Holdet 2024 la/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Signe Søborg
Hold 2024 la/2g3g (2g3g la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Cambridge Latin Course
Titel 2 Catuls Verden
Titel 3 Romersk Komedie: Plautus
Titel 4 Seneca og stoicisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: Cambridge Latin Course

Generel viden om Romerriget med udgangspunkt i Cambridge Latin Course og livet i Pompeii.
Vi har særligt fokus på gloseindlæring og latin som "et rigtigt sprog".

Grammatik:
Kasussystemet,
substantivers bøjning
adjektivers bøjning og komparation

personendelser for verber
imperfektiv præsens, indikativ, aktiv -  nutid
Imperfektiv præteritum, indikativ, aktiv - udstrakt datid
perfektiv præsens, indikativ, aktiv - som datid og førnutid
imperativ præsens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Catuls Verden

I dette forløb har vi fokuseret på Catuls forhold til Clodia/Lesbia og hans samtid. Herunder har vi berørt hans forhold til Caesar og Cicero. Vi har snakket om romersk seksualmoral og været på besøg på Glyptoteket og fået rundvisningen "Køn og seksualitet".


Grundigt læste tekster/tekster som opgives til eksamen:
Catul III (Lugete, o veneres cupidinesque..)
Catul V (Vivamus, mea Lesbia atque amemus..)
Catul XLIX (Disertissime Romuli nepotum..)
Catul LVIII (Caeli, Lesbia nostra, Lesbia illa..)
Catul LXX (Nulli se dicit mulier mea nubere malle..)
Catul LXXXV (Odi et amo...)
Catul CIX (Iucundum, mea vita, mihi proponis amorem..)


overfladisk læste tekster (=indholdet forventes kendt, men der vil ikke være eksamenspørgsmål i teksten).
Catul XXIX (Quis hoc potest videre..)

Andre læste tekster i emnet:
Uddrag af Ciceros Pro Caelio (I dansk oversættelse)
Catul XV (i dansk oversættelse - som perpektivtekst i prøveeksamen).

Andet materiale:
første afsnit af tv-serien "Rome".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romersk Komedie: Plautus

I dette forløb arbejder vi med komedien Mostellaria (Spøgelseshuset) af Plautus. Elevernes forventes at kende til komediegenren og dens genretræk.
Vi har læst størstedelen af komedien i oversættelse (i pdf) og arbejdet med seks mindre uddrag på latin.

Plautus 1: vv 3-10
Plautus 2: vv 20-29
Plautus 3: vv 36-43
Plautus 4: vv 305-310
Plautus 5: vv 378-384
Plautus 6: vv 497-504


Øvrigt materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=jQpvph777Pg&ab_channel=CrashCourse  (om romersk komedie og Plautus og Terents især)

https://www.youtube.com/watch?v=P05G89hgrPI  (om overgangen fra græsk til romersk teater og deres forskel i formål og forudsætninger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca og stoicisme

I dette forløb har vi arbejdet med stoicismen som set gennem Senecas breve. Eleverne forventes således at have kendskab til stoiske kernebegreber og tanker. Vi har talt om den fingerede brevgenre og Senecas rolle i den romerske samtid.

Læste tekster (=mulige eksamenstekster):
Brev 3.1-4 inklusiv
Brev 7.1-5 inklusiv

Læst i oversættelse:
brev 3
brev 7
brev 9
brev 13
brev 17

sekundærlitteratur:
Stoicisme (fra Paideia - eleverne har det i PDF)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer