Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Signe Søborg
|
Hold
|
2024 la/2g3g (2g3g la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Cambridge Latin Course
Generel viden om Romerriget med udgangspunkt i Cambridge Latin Course og livet i Pompeii.
Vi har særligt fokus på gloseindlæring og latin som "et rigtigt sprog".
Grammatik:
Kasussystemet,
substantivers bøjning
adjektivers bøjning og komparation
personendelser for verber
imperfektiv præsens, indikativ, aktiv - nutid
Imperfektiv præteritum, indikativ, aktiv - udstrakt datid
perfektiv præsens, indikativ, aktiv - som datid og førnutid
imperativ præsens
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Cambridge Latin Course; sider: 23-26, 33-38, 48-52, 64-68, 74-75, 78-82, 93-96, 107-112, 123-128, 140-144, 156-160, 172-176
-
Du skal have mappen med bøjningsskemaer med i alle latintimer.
-
Felix et fur
-
Stage 6 | MyCLC
-
Stage 9 | MyCLC
-
Stage 10 | MyCLC
-
Stage 11 | MyCLC
-
latinsk grammatik på dansk
-
Stage 12 | MyCLC
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catuls Verden
I dette forløb har vi fokuseret på Catuls forhold til Clodia/Lesbia og hans samtid. Herunder har vi berørt hans forhold til Caesar og Cicero. Vi har snakket om romersk seksualmoral og været på besøg på Glyptoteket og fået rundvisningen "Køn og seksualitet".
Grundigt læste tekster/tekster som opgives til eksamen:
Catul III (Lugete, o veneres cupidinesque..)
Catul V (Vivamus, mea Lesbia atque amemus..)
Catul XLIX (Disertissime Romuli nepotum..)
Catul LVIII (Caeli, Lesbia nostra, Lesbia illa..)
Catul LXX (Nulli se dicit mulier mea nubere malle..)
Catul LXXXV (Odi et amo...)
Catul CIX (Iucundum, mea vita, mihi proponis amorem..)
overfladisk læste tekster (=indholdet forventes kendt, men der vil ikke være eksamenspørgsmål i teksten).
Catul XXIX (Quis hoc potest videre..)
Andre læste tekster i emnet:
Uddrag af Ciceros Pro Caelio (I dansk oversættelse)
Catul XV (i dansk oversættelse - som perpektivtekst i prøveeksamen).
Andet materiale:
første afsnit af tv-serien "Rome".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Romersk Komedie: Plautus
I dette forløb arbejder vi med komedien Mostellaria (Spøgelseshuset) af Plautus. Elevernes forventes at kende til komediegenren og dens genretræk.
Vi har læst størstedelen af komedien i oversættelse (i pdf) og arbejdet med seks mindre uddrag på latin.
Plautus 1: vv 3-10
Plautus 2: vv 20-29
Plautus 3: vv 36-43
Plautus 4: vv 305-310
Plautus 5: vv 378-384
Plautus 6: vv 497-504
Øvrigt materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=jQpvph777Pg&ab_channel=CrashCourse (om romersk komedie og Plautus og Terents især)
https://www.youtube.com/watch?v=P05G89hgrPI (om overgangen fra græsk til romersk teater og deres forskel i formål og forudsætninger)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plautus uddrag 1.docx
-
Analyser og oversæt resten af Mostellaria del 1 (Det vi arbejdede med i timen).
-
øv substantivernes 1,2,3 bøjning.
-
Plautus - Spøgelseshuset.pdf
-
Plautus uddrag 2.docx
-
øv 1,2,3 bøjning af substantiver.
-
Plautus uddrag 3.docx
-
øv substantivernes bøjning 1,2,3
-
øv 1,2,3 bøjning af substantiver
-
undervisningsevaluering
-
latin-evaluering
-
Øv substantivernes 1,2,3. bøjning.
-
Øv 1,2,3 bøjning af substantiver.
-
Medbring vores Plautus-hæfte og JH (som altid)
-
Plautus uddrag 5.docx
-
Substantivernes bøjning
-
Plautus uddrag 6.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicisme
I dette forløb har vi arbejdet med stoicismen som set gennem Senecas breve. Eleverne forventes således at have kendskab til stoiske kernebegreber og tanker. Vi har talt om den fingerede brevgenre og Senecas rolle i den romerske samtid.
Læste tekster (=mulige eksamenstekster):
Brev 3.1-4 inklusiv
Brev 7.1-5 inklusiv
Læst i oversættelse:
brev 3
brev 7
brev 9
brev 13
brev 17
sekundærlitteratur:
Stoicisme (fra Paideia - eleverne har det i PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483450079",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483450079",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483450079"
}