Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Thomas Voergaard
|
Hold
|
2024 MA/3 (3g MA/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometriske funktioner
Definition af radianer.
Definition af trigonometriske funktioner herunder sinussvingningen og konstanternes betydning for grafens udseende.
Differentiation af trigonometriske funktioner.
Gyldendals gymnasiematematik B2 E-bog
Clausen, Schomacker, Tolnø
Side 68 til 76
https://gymnasiematematikb2.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner og differentialregning
Inverse funktioner
Differentialregning:
Definition af sekant og tangent, samt hvad det vil sige at en funktion er differentiabel.
Brug af produktreglen og beviset for den.
Brug af kædereglen for funktioner hvor den indre ikke nødvendigvis er lineær, samt bevis for kædereglen.
Beviser for hvordan man differentierer e^x, ln(x), a^x og x^a
Gyldendals gymnasiematematik B2 E-bog
Clausen, Schomacker, Tolnø.
Side 33-38 og side 180-194
https://gymnasiematematikb2.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Integralregning
Definition af stamfunktion og ubestemt integral.
Regler for sum, differens, gang med konstant.
Integration ved substitution.
Arealfunktion.
Bestemt integral og areal. Bevis for at arealfunktionen er en stamfunktion.
Areal mellem grafen for to funktioner, og areal under x aksen.
Omdrejningslegemer om x aksen. (Ikke bevist)
Kurvelængde (Ikke bevist)
Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 16-46 og 172-175
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Definition af differentialligning.
Definition af eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst, og bestemmelse af løsningerne til disse ud fra differentialligning.
Test af løsning ved at gøre prøve.
Opstilling af differentialligning ud fra tekst.
Tegning af linjeelementer, bestemmelse af tangenthældning og løsninger ud fra disse.
Gennemgang af beviserne for eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst.
Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 48-74 og 82-90 og 175-179
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Definition af vektorfunktion
Tegning af banekurve.
Skæringer med akser og dobbeltpunkter.
Tangentvektor og tangentens ligning, lodret og vandret tangent.
Hastighedsvektor, fart og accelerationsvektor.
Suppleret med Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 92-110
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable og flader
- Kunne genkende og regne med funktioner af to variable, samt tegne grafen i nspire.
Niveau og snitkurver
- Kunne bestemme ligning for niveaukurver og forskrifter for snitkurver, givet, z,x eller y værdi.
Partielle afledede
- Kunne differentiere en funktion af to variable, enten mht. x eller y, i hånden og i nspire.
Gradient
- Udregning af gradient, samt betydningen.
Stationære punkter og type
- Brug af partielle afledede til at finde stationære punkter. Brug af dobbelt og blandet afledede til at kunne bestemme om det stationære punkt er et maksimum, minimum eller saddelpunkt.
Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 120-136
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Normalfordelingen
Normalfordeling.
Definition af Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion, bestemmelse af sandsynligheder ud fra disse.
Grafens placering og sammenhæng med middelværdi og spredning.
Bestemmelse af om residualer er normalfordelte.
Bestemme 95%-konfidensinterval for hældning vha. nspire.
Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 138-152
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forberedelsesmateriale
Selvstændigt arbejde med forberelsesmaterialet om sandsynlighedsregning, med vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483460773",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483460773",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483460773"
}