Holdet 2024 dr/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Louise Kengen
Hold 2024 dr/2g3g (2g3g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTROFORLØB: SKUESPILLERENS VÆRKTØJSKASSE
Titel 2 NATURALISMEN
Titel 3 COMMEDIA DELL' ARTE
Titel 4 EKSAMENSPROJEKT OG REPETITION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTROFORLØB: SKUESPILLERENS VÆRKTØJSKASSE

Forløbet strækker sig over ca 12 moduler.
Udover at introducere forskellige tilgange til arbejdet som skuespiller er forløbet tilrettelagt således at eleverne stifter bekendtskab med teater-sproget, så vi får et fælles begrebsapparat. Forløbet indledes med fokus på forskellen mellem ‘typen’ og ‘karakteren’.

Efter 3 modulers intro dykker vi ned i 3 forskellige tilgange til selve skuespillerens arbejde.

Første del koncentrerer sig om Stanislavskijs system - og inddrager begreber som: Det magiske hvis, stemningserindring, fysiske handlinger, de givne omstændigheder og motivation.
Anden del centrerer sig om Brechts og verfremdungsteknikkerne til at skabe distance til sin rolle.
Tredje og sidste del har fokus på Lecoq, hvor vi primært arbejder med skub-og-træk og mimage - med blik for det fysiske i arbejdet med ens rolle.  

Forløbet slutter med en lille visning, hvor samme tekst opsættes ud fra de 3 præsenterede tilgange.

Tekster/materiale brugt i forløbet:
- Artikel: “Fordomme er et godt sted at starte”, Berlingske 2014 (interview med skuespiller Carsten Bjørnholt)
- Om Stanislavskijs system: uddrag om "Stanislavskij" i Kommas Teaterbog s.  82-90
- Om perioden slut 1800’tallet: Video af Rather Homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Om Brecht: Teori sammensat af kapitlet om Episk Teater fra bogen “Klar Scene” s. 124-126 og om spillestil fra bogen “Dramatik en grundbog” s. 74-78 samt 76
- Om Lecoq: Tekstuddrag fra bogen "Skuespilleren på arbejde" s. 213-221

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 NATURALISMEN

Vi beskæftiger os med naturalismens kunstneriske virkemidler. Hvordan gør den naturalistiske periode sig gældende på teatret og i de dramatiske tekster? Hvilke temaer behandles og hvilke krav stiller perioden til scenografi og spillestil? Vi skal med andre ord vide noget om tiden (ca 1870-90) og kende til nogle af de personer, der havde afgørende indflydelse på teateret.
Praktisk arbejder vi bl.a videre med den russiske teatermand Stanislavskijs skuespilteknik. Vi ser et filmklip af naturalistiske produktioner og arbejder praktisk med udvalgte scener af dramaer, der kan spilles naturalistisk. Særligt fokus vil være på tematik i Henrik Ibsens "et Dukkehjem" fra 1879

Tekster og baggrundsstof:

- Det moderne gennembrud (video)
https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus

- Jens Arentzen: Skuespillernes værktøjer, afsnittet om Blikkets 3 rum

- Henrik Flygare m.fl: Klar Scene, s. 103-112

- Artiklen : Klassikeren "Et Dukkehjem" - er historien stadig relevant i dag?
Artikel fra Agenda - De studerendes blad på Aalborg universitet:

https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/

- Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog: Om forestillingen og mødet med publikum. Siderne 47-60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 COMMEDIA DELL' ARTE

I forløbet om Commedia dell' Arte kigger vi ind i den italienske komediekunst, som har sit udspring i Italien i den første halvdel af 1500-tallet under den historiske periode, der kaldes renæssancen.

I skal vide noget om:

- Baggrunden for tilblivelsen af genren
- Samfundet i den historiske periode og dens betydning for teater efterfølgende.
- Figurgalleriet
- Hierarkiet
- Fagbegreber, der knytter sig specifikt til teaterformen

På gulvet skal I:

- Arbejde med kroppen gestisk, mimisk, med stemme, og i lidt mindre grad med tekst.
- Skabe små scenarier delvist ud fra improvisation

Til sidst i forløbet vise for hinanden

Forløbets Materialer:

- Klar scene s. 42-45 (pdf-fil) om traditionen og udviklinhen af Commedia dell'arte:
- Powerpoint med CMA-Figurer i udvalg
- Dramatik - en grundbog s. 11-22 (pdf-fil) om skuespillerens virkemidler

VIDEOER:

National theatre: Om commedia dell' arte:

The world of commedia (intro til hierarki, figurer og masker):
https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY&t=3s

Character shape:
https://www.youtube.com/watch?v=JJEwuurzDe4

Historical overview:
https://www.youtube.com/watch?v=mqlfTG40RUI

- Om komik: 90 års fødselsdagen:
https://www.youtube.com/watch?v=jOHurRzt8Xk&t=7s


Moderne Brug af lazzi og Commedia dell'arte figurer/typer:


- Episodelazzo
Eksempel m James Corden som tjeneren Truffaldino (en Harlekinfigur), der taler og slås med sig selv (starttid 0:38):
https://www.bing.com/videos/search?q=utube+video+James+Corden+fight+with+himself&docid=608005818527205157&mid=034A3AFF86BC9141CD4F034A3AFF86BC9141CD4F&view=detail&FORM=VIRE

- Pantomimelazzo
Sovemaskinen og tennisspil m et kys (de første 2 min, så kommer Pantalone og Dottore ind): https://www.youtube.com/watch?v=0Ak5yjC07Rs&t=95s

- Ordlazzo
Joey prøver at lære fransk:
https://www.youtube.com/watch?v=DqwzvtjeYBQ



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMENSPROJEKT OG REPETITION

I dette afsluttende forløb skal I skabe en forestilling, som I skal vise/bruge til en evt eksamen. I har stor frihed, hvad angår manuskriptet og realiseringen. I må bruge færdigt materiale, omdigte, skære ned, digte til eller skrive manus selv. I må remediere fra andre medier, bruge karakterer fra kendte værker eller handlingsskeletter fra skrevne værker og selv finde på/udvikle karakterer.
Det er vigtigt, at I laver aftaler og sætter delmål og deadlines, så I kommer i mål og bruger tiden målrettet og godt. LK lægger aktiviteter og møder ind i forløbet, vejleder og kommer med indspark, når I ønsker eller mangler det. I må altid spørge og ringe, når I har spørgsmål.

I begyndelsen af maj måned (d. 5.5) har vi visninger for hinanden og publikum. Dette foregår normalt som en dramaaften, hvor vi inviterer publikum (feks. kammerater/familie og venner). Efter jeres visning af det færdige produkt, laver I en analyse af jeres egen forestilling samt præsentation/rapport over jeres projekt, som afleveres. Rapporten skal indeholde præsentation af jeres valg og hensigter med projektet, anvendelse af teori til perspektivering og begrundelse af dramaturgiske valg (bearbejdelse af manus, arbejde med skuespilteknik og scenografi)

Jeres vigtige arbejds- og styringsredskab er eksamenslogbogen, hvor I efter hvert modul skriver, hvad I har nået, overvejet, reflekteret over, diskuteret og aftalt at gøre hver især til næste gang.

VIGTIGT: I skal være indstillet på at bruge noget tid på dette projekt udenfor modulerne. Der kommer til at være lektier og hjemmearbejde, og I skal til dels selv aftale disse. LK hjælper og støtter gerne og løbende med en arbejdsplan/struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer