Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Christensen
|
Hold
|
2024 Id/2h3g (2h3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Floorball
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, trækaflevering (5-10 meter afstand), modtagning (5-10 meters afstand) og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, kende til forskel på floorball og fodbold herunder ingen offside, kortere bane, spille bagom mål - og hvordan det ændrer spiller
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi & Anatomi
I dette forløb har vi haft fokus på:
Ilttransportkæden
Den aerobe respiration
Tilpasninger til aerob træning (både centrale og perifere)
Iltdeficit & iltgæld
Anaerob energiproduktion (kreatinfosfat og glykolyse)
Tilpasninger i nervesystemet til styrketræning
Tværbrocyklus
Hvilke mekanismer menes at forårsage hypertrofi
Indirekte måling af kondital (biptest)
Direkte måling af kondital på Life
Gennemgang af forskellige ledtyper og ægte led
Bevægelsesanalyse af squat (med fokus på hofteled og knæled)
Bevægelsesanalyse af lang singleserv (med fokus på skulderled og albueled)
Holdet var på ekskursion til Life d. 2 maj, hvor der blev udført forskellige tests herunder VO2max og wingate test.
Der blev diskuteret sundhed og sundhedsmodellen blev gennemgået.
https://undervisning.life.dk/hbl/side/10
Udover det materiale, der ligger under dette forløb, kan materiale til anatomi findes under vores repetitionsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jive
Faglige mål:
Kunne følge rytmen i et stykke musik
Kunne føre og blive ført i jive
Udføre korte og længere koreografier i jive
Fokus på at danse på fodballerne og være let hoppende
Variationer:
Ud & hjem
Change hands behind back
Kick ball change
Ud & hjem, men med chasse dansende ved siden af hinanden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Faglige mål for forløbet:
At eleverne opnår tekniske og taktiske færdigheder til at spille single på halvbane. Dvs. kan sætte spillet i gang med en serv og returnerer bolden med variation i korte og lange bolde og søge at sætte modstanderen under pres.
Tekniske delmål:
Udgangsgreb og baghåndsgreb, Lang singleserv med vægtoverførelse. Kort double baghåndsserv. Clear-bevægelse fra baglinje med fokus på siden til nettet og vægtoverførelse,
Der er også arbejdet med benarbejdet på den forreste del af banen samt netdrop.
Taktiske delmål
Kendskab og brug af spillecentrum samt stemskridt, brug af banens dybde evt. bredde, søge at afgøre duellen (nedadgående slag), viden om regler og pointsystemet i single og evt. doublespillet.
Teoretiske delmål:
Overordnet viden om anaerobe energiomsætning herunder ATP-spaltning, Kreatinphosphat-spaltning og glykolysen. Derudover kendskab til badmintonspillets kendetegnes ved korte duellængder og anaerobt eksplosivt arbejde under duellerne. Afprøvning af forskellige anaerobe benarbejdsøvelser inkl. Kendskab til, hvad plyometrisk træning er (men behøver ikke at vise øvelser, da vi ikke nåede dette i forløbet) og deraf også kende til koncentrisk- og excentrisk kontraktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Idrætshistorie
Idrætshistorie med fokus på sport og politik.
I dette forløb har vi fokus på følgende:
OL i Berlin i 1936, og hvordan sporten blev anvendt som propaganda.
OL under den kolde krig atletaktivisme og stormagtspolitik, ping pong diplomati som eksempel på blød magt.
OL i Beijing med fokus på åbningsceremoni, og hvordan denne bruges til at udøve blød magt.
OL i Sotji med fokus på åbningsceremoni, og hvordan denne bruges til at udøve blød magt - og hvordan der blev anvendt modpolitik under de paraolympiske lege under annektering af Krim.
VM i Qatar
Faglige mål i fokus:
Værtsnationers politikmonopol
Overpolitisering
Modpolitik
Blød magt
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvornaar-skal-et-landshold-handle-politisk/
Podcast OL i Berlin
https://www.mediano.nu/oversigt/2020/5/25/mediano-sport-perspektiv-ol-i-berlin-1936-forfrelsens-triumf
Podcast OL under den kolde krig
https://www.mediano.nu/oversigt/2020/6/1/mediano-sport-perspektiv-ol-under-den-kolde-krig-doping-boykot-og-atletaktivisme
Podcast OL i Beijing:
https://www.mediano.nu/oversigt/2022/1/5/mediano-sport-amp-perspektiv-ol-i-beijing-2022-til-mnen-og-tilbage
Podcast Vinter-OL i Sotji i 2014
https://www.mediano.nu/oversigt/2020/6/16/mediano-sport-amp-perspektiv-vinter-ol-i-sotji-2014-putins-lege
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Vi repeterer det, som I har været igennem både med mig og jeres anden lærer :)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479946545",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479946545",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479946545"
}