Holdet 2024 MA/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Thomas Voergaard
Hold 2024 MA/3 (3g MA/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trigonometriske funktioner
Titel 2 Funktioner og differentialregning
Titel 3 Integralregning
Titel 4 Differentialligninger
Titel 5 Vektorfunktioner
Titel 6 Funktioner af to variable
Titel 7 Normalfordelingen
Titel 8 Forberedelsesmateriale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Funktioner og differentialregning

Inverse funktioner

Differentialregning:
Definition af sekant og tangent, samt hvad det vil sige at en funktion er differentiabel.
Brug af produktreglen og beviset for den.
Brug af kædereglen for funktioner hvor den indre ikke nødvendigvis er lineær, samt bevis for kædereglen.

Beviser for hvordan man differentierer e^x, ln(x), a^x og x^a

Gyldendals gymnasiematematik B2 E-bog
Clausen, Schomacker, Tolnø.
Side 33-38 og side 180-194
https://gymnasiematematikb2.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Integralregning

Definition af stamfunktion og ubestemt integral.
Regler for sum, differens, gang med konstant.
Integration ved substitution.

Arealfunktion.
Bestemt integral og areal. Bevis for at arealfunktionen er en stamfunktion.
Areal mellem grafen for to funktioner, og areal under x aksen.
Omdrejningslegemer om x aksen. (Ikke bevist)
Kurvelængde (Ikke bevist)

Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 16-46 og 172-175
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Differentialligninger

Definition af differentialligning.
Definition af eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst, og bestemmelse af løsningerne til disse ud fra differentialligning.
Test af løsning ved at gøre prøve.
Opstilling af differentialligning ud fra tekst.
Tegning af linjeelementer, bestemmelse af tangenthældning og løsninger ud fra disse.
Gennemgang af beviserne for eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst.

Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 48-74 og 82-90 og 175-179
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vektorfunktioner

Definition af vektorfunktion
Tegning af banekurve.
Skæringer med akser og dobbeltpunkter.
Tangentvektor og tangentens ligning, lodret og vandret tangent.
Hastighedsvektor, fart og accelerationsvektor.

Suppleret med Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 92-110
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Funktioner af to variable

Funktioner af to variable og flader
- Kunne genkende og regne med funktioner af to variable, samt tegne grafen i nspire.
Niveau og snitkurver
- Kunne bestemme ligning for niveaukurver og forskrifter for snitkurver, givet, z,x eller y værdi.
Partielle afledede
- Kunne differentiere en funktion af to variable, enten mht. x eller y, i hånden og i nspire.
Gradient
- Udregning af gradient, samt betydningen.
Stationære punkter og type
- Brug af partielle afledede til at finde stationære punkter. Brug af dobbelt og blandet afledede til at kunne bestemme om det stationære punkt er et maksimum, minimum eller saddelpunkt.

Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 120-136
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Normalfordelingen

Normalfordeling.
Definition af Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion, bestemmelse af sandsynligheder ud fra disse.
Grafens placering og sammenhæng med middelværdi og spredning.
Bestemmelse af om residualer er normalfordelte.
Bestemme 95%-konfidensinterval for hældning vha. nspire.

Gyldendals Gymnasiematematik B til A E-bog
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø.
Side 138-152
https://gymnasiematematikbtila.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forberedelsesmateriale

Selvstændigt arbejde med forberelsesmaterialet om sandsynlighedsregning, med vejledning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer