Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Mathias Høegsberg Petersen
|
Hold
|
2024 me/2h3g (2h3g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmens terminologi, dramaturgi og 1. produktion
Filmens æstetik, opbygning og fremdrift samt indledende praktiske øvelser og greb. Introduktion til FEMO og moodboard som værktøjer i analyse og praktik. Derudover arbejder vi med idegenerering, manuskript skrivning, storyboard, produktionsplaner, Pitch og filmsynopsis samt almene produktionsforhold og laver små kameraøvelser undervejs, hvor fokus er på de æstetiske elementer.
- Billedet
- Femo
- Mis-en-scéne
- Kameraet
- Klipning
- Billedeeffekter og lyd
- Dramaturgiske modeller
- Historiens grundelementer
- Karaktererne
- Spænding og sammenhæng
- Historiens opbygning
- analyse
Materiale:
- Div. illustrende klip, der belyser æstetikken og dramaturgien
- Levende Billeder s. 19-50, 51-78 og 87-162 (praktisk produktion, målgrupper mm)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Auteur - Tim Burton
Teoretisk forløb om den filmiske Auteur
Forståelse af Auteurbegrebet med fokus på Tim Burton
- Auteuranalyse
- Hvad er en Auteur (Begrebets oprindelse og filmhistoriske indplacering, kameraet som pen mm.)
I forløbet arbejder eleverne med Tim Burton som auteurinstruktør. Auteurbegrebet introduceres, og efterfølgende arbejder eleverne med at finde træk hos Burton, hvor hans brug af æstetik, dramaturgi, genrer og temaer er i fokus.
Kontekst: Foruden auteurbegrebet, så har vi arbejdet med genre og genreforståelse samt ultra kort om tysk ekspressionisme.
Film og klip:
- Vincent, 1982
- Beetlejuice, 1988
- Corpse Bride, 2005
- Sleepy Hollow, 1999
- Wednesday s1e1, 2022
- Beetlejuice Beetlejuice 2024
Materialer:
- artikler udleveret i undervisningen
- Kompendium om Tim Burton
- Levende billeder s. 10-13, 78-80 og 163-181
- Genrefilm og Filmgenre - brugt til jeres individuelle oplæg. Supplement til siderne i levende billeder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar/True Crime
Dokumentar
Formål
Kunne skelne mellem forskellige dokumentarformer og fortællerer.
Kunne skelne fiktions og faktakoder/autencitetsmarkører og deres anvendelse. Derudover har vi haft særligt fokus på True Crime, oprindelse og form.
Kontekst: I forløbet har vi som kontekst talt fiktion og fakta, tværmedialitet samt Netflix som medieplatform.
Der er blevet vist klip fra:
- Sicko
- Ambassadøren (hele filmen)
- De 5 benspænd
- Planet Earth
- Armadillo
- Looking for Exits
- Jinx s1e1
- Making a Murderer s1e1
- A Montage of Heck
- Blair Witch Project
- REC
- Så kort og mærkeligt livet dog er
- Et glas vand til Johnie
- The Act of Killing
- Sorgens børn
Operation X - Hash
Litteratur:
Dox side 12-64
Diverse udleverede dokumenter i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion og -repetition
Produktion af eksamensfilm.
Fokuspunkter.
Manuskript, storyboard, produktionsplan, idéudvikling, målgrupper, efterkritik, kamera, lyd, redigeringsprincipper og produktionsroller.
Slutter med 2 moduler repetition og eksamensforberedelse
Levende billeder kap. 2, s. 87-163
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483472906",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483472906",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483472906"
}