Holdet 2024 me/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Mathias Høegsberg Petersen
Hold 2024 me/2h3g (2h3g me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmens terminologi, dramaturgi og 1. produktion
Titel 2 Auteur - Tim Burton
Titel 3 Dokumentar/True Crime
Titel 4 Eksamensproduktion og -repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmens terminologi, dramaturgi og 1. produktion

Filmens æstetik, opbygning og fremdrift samt indledende praktiske øvelser og greb. Introduktion til FEMO og moodboard som værktøjer i analyse og praktik. Derudover arbejder vi med idegenerering, manuskript skrivning, storyboard, produktionsplaner, Pitch og filmsynopsis samt almene produktionsforhold og laver små kameraøvelser undervejs, hvor fokus er på de æstetiske elementer.

- Billedet
- Femo
- Mis-en-scéne
- Kameraet
- Klipning
- Billedeeffekter og lyd
- Dramaturgiske modeller
- Historiens grundelementer
- Karaktererne
- Spænding og sammenhæng
- Historiens opbygning
- analyse

Materiale:
- Div. illustrende klip, der belyser æstetikken og dramaturgien

- Levende Billeder s. 19-50, 51-78 og 87-162 (praktisk produktion, målgrupper mm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Auteur - Tim Burton

Teoretisk forløb om den filmiske Auteur
Forståelse af Auteurbegrebet med fokus på Tim Burton
- Auteuranalyse
- Hvad er en Auteur (Begrebets oprindelse og filmhistoriske indplacering, kameraet som pen mm.)

I forløbet arbejder eleverne med Tim Burton som auteurinstruktør. Auteurbegrebet introduceres, og efterfølgende arbejder eleverne med at finde træk hos Burton, hvor hans brug af æstetik, dramaturgi, genrer og temaer er i fokus.

Kontekst: Foruden auteurbegrebet, så har vi arbejdet med genre og genreforståelse samt ultra kort om tysk ekspressionisme.

Film og klip:
- Vincent, 1982
- Beetlejuice, 1988
- Corpse Bride, 2005
- Sleepy Hollow, 1999
- Wednesday s1e1, 2022
- Beetlejuice Beetlejuice 2024

Materialer:
- artikler udleveret i undervisningen
- Kompendium om Tim Burton
- Levende billeder s. 10-13, 78-80 og 163-181
- Genrefilm og Filmgenre - brugt til jeres individuelle oplæg. Supplement til siderne i levende billeder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar/True Crime

Dokumentar

Formål
Kunne skelne mellem forskellige dokumentarformer og fortællerer.
Kunne skelne fiktions og faktakoder/autencitetsmarkører og deres anvendelse. Derudover har vi haft særligt fokus på True Crime, oprindelse og form.

Kontekst: I forløbet har vi som kontekst talt fiktion og fakta, tværmedialitet samt Netflix som medieplatform.


Der er blevet vist klip fra:
- Sicko
- Ambassadøren (hele filmen)
- De 5 benspænd
- Planet Earth
- Armadillo
- Looking for Exits
- Jinx s1e1
- Making a Murderer s1e1
- A Montage of Heck
- Blair Witch Project
- REC
- Så kort og mærkeligt livet dog er
- Et glas vand til Johnie
- The Act of Killing
- Sorgens børn
Operation X - Hash


Litteratur:
Dox side 12-64

Diverse udleverede dokumenter i undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensproduktion og -repetition

Produktion af eksamensfilm.

Fokuspunkter.
Manuskript, storyboard, produktionsplan, idéudvikling, målgrupper, efterkritik, kamera, lyd, redigeringsprincipper og produktionsroller.

Slutter med 2 moduler repetition og eksamensforberedelse
Levende billeder kap. 2, s. 87-163
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer