primært arbejder med skub-og-træk og mimage - med blik for det fysiske i arbejdet med ens rolle.
Forløbet slutter med en lille visning, hvor samme tekst opsættes ud fra de 3 præsenterede tilgange.
Tekster/materiale brugt i forløbet:
- Artikel: “Fordomme er et godt sted at starte”, Berlingske 2014 (interview med skuespiller Carsten Bjørnholt)
- Om Stanislavskijs system: uddrag om "Stanislavskij" i Kommas Teaterbog s. 82-90
- Om perioden slut 1800’tallet: Video af Rather Homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Om Brecht: Teori sammensat af kapitlet om Episk Teater fra bogen “Klar Scene” s. 124-126 og om spillestil fra bogen “Dramatik en grundbog” s. 74-78 samt 76
- Om Lecoq: Tekstuddrag fra bogen "Skuespilleren på arbejde" s. 213-221
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Info om Dramatik C 2024.docx
-
Kære dramahold
-
Rolleopbygning.docx
-
Læs artiklen, hvor Carsten Bjørnlund fortæller om at skabe en rolle.
-
Fordomme er et godt sted at starte.docx
-
Kommas Teaterbog (Stanislavskij).pdf
-
Læsespørgsmål til Stanislavskij. Lektie.docx
-
Roller (1).zip
-
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
-
Øv dig på at bevæge dig og tale som den rolle, I skabte sammen i tirsdags.
-
Læs om den russiske teatermand Stanislavskij og hans system til skuespilteknik og udfyld læsespørgsmål, imens I læser.
-
Vinter_Jon Fosse.pdf
-
Læs om blikretninger til i dag:
-
TRONFØLGER | Mungo Park
-
Forestillingsanalyse_Tronfølger 2024.docx
-
1. Øv jer godt på den sekvens / de sekvenser, som I har valgt ud. Husk, at de skal have en tydelig "opgaveformulering", som er en sætning med et aktivt verbum
-
Læs om Brecht og det episke teater. Imens du læser, skal du udfylde venstre spalte i docx'et med læsespørgsmål.
-
Brecht og det episke teaters dramaturgi.pdf
-
Læsespørgsmål til Brecht.docx
-
Episk_ den demonstrerende teknik_Opbyg en rolle.docx
-
2g3g_Episk teater_Visning_Opgave.docx
-
Skriv øvelser fra tirsdagsmodulet ind i arket med læsespørgsmål til Brecht (du brugte det i går i modulet). Hvilke øvelser lavede vi? Hvad var hensigten?
-
Lecoq - teori_tilpasset_m forklaringer.pdf
-
Læsespørgsmål til Lecoq.docx
-
- Øv jeres replikker og eventuelle aftalte gestus (bevægelser) grundigt til i dag. I skal kunne spille scenen igennem uden manus. I får 20-30 min til at øve/forberede jer inden.
-
Forræderiet_Brecht.pdf
-
Brecht-Kisten.pdf
-
Læs om den franske teatermand (og oprindeligt fysioterapeut) Jacques Lecoq og hans tilgang til brug af krop og bevægelse. Imens du læser, skal du udfylde venstre spalte i skemaet med læsespørgsmål.
-
Fik du ikke læst om Lecoq og hans tilgang til teater, så har du chancen igen. Læs pdf'en og udfyld venstre spalte i dokumentet med læsespørgsmål (docx)
-
1. Hvad sker der, når to materialers bevægelseskvaliteter mødes? Tænk over, hvilket stykke musik I evt. kan bruge i jeres lille visning.
-
En stol for lidt_novelle af Helle Helle.docx
-
Iscenesættelse_sidste modul_grundforløb.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
NATURALISMEN
Vi beskæftiger os med naturalismens kunstneriske virkemidler. Hvordan gør den naturalistiske periode sig gældende på teatret og i de dramatiske tekster? Hvilke temaer behandles og hvilke krav stiller perioden til scenografi og spillestil? Vi skal med andre ord vide noget om tiden (ca 1870-90) og kende til nogle af de personer, der havde afgørende indflydelse på teateret.
Praktisk arbejder vi bl.a videre med den russiske teatermand Stanislavskijs skuespilteknik. Vi ser et filmklip af naturalistiske produktioner og arbejder praktisk med udvalgte scener af dramaer, der kan spilles naturalistisk. Særligt fokus vil være på tematik i Henrik Ibsens "et Dukkehjem" fra 1879
Tekster og baggrundsstof:
- Det moderne gennembrud (video)
https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Jens Arentzen: Skuespillernes værktøjer, afsnittet om Blikkets 3 rum
- Henrik Flygare m.fl: Klar Scene, s. 103-112
- Artiklen : Klassikeren "Et Dukkehjem" - er historien stadig relevant i dag?
Artikel fra Agenda - De studerendes blad på Aalborg universitet:
https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/
- Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog: Om forestillingen og mødet med publikum. Siderne 47-60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
COMMEDIA DELL' ARTE
I forløbet om Commedia dell' Arte kigger vi ind i den italienske komediekunst, som har sit udspring i Italien i den første halvdel af 1500-tallet under den historiske periode, der kaldes renæssancen.
I skal vide noget om:
- Baggrunden for tilblivelsen af genren
- Samfundet i den historiske periode og dens betydning for teater efterfølgende.
- Figurgalleriet
- Hierarkiet
- Fagbegreber, der knytter sig specifikt til teaterformen
På gulvet skal I:
- Arbejde med kroppen gestisk, mimisk, med stemme, og i lidt mindre grad med tekst.
- Skabe små scenarier delvist ud fra improvisation
Til sidst i forløbet vise for hinanden
Forløbets Materialer:
- Klar scene s. 42-45 (pdf-fil) om traditionen og udviklinhen af Commedia dell'arte:
- Powerpoint med CMA-Figurer i udvalg
- Dramatik - en grundbog s. 11-22 (pdf-fil) om skuespillerens virkemidler
VIDEOER:
National theatre: Om commedia dell' arte:
The world of commedia (intro til hierarki, figurer og masker):
https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY&t=3s
Character shape:
https://www.youtube.com/watch?v=JJEwuurzDe4
Historical overview:
https://www.youtube.com/watch?v=mqlfTG40RUI
- Om komik: 90 års fødselsdagen:
https://www.youtube.com/watch?v=jOHurRzt8Xk&t=7s
Moderne Brug af lazzi og Commedia dell'arte figurer/typer:
- Episodelazzo
Eksempel m James Corden som tjeneren Truffaldino (en Harlekinfigur), der taler og slås med sig selv (starttid 0:38):
https://www.bing.com/videos/search?q=utube+video+James+Corden+fight+with+himself&docid=608005818527205157&mid=034A3AFF86BC9141CD4F034A3AFF86BC9141CD4F&view=detail&FORM=VIRE
- Pantomimelazzo
Sovemaskinen og tennisspil m et kys (de første 2 min, så kommer Pantalone og Dottore ind): https://www.youtube.com/watch?v=0Ak5yjC07Rs&t=95s
- Ordlazzo
Joey prøver at lære fransk:
https://www.youtube.com/watch?v=DqwzvtjeYBQ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMENSPROJEKT OG REPETITION
I dette afsluttende forløb skal I skabe en forestilling, som I skal vise/bruge til en evt eksamen. I har stor frihed, hvad angår manuskriptet og realiseringen. I må bruge færdigt materiale, omdigte, skære ned, digte til eller skrive manus selv. I må remediere fra andre medier, bruge karakterer fra kendte værker eller handlingsskeletter fra skrevne værker og selv finde på/udvikle karakterer.
Det er vigtigt, at I laver aftaler og sætter delmål og deadlines, så I kommer i mål og bruger tiden målrettet og godt. LK lægger aktiviteter og møder ind i forløbet, vejleder og kommer med indspark, når I ønsker eller mangler det. I må altid spørge og ringe, når I har spørgsmål.
I begyndelsen af maj måned (d. 5.5) har vi visninger for hinanden og publikum. Dette foregår normalt som en dramaaften, hvor vi inviterer publikum (feks. kammerater/familie og venner). Efter jeres visning af det færdige produkt, laver I en analyse af jeres egen forestilling samt præsentation/rapport over jeres projekt, som afleveres. Rapporten skal indeholde præsentation af jeres valg og hensigter med projektet, anvendelse af teori til perspektivering og begrundelse af dramaturgiske valg (bearbejdelse af manus, arbejde med skuespilteknik og scenografi)
Jeres vigtige arbejds- og styringsredskab er eksamenslogbogen, hvor I efter hvert modul skriver, hvad I har nået, overvejet, reflekteret over, diskuteret og aftalt at gøre hver især til næste gang.
VIGTIGT: I skal være indstillet på at bruge noget tid på dette projekt udenfor modulerne. Der kommer til at være lektier og hjemmearbejde, og I skal til dels selv aftale disse. LK hjælper og støtter gerne og løbende med en arbejdsplan/struktur.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Læs info fra teatret om retningslinjer og handlingen i forestillingen musicalen "The Last Ship"
-
Info om forestilling og retningslinjer fra teatret.docx
-
2. Læs dokument med moduloversigt, info om eksamensprojekt samt grupper.
-
Eksamensprojekt i drama Info 2025_2g3g.docx
-
Kontrakt.eksamensprojekt.dramatik.docx
-
Forestillingsanalyse. The Last Ship. d 26.feb. 2025.docx
-
The Last Ship. Mere info, trailer mm
-
"The Last Ship"
-
Koncertlancering. The Last Ship. Sting
-
Presseomtale. The Last Ship
-
I modulet:
-
Forestillingsanalyse. The Last Ship. d 26.feb. 2025 (1).docx
-
ANMELDELSE: The Last Ship, Østre Gasværk Teater - Teateranmeldelser på mortenhede.dk
-
★★★☆☆☆ The Last Ship - heller ikke Østre Gasværk kan redde klodset Sting-musical - Iscene
-
Devising_en metode til skabelse af egen forestilling.docx
-
Teater i det ny årtusinde_om devised teater.pdf
-
INSPIRATION TIL EKSAMENSPROJEKT -
-
Hver gruppe skal oprette et worddokument eller et google-doc, hvor I skriver logbog. Jeg ved godt, at flere af grupperne allerede har et, som i skriver i.
-
EKSAMENSGRUPPE-LOGBOG-SKABELON til dramatikforløb.docx
-
Skriv i logbogen, hvad I har af aftaler angående i dag. Hvad skal der arbejdes videre med i dagens modul?
-
Opdater logbogen, så I ved, hvad I kan tage fat på i dag.
-
Grupper og eksamensprojekter
-
Aftal med hinanden, hvad I vil vise for andre grupper på holdet i dag. Efter 20-30 minutters forberedelse, mødes I og viser for hinanden.
-
Aflevering af færdigt manus
-
I dagens modul:
-
I MODULET:
-
Næstsidste modul før dramaaften:
-
Til i dag: Hav lys-manus med til supportgruppen. Husk: Keep it simple. Sig til (skriv her i lectio), hvis Louise skal printe for jer.
-
Kære dramahold :-)
-
Plan for dramaaften_2g3g_maj2025.docx
-
Dramarapporten skrives færdig og afleveres her i modulet, men læs den igennem inden, så I ved, hvad I skal forholde jer til. Det er selvfølgelig også tilladt at begynde at skrive noget før modulet i dag :-)
-
Analyse af eget dramaprojekt_2025_1dju.docx
-
Genlæs/tjek teorien fra forløbet:
-
I dag:
-
Quiz og byt_Naturalisme_episk_CDA_2g3g2025.docx
-
1. Se mine kommentarer i jeres dramarapport og find ud af, om I har spørgsmål
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479883979",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479883979",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479883979"
}