Holdet 2024 eø/2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Jakob Markvard Knudsen
Hold 2024 eø/2h (2h eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 etablering af virksomheden
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Organisation, ledelse og motivation
Titel 5 regnskaber
Titel 6 Projektopgave

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 etablering af virksomheden

Forløbet introducerer til faget, og giver en forståelse for iværksætteri og opstart af virksomheder.
Vi arbejder med følgende modeller og begreber:
Iværksætteri, innovationsformer og typer, PLC kurven, virksomhedens ide, vision, mission ogs, Business model canvas, finansieringsmuligheder og de forskellige virksomhedsformer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

Forløbet fokuserer på at forstå hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, når de skal lægge en strategi.
Vi arbejder med følgende teorier i forløbet:
Hvad er en strategi, hvordan karakteriseres markedet, SWOT, STEEPLE, konkurrenceformer, position på markedet, positioneringskortet, Five forces, Porters konkurrencestrategier, Blue Ocean, BCG, Ansoff og ekstern vækst samt CSR

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marketing

Fokus i forløbet er på hvem kunderne er i en virksomhed samt hvilken indflydelse forskellige kunder har for de valg man træffer når man arbejder med marketing mixet.
Vi arbejder med følgende modeller i forløbet:
Kundernes købsbeslutning og købsadfærd, købstyper, segmentering herunder, geografi, socioøkonomi, psykologiske, adfærd og Minerva. Branding og brandnavne, USP og ESP, de 7 p'er, herunder prisstrategier og hvordan man sætter den rigtige pris, distribution, promotion herunder ATL, BTL  samt teknologi og promotion samt PLC kurven.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Organisation, ledelse og motivation

Fokus er på at forstå forskellen i opbygningen af virksomheder, samt hvordan man leder og motiverer medarbejdere.
Vi arbejder med følgende i forløbet:
Hvad er en organisation, Mitzbergs fem dele i organisationen, mekanistiske og organiske strukturer, funktionel, divisions, geografisk og matrix-strukturen, valg af organisationsstruktur samt Greiner.
Ledelsesformer, Situationsbaseret ledelse team ledelse (Adizes), ydre og indre motivation, Maslow, Alderfer og Herzbergs to-faktor-teori,

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 regnskaber

Forløbet fokuserer på en simpel forståelse af regnskaber. Herunder resultatopgørelsen, balancen og en nøgletalsanalyse.
Vi arbejder med følgende teorier og modeller:
Virksomhedens årsrapport, resultatopgørelsen og balancen, regnskabsanalyse herunder nøgletalsanalyse af afkastningsgraden, egenkapitalens forrentning og overskudsgraden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Projektopgave

Eleverne har skullet arbejde med den bærdygtige virksomhed, hvor der er lagt væk på, at virksomheden skal være økonomisk bæredygtig. De har selv måttet vælge virksomhed med udgangspunkt i virksomheder der ligger i Hillerød og omegn.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer