Holdet 2024 fi/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Nis Zander Holm
Hold 2024 fi/2g3g (2g3g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen
Titel 2 ETIK
Titel 3 Eksistentialisme
Titel 4 Erkendelsesteori (Epistemologi)
Titel 5 AI og bevidsthed (inkl logik og argumentation)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 ETIK

Forløbet søger at dække større skoler inden for Etik.
Der ses på filosoffernes menneskesyn som udgangspunkt for deres etiske grundlag.

Primær tekster i Moralen og dens begrundelse, af Bjarne Troelsen, Systime, 1995.
Aristoteles i Moralen og dens Begrundelse, s. 21-27
Bentham i samme, s. 39-44. (En indføring i principperne for moral og lovgivning)
Hobbes i samme, s. 30-32 (Af Leviathan)
Kant i samme, s. 45-53 (af Grundlæggelsen af moralens metafysik)
Løgstrup i samme s. 61-66 (af Norm og Spontanitet og af Etiske begreber og problemer)
Nietzsche i samme, s. 54-60 (af Afgudernes ragnarok, og af Moralens Genealogi)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksistentialisme

Forløb med fokus på eksistentialistiske spørgsmål til hvordan vi skal leve vores liv.

Teksterne findes i Astrid Holm - Fire menneskesyn, Systime, 1996.

Søren Kierkegaard (af Enten-eller)
Albert Camus (Sissyfos myten) (ss. 91-94)
Jean Paul Sartre (s. 81-84, 87-90) (af Væren og Intet)
(ss. 28-33) (af Eksistentialisme er Humanisme)

Artikler mm
Fuck Jeres Frelse
Suspekt "Proletar" musikvideo
Med venlig hilsen Albert Camus, Julie Hvidtfelt, Information, 1998 (Kilde: http://www.information.dk/18638)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Erkendelsesteori (Epistemologi)

I dette forløb er følgende filosoffers erkendelsesteoretiske standpunkt blevet gennemgået:
- Platon (hulelignelsen)
- Descartes og rationlismen
- Hume og empirismen
- Carnap og den logiske positivisme
- Popper og den kritiske rationalisme

Vi har set filmen The Matrix

Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og
videnskabsområder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 AI og bevidsthed (inkl logik og argumentation)

I dette forløb har vi gennemgået følgende filosoffers synspunkt omkring muligheden for at skabe kunstig intelligens/bevidsthed:
Teksterne er fra Kapitel 4 i bogen: Teknologi og filosofi 2- Teknologien og det moderne menneske, Af Mikkel Guldhammer Sparsø, Systime 2020.


- Descartes og dualismen
- D'Holbach og materialismen
- Turing og bahaviorismen
- Searle og dennes kritik af Turing
- Nagel og oplevelser som en forudsætning for at forstå bevidsthed.
- Dennet og dennes kritik af Searle

Vi har set filmen "Her", og efterfølgende har eleverne diskuteret muligheden for at skabe kunstig intelligens med udgangspunkt i filmen, og med inddragelse af de teorier/begreber vi har gennemgået i forløbet.

forlåbet har desuden gennemgået Logik og argumentationsteori.

Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier.
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af
menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi.
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner.
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer