Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Markvard Knudsen
|
Hold
|
2024 eø/2h (2h eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
etablering af virksomheden
Forløbet introducerer til faget, og giver en forståelse for iværksætteri og opstart af virksomheder.
Vi arbejder med følgende modeller og begreber:
Iværksætteri, innovationsformer og typer, PLC kurven, virksomhedens ide, vision, mission ogs, Business model canvas, finansieringsmuligheder og de forskellige virksomhedsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Forløbet fokuserer på at forstå hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, når de skal lægge en strategi.
Vi arbejder med følgende teorier i forløbet:
Hvad er en strategi, hvordan karakteriseres markedet, SWOT, STEEPLE, konkurrenceformer, position på markedet, positioneringskortet, Five forces, Porters konkurrencestrategier, Blue Ocean, BCG, Ansoff og ekstern vækst samt CSR
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Fokus i forløbet er på hvem kunderne er i en virksomhed samt hvilken indflydelse forskellige kunder har for de valg man træffer når man arbejder med marketing mixet.
Vi arbejder med følgende modeller i forløbet:
Kundernes købsbeslutning og købsadfærd, købstyper, segmentering herunder, geografi, socioøkonomi, psykologiske, adfærd og Minerva. Branding og brandnavne, USP og ESP, de 7 p'er, herunder prisstrategier og hvordan man sætter den rigtige pris, distribution, promotion herunder ATL, BTL samt teknologi og promotion samt PLC kurven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisation, ledelse og motivation
Fokus er på at forstå forskellen i opbygningen af virksomheder, samt hvordan man leder og motiverer medarbejdere.
Vi arbejder med følgende i forløbet:
Hvad er en organisation, Mitzbergs fem dele i organisationen, mekanistiske og organiske strukturer, funktionel, divisions, geografisk og matrix-strukturen, valg af organisationsstruktur samt Greiner.
Ledelsesformer, Situationsbaseret ledelse team ledelse (Adizes), ydre og indre motivation, Maslow, Alderfer og Herzbergs to-faktor-teori,
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
regnskaber
Forløbet fokuserer på en simpel forståelse af regnskaber. Herunder resultatopgørelsen, balancen og en nøgletalsanalyse.
Vi arbejder med følgende teorier og modeller:
Virksomhedens årsrapport, resultatopgørelsen og balancen, regnskabsanalyse herunder nøgletalsanalyse af afkastningsgraden, egenkapitalens forrentning og overskudsgraden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projektopgave
Eleverne har skullet arbejde med den bærdygtige virksomhed, hvor der er lagt væk på, at virksomheden skal være økonomisk bæredygtig. De har selv måttet vælge virksomhed med udgangspunkt i virksomheder der ligger i Hillerød og omegn.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479912229",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479912229",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479912229"
}