Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Nis Zander Holm
|
Hold
|
2024 fi/2g3g (2g3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkommen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ETIK
Forløbet søger at dække større skoler inden for Etik.
Der ses på filosoffernes menneskesyn som udgangspunkt for deres etiske grundlag.
Primær tekster i Moralen og dens begrundelse, af Bjarne Troelsen, Systime, 1995.
Aristoteles i Moralen og dens Begrundelse, s. 21-27
Bentham i samme, s. 39-44. (En indføring i principperne for moral og lovgivning)
Hobbes i samme, s. 30-32 (Af Leviathan)
Kant i samme, s. 45-53 (af Grundlæggelsen af moralens metafysik)
Løgstrup i samme s. 61-66 (af Norm og Spontanitet og af Etiske begreber og problemer)
Nietzsche i samme, s. 54-60 (af Afgudernes ragnarok, og af Moralens Genealogi)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksistentialisme
Forløb med fokus på eksistentialistiske spørgsmål til hvordan vi skal leve vores liv.
Teksterne findes i Astrid Holm - Fire menneskesyn, Systime, 1996.
Søren Kierkegaard (af Enten-eller)
Albert Camus (Sissyfos myten) (ss. 91-94)
Jean Paul Sartre (s. 81-84, 87-90) (af Væren og Intet)
(ss. 28-33) (af Eksistentialisme er Humanisme)
Artikler mm
Fuck Jeres Frelse
Suspekt "Proletar" musikvideo
Med venlig hilsen Albert Camus, Julie Hvidtfelt, Information, 1998 (Kilde: http://www.information.dk/18638)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Erkendelsesteori (Epistemologi)
I dette forløb er følgende filosoffers erkendelsesteoretiske standpunkt blevet gennemgået:
- Platon (hulelignelsen)
- Descartes og rationlismen
- Hume og empirismen
- Carnap og den logiske positivisme
- Popper og den kritiske rationalisme
Vi har set filmen The Matrix
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og
videnskabsområder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
AI og bevidsthed (inkl logik og argumentation)
I dette forløb har vi gennemgået følgende filosoffers synspunkt omkring muligheden for at skabe kunstig intelligens/bevidsthed:
Teksterne er fra Kapitel 4 i bogen: Teknologi og filosofi 2- Teknologien og det moderne menneske, Af Mikkel Guldhammer Sparsø, Systime 2020.
- Descartes og dualismen
- D'Holbach og materialismen
- Turing og bahaviorismen
- Searle og dennes kritik af Turing
- Nagel og oplevelser som en forudsætning for at forstå bevidsthed.
- Dennet og dennes kritik af Searle
Vi har set filmen "Her", og efterfølgende har eleverne diskuteret muligheden for at skabe kunstig intelligens med udgangspunkt i filmen, og med inddragelse af de teorier/begreber vi har gennemgået i forløbet.
forlåbet har desuden gennemgået Logik og argumentationsteori.
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier.
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af
menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi.
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner.
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479917888",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479917888",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479917888"
}